IMF:Er is ruimte voor hogere btw op elektriciteit in Belgie
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een tax-shift zoals nu is nochtans een lange termijn oplossing...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Je spreekt uwzelf tegen in uw 2de zinJoe de Mannen schreef:Dat lijkt op een typische maatregel om hun eigen begroting op orde te krijgen voor de eerste jaren.
Eerst geld incasseren en de compensatie, dat is voor een volgende regering...
J.

de taxshift zou een nuloperatie zijn dat het gat in de begroting niet kleiner maakt. (dus dat volgt nog)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Zoals het nu gepland is, komen de compensaties voor de burger er pas na de legislatuur van deze regering. Ze hebben er wel al inkomsten van maar geen uitgaven
J.
[
Post made via mobile device ]
J.
[

-
- Elite Poster
Daar gaan we weer "gewone" burgerlion51 schreef:Da s nu al jaren zo. Men neemt enkel beslissingen die putjes vullen en nooit iets dat resultaten geeft voor de toekomst.
Steeds een korte termijn oplossingen en die nu zullen ervoor zorgen dat de gewone burger heel veel kan inleveren terwijl er eigenlijk niks positief in vooruitzicht is wat toekomst betreft. Zoals al vele jaren van beloften maar we zakken steeds dieper moeras in terwijl de kleine groep van groot kapitaal steeds rijker wordt.

wie denkt ooit, onder welke regering dan ook, in Belgie, MINDER te zullen betalen is wel heel goedgelovig.

Onze staatsschuld tov BBP is gigantisch 111%! , het gat in de begroting is nog altijd VEEL te groot(>3%) we gaan dus elk jaar nog verder en verder achteruit. En de aankomende vergrijzing alléén al is goed genoeg om elk jaar nog MEER te betalen.
Het pensioensysteem in Belgie is gebaseerd op solidartiteit tussen generaties.
Je betaalt dus niet voor je eigen pensioen maar voor de generaties voor u.
En daar knelt het schoentje om 2 grote redenen.
- ouderen leven steeds langer (wat dus veel meer kost) en de gezondheidszorg/hulp wordt ook meer frequent/duurder.
- De leeftijdspiramide laat duidelijk zien dat de "babyboom"generatie groot is ivg met de generatie daaronder en daarboven. http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... /piramide/
Voor de babyboom generatie was het makkelijk om de pensioenen van de generatie daarvoor te betalen. Als je met 2 werkende 1 gepensioneerde moet onderhouden gaat dit, maar heb je slechts 1 werkende kan je daarmee geen 2 gepensioneerde betalen! Zo simpel is het... Zijn daar oplossingen voor?
Neen, maar verworven rechten van de vorige generatie terug te draaien kan men het totale failliet nog wat uitstellen.
Men WEET dit ook al decenia maar men vind het allemaal niet zo dringend, er wordt veel gepraat maar NIKS gedaan, het zilverfonds dat deze problemen zou bijpassen is LEEG. Ale, nee, nu wordt er toch wel iets gedaan, de verhoging van de pensioenleeftijd. (too little en vooral too late...

Het pensioen is nooit bedoeld om nog 40/50jaar op kosten van de maatschappij te leven.
Als ik de geschiedenis bekijk kon men in Europa eind 19de eeuw op pensioen op 65jaar, men werd echter maar gemiddeld... 50

De pensioenleeftijd is veel later gezakt naar 60 jaar en tijdens de crisis van de jaren 70 heeft men pas het brugpensioen ingevoerd (om de jongeren aan het werk te krijgen) dan kon men op pensioen vanaf gemiddeld 50jaar! Dit was uiteraard zeer populair maar men zag al snel dat dit zeer duur was voor de sociale zekerheid. Maar het debat daarover duurt nog voort tot op vandaag nog... (iets aan de mensen geven is makkelijk, iets terugnemen en het is oorlog

Terwijl mensen steeds langer leven gaat de kostprijs dezelfde richting op. http://statbel.fgov.be/nl/binaries/G-le ... 214759.png
We kunnen wel zeggen dat we niet akkoord zijn met dit alles maar een land dat zo diep in het rood zit is afhankelijk van zijn schuldeisers. Als die de kraan dichtdraaien is het gedaan met alles.
Belgie is kapot door decenialang korte termijndenken, het is slachtoffer van de "democratie", van mensen die het geld door deuren en vensters hebben gegooid terwijl het nog wel goed ging.
Om toch met iets positief te eindigen.
Over deze regering denk ik dat de lastenverlaging voor bedrijven wel degelijk een grote invloed gaat hebben op de jobs. (Ik voorspel zelf de laagste werkloosheidcijfers in decenia) De economie is ècht wel uit de crisis aan het raken momenteel, niet alleen in Belgie maar in heel Europa.
Maar hoe lang gaat het weer duren?
-
- Elite Poster
Dat is het mooie van deze regering ze duurt 5 jaar, gedaan met om de paar jaar naar de stembus te gaan. Het korte termijndenken wordt dus toch al verlengd tot 5 jaar ipv 2 of max3.Joe de Mannen schreef:Zoals het nu gepland is, komen de compensaties voor de burger er pas na de legislatuur van deze regering. Ze hebben er wel al inkomsten van maar geen uitgaven
J.
[Post made via mobile device ]

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Als ik me niet vergis zijn er een aantal nadelen verbonden aan het feit dat je een professionele gebruiker bent (zijnde met btw-nummer). Ik dacht zelfs dat je dan niet meer zo eenvoudig en onmiddellijk van leverancier kon veranderen.ub4b schreef:Ik ga de factuur terug op de zaak zetten ..... dan trek ik die 21% toch weer terug.
Nu heb ik een privé factuur met 6% waarvan ik slechts een klein deel inbreng, maar gezien mijn huidige zelfstandige activiteit van thuis uit al een jaar is, ga ik een groter deel inbrengen.
Dus voila .... problem solved
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Het pensioen heeft alle kenmerkingen van een ponzi systeem: de typische kenmerken van een ponzi zijn dat huidige invbesteerders in de toekomst zullen worden uitbetaald, terwijl het geld gewoon doorschuift naar eerdere investeerders, en dat dit systeem vroeg of laat moet crashen omdat de aangroei van de pyramide stopt.Gray schreef: Het pensioensysteem in Belgie is gebaseerd op solidartiteit tussen generaties.
Je betaalt dus niet voor je eigen pensioen maar voor de generaties voor u.
En daar knelt het schoentje om 2 grote redenen.
- ouderen leven steeds langer (wat dus veel meer kost) en de gezondheidszorg/hulp wordt ook meer frequent/duurder.
- De leeftijdspiramide laat duidelijk zien dat de "babyboom"generatie groot is ivg met de generatie daaronder en daarboven. http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... /piramide/
Voor de babyboom generatie was het makkelijk om de pensioenen van de generatie daarvoor te betalen. Als je met 2 werkende 1 gepensioneerde moet onderhouden gaat dit, maar heb je slechts 1 werkende kan je daarmee geen 2 gepensioneerde betalen! Zo simpel is het... Zijn daar oplossingen voor?
Neen, maar verworven rechten van de vorige generatie terug te draaien kan men het totale failliet nog wat uitstellen.
Wel dat gebeurt nu exact. Heel ons systeem is failliet, maar de finale crash wordt door privé instanties zoals het IMF en de ECB steeds verder geschoven tot de ballon barst. Schuld wordt opgelost met nieuwe schuld, het is alsof je de schuld van één kredietkaart oplost met de aankoop van een nieuwe kredietkaart.
De aanwezigheid van Michel op de ondemocratische en besloten Bilderberg meeting laat duidelijk de macht zien van de echte wereldelite: onder lichte druk verhoogt Michel de BTW naar 21%, ipv het geld te gaan halen bij de rijken. Heel de taxshift wordt verhaald op de middenklasse en niet op de rijken. Gaan stemmen is gewoon tijdverlies want daar zit niet de macht, politiekers zijn marionetten en de poppenspelers zijn o.a. Lagarde van het IMF
De rijken worden dus steeds rijker en u en ik worden steeds armer (o.a. door werkelijke inflatie die veel hoger ligt dan nepinflatie index genaamd), moeten harder en langer werken voor ons ponzi pensioen, en draaien financieel voor alle f*** van de elite. Noem mij een alu hoedje, wel dan bent u deel van het probleem.
-
- Elite Poster
Klopt ub4b maar daar kan Michel ook weinig aan doen, als zelf een groot land als Frankrijk zichzelf de vernieling heeft ingereden door de rijkentax.
Vermogen is zeer mobiel, belastingparadijzen zijn er in overvloed en vermogen zorgt voor jobs, een tax op vermogen treft uiteindelijk iedereen en alles, behalve de elite zelf.
één groot Europa met één belastingsysteem zodat bedrijven niet meer kunnen tax-hoppen en de afschaffing van belastingparadijzen zou al een hele stap in de goede richting zijn. Maar probeer maar eens méér Europa te verkopen aan de "gewone man".
Vermogen is zeer mobiel, belastingparadijzen zijn er in overvloed en vermogen zorgt voor jobs, een tax op vermogen treft uiteindelijk iedereen en alles, behalve de elite zelf.
één groot Europa met één belastingsysteem zodat bedrijven niet meer kunnen tax-hoppen en de afschaffing van belastingparadijzen zou al een hele stap in de goede richting zijn. Maar probeer maar eens méér Europa te verkopen aan de "gewone man".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik denk dat de gewone man makkelijk overtuigd kan worden van een eengemaakt taxsysteem voor multinationals, waar ik overigens al geruchten van hoor, want dat rondshoppen met winsten van europees land naar europees land om toch maar geen taxen te hoeven betalen, dat begint zowat overal in europa op de zenuwen te werken.
[
[

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Goed idee maar ik denk dat de europeese politici dat zelf niet willen want hun vriendjes hun groot kapitaal mag niet worden aangeraakt. Dat zijn hun sponsers bij de verkiezingenGray schreef:Klopt ub4b maar daar kan Michel ook weinig aan doen, als zelf een groot land als Frankrijk zichzelf de vernieling heeft ingereden door de rijkentax.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Het lijkt er op:Goed idee maar ik denk dat de europeese politici dat zelf niet willen want hun vriendjes hun groot kapitaal mag niet worden aangeraakt. Dat zijn hun sponsers bij de verkiezingen
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... baar.dhtml
Ik vind het opmerkelijk dat op hetzelfde moment dat de tax shift maatregelen naar buiten komen, er plots ook een arrest naar buiten lekt, die eigenlijk de pap in de mond geeft hoe zelf van het systeem mee te profiteren .... dit is uiteindelijk wat een aantal politici reeds gedaan hebben, en aan dit grootkapitaal raakt men dus niet. Sterker nog, men wil geen uitleg geven aan dit arrest:
Het feit dat ze geen uitleg geven is niet democratisch. Dit zit in dezelfde lijn als Rutte en Michel die naar de Bilderberg gaan op kosten van de gewone burger, en dan geen uitleg moeten geven over de gespreksonderwerpen of waarom ze daar geweest zijn. En kort nadat ze terug zijn (in geval Michel) laat deze zich onder druk van het IMF overhalen om de BTW op te trekken. Het IMF heeft uiteraard ook een stevige poot in de Bilderberg. Hier zie je maar hoeveel macht het IMF heeft en hoe onze regering maar marionetten zijn. Ik weiger daar op te gaan stemmen.Een verklaring voor de koerswijziging wil Cassatie niet geven.
-
- Elite Poster
Code: Selecteer alles
Michel: "100 euro extra alleen voor wie minder dan 2.400 euro bruto verdient"

(Het is niet de eerste keer dat ik hier zeg, maar in tegenstelling tot wat iedereen aanneemt is men geen deel van het befaamde "gewone volk"
, wanneer je in de hoogste belastingsschijf valt, behoor je politiek gezien tot "de rijken"!

- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Dat gaat dan wel regelrecht in tegen de overtuiging van de Vlaams-nationalistische gewone man die zelfs binnen België geen eengemaakt taxsysteem meer wil.ITnetadmin schreef:Ik denk dat de gewone man makkelijk overtuigd kan worden van een eengemaakt taxsysteem voor multinationals, waar ik overigens al geruchten van hoor, want dat rondshoppen met winsten van europees land naar europees land om toch maar geen taxen te hoeven betalen, dat begint zowat overal in europa op de zenuwen te werken.
De administratieve en fiscale versnippering gaat vandaag zelfs zo ver dat de elektriciteitsfactuur in 2016 een volwaardige tweede belastingsbrief wordt, dat burgers in de administratieve puinhoop moeten gaan zoeken waar ze recht op hebben of bijvoorbeeld zelfs als huurder samen met hun huisbaas een belastingsvoordeel voor de huurder moeten gaan aanvragen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Bon, we gaan de BTW verhoging 2 keer betalen...
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... zien.dhtml
Door de BTW te verlagen van 21 naar 6% werd voorkomen dat de spilindex werd overschreden. Nu dat men gaat verhogen zou dit er voor zorgen dat de index wordt overschreden, maar hey, weet je... We schrappen die verhoging uit de index waardoor we in feite 2 indexsprongen krijgen.
Hallucinant!
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... zien.dhtml
Door de BTW te verlagen van 21 naar 6% werd voorkomen dat de spilindex werd overschreden. Nu dat men gaat verhogen zou dit er voor zorgen dat de index wordt overschreden, maar hey, weet je... We schrappen die verhoging uit de index waardoor we in feite 2 indexsprongen krijgen.
Hallucinant!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Dit vind ik er ook wel over,vooral voor de categorie zieken,invaliden,gehandicapten,(sommige)gepensioneerden is dit een hele harde klap.Ik kan dit niet begrijpen dat men geen enkele reactie krijgt van andere organisaties.Het is gemakkelijk zeggen jobs-jobs-jobs.dat men eens zelf probeert rond te komen met 1050€ p/m .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Een fout in je denken, Slafes. Het is 1 indexsprong en die komt er nog aan. De vorige was een effectieve prijsverlaging waardoor de index inderdaad niet overschreden werd, maar je moest ook in 1x 15% minder BTW betalen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
Ook jij redeneert verkeerd, die tijdelijke korting zal NOOIT compenseren wat ik verlies aan inkomsten over mijn ganse loopbaan door 2 indexsprongen (1 officiële en 1 artificiële) te hebben. Uiteindelijk scheelt me dat 4% op mijn loon wat toch behoorlijk de moeite is.
Dat men de index dan ineens afschaft ipv op deze manier compleet uit te hollen.
Dat men de index dan ineens afschaft ipv op deze manier compleet uit te hollen.
-
- Deel van't meubilair
Wat ben je met 4% meer loon als alle producten en diensten netjes volgen... en ook 4% duurder worden.Slafes schreef:Uiteindelijk scheelt me dat 4% op mijn loon wat toch behoorlijk de moeite is.
-
- Elite Poster
4% meer loon levert op korte/lange termijn meer op dan die tijdelijke korting van 21 naar 6% dat is toch redelijk duidelijk denk ik? Alsook liever 4% extra loon dan alles dat 4% duurder wordt zonder dat ik bij krijg. Er zijn ook dingen die niet verhogen he, bvb mijn lening.
-
- Elite Poster
Het verschil is dat die 4% iets compenseert (eigenlijk netto 2%), de prijzen stijgen eerst, dan pas de lonen. Velen draaien dat blijkbaar graag om, maar zo is het dus niet.
Ik heb nu wat verder artikels hierover gelezen en de regering wil deze 15% verhoging apart uit index halen of idd 2 indexsprongen realiseren. Deze regering is echt wel straf, welke werkmens gaat hiervoor nog stemmen?? De bedrijven krijgen lastenverlagingen a volonté, maar de gewone mens die mag op elke factuur aardig meer betalen, moet indexsprongen slikken en bij een "tax shift" mag die al blij zijn dat hij neutraal zit. En nog zijn er velen die dit verdedigen, de werkgevers lachen zich kreupel.
Ik heb nu wat verder artikels hierover gelezen en de regering wil deze 15% verhoging apart uit index halen of idd 2 indexsprongen realiseren. Deze regering is echt wel straf, welke werkmens gaat hiervoor nog stemmen?? De bedrijven krijgen lastenverlagingen a volonté, maar de gewone mens die mag op elke factuur aardig meer betalen, moet indexsprongen slikken en bij een "tax shift" mag die al blij zijn dat hij neutraal zit. En nog zijn er velen die dit verdedigen, de werkgevers lachen zich kreupel.
-
- Deel van't meubilair
Meer loon is inderdaad lucratiever dan enkele maanden wat minder BTW betalen... ik wou alléén maar aangeven dat de index op zich ook geen wondermiddel is.
-
- Elite Poster
Nee, maar beter dan niets. Anders hangt het van je sector af en dat is veel minder objectief.
-
- Elite Poster
Die 4% prijsverhoging komt er ook zonder zijn 4% extra loon hoor, dus da's koopkrachtverlies voor het leven.
En ja, de spilindex kunstmatig vastzetten terwijl hij had overschreden moeten worden, en daarna nog ns een gewone overschrijding, dat zijn 2 de facto indexsprongen.
[
En ja, de spilindex kunstmatig vastzetten terwijl hij had overschreden moeten worden, en daarna nog ns een gewone overschrijding, dat zijn 2 de facto indexsprongen.
[

-
- Elite Poster
Ik volg je redenering niet,(@ R2504 post)de produkten zijn de laaste tijd minder vlug duurder geworden,omdat de olieprijs gedaaldis,(en niet omdat de indexsprong er is)dat is m.i. de enige reden.Vanaf het moment dat er een sterke prijsstijging v/d okieprijs komt,gaan alle produkten zeer vlug ook duurder worden,dit heeft gewoon te maken met de kosten v/h transport,onder andere.Men kan ook eens een vgl maken met het vlug stijgen v/d index,en de olieprijs,dan zal het wel duidelijk zijn.
Er staat ons dan ook wel wat te wachten,indien de olieprijs zijn oude level terug zou bereiken.
Voor zieken,invaliden en gepensioneerden is de index alvast super belangrijk!!
Ik vraag mij af hoelang het nog goed gaat boteren tussen de CD&V en het ACV,het kan toch niet zo zijn dat de een alles goedkeurt,waarbij de andere radicaal tegen is.Ik zie die twee nog splitsen,dat kan toch niet anders.
Er staat ons dan ook wel wat te wachten,indien de olieprijs zijn oude level terug zou bereiken.
Voor zieken,invaliden en gepensioneerden is de index alvast super belangrijk!!
Ik vraag mij af hoelang het nog goed gaat boteren tussen de CD&V en het ACV,het kan toch niet zo zijn dat de een alles goedkeurt,waarbij de andere radicaal tegen is.Ik zie die twee nog splitsen,dat kan toch niet anders.
-
- Deel van't meubilair
Dus in alle andere landen behalve België verliezen ze al sinds eeuwen koopkracht... toch een bizarre redenering ?ITnetadmin schreef:Die 4% prijsverhoging komt er ook zonder zijn 4% extra loon hoor, dus da's koopkrachtverlies voor het leven.
Je zou dus denken dat Nederlanders, Fransen, Duitsen, ... allemaal arme dompers zijn.
-
- Elite Poster
In landen die je opsomt zijn bijv. de pensioenen wel een heel stuk hoger hoor.Dat is dan ook de reden waarom de Belg zich vastklampt aan de index.Idem voor de lagere lonen.
http://www.demorgen.be/economie/tot-700 ... -a2291262/
Dit kan ik (maar)lezen op De Tijd.
Door de vele losse eindjes in het akkoord over de taxshift moet er achter de schermen nog heel wat worden uitgeklaard. En dat vlot langs geen kanten, vernam De Tijd. Zo is er in de regering ‘onenigheid’ over de vraag of de hogere btw op elektriciteit mee moet worden opgenomen in de loonindex
Het is dus volgens dit art. nog geen zekerheid,dat de belastingsverhoging buiten de index zou vallen.
Door de vele losse eindjes in het akkoord over de taxshift moet er achter de schermen nog heel wat worden uitgeklaard. En dat vlot langs geen kanten, vernam De Tijd. Zo is er in de regering ‘onenigheid’ over de vraag of de hogere btw op elektriciteit mee moet worden opgenomen in de loonindex
Het is dus volgens dit art. nog geen zekerheid,dat de belastingsverhoging buiten de index zou vallen.
-
- Elite Poster
In die andere landen wordt er *ook* geindexeerd hoor, of wat dacht je?
Alleen niet automatisch.
Of dacht je dat daar de lonen de prijzen helemaal niet volgen?
[
Alleen niet automatisch.
Of dacht je dat daar de lonen de prijzen helemaal niet volgen?
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Dat het met veel losse eindjes samenhangt komt omdat ze op betaald verlof willen claimen wegens hard genoeg gewerkt.fluppie schreef:In landen die je opsomt zijn bijv. de pensioenen wel een heel stuk hoger hoor.Dat is dan ook de reden waarom de Belg zich vastklampt aan de index.Idem voor de lagere lonen.
-
- Elite Poster
Snapte nu ècht niet dat nog meer schulden maken het probleem alleen maar erger maakt?
Dus gewoon stoppen met janken en betalen....
Ik heb al uitgelegd dat door de demografische verschillen tussen generaties alléén al we nu allen 20% meer gaan moeten betalen.
Een verschil van 10% tussen generaties is niet alleen 10% meer bejaarden maar 10% minder werkenden.
Dan heb ik het nog niet over de stijgende gezondheidskost of de rente op onze staatsschuld... of de gigantische verwaarlozing van onze energiebevoorrading laat staan de kost van grote aankomende infrastructuurwerken.
Dus als we nu 50% belasting betalen wordt dit morgen 70% dat we betalen.
Owja... doen we dit niet en laten we de schulden gewoon oplopen draaien de schuldeisers de geldkraan dicht en kan de overheid GEEN uitkeringen meer betalen. Wie dan van een uitkering leeft kan gaan bedelen.
Nog owja... een uitstap uit de euro? Proficiat, de terugkeer naar de Belgische frank betekend gezien onze grote staatsschuld, een onmiddelijke devaluatie van -40%). Concreet gaan we een wisselkoers krijgen van rond de 25 ipv 40,3399. (uw koopkracht daalt van vandaag op morgen met 40%, vastgoed zal ook crashen...)
Dat vele in de verkiezingscadeautjes van de socialisten te trappen door net voor de verkiezingen de BTW te verlagen en daardoor het gat in de bgroting NOG groter te maken is eigenlijk te triest voor woorden...
(en tegelijk ook de reden dat het zo ver is kunnen komen)
Ik heb al uitgelegd dat door de demografische verschillen tussen generaties alléén al we nu allen 20% meer gaan moeten betalen.
Een verschil van 10% tussen generaties is niet alleen 10% meer bejaarden maar 10% minder werkenden.
Dan heb ik het nog niet over de stijgende gezondheidskost of de rente op onze staatsschuld... of de gigantische verwaarlozing van onze energiebevoorrading laat staan de kost van grote aankomende infrastructuurwerken.
Code: Selecteer alles
Kosten van de pensioenen tot en met 2019
2014: 41,8 miljard euro
2015: 43,3 miljard euro + 1,5 miljard euro tov 2014
2016: 45,3 miljard euro + 3,5 miljard euro tov 2014
2019: 52,3 miljard euro + 10,5 miljard euro tov 2014
Bron: Planbureau
Owja... doen we dit niet en laten we de schulden gewoon oplopen draaien de schuldeisers de geldkraan dicht en kan de overheid GEEN uitkeringen meer betalen. Wie dan van een uitkering leeft kan gaan bedelen.
Nog owja... een uitstap uit de euro? Proficiat, de terugkeer naar de Belgische frank betekend gezien onze grote staatsschuld, een onmiddelijke devaluatie van -40%). Concreet gaan we een wisselkoers krijgen van rond de 25 ipv 40,3399. (uw koopkracht daalt van vandaag op morgen met 40%, vastgoed zal ook crashen...)
Dat vele in de verkiezingscadeautjes van de socialisten te trappen door net voor de verkiezingen de BTW te verlagen en daardoor het gat in de bgroting NOG groter te maken is eigenlijk te triest voor woorden...

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
als onze munt devalueert, kan ze nog meer devalueren. Maar dat willen vooral de rijken niet, want spaargeld word dan waardelozer....
Verder is een gedevalueerde munt wel goed voor werkgelegenheid en schept het de mogelijkheid voor nieuwe en grote projecten te starten. Leningen worden waardelozer... en in principe worden we dan weer rijker
Verder is een gedevalueerde munt wel goed voor werkgelegenheid en schept het de mogelijkheid voor nieuwe en grote projecten te starten. Leningen worden waardelozer... en in principe worden we dan weer rijker
Laatst gewijzigd door bambipower 28 jul 2015, 21:18, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Veel uitleg Gray maar de politici begrijpen nie dat door hun graai politiek ongeacht welk kleur dit zo ver is gekomen. Ons overheidsbestel is veel te groot voor een landje als Belgie. Teveel politici en regeringen en hun entourage. Dan spreken we nog nie wat sommige politici aan grote multinationals cado hebben gegeven zogezegd voor de werkgelegenheid maar zonder enige waarborg in te bouwen.
Als er moet ingeleverd worden aan voordelen dan moet iedereen da doen ook politici, grootkapitaal en multinationals en zelfs Europa zal moeten tevreden zijn met minder bijdrage vanuit Belgie
Als er moet ingeleverd worden aan voordelen dan moet iedereen da doen ook politici, grootkapitaal en multinationals en zelfs Europa zal moeten tevreden zijn met minder bijdrage vanuit Belgie
-
- Elite Poster
Paniekzaaierij terzijde, krijg je bij een euro-exit direct een zwarte euro markt in het land in kwestie (welk land dat ook moge zijn), want de slimme mens heeft zijn rekeningen geplunderd, en er is niks dat mensen belet om mekaar onderling in euro te betalen.
Also, als de hypothetische Belgische frank zou devalueren, gaat hij niet 25 ipv 40 frank per euro waard zijn; dat is geen devaluatie maar net het omgekeerde
[
Also, als de hypothetische Belgische frank zou devalueren, gaat hij niet 25 ipv 40 frank per euro waard zijn; dat is geen devaluatie maar net het omgekeerde

[

- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik deel grotendeels de analyse van Slafes, maar de conclusie van Gray.Gray schreef:Snapte nu ècht niet dat nog meer schulden maken het probleem alleen maar erger maakt?
Laten we blind blijven voor de permanente overbesteding (3% of meer). Dat is het beste recept om keihard tegen de muur te knallen. Misschien doet het "onze generatie" nog, maar dat het ooit verkeerd loopt is wel zeker.
Of de recepten van de huidige regering daartoe de beste zijn, dat zal de toekomst uitwijzen:
- cadeautjes voor bedrijven
- kosten voor de werkenden
- afbraak van solidariteit
Het minste dat je kan zeggen is dat de meer linkse partijen (of strekkingen binnen dezelfde partij) nooit deze analyse gemaakt hebben.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het is gewoon te simpel om het op de werkenden af te schuiven, die kunnen het namelijk niet doorrekenen. Elke euro die je door de bedrijven laat betalen, komt ook op de kap van de consument terecht, werkend of niet.
De enige manier om als werknemer iets door te rekenen, is om minder te consumeren.
J.
De enige manier om als werknemer iets door te rekenen, is om minder te consumeren.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
klopt, de devaluatie zal onmiddelijk NA de omzetting gebeuren. maar als ik zeg dat ge nu 100 frank/euro krijgt gaan er velen denken dat ze er nog een goede zaak aan doenITnetadmin schreef:Paniekzaaierij terzijde, krijg je bij een euro-exit direct een zwarte euro markt in het land in kwestie (welk land dat ook moge zijn), want de slimme mens heeft zijn rekeningen geplunderd, en er is niks dat mensen belet om mekaar onderling in euro te betalen.

Concreet gaat uw koopkracht/vermogen met 40% (of meer) naar beneden en dat is voor heel weinig mensen een goede zaak.
(Ik had enkele weken terug een artikel teruggevonden in destandaard (uit 2011) met de berekening van wat terugkeer naar de bef op dat moment zou kosten 30%.
Enkel de duitsers zouden hun koopkracht zien stijgen bij een uitstap uit de euro. (vind het artikel helaas niet meer terug...) )
De grootte van een land maakt weinig uit, wel de complexiteit van bevolkingsgroepen, en daar zijn we ne krak inlion51 schreef:Veel uitleg Gray maar de politici begrijpen nie dat door hun graai politiek ongeacht welk kleur dit zo ver is gekomen. Ons overheidsbestel is veel te groot voor een landje als Belgie. Teveel politici en regeringen en hun entourage. Dan spreken we nog nie wat sommige politici aan grote multinationals cado hebben gegeven zogezegd voor de werkgelegenheid maar zonder enige waarborg in te bouwen.

Niet voor niets dat belgie is mogen onstaan als bufferstaat tussen grootmachten.
Onze bevolking is dus divers daarom zijn er ook zoveel regeringen. (waar ik niet op tegen ben)
Je kan niet oa de wafelijzerpoltiek van de jaren 70 verantwoordelijk stellen voor de grote staatsschuld en nu klagen dat de oplossing hiervoor ook geld kost

Het valt trouwens wel mee hoor, waarmee ik niet wil zeggen dat we geen niveaus of instellingen kunnen afschaffen bvb provincies? senaat? monarchie?
Ik heb het even opgezocht.
- senaat 60 miljoen/jaar
- monarchie 38 miljoen/jaar
-
Maar die opbrengst alléén, zal ons dus niet redden. Er zijn vele miljarden nodig. (structureel)
Wat Belgie "cadeau" geeft aan multinationals is relatief, we zijn het land met de hoogste loonkost dus elk kado zal eerder een compensatie voor de hoge loonkost zijn. Vooral in Duitsland, Nederland en Luxemburg zijn bedrijven beter af.
- cadeautjes voor bedrijven zijn in werkelijkheid compensaties voor de hoge loonkost, Een klein land als Belgie is compleet afhankelijk van wat de buurlanden doen. Of we dat nu leuk vinden of niet.heist_175 schreef:Of de recepten van de huidige regering daartoe de beste zijn, dat zal de toekomst uitwijzen:Gray schreef:Snapte nu ècht niet dat nog meer schulden maken het probleem alleen maar erger maakt?
- cadeautjes voor bedrijven
- kosten voor de werkenden
- afbraak van solidariteit
Het minste dat je kan zeggen is dat de meer linkse partijen (of strekkingen binnen dezelfde partij) nooit deze analyse gemaakt hebben.
- kosten zijn niet alleen voor werkenden, sterker nog, de taxshift is er net om werken aan te moedigen.
- Het zijn de lage en middeninkomens die 100 euro netto bijkrijgen.
-
- Elite Poster
Het gaat hem niet om de cadeautjes, maar om de multinationals die ongestraft hun winsten versluizen als kost naar een filiaal in het buitenland waar het belastingstarief stukken gunstiger is.
Je kan het niet blijven uitgelegd krijgen dat die multinationals cadeautjes krijgen "in ruil voor een hoge loonkost", maar dat diezelfde multinational dan zijn nationale solidariteitsplicht met de voeten veegt door de winst naar het buitenland te verplaatsen en hier geen officiele winst te boeken, en dus ook slechts een habbekrats aan belastingen te betalen.
Zo bloedt ons sociaal systeem langzaam leeg.
[
Je kan het niet blijven uitgelegd krijgen dat die multinationals cadeautjes krijgen "in ruil voor een hoge loonkost", maar dat diezelfde multinational dan zijn nationale solidariteitsplicht met de voeten veegt door de winst naar het buitenland te verplaatsen en hier geen officiele winst te boeken, en dus ook slechts een habbekrats aan belastingen te betalen.
[

-
- Elite Poster
Ik begrijp u wel maar er is niet zoiets als een "nationale solidariteisplicht"ITnetadmin schreef:Het gaat hem niet om de cadeautjes, maar om de multinationals die ongestraft hun winsten versluizen als kost naar een filiaal in het buitenland waar het belastingstarief stukken gunstiger is.

Wat multinationals doen is niet ethisch, maar is het ethisch om spotgoedkope kleren te kopen? Is het ethisch om in Luxemburg te tanken?
Onze federale politici hebben dat niet te beslissen. Dat is een problem van teweinig Europa, iets wat men tussen lidstaten niet overeen komt omdat elke lidstaat bang is door zijn eigen fiscaal gunstregime bedrijven en jobs te verliezen.lion51 schreef:Onze politici laten da samen met de europeese ongestraft toe.
(voor belgie bvb de notionele interestaftrek)