Hallo,
vraagje:
er zijn tegenwoordig veel nieuwe firma's ontstaan voor energie af te nemen...
elegant,mega, eni enz....
Nu stel ik mij de vraag:
zijn afnemers beschermd gelijk bij bv de banken?
dus stel een kleine energieleverancier gaat failliet.... kan je dan je betaalde voorschotten kwijt zijn?
iemand dat hier meer over weet?
vraag energieleverancier
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 52 keer
eni is geen kleine speler
integendeel
Die garantie van de banken is een hoop lucht.
En om op uw vraag dan te antwoorden..Er is nog geen enkele falliet gegaan...en volgens mij zijn er genoeg kandidaat overnemers om de klantendatabase over te nemen moest dat ooit gebeuren.

Die garantie van de banken is een hoop lucht.
En om op uw vraag dan te antwoorden..Er is nog geen enkele falliet gegaan...en volgens mij zijn er genoeg kandidaat overnemers om de klantendatabase over te nemen moest dat ooit gebeuren.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als je uw contract laat beginnen in de winter, zal jij geen "krediet" hebben staan bij uw energieleverancier.
Als je in de zomer begint, zal je zeker "krediet" hebben staan bij uw energieleverancier.
Vermoedelijk ben je die voorschotten kwijt.
Stel dat er eentje failliet gaat, dan zal de curator oplijsten wie er nog schulden of tegoeden heeft bij die onderneming. In de realiteit komen de klanten altijd als laatste.
Gelijkaardig verhaal met bons enzo (Free Record Shop), bij een faillissement word je uitbetaald na alle andere schuldeisers (bank, RSZ, ...)
Als je in de zomer begint, zal je zeker "krediet" hebben staan bij uw energieleverancier.
Vermoedelijk ben je die voorschotten kwijt.
Stel dat er eentje failliet gaat, dan zal de curator oplijsten wie er nog schulden of tegoeden heeft bij die onderneming. In de realiteit komen de klanten altijd als laatste.
Gelijkaardig verhaal met bons enzo (Free Record Shop), bij een faillissement word je uitbetaald na alle andere schuldeisers (bank, RSZ, ...)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Als je uw jaarlijks verbruik weet dan kan je toch gewoon voor een 1 malige afrekening. Dan blijft het geld ook langer op je eigen bankrekening staan.
Bij Essent heb ik nu per trimester, maar kan gewoon een jaarlijkse afrekening vragen zonder voorschot.
Wat ik wel handig vindt aan de elegant prijscalc is dat je de distributie kost ziet.
https://www.elegant.be/es3/prijscalculator
Bij Essent heb ik nu per trimester, maar kan gewoon een jaarlijkse afrekening vragen zonder voorschot.
Wat ik wel handig vindt aan de elegant prijscalc is dat je de distributie kost ziet.
https://www.elegant.be/es3/prijscalculator
-
- Premium Member
- Bedankt: 7 keer
de meeste leveranciers laten geen jaarlijkse facturatie toe zonder voorschotfacturen hoor...
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Voor een goede reden. De meeste mensen kunnen beter hun geld beheren als ze een maandelijkse factuur krijgen dan een jaarlijkse.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Elite Poster
- Bedankt: 66 keer
Die voorschotten zijn nodig omdat men anders met torenhoge jaarlijkse afrekening zit en dan heeft men dan problemen om die dan te betalen en dankzij die maandelijkse voorschotten zal dat niet gebeuren en moet men dan een kleine opleg betalen ofwel krijgt men iets terug.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik zeg zeker niet dat het voor iedereen is, maar het kan. Het vraagt enkel van jezelf dat je een goed budget beheerd. Het levert wel op dat je voorschotten niet kwijt bent.
Bij een voorschot zit toch ook een administratieve kost in verwerkt en daar draait het toch allemaal om. Het zijn dan ook bedrijven die geen productie leveren ze zijn gewoon een reseller. Ik zie niet aan mijn meter of het nu groene stroom van Essent of Eandis is of dergelijke ze.
Bij een voorschot zit toch ook een administratieve kost in verwerkt en daar draait het toch allemaal om. Het zijn dan ook bedrijven die geen productie leveren ze zijn gewoon een reseller. Ik zie niet aan mijn meter of het nu groene stroom van Essent of Eandis is of dergelijke ze.