Beroepskosten voor vennootschappen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Netto - DeTijd 23/07/2015 - Ook flat aan de kust is beroepskost
Vennootschappen mogen voortaan beroepskosten inbrengen die niets te maken hebben met hun activiteit. Dat stelt het Hof van Cassatie in een reeks ophefmakende arresten, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws donderdag.
Komt er dus op neer dat je als vennootschap alles mag betalen van de privé van de bestuurder?
Leesboeken, meubels, ...

Als de wetgever hier niets aan doet, dan heeft morgen iedereen een vennootschap en wordt er helemaal geen BTW meer betaald?
:bang:
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Mss moet hier eens duidelijk gemaakt worden dat vennootschappen altijd BTW betalen, maar dat ze een stuk kunnen recupereren via de belastingen.
Dat stuk hangt af van wat voor goed het is, en varieert enorm, maar in dit geval zal het zeker geen 100% zijn, dat is maar bij weinig zaken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ALs particulier betaal ik 100% van de 21%BTW
elke procent minder is gewonnen voor mij en verloren voor de staat.

Aan de ene kant is de regering geld aan het zoeken, met deze uitspraak van cassatie gaat de overheid veel geld verliezen...
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Natuurlijk, creëer jij ook werkgelegenheid dan?
Je kan trouwens wel je beroepskosten zelf inbrengen als particulier, maar wel veel minder: auto, pc, gsm, km's, als je kan bewijzen dat je ze gebruikt voor je werk.
Het is overigens de taak van het parlement (wetgevende macht) om dit soort shit uit te kuisen en deftige wetten te maken zonder achterpoortjes.
Justitie kan alleen maar de wet naleven en toepassen en is hier dus ook aan gebonden zoals je ook zelf zegt dat de wetgever hier iets aan moet doen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je hoeft toch geen werkgelegenheid te creëren om een vennootschap op te richten? Of heb ik ergens iets gemist?
Deze uitspraak gaat keihard misbruikt gebruikt worden door bestaande vennootschappen (die al dan niet werkgelegenheid creëeren) en nieuwe vennootschappen (die al dan niet werkgelegenheid creëeren).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef:Als de wetgever hier niets aan doet, dan heeft morgen iedereen een vennootschap en wordt er helemaal geen BTW meer betaald?
:bang:
Nog naar ene die er van overtuigd is dat een vennootschap hebben gratis is. En het kostenplaatje om een vennootschap op te richten is ook niet mis. Ik wens je succes. Zelfs een slapende vennootschap kost je ruim 500 Euro per jaar aan belastingen, sociaal secretariaat... Als je dus denkt dat je via die luttele uitgespaarde euros aan btw die kosten denkt te recupereren dan ga je van een serieus kale reis thuis komen.
Af en toe ook eens buiten komen. Je beseft niet hoeveel bedrijven privé kosten in hun belastingen inbrengen. Ze doen het allemaal. En ik kan ze geen ongelijk geven. Integendeel zelfs.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 23 jul 2015, 12:07, 3 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Los hiervan zijn er zo nog wel mistoestanden:
- Je kan als particulier de huur van een appartement inbrengen indien je werkgever kan aantonen dat je dit echt nodig hebt omdat je er met de wagen/OV anders nooit op tijd geraakt. Welke maatstaf ze hiervoor hanteren is me echter niet duidelijk. Gewoon een verklaring van de werkgever zou volstaan? Zo wil ik in Brussel ook wel een penthouse huren op kosten van de staat. 8)
- Ik ken mensen die hun huis hebben ondergebracht in een speciaal opgerichte VZW. Hoe het juist in elkaar steekt en welke voordelen je dan geniet weet ik echter niet...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Kenw00t schreef:- Ik ken mensen die hun huis hebben ondergebracht in een speciaal opgerichte VZW. Hoe het juist in elkaar steekt en welke voordelen je dan geniet weet ik echter niet...
Je moet het eens aan onze ex-Koningin Fabiola vragen. Die kan u daar alles over vertellen. Prins Laurent ook dacht ik. Of Vandelanotte. Of Karel De Gucht.. Oh wacht ja.. die die het goeie voorbeeld zouden moeten geven.

En goed te horen dat hier toch nog mensen tussen zitten die effectief ook weten dat zelfstandige of een vennootschap ook effectief geld kost en je niet enkel moet wachten tot de ezel schijt.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In een zekere zin werd het tijd dat zo'n arrest ging gebeuren. Naar mijn weten is België een van de weinige landen ter wereld waar een vennootschap niet vrij is in wat die aankoopt. En da's gewoon belachelijk...

Het betekent niet dat HvC zoiets beslist heeft, dat de fiscus je nog steeds niet al crimineel zou behandelen...
Al zie ik hier veel "jaloerse" reacties op vennootschappen. Waar het duidelijk is dat jullie net WEL willen dat vennootschappen als crimineel beschouwd worden.

Natuurlijk blijft het zo: heb je bv. een flat aan zee, zal je daar waarschijnlijk nog steeds prive belast worden via VAA. Maar eindelijk is het zo dat je tenminste recht hebt om dat te kopen (zonder verwerping van de kosten). Maakt niet uit wat de reden is. Je hebt een vennootschap en je hebt het recht om iets te doen dat je nodig acht...

En leesboeken en meubels is iets dat veel (management)vennootschappen toch al deden hoor.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

misschien moet men dat appartement gekocht door de vennootschap dan maar aan de privé-persoon gaan belasten als voordeel in natura.

:idea:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dat is het enige wat ze kunnen doen ...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Maar dat is dan eerlijker dan een vennootschap gewoon standaard die kost te verwerpen?

En dan is het aan de zaakvoerder/de fiscus te bewijzen voor welke % die effectief prive gebruikt zou worden.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

En wat dan bij het "op pensioen gaan" van de zelfstandige?
Dan moet hij zeker geen belastingen betalen om het onroerende goed privé te krijgen? Ah ja, maar laten we echt niet verder kijken dan onze neus lang is en die geldscheppers 3x laten betalen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dafke schreef:En wat dan bij het "op pensioen gaan" van de zelfstandige?
Dan moet hij zeker geen belastingen betalen om het onroerende goed privé te krijgen? Ah ja, maar laten we echt niet verder kijken dan onze neus lang is en die geldscheppers 3x laten betalen.
Denk je dat?
Als je vennootschap stopzet mag je mooie belastingen erover betalen. Inclusief BTW ed.
Echt niet goedkoop, zo'n vennootschap sluiten hoor. Je moet ook alles overkopen van het bedrijf. Dus wees maar gerust, het is zeker geen cadeau.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dat bedoel ik toch met mijn post? :idea:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In het vervolg [sarcasm] tags gebruiken ;-)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Afbeelding
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Aandelen van een venootschap kunnen doorgegeven worden aan bv de kinderen?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Dima_2005 schreef:
Dafke schreef:En wat dan bij het "op pensioen gaan" van de zelfstandige?
Dan moet hij zeker geen belastingen betalen om het onroerende goed privé te krijgen? Ah ja, maar laten we echt niet verder kijken dan onze neus lang is en die geldscheppers 3x laten betalen.
Denk je dat?
Als je vennootschap stopzet mag je mooie belastingen erover betalen. Inclusief BTW ed.
Echt niet goedkoop, zo'n vennootschap sluiten hoor. Je moet ook alles overkopen van het bedrijf. Dus wees maar gerust, het is zeker geen cadeau.
En vaak betaal je dan belastingen over geld dat je er ooit ingekregen hebt, want je mag er onbeperkt geld inpompen maar als je dan dat privé geld er terug uit wil, passeer je vaak langs de kassa van de fiscus. Ik ben wel benieuwd naar wat het evolueert. Zelf doe ik, het beetje wat ik doe in een eenmanszaak, maar soit dat is ideaal voor veel aan de fiscus te geven.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als het dan toch "geen cadeau" is, vraag ik me dan wel af waarom je een prive woning of appt uberhaupt in je vennootschap zou steken?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Onder andere omdat het zo aan successierechten ontsnapt.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Of vooral aan sucessieregels!

Maar velen doen dat puur omdat ze denken dat ze de fiscus te slim af zijn. Tot de eerste controle natuurlijk.

Je moet ook niet vergeten: soms worden huizen en appt weldegelijk gebruikt voor zakelijke doeleinden!
Ook zoiets: een bureau huren voor 2000€/maand voor 20m² is geen enkel probleem. Maar een huis huren van 1000€/maand waar je beneden een bureau hebt en boven slaapt is opeens een heel erg groot probleem. Vaak gaat de fiscus gewoon die kosten verwerpen (of toch voor een heeeel groot percentage)

Het is heel simpel: de KMO's zijn de melkkoe voor de fiscus. En de mensen "moeten" er wel "misbruik/gebruik" van maken, want anders is het niet de moeite meer. Maar je wilt toch een eigen bedrijf hebben. Maar niemand wilt gratis werken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Uiteraard.
Mijn punt is gewoon dat er hier zijn die beweren dat je appt in een kmo steken "geen cadeau" is, en ik wil gerust geloven dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is.
Ik zeg alleen maar dat er toch voordelen moeten aan zijn, anders kreeg je niemand zo zot om het te doen in de eerste plaats. Dus al dat ge-excuseer hier, ik krijg soms het gevoel dat ze verplicht worden hun woning in hun vennootschap te steken ;-)

Dat van die melkkoeien: ik neem aan dat dat ongeveer hetzelfde werkt als mensen die een laag loon hebben en van bepaalde voordelen kunnen genieten. Nl, dat als je een euro teveel hebt de ganse steun plots wegvalt, waardoor je op een bepaald moment slechter af bent dan voorheen (zie ook: werkloosheidsval).
Hier zal dat wel niet zo verschillend zijn: vanaf een bepaald punt kan je als groter bedrijf vanalle aftrek doen die je als kmo niet kan.
Ik neem dus ook aan dat in beide gevallen een meer glijdende oplossing, ipv een trapsgewijze, veel euvel kan verlichten.




[Afbeelding Post made via mobile device ]
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ten eerste als je een appt koopt betaal je registratie rechten -> geld voor de staat, dus hoe meer appartementen er verkocht worden hoe beter.
Als het appartement ingeschreven staat als woning dan betaal je nog altijd KI neem ik aan. Het enigste wat je ontduikt zijn successierechten op al reeds belaste goederen.

Trouwens hoe meer beroepskosten je inbrengt hoe meer vragen er gaan komen vanuit de belastingen.
Vennootschappen en kmo's zijn de makkelijkste prooien. Wij hebben hier een controleur gehad die hier een week citroenen heeft zitten uitpersen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”