Snelheid

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sdschuit2
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Hallo allemaal

Sinds kort is ook hier in Geraardsbergen voor het abo START de snelheid gecapt tot ongeveer 48 mbps. Momenteel heb ik een BBOX2 die verbonden is via UTP naar eigen pc en via UTP naar een router waaraan een externe antenne verbonden is om een deel van de woning wat verderop te voorzien van goed internet. We halen daar nu nog 30 mbps.

Mijn vraag is : als ik overschakel naar een Comfort abo (ik woon in het centrum van de stad) zou ik dan opnieuw meer kunnen halen ?
Dit is de test nu via VDSL2-Toolwin

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  60176 kbps        10064 kbps
Modem max:             66604 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        54685 kbps         11457 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           39 m Estimated!
Training margin:       9.1 dB
Attenuation:           7.0 dB
Proximus geeft volgende info :
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 92,0 Mbps download - 4,7 Mbps upload
Min.: 61,8 Mbps download - 4,7 Mbps upload

Ik zie wel dat Comfort max 70 mbps is. Kunnen we dat halen met een BBOX2 ?

Is het de moeite om over te schakelen en moet dan de BBOX2 ingewisseld worden (kan dat zomaar ?) en kan ik blijvend 2.4 GHZ gebruiken via die externe antenne ?

Mvg
Steven
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Zo te zien aan uw waarden zit 70 Mbps er nog net in maar vrees dat het gaat nipt zijn met nu al een DTM van 9.1 dB op 60 Mbps, maar eens vectoring actief komt zal je wel veel meer kunnen halen , maar dan wel met een Bbox 3 zoals je ziet via de proximus site 90 a 100.
Je kan best uw Bbox 2 gaan inruilen en zeggen dat uw wifi heel slecht is en dat met een Bbox 3 de wifi veel beter is, normaal gaan ze daar geen probleem van maken in de proximus winkel omdat men toch de modem zal moeten vervangen naar een Bbox3 voor het kunnen genieten van Vectoring.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

sdschuit2 schreef:Mijn vraag is : als ik overschakel naar een Comfort abo (ik woon in het centrum van de stad) zou ik dan opnieuw meer kunnen halen ?
De snelheden waarmee je modem synct, zijn niet afhankelijk van je abonnement.
  • - Jouw b-box2 synct aan 60/10, dat is waarschijnlijk het maximum mogelijk op deze lijn (zonder vectoring).
    - Als je een B-box3 haalt, zal je met vectoring minimum aan 70/10 syncen, nadien zal dit nog verhogen naar 85/10 of 100/10
Wat betreft het abbo: volgens de Proximus website heeft Start een snelheid van 50/4, maar tot op heden heb ik nog geen cap gezien op mijn Start. Ik haal ca 65 mbps (modem sync 85 mbps), en mijn bottleneck is mijn PC.

Ik zou dus beginnen met je b-box2 in te ruilen voor een b-box3. Als je op 50 mbps gecapt blijft, kan je nog altijd een upgrade overwegen.
sdschuit2 schreef:Momenteel heb ik een BBOX2 die verbonden is via UTP naar eigen pc en via UTP naar een router waaraan een externe antenne verbonden is om een deel van de woning wat verderop te voorzien van goed internet. We halen daar nu nog 30 mbps.
Je bedoelt waarschijnlijk een access point (of een router die je hebt ingesteld als AP) ? Want een router achter een router (B-box2) heeft natuurlijk géén zin.
Gezien jouw bottleneck hier de wireless verbinding is (30 mbps), zal deze niet verbeteren na het installeren van een b-box3, of na een upagrade naar Comfort.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sdschuit2
Starter
Starter

Bedankt Patje en Philippe. Het inruilen voor een BBOX3 is dus het beste wat ik eerst kan doen.
Philippe, ik bedoelde inderdaad een AP.
De snelheid is nu 48 mbps waar het al een jaar of zo 55 - 57 mbps was. De 'line length" is precies van geen tel hier met 19 meter. Maar maandag toch maar eens het erop wagen en de omwisseling doen.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Sinds vandaag merk ik dat er een cap zit op de download snelhied van mijn start abbonnement van Proximus.

47,72 Mbps download en 3,91 Mbps upload, voordien was dit 63 Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator

Ja, dat zagen we al sedert maart aankomen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 33#p596785
Het is dus geen verassing :-( .
Ik heb de cap nog niet, maar bij een volgende PPPoE reconnect heb ik het waarschijnlijk ook vlaggen :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
sdschuit2
Starter
Starter

Ik heb een Comfort Pack aangevraagd, over het inruilen van de modem werd er aan de telefoon eventjes getwijfeld (ik heb dan over vectoring gesproken - bedankt Patje) en na consultatie van de technische dienst werd beslist een BBOX3 toe te sturen via Kiala zodat ik de BBOX2 mag inleveren via Kiala. En nu maar hopen dat de snelheid weer omhoog gaat maar in combinatie met onbeperkt verbruik vind ik het al een verbetering aangezien hier ook nog een vakantieverblijf wordt opengehouden... alvast iedereen bedankt (ook Philippe en Waterboy) voor de goede raad en informatie !
philippe_d
Moderator
Moderator

Zoals verwacht, deze nacht een (ongewilde) PPPoE reconnect gehad, gevolg: 50/4 :(

Afbeelding

Het plezier van mijn 85/10 vectoring profiel was van korte duur :(
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Afbeelding

Bij mij op ongeveer dezelfde snelheid een cap.
Hier nog zonder vectoring op de lijn met een 70/10 profiel.
Met of zonder vectoring gaat voor mij geen verschil meer maken met een internet start abonnement van Proximus. :?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Dan toch liever een start met vectoring die minimum 50 Mbps is, want nu bvb in mijn geval zone 2 op 50 Mbps, maar men kan nog altijd terugvallen op een 20 Mbps provisioning profiel...
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

philippe_d schreef:Zoals verwacht, deze nacht een (ongewilde) PPPoE reconnect gehad, gevolg: 50/4 :(

Afbeelding

Het plezier van mijn 85/10 vectoring profiel was van korte duur :(
In marketing termen heet dat product differentatie :-).
criminala
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Wij zaten ook al heel lang op 70/3 snelheid met een internet start .
Sinds kort halen we 50/4 .

Dit gaat dus via DLM niet meer hoger gaan aangezien we "maar" internet start hebben ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

DLM staat los van welk abonnement jij hebt.

DLM (en vectoring doen zijn ding) en geven jou een lijn snelheid, jij kan tot de max snelheid van je abonnement gebruiken mits de lijn een hoog genoeg profiel heeft. Al de rest wordt niet gebruikt voor internet, maar kan wel door TV gebruikt worden.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”