CD&V wil alle snelheidsborden weg

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150717_01780528

Code: Selecteer alles

CD&V vindt dat er te veel snelheidsborden langs gewest- en lokale wegen staan en wil ze daarom allemaal weghalen. Een bestuurder zou aan het type weg moeten kunnen afleiden hoe snel hij mag. Dat schrijft Het Nieuwsblad vrijdag.
Mijn bedenking: wat met de zone borden? Heel veel gemeenten en steden gebruiken nu al het 30/50/70 principe. Daar staan ook al een pak minder borden en die zoneborden zijn net daarom in het leven geroepen.

90 zal met dit voorstel eerder uitzondering worden, in Wallonië en ook in Vlaanderen zijn er nog zeer veel wegen 90 zonder middenberm. Of omgekeerd, zeer veel wegen met middenberm zijn al 70 geworden.

Wat met de zone 30 aan scholen?

Wat met de zone 30 die bvb Leuven aan het invoeren is op GANS zijn grondgebied?

Wat met Europa waar deze regels niet gelden. Ik kan me voorstellen dat buitenlanders niet weten waaraan ze zich moeten houden als we met lijnen beginnen werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat komt niet goed :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik weet nu soms al niet meer hoe snel ik mag :?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ze zouden beter met kleuren werken: gele wegen 50, rode wegen 70 enz...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik vind dat ik overal 200 mag rijden. Wat nu?

In ieder geval is het een slecht idee. Zelfs met kleuren werken is "handig", maar verkeersborden moeten blijven. Het is al verwarrend genoeg. En voor buitenlanders is het helemaal te gek dan. Die komen hier af en zien nergens een snelheidslimiet.

Ik heb dat nu al vaak voor: "shit, bord gemist, hoeveel mag je hier nu"... Vooral in bebouwde kom, mis ik de zone 30 borden vaak (want ze zijn ter grootte van een a5, achter een boom), ik zie dan enkel het einde ervan.
Hoe ga je dat "aanvoelen" of je er 30 of 50 mag rijden.

Probleem is dat ze wel opeens enorm subjectief gaan beginnen flitsen.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Het probleem met veel zone 30 borden is dat er een dynamisch bord is aan het begin van de zone maar niet aan het einde, ambetant!
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Eindelijk!
Je zou ten alle tijde moeten kunnen weten hoe snel je ergens mag. Dat kan je niet oplossen met borden of je moet er om de 100m eentje zetten.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Er moet er nu eentje staan achter een weg, links of rechts.... Dat valt nog wel te onthouden denk ik. Het is wel zo dat veel zoneborden inderdaad zo geplaatst zijn dat je niet weet wat of hoe. Of dat zelfs zoneborden niet wettelijk geplaatst worden waardoor je niet weet waar ze ophouden of zelfs weer beginnen. Dat is een andere discussie.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dima_2005 schreef:Ik heb dat nu al vaak voor: "shit, bord gemist, hoeveel mag je hier nu"... Vooral in bebouwde kom, mis ik de zone 30 borden vaak (want ze zijn ter grootte van een a5, achter een boom), ik zie dan enkel het einde ervan.
Hoe ga je dat "aanvoelen" of je er 30 of 50 mag rijden.
Dit is echt een zeer opvallend fenomeen. Einde zone 30 altijd goed zichtbaar maar het begin maar zéér zelden. Ik vraag mij ook af waarom ze die idiote borden daar voor nodig hebben. Wat is er mis met de standaard snelheidsborden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zone 30 (aan scholen) is niet altijd van toepassing... normale snelheidsborden wel.

Trouwens dat de overheid eerst al eens start met snelheidsdata (waar mag je hoeveel rijden) van gans België gratis ter beschikking te stellen aan Navigatie bouwers.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gewone zone 30 zijn altijd van toepassing, als borden niet dynamisch zijn.
De helft van mijn straat is zone 30. De andere helft niet. Nergens een school od te bespeuren. Ze hebben het gewoon random geplaatst. De omliggende straten zijn ook zone 30 geworden.
powaq schreef: Dit is echt een zeer opvallend fenomeen. Einde zone 30 altijd goed zichtbaar maar het begin maar zéér zelden. Ik vraag mij ook af waarom ze die idiote borden daar voor nodig hebben. Wat is er mis met de standaard snelheidsborden?
Zone = tot eindbord. Gewone snelheidsbord = tot volgende kruispunt.
Maar eind zone 30 is vaak gewoon zichtbaar. Begin zone 30 is bijna altijd verstopt achter een boom, tussen andere borden en maken ze zo klein mogelijk.
Veiligheid noemen ze dat dan... Nee, want ze staan er gewoon leuk te flitsen om 8u 's avonds. Zakken vullen, ja...
Want moest het effectief voor veiligheid zijn geweest, hadden ze het A0-formaat gemaakt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:De helft van mijn straat is zone 30. De andere helft niet. Nergens een school od te bespeuren. Ze hebben het gewoon random geplaatst. De omliggende straten zijn ook zone 30 geworden.
Emo-politiek zoals ik al schreef... de kindjes in dit geval.

Vroeger kregen we van onze ouders de opvoeding dat het verkeer gevaarlijk was en goed moesten uitkijken, vandaag plaatst men gewoon verkeersborden :roll:
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Dima_2005 schreef:Gewone zone 30 zijn altijd van toepassing, als borden niet dynamisch zijn.
De helft van mijn straat is zone 30. De andere helft niet. Nergens een school od te bespeuren. Ze hebben het gewoon random geplaatst. De omliggende straten zijn ook zone 30 geworden.
powaq schreef: Dit is echt een zeer opvallend fenomeen. Einde zone 30 altijd goed zichtbaar maar het begin maar zéér zelden. Ik vraag mij ook af waarom ze die idiote borden daar voor nodig hebben. Wat is er mis met de standaard snelheidsborden?
Maar eind zone 30 is vaak gewoon zichtbaar. Begin zone 30 is bijna altijd verstopt achter een boom, tussen andere borden en maken ze zo klein mogelijk.
Hilarisch dit, geloof je dat nu zelf?
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

Voor zover ik het begrepen heb gaat het voorstel enkel over de snelheidsborden buiten de bebouwde kom.

Nu is het zo dat je overal 90 mag rijden, behalve indien anders aangeduid.
In de toekomst zal je overal 70 mogen rijden, behalve anders aangeduid.

Dit zou het aantal verkeersborden verminderen en duidelijker zijn.

Voor wat het de zone 30 betreft gebeurt het mij ook regelmatig dat ik het bord dat het einde aanduidt zie, maar het begin gemist heb.
Ik heb helemaal niets tegen de zone 30, maar om dit aan te duiden met een bord langs de weg in de bebouwde kom lijkt mij een beetje wereldvreemd. Men zou dit beter doen met een gekleurde band op de weg of nog beter een drempel.
Als je met de auto rijdt moet je op de weg letten in plaats van constant de omgeving af te speuren naar verkeersborden.

In het buitenland zijn er trouwens proefprojecten waarbij men alle verkeersborden in de bebouwde kom verwijdert en enkele logische en duidelijke regels toepast.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zorba schreef: Hilarisch dit, geloof je dat nu zelf?
Wat bedoel je daar nu mee???
Laatst gewijzigd door Dima_2005 17 jul 2015, 13:26, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Als ik zie dat op wegen waar je 70 mag, ze dan zo'n bordje zetten: 6% respecteerde de snelheid .....

Er zijn genoeg wegen waar je nu 90 mag (de default), en dit een heel groot risico vormt als je dit zou rijden.
Er zijn genoeg wegen waar je 90 kan zonder veel gevaar, en waar nu 50 of 70 staat.

Zoals het systeem nu werkt, is de keuze weinig democratisch en vaak kassa kassa.

Ook op de autostrade rondom Gent zie ik vaak debiele snelheden door ons geliefd verkeerscentrum op matrixborden: 50/70/90/110 in random volgorde .......
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

kennedytunnel is ook zo een leuke. Hoe vaak gebeurt het niet dat er zo goed als geen verkeer is maar dat je met max. 70 per uur door de tunnel mag tuffen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik heb vernomen dat ze in Nederland ook net voor tunnels de traffic kunstmatig vertragen, had het eens op weg naar rotterdam ....

In Gent doen ze ook domme dingen, bvb E40 richting kust, net na Merelbeke gaan ze al de boel afremmen naar 110 tot aan de wisselaar in Zwijnaarde, terwijl er geen saturatie is, en dus geen file.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het probleem met tunnels is dat je in een zwart gat rijdt en daardoor even gedesoriënteerd bent (vooral bij tunnels die naar beneden gaan zoals de Kennedy tunnel).

Bij tunnels die op hetzelfde niveau liggen en goede verlichting hebben is dit probleem veel kleiner trouwens.

Indien er dus plots file zou staan in het begin van de tunnel heeft dit vaak fatale gevolgen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hoe vaak ik al in de remmen gegaan ben voor een einde zone 30 bord waar geen begin bord te bespeuren was (of twas zo'n elektronisch maar de eindborden zijn dat nooit).
Of de (blijkbaar foutieve) gewoonte van sommige gemeentes om hun hele gemeente zone 70 te maken maar het bord aan het einde van de bebouwde kom niet te herhalen (ik heb gehoord dat dit wel degelijk zou moeten).

Op zich is dit idee niet slecht, maar het zal nooit werken want veel gemeenten willen op op middenberm-banen geen 90 toelaten. En de vertragingsborden naar rotondes toe (70-50) moeten er dan ook nog bij.

Kleuren zijn een SLECHT idee, kleurenblinden mogen ook autorijden, remember? :-)
Laat staan dat je kleuren s nachts goed kan onderscheiden, met die rode natriumlampen.

Waar ik me eigenlijk zwaarder aan erger zijn "blauwe zone" borden die ergens 10 straten verder staan en waar je uiteraard niet p let als je aan het rijden bent (want niet relevant voor een rijdende auto), en die dan miraculeus nog gelden in de straat waar je gaat staan. Parkeerzones zijn pas geldklopperij, dat gerust verboden mag worden. In elke straat de parkeersituatie duidelijk aanduiden aub.



[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”