Inderdaad! Als ik de modem weer instel in bridged mode werkt het weer aan volle snelheid! Nochtans had ik dat niet zelf ingesteld. Bedankt voor de tip!
Ik vrees dat euforie van korte duur zal zijn: vorige week merkte ik plots ook dat het zappen traag was en dat ik ook maar aan 20 mbit (ipv 30) geraakte. Modem (bbox2) stond ook opeens fully routed. Heb die terug in 'bridged mode' gezet en hup, alles werkte weer perfect. Tot vanmorgen: bbox2 is vannacht weer 'fully routed' gezet, terwijl ik géén netflix abonnement heb en dat ook niet wil.
Proximus is slecht bezig als ze die fully routed overal pushen (en blijven pushed) op de bbox2 met als gevolg dat o.a. het zappen echt belachelijk veel trager wordt: zwart scherm, zelfs even 'geen signaal'. Waarom niet gewoon die setting 'on demand' pushed, op het moment dat de klant netflix activeert? Dat was in het verleden zo en werkte bij mijn weten perfect. Nu gaan ze alleen ontevreden klanten krijgen, want mijn schoonouders waren afgelopen weekend ook al aan het klagen dat het zappen op hun proximustv opeens trager ging...
Eigenlijk is het een zelfoplossend probleem omdat de bbox2 EoL is. Als je naar proximus belt om het probleem te signaleren stellen ze een bbox3-swap voor!
Voor sommigen is ruilen voor een bbox3 inderdaad de beste oplossing, maar in mijn geval (geen vectoring, grote afstand tot ROP) kom ik bij zo'n swap wel weer op 16,5 mbit te staan. En ja, DLM zou me na verloop van tijd wel op 30 moeten brengen, maar toch. Ik heb graag controle over mijn modem en zo'n dichtgetimmerde bbox3 waar je zelfs niet eenvoudig je synchro kan op uitlezen, dat lijkt me maar niks.
Het idee alleen al: de helft van mijn snelheid -zelfs tijdelijk- moeten inleveren en een perfect werkende modem in de vuilbak moeten kieperen omdat proximus per se een instelling op die modem wil pushen die enkel en alleen nut heeft voor netflix (wat ik niet heb, en ook niet wil), het blijft te gek voor woorden.
Steven_09 schreef:Ik vrees dat euforie van korte duur zal zijn: vorige week merkte ik plots ook dat het zappen traag was en dat ik ook maar aan 20 mbit (ipv 30) geraakte. Modem (bbox2) stond ook opeens fully routed. Heb die terug in 'bridged mode' gezet en hup, alles werkte weer perfect. Tot vanmorgen: bbox2 is vannacht weer 'fully routed' gezet, terwijl ik géén netflix abonnement heb en dat ook niet wil.
Proximus is slecht bezig als ze die fully routed overal pushen (en blijven pushed) op de bbox2 met als gevolg dat o.a. het zappen echt belachelijk veel trager wordt: zwart scherm, zelfs even 'geen signaal'. Waarom niet gewoon die setting 'on demand' pushed, op het moment dat de klant netflix activeert? Dat was in het verleden zo en werkte bij mijn weten perfect. Nu gaan ze alleen ontevreden klanten krijgen, want mijn schoonouders waren afgelopen weekend ook al aan het klagen dat het zappen op hun proximustv opeens trager ging...
Ik heb dit probleem wel enkel achter de pppoe sessie op mijn eigen router. Het netwerk achter de bbox2 zelf werkt zonder problemen aan volle snelheid.
Kunnen we het automatisch pushen van settings niet verhinderen op een manier?
Steven_09 schreef:Voor sommigen is ruilen voor een bbox3 inderdaad de beste oplossing, maar in mijn geval (geen vectoring, grote afstand tot ROP) kom ik bij zo'n swap wel weer op 16,5 mbit te staan. En ja, DLM zou me na verloop van tijd wel op 30 moeten brengen, maar toch. Ik heb graag controle over mijn modem en zo'n dichtgetimmerde bbox3 waar je zelfs niet eenvoudig je synchro kan op uitlezen, dat lijkt me maar niks.
Het idee alleen al: de helft van mijn snelheid -zelfs tijdelijk- moeten inleveren en een perfect werkende modem in de vuilbak moeten kieperen omdat proximus per se een instelling op die modem wil pushen die enkel en alleen nut heeft voor netflix (wat ik niet heb, en ook niet wil), het blijft te gek voor woorden.
+1 Daarom heb ik een fritzbox gekocht en pppoe passtrought hierop ingesteld (na een kleine maand sta je weer op je max profiel).
Steven_09 schreef:Voor sommigen is ruilen voor een bbox3 inderdaad de beste oplossing, maar in mijn geval (geen vectoring, grote afstand tot ROP) kom ik bij zo'n swap wel weer op 16,5 mbit te staan.
Ben je daar zeker van?
Ik ben het eens dat de swap een TBF triggert, maar de recente ervaring van gebruikers leert ons dat je hierdoor niet noodzakelijk terugvalt op het basisprofiel. DLM is blijkbaar intelligenter geworden, en zou nu rekening houden met vroeger gekende profielen die zonder problemen werkten.
Vorige week mijn bbox2 vervangen door een bbox3 technicolor.
Op hetzelfde profiel gebleven 70/10.
Op een bbox3 technicolor is het zeker niet mogelijk om te zien of vectoring actief geworden is op de telefoonlijn?
Dat is normaal voldoende, maar dan krijg je natuurlijk ook geen firmware updates meer. En dat houdt me tegen om het zelf ook te doen, want een niet up-to-date firmware op de bbox2 kan ervoor zorgen dat je bij activatie van vectoring op je ROP op een fallback profiel gezet wordt (7 mbps down/ 0,5 up).
Maar anderzijds: eenmaal vectoring eindelijk beschikbaar zou zijn op mijn lijn, dan ga ik de bbox2 natuurlijk wel wisselen voor een bbox3.
Steven_09 schreef:Dat is normaal voldoende, maar dan krijg je natuurlijk ook geen firmware updates meer. En dat houdt me tegen om het zelf ook te doen, want een niet up-to-date firmware op de bbox2 kan ervoor zorgen dat je bij activatie van vectoring op je ROP op een fallback profiel gezet wordt (7 mbps down/ 0,5 up).
Maar anderzijds: eenmaal vectoring eindelijk beschikbaar zou zijn op mijn lijn, dan ga ik de bbox2 natuurlijk wel wisselen voor een bbox3.
Dat stoort me eigenlijk niet. Ik zal het wel merken als het tijd is om het terug in te schakelen dan Het is nu niet dat er dagelijks nieuwe firmware updates binnen komen. Een tijdelijke verlaging van de snelheid kan ik mee leven.
Wat is nu de beste oplossing, gewoon een bbox3 swap?
dat is alvast de eenvoudigste oplossing. Zeker nu een modemswap geen directe aanleiding geeft tot het terugvallen op je oorspronkelijke provisioning profiel.
Wat is nu de beste oplossing, gewoon een bbox3 swap?
dat is alvast de eenvoudigste oplossing. Zeker nu een modemswap geen directe aanleiding geeft tot het terugvallen op je oorspronkelijke provisioning profiel.
Hou er wel rekening mee dat je met de bbox 3 minder vrijheid hebt. Als dat je niet stoort kan je dat gerust doen.
Om die reden heb ik ook nog mijn bbox2 niet omgeruild met een bbox3, maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Wel heb ik een terugval van 70 Mbps naar 50 Mbps, sedert dat ze een maand geleden een brief gestuurd hadden
dat mijn verbinding tijd zou kunnen onderbroken zijn voor verbeteringen aan het netwerk !!
Direct daarna had ik maar DTM van 7 dB (maar wel nog 70 Mbps DLM/profiel),
enkel dagen later stond ik op een 50Mbps DLM profiel met DTM van 12,4dB.