Dan is de enige oplossing: overal maximum 30, ook op de snelweg !krisken schreef:Snelheden zijn wel degelijk een groot probleem. 't Is niet omdat je auto veilig is, dat degene buiten je auto (fietsers, voetgangers, andere weggebruikers in het algemeen) dit ook zijn
Berlingo’s moeten niet onderdoen voor BMW’s
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Sinds wanneer vraagt iemand wederzijds respect voor iemand die de verkeersregels niet respecteert, sorry, daar heb ik inderdaad geen enkel respect voor...Astralon schreef:Als ik om wederzijds respect vraag en je begint je quote metTomby schreef:Ik zie trouwens hoegenaamd niet in hoe hij daar op de man speelt.Geen enkel respect
Ik vind uw reacties in dit onderwerp trouwens ook weer alles behalve constructief.
Ach ja, dat is op de man spelen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Wannner kunnen we eens afspreken?Slafes schreef:Sinds wanneer vraagt iemand wederzijds respect voor iemand die de verkeersregels niet respecteert, sorry, daar heb ik inderdaad geen enkel respect voor...Astralon schreef:Als ik om wederzijds respect vraag en je begint je quote metTomby schreef:Ik zie trouwens hoegenaamd niet in hoe hij daar op de man speelt.Geen enkel respect
Ik wil de man/vrouw die nog nooit een verkeersovertreding gemaakt heeft wel eens zien want je bent uniek.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
In Gent zijn we al op de goede weg... iedereen die de stad kan vermijden doet dat dan ook.on4bam schreef:Astralon, je overdrijft. Bij 30 Km/u aangereden worden kan ook dodelijk zijn. 5 Km/u is veel veiliger, of nee, stilstaan is veiliger.
En binnen een paar jaar zullen de rode en groene rakkers zich op de borst kloppen: "zie je wel dat het werkt".
Dit lijkt veel op het poeder van Urbanus tegen de olifanten .
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Terug naar het topic zelf.
Vroom
Mercedes, BMW, Audi en Volvo scoren meer boetes dan je volgens hun respectievelijk marktaandeel zou mogen verwachten.
Dit houdt geen rekening met afgelegde kilometers (als je elke dag met gierende banden naar de bakker rijdt, is de kans op geflitst worden iets kleiner dan wanneer je dezelfde rijstijl hanteert tussen Essen en Anderlecht, elke dag)
Dit is de toplijst
De BMW520D overshoot met 14procent, de Berlingo met 11% en de Passat met 10%
Vroom
Mercedes, BMW, Audi en Volvo scoren meer boetes dan je volgens hun respectievelijk marktaandeel zou mogen verwachten.
Dit houdt geen rekening met afgelegde kilometers (als je elke dag met gierende banden naar de bakker rijdt, is de kans op geflitst worden iets kleiner dan wanneer je dezelfde rijstijl hanteert tussen Essen en Anderlecht, elke dag)
Dit is de toplijst
De BMW520D overshoot met 14procent, de Berlingo met 11% en de Passat met 10%
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het is dan ook zinloos hier conclusies aan vast te knopen... Audi, BMW, Mercedes zijn klassieke bedrijfswagens welke ook heel wat meer kilometers afleggen.heist_175 schreef:Dit houdt geen rekening met afgelegde kilometers
Het lijkt me dan ook logisch dat ze sneller tegen de lamp zullen lopen... en dat hoeft niet aan 200 km/u te zijn... dergelijke mensen komen vaak op onbekende plaatsen en dan mis je al sneller een goed verstopte camera op een prima rijweg waar je dan uiteindelijk maar 50 km/u mocht doen (zodat vooral de kassa er beter van wordt).
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
@dan is dat zijn zaak
Zolang hij alleen zichzelf en een betonnen muur raakt, mij geen probleem.
Maar als hij ook fietsers, voetgangers, andere autobestuurders, ... van de weg maait, wordt het een probleem van iedereen.
Daarom dat er straffen opstaan, om het te ontmoedigen.
@ snelheid
Het is niet omdat een voertuig technisch perfect een bepaalde (hoge- snelheid aankan, dat de bestuurder geen fouten kan maken: inschattingsfout, stuurfout, ...
En bij hoge(re) snelheid is de impact van een foutje exponentieel veel groter.
Hoewel ik zelf ook graag snel rij, is het goed dat er regels zijn en dat die regels opgevolgd worden (maar veel te weinig).
Iedereen wil graag "te snel" rijden, behalve als anderen dat doen in zijn straat .
@bedrijfswagens/verstopt camera
Het is idd zinloos om conclusies te trekken uit die data, het is komkommertijd.
Slim gezien van het BIVV om daar nu mee naar buiten te komen .
Zolang hij alleen zichzelf en een betonnen muur raakt, mij geen probleem.
Maar als hij ook fietsers, voetgangers, andere autobestuurders, ... van de weg maait, wordt het een probleem van iedereen.
Daarom dat er straffen opstaan, om het te ontmoedigen.
@ snelheid
Het is niet omdat een voertuig technisch perfect een bepaalde (hoge- snelheid aankan, dat de bestuurder geen fouten kan maken: inschattingsfout, stuurfout, ...
En bij hoge(re) snelheid is de impact van een foutje exponentieel veel groter.
Hoewel ik zelf ook graag snel rij, is het goed dat er regels zijn en dat die regels opgevolgd worden (maar veel te weinig).
Iedereen wil graag "te snel" rijden, behalve als anderen dat doen in zijn straat .
@bedrijfswagens/verstopt camera
Het is idd zinloos om conclusies te trekken uit die data, het is komkommertijd.
Slim gezien van het BIVV om daar nu mee naar buiten te komen .
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
En als hij/zij iemand omver maait en geen snelheidsovertreding begaat dan is het wel ook oke?heist_175 schreef:@dan is dat zijn zaakZolang hij alleen zichzelf en een betonnen muur raakt, mij geen probleem.Maar als hij ook fietsers, voetgangers, andere autobestuurders, ... van de weg maait, wordt het een probleem van iedereen.Daarom dat er straffen opstaan, om het te ontmoedigen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Natuurlijk is dat niet oké.
Ofwel gaan we terug met paard en kar rijden (al zullen er toen ook wel al ongevallen gebeurd zijn), ofwel accepteren we als maatschappij dat er slachtoffers vallen.
Snelheid verhoogt de impact en dus het aantal gewonden, zware gewonden of doden. Vandaar een beperking en vandaar ook controle op die beperking.
Snelheid moet aangepast zijn aan de weginfrastructuur.
In een dorpskom tegen 90 is meestal waanzin, los van het feit dat het niet mag.
Maar dat werkt ook in de andere richting: een weg met 2 vakken in beide richtingen, tegen 50km/h is vragen voor overtredingen.
@Duitsland
Veel minder dicht netwerk dan België.
België is 1 grote autosnelweg, met massa's verkeer.
Dat kan je niet vergelijken met Duitsland.
Ook niet met Nederland, waar de kernen veel dichter zijn en tussen de kernen nog velden zijn.
Dat neemt niet weg dat we in die landen wel eens kunnen gaan zien hoe ze er daar voor zorgen dat er minder doden/gewonden vallen.
Ofwel gaan we terug met paard en kar rijden (al zullen er toen ook wel al ongevallen gebeurd zijn), ofwel accepteren we als maatschappij dat er slachtoffers vallen.
Snelheid verhoogt de impact en dus het aantal gewonden, zware gewonden of doden. Vandaar een beperking en vandaar ook controle op die beperking.
Snelheid moet aangepast zijn aan de weginfrastructuur.
In een dorpskom tegen 90 is meestal waanzin, los van het feit dat het niet mag.
Maar dat werkt ook in de andere richting: een weg met 2 vakken in beide richtingen, tegen 50km/h is vragen voor overtredingen.
@Duitsland
Veel minder dicht netwerk dan België.
België is 1 grote autosnelweg, met massa's verkeer.
Dat kan je niet vergelijken met Duitsland.
Ook niet met Nederland, waar de kernen veel dichter zijn en tussen de kernen nog velden zijn.
Dat neemt niet weg dat we in die landen wel eens kunnen gaan zien hoe ze er daar voor zorgen dat er minder doden/gewonden vallen.
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Mooi gezegd, die snelheid maakt geen verschil.
Snelheid is ook niet de oorzaak maar incompetente chauffeurs, lagere snelheid zorgt dat ze minder rap fouten maken.
Overigens het perfecte bewijs dat snelheid niet de oorzaak is, is er al jarenlang, Duitsland heeft minder ongevallen en doden per jaar dan België.
Allemaal maar praatjes van de overheid om palen te kunnen bijzetten, de overgrote reden van ongevallen is ook de slechte wegen, slechte opleidingen, slechte lichten/infrastructuur. Ik durf wedden dat ze die cijfers wel hebben maar niet bekendmaken.
Of iemand te hard rijdt of niet is voor mij zijn eigen zaak als hij niet rechtstreeks anderen in gevaar brengt. Zat rondrijden is nog iets anders en mag voor mij zwaar gestraft worden want dat verslechterd juist je competentie tot rijden, wat juist het probleem is bij veel bestuurders in nuchtere toestand al.
Maar inderdaad de snelheid wordt aangepast aan de infrastructuur, omdat de overheid jarenlang gefaald heeft in deze te verbeteren, laat staan genoeg vrije wegen te maken waardoor we ook gigantische filles hebben elke dag.
Maw je pakt de symptomen aan en niet de oorzaak, zoals zo vaak hier in België.
@Nederland, daar heb je wel meer mensen wonen dan in België en toch zijn er minder files, het perfecte voorbeeld dat zij niet gefaald hebben in bouwen van infrastructuur en hun snelheden niet zomaar moeten aanpassen, ze investeren hier trouwens nog volop in.
Snelheid is ook niet de oorzaak maar incompetente chauffeurs, lagere snelheid zorgt dat ze minder rap fouten maken.
Overigens het perfecte bewijs dat snelheid niet de oorzaak is, is er al jarenlang, Duitsland heeft minder ongevallen en doden per jaar dan België.
Allemaal maar praatjes van de overheid om palen te kunnen bijzetten, de overgrote reden van ongevallen is ook de slechte wegen, slechte opleidingen, slechte lichten/infrastructuur. Ik durf wedden dat ze die cijfers wel hebben maar niet bekendmaken.
Of iemand te hard rijdt of niet is voor mij zijn eigen zaak als hij niet rechtstreeks anderen in gevaar brengt. Zat rondrijden is nog iets anders en mag voor mij zwaar gestraft worden want dat verslechterd juist je competentie tot rijden, wat juist het probleem is bij veel bestuurders in nuchtere toestand al.
Maar inderdaad de snelheid wordt aangepast aan de infrastructuur, omdat de overheid jarenlang gefaald heeft in deze te verbeteren, laat staan genoeg vrije wegen te maken waardoor we ook gigantische filles hebben elke dag.
Maw je pakt de symptomen aan en niet de oorzaak, zoals zo vaak hier in België.
@Nederland, daar heb je wel meer mensen wonen dan in België en toch zijn er minder files, het perfecte voorbeeld dat zij niet gefaald hebben in bouwen van infrastructuur en hun snelheden niet zomaar moeten aanpassen, ze investeren hier trouwens nog volop in.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
+1 en wat mij betreft mag je die 'meestal' laten vallen... 90 in de dorpskern is altijd waanzin.heist_175 schreef:Snelheid moet aangepast zijn aan de weginfrastructuur.In een dorpskom tegen 90 is meestal waanzin, los van het feit dat het niet mag.Maar dat werkt ook in de andere richting: een weg met 2 vakken in beide richtingen, tegen 50km/h is vragen voor overtredingen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Zelfs dan.
Stel, je kan de fietser zien op 50m afstand.
Het hoeft geen betoog dat je tegen 70km/h meer kans hebt om de fietser te ontwijken dan tegen 90km/h.
Waar begint uw vrijheid?
Bij het neermaaien van de fietser tegen 90km/h "omdat die geen licht had"
Of bij het ontwijken van de fietser die geen licht had, omdat jij niet zo snel reed?
Van achter een scherm is het makkelijk praten.
Een tijd geleden bijna iemand dood gereden - ik was niet in fout zou niet in fout geweest zijn - dat kruipt niet in uw koude kleren...
Wat niet wegneemt: fietsers, GODVE**ME, zet uw licht op, draag fluokledij, ...
Maar niet enkel fietsers. Ook mensen die om 5u 's morgens in november hun hond uitlaten. Donkere hond, donkere hoed, donkere jas, ... Hoe kan ik die in GODSNAAM zien? Een fluohesje kost €2 ofzoiets.
Ik heb een nieuwe windstopper muts voor op de fiets, spuuglelijk fluogeel met reflecterende strips. Als je me dan niet ziet rijden, heb je uw voorruit niet ijsvrij gemaakt...
Stel, je kan de fietser zien op 50m afstand.
Het hoeft geen betoog dat je tegen 70km/h meer kans hebt om de fietser te ontwijken dan tegen 90km/h.
Waar begint uw vrijheid?
Bij het neermaaien van de fietser tegen 90km/h "omdat die geen licht had"
Of bij het ontwijken van de fietser die geen licht had, omdat jij niet zo snel reed?
Van achter een scherm is het makkelijk praten.
Een tijd geleden bijna iemand dood gereden - ik was niet in fout zou niet in fout geweest zijn - dat kruipt niet in uw koude kleren...
Wat niet wegneemt: fietsers, GODVE**ME, zet uw licht op, draag fluokledij, ...
Maar niet enkel fietsers. Ook mensen die om 5u 's morgens in november hun hond uitlaten. Donkere hond, donkere hoed, donkere jas, ... Hoe kan ik die in GODSNAAM zien? Een fluohesje kost €2 ofzoiets.
Ik heb een nieuwe windstopper muts voor op de fiets, spuuglelijk fluogeel met reflecterende strips. Als je me dan niet ziet rijden, heb je uw voorruit niet ijsvrij gemaakt...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik zal het anders formuleren. Alsof snelheid het enige probleem is. Want zo behandelen ze het wel. Te snel hangt af van infrastructuur ook. Een straat die wisselt tussen 70 en 50 zonder ook maar enig verschil in infrastructuur, dan ben je in mijn ogen geen geschift bestuurder als je 70 gaat op die 50 stukken. Je moet maar een bordje missen en je hebt het al zitten. Ook snelheid moet in context geplaatst worden (wat dan weer niet wil zeggen dat als ze je daar beboeten dat je niet moet betalen of dat je overal maar 70 moet blijven rijden waar dat het geval is). Ik heb een begrenzer, ik gebruik die om me goed in de regel te houden (maar de boete van laatst bewijst dat dat ook niet altijd lukt), maar ook die vergeet ik al eens + niet elke wagen heeft dat.krisken schreef:Snelheden zijn wel degelijk een groot probleem. 't Is niet omdat je auto veilig is, dat degene buiten je auto (fietsers, voetgangers, andere weggebruikers in het algemeen) dit ook zijn! En dit zowel in de positieve zin als in de negatieve zijn. Even 200km/u gaan vlammen op de autosnelweg is not done, maar 50km/u waar je 90 km/u mag evenmin...
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
En daar wringt vaak het schoentje: de weg nodigt uit om sneller te rijden en als er geen kat op de baan is (zondagmorgen), dan heeft het helemaal geen zin om langs een invalsweg 50km/h af te gaan dwingen. Van zodra er een winkel langs diezelfde invalsweg opengaat, vind ik 50km/h dan weer wel verdedigbaar.MClaeys schreef:Te snel hangt af van infrastructuur ook. Een straat die wisselt tussen 70 en 50 zonder ook maar enig verschil in infrastructuur, dan ben je in mijn ogen geen geschift bestuurder als je 70 gaat op die 50 stukken.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Zie genoeg automobilsten vertrekken met enkel een vlak van 30cm op 30cm vrijgemaakt op de voorruit in de winterheist_175 schreef:
Ik heb een nieuwe windstopper muts voor op de fiets, spuuglelijk fluogeel met reflecterende strips. Als je me dan niet ziet rijden, heb je uw voorruit niet ijsvrij gemaakt...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Wat voor oplossing zou jij dan voordragen?MClaeys schreef:Ik zal het anders formuleren. Alsof snelheid het enige probleem is. Want zo behandelen ze het wel. Te snel hangt af van infrastructuur ook. Een straat die wisselt tussen 70 en 50 zonder ook maar enig verschil in infrastructuur, dan ben je in mijn ogen geen geschift bestuurder als je 70 gaat op die 50 stukken. Je moet maar een bordje missen en je hebt het al zitten. Ook snelheid moet in context geplaatst worden (wat dan weer niet wil zeggen dat als ze je daar beboeten dat je niet moet betalen of dat je overal maar 70 moet blijven rijden waar dat het geval is). Ik heb een begrenzer, ik gebruik die om me goed in de regel te houden (maar de boete van laatst bewijst dat dat ook niet altijd lukt), maar ook die vergeet ik al eens + niet elke wagen heeft dat.krisken schreef:Snelheden zijn wel degelijk een groot probleem. 't Is niet omdat je auto veilig is, dat degene buiten je auto (fietsers, voetgangers, andere weggebruikers in het algemeen) dit ook zijn! En dit zowel in de positieve zin als in de negatieve zijn. Even 200km/u gaan vlammen op de autosnelweg is not done, maar 50km/u waar je 90 km/u mag evenmin...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- foxhound
- Plus Member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 19 keer
Genoeg investeren in zelfrijdende auto's zodat deze op een korte termijn bruikbaar en betaalbaar worden. Dan moeten we ons van deze boel allemaal niets meer aantrekken.krisken schreef:Wat voor oplossing zou jij dan voordragen?MClaeys schreef:Ik zal het anders formuleren. Alsof snelheid het enige probleem is. Want zo behandelen ze het wel. Te snel hangt af van infrastructuur ook. Een straat die wisselt tussen 70 en 50 zonder ook maar enig verschil in infrastructuur, dan ben je in mijn ogen geen geschift bestuurder als je 70 gaat op die 50 stukken. Je moet maar een bordje missen en je hebt het al zitten. Ook snelheid moet in context geplaatst worden (wat dan weer niet wil zeggen dat als ze je daar beboeten dat je niet moet betalen of dat je overal maar 70 moet blijven rijden waar dat het geval is). Ik heb een begrenzer, ik gebruik die om me goed in de regel te houden (maar de boete van laatst bewijst dat dat ook niet altijd lukt), maar ook die vergeet ik al eens + niet elke wagen heeft dat.krisken schreef:Snelheden zijn wel degelijk een groot probleem. 't Is niet omdat je auto veilig is, dat degene buiten je auto (fietsers, voetgangers, andere weggebruikers in het algemeen) dit ook zijn! En dit zowel in de positieve zin als in de negatieve zijn. Even 200km/u gaan vlammen op de autosnelweg is not done, maar 50km/u waar je 90 km/u mag evenmin...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
En welk realiseerbaar voorstel heb je dan om de komende 20 jaar te overbruggen?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Weg per weg bekijken voor de snelheid, niet halfweg een 70 baan even naar 50 laten gaan voor de leut en terug. Geen wegen waar je 70 mag maar waar je in je broek pist als je boven de 40 gaat (en geen waar je 50 mag waar je eigenlijk 90 zou moeten kunnen. Zware punten aanpakken, fietspaden van de wegen scheiden waar mogelijk. Bebouwde kom meer richten op degelijk OV. Verkeerslichten op elkaar afstemmen, ... En blijkbaar overal de koers eens laten passeren http://m.deredactie.be/#!/snippet/559ad ... bd94e3b49d
Draai het of keer het zoals je wil maar een goede infrastructuur doet veel. In België staat de tijd soms stil op dat vlak. Maar in volle spits de Brusselse ring lam leggen om een paar diplomaten onder escorte voorrang te geven daar is geld voor
Niet enkel voor auto's, maar ook voor voetgangers, fietsers en OV kan het veel beter...
Draai het of keer het zoals je wil maar een goede infrastructuur doet veel. In België staat de tijd soms stil op dat vlak. Maar in volle spits de Brusselse ring lam leggen om een paar diplomaten onder escorte voorrang te geven daar is geld voor
Niet enkel voor auto's, maar ook voor voetgangers, fietsers en OV kan het veel beter...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
@MClaeys +1
Als je ziet dat men in Nederland zelfs met kleuren werkt om aan te geven wat de maximum snelheid is dan lopen we hier geen 10 maar 20 jaar achter.
In Nederland springen de meeste verkeerslichten op groen als je komt aanrijden, hier moet je soms minuten wachten zonder dat er in de kruisende richting verkeer is.
Verkeerslichten zijn daar ook veel beter op elkaar afgesteld.
Bij grote infrastructuur werken bouwen ze zelfs tijdelijke wegen en rotondes om die later worden afgebroken, ik zie het hier nog niet gebeuren.
Ik besef dat we met ons systeem van lintbebouwing niet het volledige model van Nederland kunnen implementeren, maar het kan beter, veel beter!
Als je ziet dat men in Nederland zelfs met kleuren werkt om aan te geven wat de maximum snelheid is dan lopen we hier geen 10 maar 20 jaar achter.
In Nederland springen de meeste verkeerslichten op groen als je komt aanrijden, hier moet je soms minuten wachten zonder dat er in de kruisende richting verkeer is.
Verkeerslichten zijn daar ook veel beter op elkaar afgesteld.
Bij grote infrastructuur werken bouwen ze zelfs tijdelijke wegen en rotondes om die later worden afgebroken, ik zie het hier nog niet gebeuren.
Ik besef dat we met ons systeem van lintbebouwing niet het volledige model van Nederland kunnen implementeren, maar het kan beter, veel beter!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
@heist_175, onderschrijf je dan niet het punt dat ik probeer te maken?heist_175 schreef:Wat niet wegneemt: fietsers, GODVE**ME, zet uw licht op, draag fluokledij, ...
Als je ECHT om verkeersveiligheid geeft moet je meer doen dan wat er nu gebeurt en u als overheid niet alleen focussen op snelheid?
De enige manier om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal slachtoffers te verlagen is door actief en zichtbaar ALLE verkeersovertredingen te beboeten.
Als ik op het middenrijvak van de snelweg rijdt aan 110 en rechts rijdt een vrachtwagen aan 90 dan heb ik liever dat er op het derde rijvak mij iemand inhaalt aan 140 dan iemand die 120 rijdt maar aan het sms-en is. Alleen kan je dat laatste niet bekeuren met een flistpaal.
-
- Premium Member
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 39 keer
Logisch toch, snelheid is zo simpel te beboeten, kan automatisch en daar hoeven ze weinig personeel voor in te zetten.
Al die andere overtredingen is zoveel moeilijker. En dus minder prioriteit omdat het minder opbrengt voor de staatskas.
Verkeerslichten die niet afgesteld zijn is huilen met de pet op, maar ook weer logisch, het team bevat ongeveer 10 ingenieurs voor heel België.
Vaak moeten ze dan op een half uur per licht uitmaken hoe de nest moet ingesteld worden, onbegonnen werk dus.
Onderbemande diensten zijn vaak een probleem, daar tegenover heb je andere diensten die overbemand zijn of te lui zijn om hun werk te doen.
Al die andere overtredingen is zoveel moeilijker. En dus minder prioriteit omdat het minder opbrengt voor de staatskas.
Verkeerslichten die niet afgesteld zijn is huilen met de pet op, maar ook weer logisch, het team bevat ongeveer 10 ingenieurs voor heel België.
Vaak moeten ze dan op een half uur per licht uitmaken hoe de nest moet ingesteld worden, onbegonnen werk dus.
Onderbemande diensten zijn vaak een probleem, daar tegenover heb je andere diensten die overbemand zijn of te lui zijn om hun werk te doen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Aan en rond scholen wordt er veel en vaak gecontroleerd en gesensibiliseerd rond zichtbaarheid in de wintermaanden.Astralon schreef:@heist_175, onderschrijf je dan niet het punt dat ik probeer te maken?heist_175 schreef:Wat niet wegneemt: fietsers, GODVE**ME, zet uw licht op, draag fluokledij, ...
Als je ECHT om verkeersveiligheid geeft moet je meer doen dan wat er nu gebeurt
Er wordt dus ook op fietslichten gecontroleerd, dat was 15 jaar geleden toen ik nog naar school ging zo en dat is nu niet anders.
Je kan niet verwachten dat er op elke hoek van de straat een flik staat om fietsers zonder licht eruit te halen.
Net zomin staat er op elke steenweg overal een flitspaal.
Je moet controles doen waar de inzit van mensen en middelen te rechtvaardigen is.
Miscshien heb jij andere ervaringen, maar ik ken mensen die een boete gekregen hebben voor:Astralon schreef:De enige manier om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal slachtoffers te verlagen is door actief en zichtbaar ALLE verkeersovertredingen te beboeten.
- te snel rijden
- over een witte lijn rijden
- door het rood rijden
- zonder gordel aan het stuur
- met de telefoon spelen zonder carkit
- als fietser waar je niet mag fietsen
- als brommer waar je niet mag rijden
- als fietser tegen de richting
- als fietser wegens niet werkende verlichting
- fout parkeren
Ik heb al auto's/moto's aan de kant gezet zien worden voor:
- te snel rijden
- crazy manoevres in heel druk verkeer (de fase net voor file)
- rijden over de pechstrook
- alcohol
Tenzij je verwacht dat iedere overtreding vastgesteld en beboet zou worden?
Maar dan leven we in een politiestaat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Neen, maar als ik door 160 te rijden op de snelweg mijn rijbewijs riskeer dan moet dat voor sms-en ook zo zijn want dat laatste is 100 keer gevaarlijker!heist_175 schreef:Tenzij je verwacht dat iedere overtreding vastgesteld en beboet zou worden?
Hoeveel mensen ken je die hun rijbewijs zijn kwijtgespeeld voor andere zaken dan snelheid of alcohol?
Alcoholbeleid ga ik zelfs niet in vraag stellen, mag echt naar 0 gebracht worden wat mij betreft.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik ken 2 mensen die hun rijbewijs kwijt gespeeld zijn:
- met de moto 160 waar je 50 mag (de baan leent zich niet tot 50, 160 was ook wat overdreven)
- 210 (gecorrigeerd) op de E19 rond Zemst
Als je nog meer overtredingen wil bestraffen met afpakken van rijbewijs moet je politieker worden .
Overigens, als alle boetes gecentraliseerd worden (wat volgens mij niet zal gebeuren), dan kan je als flik zien dat iemand al 3 keer betrapt is met zijn GSM en kan je besluiten geen minnelijke schikking voor te stellen, maar door te verwijzen naar de rechtbank. Dan is het de rechter die een uitspraak kan doen.
@alcohol
Als je dat op 0,0 zet, kan je geen stoofvlees met bier meer eten, idem likeurpraline.
Een limiet van 0,2 is prima. Bovenstaande kan je dan nog eten, maar een glas drinken is een brug te ver.
- met de moto 160 waar je 50 mag (de baan leent zich niet tot 50, 160 was ook wat overdreven)
- 210 (gecorrigeerd) op de E19 rond Zemst
Als je nog meer overtredingen wil bestraffen met afpakken van rijbewijs moet je politieker worden .
Overigens, als alle boetes gecentraliseerd worden (wat volgens mij niet zal gebeuren), dan kan je als flik zien dat iemand al 3 keer betrapt is met zijn GSM en kan je besluiten geen minnelijke schikking voor te stellen, maar door te verwijzen naar de rechtbank. Dan is het de rechter die een uitspraak kan doen.
@alcohol
Als je dat op 0,0 zet, kan je geen stoofvlees met bier meer eten, idem likeurpraline.
Een limiet van 0,2 is prima. Bovenstaande kan je dan nog eten, maar een glas drinken is een brug te ver.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Nog een geluk dat je je rijbewijs niet kwijtspeelt door je wagen een volledige dag te parkeren op een plaats waar je max 2 uur mag staan
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik begrijp alleen niet waarom sommige mensen hier te snel rijden blijven verheerlijken en andere zaken zwaarder willen bestraffen. Snel rijden is wel degelijk een oorzaak van vele ongevallen. In de buurlanden waar men vaak meer discipline heeft gebeuren er ook een stuk minder ongevallen. Dat is niet alleen te wijten aan de betere infrastructuur van de wegen. Het kan hier inderdaad een stuk beter en ik ben helemaal niet voor de idiote snelheidsverlagingen maar we moeten ook redelijk zijn en blijven en niet zeuren over ik rijd te hard maar ik rijd veilig. Waarom kunnen we ons daar niet aan houden maar verwachten we het wel van anderen die zich aan bepaalde zaken niet houden? Beetje respect voor de verkeersregels is toch echt wel een must... Dan zouden we zulke discussies ook niet moeten hebben.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
@Astralon
In de topic over kilometerhefting is Heist_175 een pleitbezorger van het openbaar vervoer en tegen bedrijfswagens en doet hij zijn beklag dat een dag (fout)parkeren in Brussel 50 Euro kost wat in zijn visie terug een voordeel is voor het openbaar vervoer.
Dit is inderdaad of topic maar een soort crosslink naar deze topic.
Sorry voor de verwarring maar ik ben net geland in China en heb een jetlag van 6 uur te verwerken...
[ Post made via mobile device ]
In de topic over kilometerhefting is Heist_175 een pleitbezorger van het openbaar vervoer en tegen bedrijfswagens en doet hij zijn beklag dat een dag (fout)parkeren in Brussel 50 Euro kost wat in zijn visie terug een voordeel is voor het openbaar vervoer.
Dit is inderdaad of topic maar een soort crosslink naar deze topic.
Sorry voor de verwarring maar ik ben net geland in China en heb een jetlag van 6 uur te verwerken...
[ Post made via mobile device ]
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
En hop! De melkkoe gaat verder.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150708_01769168
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150708_01769168
Ze hebben de trajectcontrole op 70 km / u doen flitsen tijdens de werken! Alle boetes samen benaderen nu al het bedrag van de werken. De meeste worden geflitst 's nachts... als er het minst volk is... Kassa kassa.Al 60.000 boetes tijdens werken op E40
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Volgende week is het opnieuw kassa-kassa.
Vanaf dan wordt er gewerkt aan de E19, ook daar gaan ze die LIDAR inzetten en ook daar gaan ze 70km/h aanhouden.
Ook daar gaan ze de LIDAR flistpaal inzetten (het ding zou 2 ton wegen)
Vanaf dan wordt er gewerkt aan de E19, ook daar gaan ze die LIDAR inzetten en ook daar gaan ze 70km/h aanhouden.
Ook daar gaan ze de LIDAR flistpaal inzetten (het ding zou 2 ton wegen)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Die kunnen ook op een brug staan, en dan moet je al heel goed opletten, als de brug te breed is, kan je ze niet zien staan.
Denk ook: achter een brug, achter een bord, ...
Denk ook: achter een brug, achter een bord, ...
- bollewolle
- Elite Poster
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
- Twitter: bollewolle
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Wel onduidelijkheid in het artikel van die 60.000 geflitsten. Ze zeggen dat het nog tot halverwege volgende week de 70 per uur gehandhaafd wordt maar ik vermoed dat ze bedoelen op de stukken waar ze dat moment werken. Gisteren avond bijvoorbeeld bleek dat heel de traject controle richting Gent ondertussen terug open is en alle 70 per uur borden waren verdwenen. Als die toch nog op 70 per uur afgesteld stond is er een probleempje vrees ik
-
- Elite Poster
- Berichten: 2929
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Als je je gewoon aan die 70 houdt, moet je niet zoeken naar zo'n flitsersheist_175 schreef:Die kunnen ook op een brug staan, en dan moet je al heel goed opletten, als de brug te breed is, kan je ze niet zien staan.
Denk ook: achter een brug, achter een bord, ...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Voor die paar kilometer 70 per uur rijden. Is dat nu echt zoooooo moeilijk? Op uw totale ritje naar de zee ga je pakweg 1 minuut langer onderweg zijn. Als die 1 minuut je 55 tot xxx aantal euro waard is... Ik weet één ding, zonder die dingen rijdt iedereen te snel en is 70 rijden net levensgevaarlijk.
Wil je het nut van zo'n flitspaal op wegenwerken in vraag stellen verwijs ik graag even naar de man die vorig jaar om 6u in de ochtend verongelukt is op de wegenwerken op de E314 op een plek waar je 70 mag, overkop gegaan en in de tegengestelde richting terecht gekomen. Google anders even op dodelijke ongevallen bij wegenwerken, of arbeiders die op wegenwerken worden doodgereden. Laat de kassa maar rinkelen voor de hardleerse mensen onder ons want tijdens de nachtelijke uren worden er op zo'n werven natuurlijk ook gewerkt.
Het is puur een mentaliteitswijziging... Als er in pakweg Nederland wegenwerken zijn zie je zo goed als elke Nederlander zich netjes aan de 90-70-50 houden. In tegenstelling tot die 5 Belgen die het echt niet kunnen hebben.
Och ja, de Nederlanders komen zich wel wel uitleven in België want hier is er een stuk minder pakkans.
Wil je het nut van zo'n flitspaal op wegenwerken in vraag stellen verwijs ik graag even naar de man die vorig jaar om 6u in de ochtend verongelukt is op de wegenwerken op de E314 op een plek waar je 70 mag, overkop gegaan en in de tegengestelde richting terecht gekomen. Google anders even op dodelijke ongevallen bij wegenwerken, of arbeiders die op wegenwerken worden doodgereden. Laat de kassa maar rinkelen voor de hardleerse mensen onder ons want tijdens de nachtelijke uren worden er op zo'n werven natuurlijk ook gewerkt.
Het is puur een mentaliteitswijziging... Als er in pakweg Nederland wegenwerken zijn zie je zo goed als elke Nederlander zich netjes aan de 90-70-50 houden. In tegenstelling tot die 5 Belgen die het echt niet kunnen hebben.
Och ja, de Nederlanders komen zich wel wel uitleven in België want hier is er een stuk minder pakkans.