Nee, dat lijkt me niet te kloppen. De meeste airco's verbruiken minder dan 2 kW dus dat kan makkelijk op een gewone aansluiting.cloink schreef: Één heikel punt: ik heb gehoord dat je allicht een aparte elektriciteitsleiding moet aanleggen hiervoor, gezien het hoge wattage? Klopt dat? Enig idee of een installateur dat zelf doet en wat dat gemiddeld zowat gaat kosten? Zie ik nl. een beetje tegen op...
Airco
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
P = U * I ofwel 2000 = 220 * 9 ... met ander woorden 9A... of een kabel van 2.5 mm
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
in theorie 1,5 mm maar gezien dit enkel toegelaten is voor verlichting idd net als voor een stopcontact 2,5 mm gebruiken..
(Ik heb hem aangesloten via ee stekkerschakelaar op een stopcontact, zo kan je hem in de winter helemaal uitzetten, want beneden de 0 graden werkt de warmtepomp als verwarming toch niet meer)
Ik heb in 2007 een splitunit met warmtepomp gekocht, steraanbieding in makro voor 599 euro en laten plaatsen door hun leverancier, en eigenlijk heb ik het gehele bedrag aan die leverancier betaald, zonder naar de Makro te gaan, gebruik het in het tussenseizoen als verwarming in nu koelt hij mooi van 32 --> 22 graden na een 3 tal uurtjes aan te liggen in een slaapkamer van 30 m2.
Denk eraan een dergelijk system te laten installeren op mn (werk) zolder ook, volledig geisoleerd maar zonder ramen is het er nu wel 37 graden...pff..
installatie was maar iets van 350 euro en heb er op die 8 jaar nog nooit problemen mee gehad, afgezien van het feit dat ik hem jaarlijks eens zachtjes uitblaas nog nooit onderhoud moeten aan doen of problemen mee gehad, volgens het installatiebedrijf was het een whitelabel Daikin...
(Ik heb hem aangesloten via ee stekkerschakelaar op een stopcontact, zo kan je hem in de winter helemaal uitzetten, want beneden de 0 graden werkt de warmtepomp als verwarming toch niet meer)
Ik heb in 2007 een splitunit met warmtepomp gekocht, steraanbieding in makro voor 599 euro en laten plaatsen door hun leverancier, en eigenlijk heb ik het gehele bedrag aan die leverancier betaald, zonder naar de Makro te gaan, gebruik het in het tussenseizoen als verwarming in nu koelt hij mooi van 32 --> 22 graden na een 3 tal uurtjes aan te liggen in een slaapkamer van 30 m2.
Denk eraan een dergelijk system te laten installeren op mn (werk) zolder ook, volledig geisoleerd maar zonder ramen is het er nu wel 37 graden...pff..
installatie was maar iets van 350 euro en heb er op die 8 jaar nog nooit problemen mee gehad, afgezien van het feit dat ik hem jaarlijks eens zachtjes uitblaas nog nooit onderhoud moeten aan doen of problemen mee gehad, volgens het installatiebedrijf was het een whitelabel Daikin...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Lees je basisakte er eens op na... daar zal het wel instaan. Ik heb een terras en zou bijgevolg de buitenunit kunnen op het terras plaatsen en een gat boren door een PVC-raam, maar het blijft niet evident, denk ik...fredo66 schreef:@goztow: "buitenairco in appartement plaatsen " Mag je dat zomaar, zit in zelfde situatie ... ? Normaal mag je buiten niets plaatsen, laat staan boren en dergelijke ...r2504 schreef:Geen volgens mij... er staat er hier één naast mij volop te draaien en het enige wat die doet is 50 Watt verbruiken en warme lucht rondblazen.Goztow schreef:Iemand een idee wat een goede ventilator is?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Op de zuidkant hebben onze Velux'en rolluiken enkel en alleen om de zon in de zomer buiten te houden: f*ing duur, maar dat maakt dat we nu ook onder het dak betrekkelijk koel zitten. Ik heb er geen thermometers hangen, maar het is niet "broedend heet" als je naar boven gaat.cloink schreef:velux
Als de kinderen - later - boven gaan slapen, moeten we het openen en sluiten van de ramen wat beter opvolgen. Zolang het 's nachts afkoelt, kunnen we de temperatuur in huis heel behoorlijk houden.
Het moet al 3 of meer dagen op rij 's nachts niet afkoelen, pas dan zitten we binnen ook met te hoge temperaturen.
Ik ga geen €4K of €6K uitgeven voor die paar keer op een decenium dat je én heel warm weer hebt én dat het 's nachts dagen op rij onvoldoende afkoelt .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Zonnewering aan de buitenkant helpt enorm maar ik moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik hier ook een airco (met buitenunit) staan heb.cloink schreef:Veel veluxen, zonder enige mogelijkheid tot afdekken.
Trouwens die zonnewering is er gekomen omdat de airco (7 kW) het niet aankon.
- Goztow
- userbase crew
Hier een appartement op de hoek van het gebouw. Wij hebben toch al enkele jaren externe buitenwering aan de living en zonnewerende folie in de kamers aan de zijkant. En dit helpt inderdaad netjes. Het helpt vooral om het serre-effect tegen te gaan en dus piektemperaturen binnen te vermijden.
Echter, als de temperatuur in de schaduw 35 graden buiten is, dan zal het binnen niet veel beter zijn na een dag of 2. Het ganse gebouw warmt gewoon op. En ik denk dat dan enkel airco een oplossing biedt.
Ik ben er stilletjes aan aan het denken, maar zou het dan wel doen installeren na de zomermaanden, kwestie van op mijn gemak te kunnen vergelijken. Ik zie ook niet onmiddellijk waar ik het zou kunnen plaatsen .
Zitten er hier trouwens geen experten op het forum? Of mensen die iemand kunnen aanraden? op de vraag van de topic starter zie ik eigenlijk maar weinig respons.
Echter, als de temperatuur in de schaduw 35 graden buiten is, dan zal het binnen niet veel beter zijn na een dag of 2. Het ganse gebouw warmt gewoon op. En ik denk dat dan enkel airco een oplossing biedt.
Ik ben er stilletjes aan aan het denken, maar zou het dan wel doen installeren na de zomermaanden, kwestie van op mijn gemak te kunnen vergelijken. Ik zie ook niet onmiddellijk waar ik het zou kunnen plaatsen .
Zitten er hier trouwens geen experten op het forum? Of mensen die iemand kunnen aanraden? op de vraag van de topic starter zie ik eigenlijk maar weinig respons.
- Wicky
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 8 keer
Heb 15 jaar geleden een 2dehandse Panasonic (3.5 kW) gekregen en laten installeren door AB Coolservice (te Wellen). Die heeft tot alle tevredenheid gewerkt tot 2 jaar geleden (buitenunit defect). Mijn keuze is toen gevallen op een Mitsubishi, maar dit bleek te risicovol toen de installateur reeds voor installatie 100% van het bedrag wilde ontvangen. Mijn 2de keuze was Toshiba en na contact met de importeur werd ik doorverwezen naar Airco Geuns (Hechtel). In plaats van een Toshiba offerte kreeg ik daar een offerte voor een Daikin aangeboden, zo'n 50% duurder dan Mitsubishi. Even terzijde: een neef woonachtig te Leuven is precies hetzelfde overkomen: via Toshiba een offerte aangevraagd en uiteindelijk een Panasonic offerte ontvangen van de door Toshiba aanbevolen installateur.r2504 schreef:Welke, waar, wat, voorraad, ... alle tips welkom.
Uiteindelijk dan maar terug contact opgenomen met AB Coolservice en zij hebben dan een Fujitsu 5 kW split-unit geinstalleerd voor net iets meer dan wat een 5 kW Mitsubishi gekost zou hebben. Dit toestel koelt de slaapkamer en door een ventilator in de deuropening te plaatsen wordt ook de temperatuur in de rest van de woning onder controle gehouden.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Goztow
Ga voor een split unit. Een buitenunit en voor elke kamer die je wil koelen een binnen unit. Hou zeker in het voorjaar de makro folder in de gaten. Mooie toestellen aan sterke prijzen.
Van die isolatie in dit topic wil ik nog even zeggen dat dit perfect kan. Goed isoleren in de winter maar minder in de zomer. Vooral harde isolatie platen zoals styrodur e.d. hebben dit heel hard. Hennepvezel is hier dan wel veel beter voor en heeft een veel betere warmtedoorslag.
Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Ga voor een split unit. Een buitenunit en voor elke kamer die je wil koelen een binnen unit. Hou zeker in het voorjaar de makro folder in de gaten. Mooie toestellen aan sterke prijzen.
Van die isolatie in dit topic wil ik nog even zeggen dat dit perfect kan. Goed isoleren in de winter maar minder in de zomer. Vooral harde isolatie platen zoals styrodur e.d. hebben dit heel hard. Hennepvezel is hier dan wel veel beter voor en heeft een veel betere warmtedoorslag.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dafke, die buiten zijn niet zo groot als pakweg die van een mobiele airco. Niet dikker of groter dan pakweg een baksteen. Vaak plaatsen ze die en zetten er dan een soort plastic beschermkap over die ze afkitten. Toegegeven, dat is niet altijd even mooi, maar vaak valt dat ook niet zo hard meer op.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik sta in ieder geval niet te springen voor buizen over m'n buitenmuren
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Ik kan een (multi)split unit alleen maar beamen, echter kijk ook het geluidsniveau van de binnenunit na, je wil echt niet slapen bij 30dBa, 26dBa is wel het maximun.Block schreef:Goztow
Er zijn wandmodellen op de markt met 22dBa, fluisterstil, kosten net iets meer dan een bouwmarktmodel.
- testertje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 68 keer
Bij ons hebben ze de buizen en draden inderdaad in een kabelgoot gestoken die je ziet in de hal. Op die kabelgoot heb ik wat led lichtjes geïnstalleerd zodat we goedkoop licht hebben.
Mooi? Nee. Valt het op? In het begin wel, maar nu niet meer en wanneer er vrienden binnen komen zien ze het niet tot ze de airco zien hangen in de living.
Voornaamste waar je moet naar kijken: geluid (was voor ons zeer belangrijk na ons probleem met de Sanyo toestellen) en de hoeveel ruimte ze moeten koelen.
Is het niet zo dat het nu in de zomer te laat is om bij de meeste leveranciers nog iets te laten installeren?
Onze toestellen hebben we altijd in de winter/einde zomer laten plaatsen.
Mooi? Nee. Valt het op? In het begin wel, maar nu niet meer en wanneer er vrienden binnen komen zien ze het niet tot ze de airco zien hangen in de living.
Voornaamste waar je moet naar kijken: geluid (was voor ons zeer belangrijk na ons probleem met de Sanyo toestellen) en de hoeveel ruimte ze moeten koelen.
Is het niet zo dat het nu in de zomer te laat is om bij de meeste leveranciers nog iets te laten installeren?
Onze toestellen hebben we altijd in de winter/einde zomer laten plaatsen.
Victory Not Vengeance
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Je kan eventueel ook eens bekijken of een mobiele split unit iets voor u is. Kan je dan na het seizoen terug in de garage zetten. Dat zijn doorgaans die airco's die je in die containerbureaus ziet hangen.
Voordelen:
- stil buitenunit maakt het meeste lawaai
- krachtiger dan monoblock
- is eigenlijk een volwaardige airco op wieltjes
- met een monoblock airco zet je je kamer in onderdruk en gaat warme lucht van buiten of andere kieren naar binnen zuigen
- na de zomer zet je dit gewoon weg
Nadelen
- mobiel... weegt wel 40 kilo
- je moet nog steeds met isolatieplaatje of zo een 'vliegenraam met gaatje maken'. voor de darm tussen binnen en buitenunit
http://www.allesairco.nl/mobiele-airco/ ... nit-airco/
Voordelen:
- stil buitenunit maakt het meeste lawaai
- krachtiger dan monoblock
- is eigenlijk een volwaardige airco op wieltjes
- met een monoblock airco zet je je kamer in onderdruk en gaat warme lucht van buiten of andere kieren naar binnen zuigen
- na de zomer zet je dit gewoon weg
Nadelen
- mobiel... weegt wel 40 kilo
- je moet nog steeds met isolatieplaatje of zo een 'vliegenraam met gaatje maken'. voor de darm tussen binnen en buitenunit
http://www.allesairco.nl/mobiele-airco/ ... nit-airco/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Goztow
- userbase crew
Wat appartement betreft, blijkbaar heb je toestemming nodig van Algemene vergadering met 75 % van de stemmen om iets aan de buitenmuur te mogen hangen.
Nu is het wel zo dat bij een mobiele split unit deze eigenlijk gewoon op mijn terras kan staan, zonder aan de muur te hangen. Lijkt me moeilijk om daar iets tegen te hebben... Dan nog een gat door een PVC-schot ofwel door een muur en klaar is kees... toch nog eens van naderbij bekijken.
Nu is het wel zo dat bij een mobiele split unit deze eigenlijk gewoon op mijn terras kan staan, zonder aan de muur te hangen. Lijkt me moeilijk om daar iets tegen te hebben... Dan nog een gat door een PVC-schot ofwel door een muur en klaar is kees... toch nog eens van naderbij bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Dat dacht ik ook al (goedkeuring av nodig).
Er zomaar iets los plaatsen, tjsa, zolang je linker- en/of rechterbuur daar niets van merkt of het niets kan schelen is dat altijd een mogelijkheid hé.
Er zomaar iets los plaatsen, tjsa, zolang je linker- en/of rechterbuur daar niets van merkt of het niets kan schelen is dat altijd een mogelijkheid hé.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Er blijft nog wel wat lawaai over, dus als er iemand een terras boven/onder/langs jou heeft waar hij/zij rustig op wil zitten kan er wel eens wat lawaaioverlast zijn. Ik wens 't je niet toe, en hoop dat je buren wat meelevend kunnen zijn, maar ik hoor soms de grootste horrorverhalen over buren in appartementsgebouwenGoztow schreef: Nu is het wel zo dat bij een mobiele split unit deze eigenlijk gewoon op mijn terras kan staan, zonder aan de muur te hangen. Lijkt me moeilijk om daar iets tegen te hebben... Dan nog een gat door een PVC-schot ofwel door een muur en klaar is kees... toch nog eens van naderbij bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Wat airco's betreft heb ik het nog niet opgezocht echter er leven nogal wat misverstanden over wat wel en niet mag binnen appartementsgebouwen, ook al heeft men dat in vergaderingen of huurcontracten beslist.
Wel al opgezocht:
Het verbod op huisdieren is altijd nietig, het buitensporig lawaai/gedrag is niet aanvaardbaar, er is een verschil tussen dag/nacht
Het verbod op schotelantenne's is nietig, tenzij er een wetgeving is die het verbied (bv. beschermd uitzicht)
Vrije keuze en afzonderlijke afrekening van elektriciteit, gas, telecom, media
Het zou me verwonderen dat je geen vrije keus hebt in verband met verwarming, voor zover op je eigendom en met geluidsoverlast te respecteren. Ik denk niet dat er binnen de EU nog toestellen te koop zijn waar de buitenunits te luid zijn, de meeste hebben ook een nachtregime die de buitenunit stiller maakt.
Waar je wel aandacht moet aan besteden is dat het niet bevestigd wordt aan gemeenschappelijke of buren muren.
Wel al opgezocht:
Het verbod op huisdieren is altijd nietig, het buitensporig lawaai/gedrag is niet aanvaardbaar, er is een verschil tussen dag/nacht
Het verbod op schotelantenne's is nietig, tenzij er een wetgeving is die het verbied (bv. beschermd uitzicht)
Vrije keuze en afzonderlijke afrekening van elektriciteit, gas, telecom, media
Het zou me verwonderen dat je geen vrije keus hebt in verband met verwarming, voor zover op je eigendom en met geluidsoverlast te respecteren. Ik denk niet dat er binnen de EU nog toestellen te koop zijn waar de buitenunits te luid zijn, de meeste hebben ook een nachtregime die de buitenunit stiller maakt.
Waar je wel aandacht moet aan besteden is dat het niet bevestigd wordt aan gemeenschappelijke of buren muren.
- Goztow
- userbase crew
Ik woon dus op een hoek. Dus op zich stoor ik zeker geen zijbuur, enkel een onder- en bovenbuur. We hebben ook een laan voor de deur die best wel wat lawaai maakt. Ik ga het eens met de syndicus bespreken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Begrijp ik je goed. Wil jij zeggen dat besluiten van AV gedeelde eigendom niet rechtsgeldig zijn ???bruma: Het verbod op schotelantenne's is nietig, tenzij er een wetgeving is die het verbied (bv. beschermd uitzicht)
Uiteraard mag zo'n AV geen verboden uitvaardigen die ingaan tegen wetten, decreten etc van een hogere rechtsorde. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er wetten zouden bestaan die expliciet het recht op het hangen van een schotel vermelden.
Graag dus je rechtsbron voor je stelling ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Er zijn wel degelijk uitspraken die het verbieden van satelietantennes ongeldig verklaren.
Europese wetgeving, daar kan de AV niet tegenop.
Argumentatie: freedom of speech.
Let wel: satelietantenne en niet schotelantenne. De bedoeling is om een TV signaal van een sateliet te ontvangen, niet om een schotel tegen uw gevel te hebben.
Regelgeving over satelietantennes mag dus wél esthetische voorwaarden bevatten, zodat je verplicht bent om een veel duurdere platte antenne te plaatsen.
Europese wetgeving, daar kan de AV niet tegenop.
Argumentatie: freedom of speech.
Let wel: satelietantenne en niet schotelantenne. De bedoeling is om een TV signaal van een sateliet te ontvangen, niet om een schotel tegen uw gevel te hebben.
Regelgeving over satelietantennes mag dus wél esthetische voorwaarden bevatten, zodat je verplicht bent om een veel duurdere platte antenne te plaatsen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
@wimds mijn splitairco is van het merk amcoraire type HW-AM12KE - 12000 BTU geschikt voor ruimtes tot 90 m3
was in 2007 in superstar 499 euro incl 21% btw, echter gezien ik het liet plaatsen (270 euro)maar 6% btw betaald ,total =680 euro
Besteld bij de invoerder voor Macro, de firma Steen en Partners uit Gits..
Heb hun deze morgen gebeld voor een extra system en de huidige prijs, echter zijn ondertussen met pensoen en zaak niet overgenomen, website van
www.amcorgroup.com bestaat ondertussen ook niet meer, waarschijnlijk whitelabel geweest voor de Metrogroup
Hun voorstel was gewoon langs te gaan bij Makro en meestal hange flyers van het installatiebedrijf in de directe omgeving van de split-airco's en daar gaan luisteren,
moet mogelijk zijn voor eenzelfde prijs..zo werd me meegegeven...
was in 2007 in superstar 499 euro incl 21% btw, echter gezien ik het liet plaatsen (270 euro)maar 6% btw betaald ,total =680 euro
Besteld bij de invoerder voor Macro, de firma Steen en Partners uit Gits..
Heb hun deze morgen gebeld voor een extra system en de huidige prijs, echter zijn ondertussen met pensoen en zaak niet overgenomen, website van
www.amcorgroup.com bestaat ondertussen ook niet meer, waarschijnlijk whitelabel geweest voor de Metrogroup
Hun voorstel was gewoon langs te gaan bij Makro en meestal hange flyers van het installatiebedrijf in de directe omgeving van de split-airco's en daar gaan luisteren,
moet mogelijk zijn voor eenzelfde prijs..zo werd me meegegeven...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
radiometeor.be
radiometeor.be