Dankzij Radio Donna en Free Record Shop kan men nu de meeste nummers uit de Top2004 veilig en legaal downloaden voor ongeveer €1 per liedje. Om te betalen kan men gebruik gemaken van een 0900 nummer of een credit card. Het 0900 systeem werkt gewoon via de telefoonrekening, één telefoontje per nummer is dus genoeg.
Free Record Shop gebruikt het WMA-formaat met DRM, de bitstream bedraagt meestal 192kbps, maar soms ook 128kbps. Het DRM systeem houdt in dat zomaar kopiëren van de nummers niet mogelijk is, gelukkig kunnen ze wel op een cdtje gebrand worden.
Het systeem dat radiostations hun nummers uit een toplijst ter download aanbieden is niet nieuw, maar men ziet toch dat de trend zich uitbreidt. Zo zal ook radio1 zijn top 100 ter download aanbieden (net zoals het dit vorig jaar ook deed).
Voor meer info.
Top2004 download FAQ
Donna start met online verkoop top 2004 nummers.
Vermoedelijk komen daar problemen van, als er een te hoge telefoon rekening binnenkomt.
Off/topic
En,...wat zal het zijn bij de volgende afgeslankte uitgave van Windows, opgelegd door de Europese commissie, waar al die mogelijkheden zullen ontbreken in Windows?
Wie zich dan in 2005 een PC aanschaft, zal men nog steeds de Browser en de Mediaplayer kunnen downloaden? of zal men deze dan extra moeten betalen.
Eens de politiekers er zich gaan mee bezig houden zal het wel verkeerd lopen zeker?
Men bouwt ook geen motor uit van een Mercedes om er dan ene in te bouwen van een Minerva
On/topic
Off/topic
En,...wat zal het zijn bij de volgende afgeslankte uitgave van Windows, opgelegd door de Europese commissie, waar al die mogelijkheden zullen ontbreken in Windows?
Wie zich dan in 2005 een PC aanschaft, zal men nog steeds de Browser en de Mediaplayer kunnen downloaden? of zal men deze dan extra moeten betalen.
Eens de politiekers er zich gaan mee bezig houden zal het wel verkeerd lopen zeker?
Men bouwt ook geen motor uit van een Mercedes om er dan ene in te bouwen van een Minerva
On/topic
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 26 dec 2004, 11:10, in totaal 1 gewijzigd.
Yeah well wijlen bittorent vond ik anders ook wel een goed systeem . Ik ken nog wel andere sites waar ik ook (legaal natuurlijk) zwaar beveiligde MP3tjes kan downloaden. .
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Een cd bestaat uit top weg meestal 20 liedjes. Nu snap ik het voordeel hier nt van. Je kan natuurlijk alle goede songs downloaden die jij goed vind maar dan nog vind ik het veel te duur. 1 euro per liedje is schandalig. Daarbij moet je nog je eigen cd's kopen en deze zijn nooit nt zo goed als de echte. Wat een afzetterij weer.
Zever in pakskes daar ben ik goed in dus zeik niet ik weet altijd beter.
- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
waarom kiezen ze eigenlijk niet voor MP3? dat is toch veel meer gebruikt? of loop ik achter of zo? Ik blijf zelf MP3 gebruiken omdat dat niet aan één merk gebonden is zoals WMA.
-
- Administrator
- Contacteer:
NuKeM schreef:Ik ben toch eens benieuwd hoe sommige ouders gaan reageren op hun telefoonrekening met dit (voor mij nieuwe) 0900 systeem
Evil mode: Je kan altijd proberen te zeggen dat je lang naar de helpdesk hebt gebeld
Blue-Sky schreef:Off/topic
even off topic verder gaan hopelijk vraagt ms er geld voor, dan zal firefox en winamp een nog groter marktaandeel krijgen en komen er misschien eindelijk echte standaarden voor websites te maken.
- Je hebt Internet Explorer nodig om de bestanden te downloaden.
- Je hebt Windows Media Player nodig om ze te kunnen afspelen.
- De nummers spelen niet af op de meeste portable players.
- Je kan bijna geen andere computerplayer gebruiken.
- Bovenop de prijs komen ook nog transactiekosten (als ik het goed begrepen heb).
- Sommige nummers hebben een bitrate van slechts 128 kbps.
- Branden op cd kan alleen met Windows Media Player.
- De downloads zijn niet geschikt voor Mac OS, Linux of Unix.
- ...
Om het zacht uit te drukken: er vielen mij een paar nadelen op
En tel ook eens uit wat een volledig gedownloade cd je gaat kosten
Goed initiatief, maar de uitwerking laat te wensen over.
- Je hebt Windows Media Player nodig om ze te kunnen afspelen.
- De nummers spelen niet af op de meeste portable players.
- Je kan bijna geen andere computerplayer gebruiken.
- Bovenop de prijs komen ook nog transactiekosten (als ik het goed begrepen heb).
- Sommige nummers hebben een bitrate van slechts 128 kbps.
- Branden op cd kan alleen met Windows Media Player.
- De downloads zijn niet geschikt voor Mac OS, Linux of Unix.
- ...
Om het zacht uit te drukken: er vielen mij een paar nadelen op
En tel ook eens uit wat een volledig gedownloade cd je gaat kosten
Goed initiatief, maar de uitwerking laat te wensen over.
Laatst gewijzigd door Krekkie 26 dec 2004, 13:28, in totaal 1 gewijzigd.
- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
SeNsEi Ze0n schreef:even off topic verder gaan hopelijk vraagt ms er geld voor, dan zal firefox en winamp een nog groter marktaandeel krijgen en komen er misschien eindelijk echte standaarden voor websites te maken.
waarin ze dan hopelijk size=9 afschaffen . hard to read na een zwaar kerstdiner
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
trobbelke schreef:waarom kiezen ze eigenlijk niet voor MP3? dat is toch veel meer gebruikt? of loop ik achter of zo? Ik blijf zelf MP3 gebruiken omdat dat niet aan één merk gebonden is zoals WMA.
MP3 kent geen DRM... en zo kan men je dus niet in je vrijheid beperken.
Nu als je dat DRM spul uiteindelijk toch via één of ander programma naar CD kan schrijven, dan heb je een pure audio CD (hoop ik toch) welke je kan rippen en dan ben je meteen van die DRM rommel af (of mis ik iets ?).
- deej
- Elite Poster
r2504 schreef:trobbelke schreef:waarom kiezen ze eigenlijk niet voor MP3? dat is toch veel meer gebruikt? of loop ik achter of zo? Ik blijf zelf MP3 gebruiken omdat dat niet aan één merk gebonden is zoals WMA.
MP3 kent geen DRM... en zo kan men je dus niet in je vrijheid beperken.
Nu als je dat DRM spul uiteindelijk toch via één of ander programma naar CD kan schrijven, dan heb je een pure audio CD (hoop ik toch) welke je kan rippen en dan ben je meteen van die DRM rommel af (of mis ik iets ?).
Yep. Pure audio CD is het niet omdat veel audio informatie al onherroepelijk verloren is gegaan bij compressie van WAV -> WMA (of enig ander "lossy" formaat zoals MP3 of OGG) en door die "onvolledige" informatie terug door zo'n compressie te halen kan je de kwaliteit enorm schaden.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Deej_1977 schreef:Yep. Pure audio CD is het niet omdat veel audio informatie al onherroepelijk verloren is gegaan bij compressie van WAV -> WMA (of enig ander "lossy" formaat zoals MP3 of OGG) en door die "onvolledige" informatie terug door zo'n compressie te halen kan je de kwaliteit enorm schaden.
Daar heb je gelijk ik... maar veel slechter (in theorie niets) als wat je gedownload hebt zal het waarschijnlijk niet zijn. De conversie is namelijk van gecompressed (WMA) naar een lineair (WAV) formaat.
Feit blijft dat je voor één euro dik in het zak gezet bent wat mij betreft. Het is en blijft duurder dan een echte CD vandaag de dag... hoog tijd dus dat alle rechters hierover ook eens beginnen nadenken... en beseffen dat de platenindustrie pure geldwolven zijn (al spreek ik daarmee zeker het illegaal downloaden van MP3's niet goed).
- deej
- Elite Poster
r2504 schreef:Daar heb je gelijk ik... maar veel slechter (in theorie niets) als wat je gedownload hebt zal het waarschijnlijk niet zijn. De conversie is namelijk van gecompressed (WMA) naar een lineair (WAV) formaat.
Nee in die stap niet. Maar als je nu van WMA -> WAV -> MP3 zou gaan dan zou die laatste stap een kwaliteitsverlies inhouden bedoelde ik.
Om een 192kbps WMA van de originele CD te onderscheiden moet je het afspelen op een heel goed systeem en heel goede oren hebben. Ik vermoed dat als je beide hebt je ook wel de originele CD zal willen en kunnen betalen.
Was het niet zo dat het Fraunhofer en thomson (de "uitvinders" van mp3) bezig waren met DRM in een mp3 uitbreiding ?r2504 schreef:MP3 kent geen DRM... en zo kan men je dus niet in je vrijheid beperken.
Ik meen mij daar iets van te herinneren toen ik begin dit jaar op de CEBIT was.
Maar veel meer heb ik er echter niet meer over gehoord.
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?