Berlingo’s moeten niet onderdoen voor BMW’s
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Te snel rijden, niet alleen Audi- of BMW-bestuurders bezondigen zich eraan. Sterker nog: de politie moet vooral kleinere auto’s beboeten, zoals de Citroën Berlingo, nochtans een echte gezinsauto. Dat blijkt uit een onderzoek van het BIVV.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150706_01764406
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150706_01764406
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Met statistiek kan men natuurlijk alles bewijzen...
Ik zou graag eens een overzicht hebben van boetes per wagen per afgelegde km....
[ Post made via mobile device ]
Ik zou graag eens een overzicht hebben van boetes per wagen per afgelegde km....
[ Post made via mobile device ]
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik treed Johan bij. Met cijfers kan je alles bewijzen...
Ik ben zelf Berlingo-rijder en ben inderdaad 1x geflitst: op een zondagmorgen op een gewestweg (Maalsesteenweg in Brugge Sint-Kruis), geen kat op de baan, maar net nog binnen bebouwde kom... Zit ik dan ook in die statistieken van bestuurdertje-pesten?
Ik ben zelf Berlingo-rijder en ben inderdaad 1x geflitst: op een zondagmorgen op een gewestweg (Maalsesteenweg in Brugge Sint-Kruis), geen kat op de baan, maar net nog binnen bebouwde kom... Zit ik dan ook in die statistieken van bestuurdertje-pesten?
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Het is eigenlijk simpel: mensen met een sportieve persoonlijkheid kopen eerder een BMW. Dus daar verrast het me niks dat die nog steeds redelijk hoog scoren. Het zijn gewoon dynamische auto's, met een uitdagende interieur.
Zij die wat minder geld hebben, zullen geen BMW kunnen kopen, maar ze gaan er nog steeds niet op "beter" rijden door een slechtere auto te hebben. En een Berlingo is toch een redelijk populaire goedkope auto. Het is eigenlijk gewoon een camionette. En we weten allemaal hoe camionetten rijden.
Het punt is wel: boetes zijn gebaseerd op snelheid. En laat ons eerlijk zijn. Zo goed als elke auto op de baan kan een snelheidsovertreding begaan. Ongeacht of je een sportieve auto of niet rijdt. In zone 30 zouden de fietsers en brommers dan grootste overtreders zijn. :-<
Beetje nutteloze statistiek. Paginavulling dus.
Als je naar hoe de mensen rijden wilt kijken, moet je overal naar kijken: afsnijden, bumperkleven, rechts voorbijsteken, links blijven plakken, geen pinkers gebruiken, fout parkeren, te traag rijden, te snel rijden, ...
Zij die wat minder geld hebben, zullen geen BMW kunnen kopen, maar ze gaan er nog steeds niet op "beter" rijden door een slechtere auto te hebben. En een Berlingo is toch een redelijk populaire goedkope auto. Het is eigenlijk gewoon een camionette. En we weten allemaal hoe camionetten rijden.
Het punt is wel: boetes zijn gebaseerd op snelheid. En laat ons eerlijk zijn. Zo goed als elke auto op de baan kan een snelheidsovertreding begaan. Ongeacht of je een sportieve auto of niet rijdt. In zone 30 zouden de fietsers en brommers dan grootste overtreders zijn. :-<
Beetje nutteloze statistiek. Paginavulling dus.
Als je naar hoe de mensen rijden wilt kijken, moet je overal naar kijken: afsnijden, bumperkleven, rechts voorbijsteken, links blijven plakken, geen pinkers gebruiken, fout parkeren, te traag rijden, te snel rijden, ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Behalve dat statistieken niet alles zeggen had het misschien interessant geweest (extra cijfers !!) om de gemiddelde overschrijding van de snelheid er bij te zetten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik moet zeggen dat de nieuwste lichting qua koetswerk, de foto die in het artike gebruikt wordt, toch aangenaam rijdt. Als je weet dat die op het onderstel van een C4 gebouwd wordt... Je mag natuurlijk geen sportwagenprestaties verwachten, maar voor mij primeert het gebruiksgemak boven een flitsende bolide die zeer traag een verkeersplateau moet nemen om nergens aan te haperenDima_2005 schreef:En een Berlingo is toch een redelijk populaire goedkope auto. Het is eigenlijk gewoon een camionette. En we weten allemaal hoe camionetten rijden.
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Een Berlingo (en de varianten) zijn bestelwagens die zowat iedereen gebruikt (zowat de helft van Proximus techniekers gaat daarmee op de baan trouwens, net als vele andere bedrijven en zelfstandigen). Een vrij populaire wagen dus, waarvan er ook een gezinswagenmodel is (welke ikzelf heb). Dat populaire wagens iets meer op de foto staan dan een pakweg Lada lijkt me dan ook volkomen normaal...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Daarom dat de vergelijking gemaakt wordt tussen % van het wagenpark en het % flitsfoto's. Ideaal zouden beide percentages gelijk moeten zijn.krisken schreef:Dat populaire wagens iets meer op de foto staan dan een pakweg Lada lijkt me dan ook volkomen normaal...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Regeltje uit het artikel:
Ik weet nu niet of er meer Berlingo's rijden dan Partner's, maar hebben de Berlingo rijders dan misschien een zwaardere voet ?Maar ter vergelijking: de Peugeot Partner, de evenknie van de Berlingo, staat dan weer niet in de lijst.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Aan dergelijke reactie merk je gewoon dat ze aan het goochelen zijn met cijfertjes... Net of te zeggen dat de Berlingo en de Partner Teepee een totaal ander doelpubliek zou aanspreken...
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Misschien meten de kilometertellers van de Berlingo's allemaal net iets te lage snelheid ?lacer schreef:Ik weet nu niet of er meer Berlingo's rijden dan Partner's, maar hebben de Berlingo rijders dan misschien een zwaardere voet ?
Dat zou inderdaad interessant zijn.on4bam schreef:Behalve dat statistieken niet alles zeggen had het misschien interessant geweest (extra cijfers !!) om de gemiddelde overschrijding van de snelheid er bij te zetten.
De boetes die ik recent kreeg zijn telkens aan een zéér geringe overschrijding (vb 122-124 km/u gecorrigeerd)
Sedert de null-tollerantie wordt iedereen beboet die ook maar één km (na aftrek correctie) boven het maximum rijdt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Bwah ik weet - uit ervaring - dat 123 km/u op de teller gelijk staat aan 120/u "in t echt" (ttz mijn gps en Waze geven het beiden zo aan)philippe_d schreef:Misschien meten de kilometertellers van de Berlingo's allemaal net iets te lage snelheid ?lacer schreef:Ik weet nu niet of er meer Berlingo's rijden dan Partner's, maar hebben de Berlingo rijders dan misschien een zwaardere voet ?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik begrijp niet echt de relevantie van het merk en type van de wagen in zo'n onderzoek.
Het merk, type en kleur van de wagen staat inderdaad in de processen-verbaal vermeld, maar louter en alleen om eventuele fraude met jouw nummerplaat of een vergissing bij de verbalisatie te kunnen uitsluiten. Die informatie is toch niet bedoeld om in zo'n absurd onderzoek te gebruiken?
Nu misbruikt men die data in mijn ogen om een bepaalde negatieve perceptie op te wekken rond een aantal merken. En wat bereikt het BIVV daar mee?
Het merk, type en kleur van de wagen staat inderdaad in de processen-verbaal vermeld, maar louter en alleen om eventuele fraude met jouw nummerplaat of een vergissing bij de verbalisatie te kunnen uitsluiten. Die informatie is toch niet bedoeld om in zo'n absurd onderzoek te gebruiken?
Nu misbruikt men die data in mijn ogen om een bepaalde negatieve perceptie op te wekken rond een aantal merken. En wat bereikt het BIVV daar mee?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Niets. Het is dan ook komkommertijd.
De reden voor hogere/lagere percentages kan zelfs verklaard worden door hogere/lagere densiteit van bepaalde modellen volgens regio waar hogere/lagere "pakkans" is.
Zo zou in een ruime omgeving van Genk een hoger percentage Ford wagens kunnen rondrijden en als daar procentueel meer/minder gecontroleerd wordt heeft dat effect op de algemene statistieken.
Misschien is het een goed idee om te kijken welke kleur er meer of minder geflitst wordt. De journalisten moeten zich toch met iets bezighouden.
De reden voor hogere/lagere percentages kan zelfs verklaard worden door hogere/lagere densiteit van bepaalde modellen volgens regio waar hogere/lagere "pakkans" is.
Zo zou in een ruime omgeving van Genk een hoger percentage Ford wagens kunnen rondrijden en als daar procentueel meer/minder gecontroleerd wordt heeft dat effect op de algemene statistieken.
Misschien is het een goed idee om te kijken welke kleur er meer of minder geflitst wordt. De journalisten moeten zich toch met iets bezighouden.
Laatst gewijzigd door on4bam 06 jul 2015, 15:53, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik wel... het onderzoek geeft aan dat het niet de wagen is die bepalend is voor een overtreding maar wel de chauffeur !raf1 schreef:Ik begrijp niet echt de relevantie van het merk en type van de wagen in zo'n onderzoek.
Die negatieve perceptie was er al (BMW rijders)... dit onderzoek geeft juist aan dat ze onterecht is.raf1 schreef:Nu misbruikt men die data in mijn ogen om een bepaalde negatieve perceptie op te wekken rond een aantal merken.
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
M'n aandeel voor de Megane zit er alvast bij
Wanneer gaan ze er eens werk van maken om boetes van buitenlanders te innen ? Want al die engelsen die hier rondvliegen als gekken, die blijven maar rondvliegen zonder gestraft te worden na geflitst te zijn. En onderscheppingen gebeuren er niet dagelijks noch wekelijks, wat voor zin heeft het dan?
In Frankrijk sturen ze de boetes ook door naar ons in België, waarom kan het niet andersom ook?
Wanneer gaan ze er eens werk van maken om boetes van buitenlanders te innen ? Want al die engelsen die hier rondvliegen als gekken, die blijven maar rondvliegen zonder gestraft te worden na geflitst te zijn. En onderscheppingen gebeuren er niet dagelijks noch wekelijks, wat voor zin heeft het dan?
In Frankrijk sturen ze de boetes ook door naar ons in België, waarom kan het niet andersom ook?
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Wat ik vandaag gezien:Ken schreef:M'n aandeel voor de Megane zit er alvast bij
Wanneer gaan ze er eens werk van maken om boetes van buitenlanders te innen ? Want al die engelsen die hier rondvliegen als gekken, die blijven maar rondvliegen zonder gestraft te worden na geflitst te zijn. En onderscheppingen gebeuren er niet dagelijks noch wekelijks, wat voor zin heeft het dan?
In Frankrijk sturen ze de boetes ook door naar ons in België, waarom kan het niet andersom ook?
- 1 auto links afdraaien over een witte lijn, was nochtans geen toerist die op GPS reed maar lokale auto (te zien aan garage-reclame)
- 5 voetgangers door het rood oversteken terwijl auto's aan 70/uur afkomen
Wat zie ik heel véél
- op dezelfde 2 plaatsen: auto's over witte lijn en voetgangers door het rood (vaak op het nippertje !!)
- fietsers in de verboden richting rijden
- fietsers dwarsen over doorlopende witte lijn
- voetgangers op het fietspad == bellen bellen bellen en dan beseffen ze nog niet dat er een fietser komt tot je ze bijna omver rijdt...
- fietsers rijden op langs drukke baan aan verkeerde kant van de weg (te lui om stukje van 30 meter te voet te gaan of om een klein stukje om te rijden)
- fietsers rijden op stuk weg voorbehouden voor auto's (te lui weeral...)
Dat allemaal zeker géén Engelsen of Fransen maar erg duidelijk mensen die goed weten waar ze zijn en die zware overtredingen héél er vaak maken.
Politie: niet te zien op deze makkelijk te controleren plaatsen, zet ze daar enkele dagen per maand inclusief boetes en het is gedaan met de overtredingen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Wat ik vandaag gezien heb (wel veel gereden, dat wel):
* 5-tal BMW's die links blijven plakken precies het hun rijvak is.
* 3 Franse (Peugeot, Renault en Citroen) auto's die de snelweg opreden aan 40 per uur.
* 10-tal keer auto's gezien die gewoon zonder pinker vertrekken van geparkeerde stand.
* Auto's die veeeel te weinig afstand houden op snelweg op eerste rijbaan (pak maar 2m, en dat tegen 110), dicht bij een afrit. Kon er gewoon niet tussen, moest wel afrit hebben.
* 2 fietsers die plots links afslaan
* 20-tal vrachtwagens die op 2de rijstrook rijden aan 91, die op de eerste rijstrook rijdt gewoon 90.
* 10-tal keer auto's die op 3de rijstrook springen en 90-95 blijven rijden om die vrachtwagens voorbij te kunnen.
* Miljoen keer mensen die hun pinkers niet gebruiken.
* 1 motorfietser die op mijn rijstrook reed, in het midden, tegen 70 per uur (in tegengestelde richting). Gelukkig kon ik nog op "parkeer-strook" uitwijken.
* 1 keer heeft iemand me hoffelijk voorgelaten zonder dat ik voorrang had, op een heel moeilijk kruispunt, DANK U!
Ik kan nog zo even doorgaan Je wordt soms zot van medebestuurders op de baan.
Maar ik was ook schuldig, het is niet dat ik perfect rijd. Ik heb 1 keer iemand geen voorrang verleend aan iemand die van rechts kwam (die stond wel stil). En ook bij de afrit van de snelweg veel te laat mijn pinker opgezet (100m voor de afrit).
* 5-tal BMW's die links blijven plakken precies het hun rijvak is.
* 3 Franse (Peugeot, Renault en Citroen) auto's die de snelweg opreden aan 40 per uur.
* 10-tal keer auto's gezien die gewoon zonder pinker vertrekken van geparkeerde stand.
* Auto's die veeeel te weinig afstand houden op snelweg op eerste rijbaan (pak maar 2m, en dat tegen 110), dicht bij een afrit. Kon er gewoon niet tussen, moest wel afrit hebben.
* 2 fietsers die plots links afslaan
* 20-tal vrachtwagens die op 2de rijstrook rijden aan 91, die op de eerste rijstrook rijdt gewoon 90.
* 10-tal keer auto's die op 3de rijstrook springen en 90-95 blijven rijden om die vrachtwagens voorbij te kunnen.
* Miljoen keer mensen die hun pinkers niet gebruiken.
* 1 motorfietser die op mijn rijstrook reed, in het midden, tegen 70 per uur (in tegengestelde richting). Gelukkig kon ik nog op "parkeer-strook" uitwijken.
* 1 keer heeft iemand me hoffelijk voorgelaten zonder dat ik voorrang had, op een heel moeilijk kruispunt, DANK U!
Ik kan nog zo even doorgaan Je wordt soms zot van medebestuurders op de baan.
Maar ik was ook schuldig, het is niet dat ik perfect rijd. Ik heb 1 keer iemand geen voorrang verleend aan iemand die van rechts kwam (die stond wel stil). En ook bij de afrit van de snelweg veel te laat mijn pinker opgezet (100m voor de afrit).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Kilomterteller mag nooit een te lage snelheid aangeven. Is bij wet verboden.philippe_d schreef:Misschien meten de kilometertellers van de Berlingo's allemaal net iets te lage snelheid ?lacer schreef:Ik weet nu niet of er meer Berlingo's rijden dan Partner's, maar hebben de Berlingo rijders dan misschien een zwaardere voet ?
- thomasv
- Premium Member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
- Locatie: Regio Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Dan zie ik liever de mediaan.on4bam schreef:Behalve dat statistieken niet alles zeggen had het misschien interessant geweest (extra cijfers !!) om de gemiddelde overschrijding van de snelheid er bij te zetten.
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dit onderzoek bewijst juist niets... De perceptie dat BMW rijders sneller rijden wordt in stand gehouden omdat zij vaak VEEL harder rijden dan wat toegelaten is, ik zie zelden Berlingo's 150+ rijden, wel BMW rijders.r2504 schreef: Die negatieve perceptie was er al (BMW rijders)... dit onderzoek geeft juist aan dat ze onterecht is.
Zoals hier al werd gezegd, ik zou ook graag eens resultaten zien van hoeveel km per uur de Berlingo's reden gemiddeld, en hoeveel de BMW rijders die werden geflitst.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ela ela ela mijn Berlingo'tje van 2012 haalt makkelijk 165km/uur hoor met zijn 75 pk'tjes.
Op weg naar Tsjechië eens getest in Duitsland. Bergaf, wind in de rug, volle snelheid. Wat een ervaring
Op weg naar Tsjechië eens getest in Duitsland. Bergaf, wind in de rug, volle snelheid. Wat een ervaring
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Die wegpiraten met hun Partner's zitten niet in de statistiek omdat ze niet tot aan de flitspaal geraken: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-erpe ... -a2381644/lacer schreef:Regeltje uit het artikel:Ik weet nu niet of er meer Berlingo's rijden dan Partner's, maar hebben de Berlingo rijders dan misschien een zwaardere voet ?Maar ter vergelijking: de Peugeot Partner, de evenknie van de Berlingo, staat dan weer niet in de lijst.
Enfin, alle gekheid op een stokje, het is duidelijk komkommertijd. Zoals Dima reeds zei, veilig rijgedrag bepaal je aan véél meer factoren dan enkel die snelheid.
En wat betreft luxewagens zoals waar sommige graag op bashen... misschien moet je er eerst eens mee rijden zodat je beseft dat je meestal niet doorhebt als je met zoiets te snel aan het rijden bent. Denk aan: wegligging, demping van wind- en motorgeluiden, motor die zich amper moet inspannen om de normale snelheden te halen. En dat terwijl je bij sommige wagens bij het halen van 100km/u denkt dat je in een mislukte raketlancering zit, omdat de wagen door al die herrie op het punt van desintegreren staat. Ja natuurlijk vind je het onbegrijpelijk dat mensen te snel rijden als je met dat laatste op de baan bent...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
+1. Er is een gigantisch verschil tussen een wegpiraat en iemand die een snelheidsovertreding begaat.Kenw00t schreef:Die wegpiraten met hun Partner's zitten niet in de statistiek omdat ze niet tot aan de flitspaal
+1 Kan ik alleen maar bevestigen. Ik rij wel eens met andere (minder krachtige/comfortabele) auto's en dan merk ik dat mijn snelheid veel lager ligt. Dus respect en begrip moet er van beide kanten komen.Kenw00t schreef:En wat betreft luxewagens zoals waar sommige graag op bashen... misschien moet je er eerst eens mee rijden zodat je beseft dat je meestal niet doorhebt als je met zoiets te snel aan het rijden bent
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik heb ook met veel verschillende auto's gereden. En het hangt enorm af merk tot merk.
Dagdagelijks rijd ik zowel met een luxewagen als met een "gewone stadswagen" (Yaris hybride). En daartussen zie ik wel gigantisch verschil, maar da's nog steeds niet te vergelijken met sommige andere auto's waar ik al ooit mee gereden heb.
Na 2x met een Citroen (een C4 Picasso en een Berlingo) te rijden heb ik beloofd nooit meer aan het stuur daarvan te zitten. Gewoon omdat ik schrik heb dat het ding uiteen gaat vallen of me gaat vermoorden. Met beetje aangepast rijgedrag moet het wel lukken, maar wat bijzonder oncomfortabel gevoel na goede wagens gewoon te zijn.
Bij een testrit met een Peugeot was die letterlijk kapot na 2km. Veel heb ik er dus niet aan kunnen testen
Eigenlijk is het heel simpel. Je rijgedrag pas je aan. Soms wat uit een pak maar 75pk Berlingo compleet gestoord uitziet, voelt dat perfect OK aan in een krachtige luxewagen. Omdat je gewoon weet dat je auto van 0-100 in <6sec daar geraakt tov de 18sec in jouw auto.
Als je dan ziet hoe die luxewagen tussen de auto's zich wurmt, denk je: "wat een zot". Maar die weet gewoon dat als die van een 90 rijstrook op een 120 rijstrook springt, dat die binnen de 2 sec al de snelheid van die rijstrook aan het rijden is. Dan kun je wel eens snel van rijstrook wisselen.
(dit is niet specifiek op iemand, was gewoon voorbeeldje die toch mooi lijkt)
Dagdagelijks rijd ik zowel met een luxewagen als met een "gewone stadswagen" (Yaris hybride). En daartussen zie ik wel gigantisch verschil, maar da's nog steeds niet te vergelijken met sommige andere auto's waar ik al ooit mee gereden heb.
Na 2x met een Citroen (een C4 Picasso en een Berlingo) te rijden heb ik beloofd nooit meer aan het stuur daarvan te zitten. Gewoon omdat ik schrik heb dat het ding uiteen gaat vallen of me gaat vermoorden. Met beetje aangepast rijgedrag moet het wel lukken, maar wat bijzonder oncomfortabel gevoel na goede wagens gewoon te zijn.
Bij een testrit met een Peugeot was die letterlijk kapot na 2km. Veel heb ik er dus niet aan kunnen testen
Eigenlijk is het heel simpel. Je rijgedrag pas je aan. Soms wat uit een pak maar 75pk Berlingo compleet gestoord uitziet, voelt dat perfect OK aan in een krachtige luxewagen. Omdat je gewoon weet dat je auto van 0-100 in <6sec daar geraakt tov de 18sec in jouw auto.
Als je dan ziet hoe die luxewagen tussen de auto's zich wurmt, denk je: "wat een zot". Maar die weet gewoon dat als die van een 90 rijstrook op een 120 rijstrook springt, dat die binnen de 2 sec al de snelheid van die rijstrook aan het rijden is. Dan kun je wel eens snel van rijstrook wisselen.
(dit is niet specifiek op iemand, was gewoon voorbeeldje die toch mooi lijkt)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Geen enkel respect voor dure merken die met excuses afkomen dat ze het niet door hebben dat ze sneller rijden. Je "voelt" dat eender hoe of je sneller rijdt of niet. Iemand die anders beweert is iemand die nooit constant de snelheid rijdt die hij mag rijden.Astralon schreef: +1 Kan ik alleen maar bevestigen. Ik rij wel eens met andere (minder krachtige/comfortabele) auto's en dan merk ik dat mijn snelheid veel lager ligt. Dus respect en begrip moet er van beide kanten komen.
Trouwens, luxemerken hebben bijna allemaal wel een cruise control, gebruik hem ook.
Het lijkt me ook vreemd als je zelfs in je luxe merk niet door hebt dat de rest van de wagens lijken stil te staan op de snelweg.
Waarom altijd van die excuses zoeken om snel te rijden te verheerlijken? Blijkbaar heeft 99% van het mensdom nog steeds niet door dat te snel rijden in die land geen tijdswinst oplevert. Heb het al zo vaak aangehaald dat al die snelrijders gewoon weer netjes naast mij staan het eerstvolgende rood licht dat we tegenkomen.
Nog zo'n nutteloze cijfers van vandaag:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... etes.dhtml
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Het gaat niet om excuus, maar wel om "gevoel".
Waar je in sommige auto's letterlijk de schrik van je leven hebt aan 120, in ene luxewagen zit je gewoon te chillen alsof je 50 aan het rijden bent. Het mag wel nog steeds geen excuus zijn om te snel te rijden.
Iets wat ik altijd wel doe, is me aan de snelheid houden! Ik rij 90% van de tijd op Adaptive Cruise Control. En verander die gewoon constant naar de maximumsnelheid. De cruise control doet de rest
Waar je in sommige auto's letterlijk de schrik van je leven hebt aan 120, in ene luxewagen zit je gewoon te chillen alsof je 50 aan het rijden bent. Het mag wel nog steeds geen excuus zijn om te snel te rijden.
Iets wat ik altijd wel doe, is me aan de snelheid houden! Ik rij 90% van de tijd op Adaptive Cruise Control. En verander die gewoon constant naar de maximumsnelheid. De cruise control doet de rest
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Het wordt tijd voor een ingreep van de mods dunkt me want er begint weer iemand (@slafes) op de man te spelen.
Dit soort mensen wordt de ondergang van dit forum.
Dit soort mensen wordt de ondergang van dit forum.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het argument "voelen" geldt enkel voor de eerste paar dagen je van auto gewisseld bent.
Als je van een oude dieseltje naar een recente Passat gaat en vooral op het motorgeluid voortging,
ga je wel fratsen meemaken .
In mijn Focus heb ik een digitale cruisecontrol, ik kan tot op de km/h nauwkeurig mijn cc instellen. Inclusief foutenmarge.
76km/h op de cc is 71-72 in de realiteit.
Ik kan me niet voorstellen dat meer premium merken/modellen die feature niet hebben?
Als je van een oude dieseltje naar een recente Passat gaat en vooral op het motorgeluid voortging,
ga je wel fratsen meemaken .
In mijn Focus heb ik een digitale cruisecontrol, ik kan tot op de km/h nauwkeurig mijn cc instellen. Inclusief foutenmarge.
76km/h op de cc is 71-72 in de realiteit.
Ik kan me niet voorstellen dat meer premium merken/modellen die feature niet hebben?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Huh, ik vind jouw redenering hier veel 'gevaarlijker' voor het forum dan Slafes zijn opmerkingen. Ik zie trouwens hoegenaamd niet in hoe hij daar op de man speelt.Astralon schreef:Het wordt tijd voor een ingreep van de mods dunkt me want er begint weer iemand (@slafes) op de man te spelen.
Dit soort mensen wordt de ondergang van dit forum.
Verder ben ik het deels met hem eens. Enige waar ik niet mee eens ben, is dat je met sneller rijden er niet sneller bent. Dat is natuurlijk bullshit: tuurlijk ben je sneller op je bestemming als je sneller rijdt. Van de 5 op 10 keren dat je die snellere wagen terug naast je ziet aan het rode licht, gaan er ook 5 keer zijn dat hij aan de volgende lichten nog door het oranje was waar jij dan stil staat. Het is echter nog maar de vraag hoe relevant je snelheidswinst zal zijn, tegenover de risico's die je neemt. Vroeger had ik ook een zwaardere voet dan nu, en als ik dan eens op de snelweg aan 150 naar huis reed ipv aan 120, dan leverde me dat maar goed 5 minuten winst op.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
@sneller
True. Zowel als voorbijsteker, maar ook als voorbijgestokene.
Als ik denk "ach, ik steek die nu nog niet voorbij, straks misschien", beklaag ik het me omdat ik voor alle rode lichten sta. Dus mijn devies is: als het kan voorbijsteken.
Soms kom je tegelijk aan, soms niet.
Soms word ik voorbijgestoken en zie ik de auto in kwestie niet meer terug (kan ook een andere route genomen hebben), soms sta ik er 10km later terug achter.
Soms win je tijd, soms niet.
Het is vaak beter voor "mijn hart" om voorbij te steken, achter een trage kwiet hangen is behoorlijk frustrerend.
Zeker die "grasmachientjes" (eg Ligier, ...)
Die mogen overal rijden, behalve op autosnelwegen. Op de verlengde R6, waar iedereen 90+ km/h rijdt, hang je plots achter een grasmachientje tegen 45km/h
True. Zowel als voorbijsteker, maar ook als voorbijgestokene.
Als ik denk "ach, ik steek die nu nog niet voorbij, straks misschien", beklaag ik het me omdat ik voor alle rode lichten sta. Dus mijn devies is: als het kan voorbijsteken.
Soms kom je tegelijk aan, soms niet.
Soms word ik voorbijgestoken en zie ik de auto in kwestie niet meer terug (kan ook een andere route genomen hebben), soms sta ik er 10km later terug achter.
Soms win je tijd, soms niet.
Het is vaak beter voor "mijn hart" om voorbij te steken, achter een trage kwiet hangen is behoorlijk frustrerend.
Zeker die "grasmachientjes" (eg Ligier, ...)
Die mogen overal rijden, behalve op autosnelwegen. Op de verlengde R6, waar iedereen 90+ km/h rijdt, hang je plots achter een grasmachientje tegen 45km/h
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Leg eens uit. Welke redenering en waarom?Tomby schreef:Huh, ik vind jouw redenering hier veel 'gevaarlijker' voor het forum dan Slafes zijn opmerkingen.Astralon schreef:Het wordt tijd voor een ingreep van de mods dunkt me want er begint weer iemand (@slafes) op de man te spelen.
Dit soort mensen wordt de ondergang van dit forum.
Als ik om wederzijds respect vraag en je begint je quote metTomby schreef:Ik zie trouwens hoegenaamd niet in hoe hij daar op de man speelt.
Geen enkel respect
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Is 90 rijden op een baan waar je 70 mag (maar vroeger altijd 90) dan plots een risico ? (en vroeger niet ?).Tomby schreef:tegenover de risico's die je neemt
Het is oh zo eenvoudig als puur snelheid te benoemen als oorzaak van ongevallen.
Ik ga trouwens wel akkoord dat je op de korte afstanden in Belgie weinig winst kan maken (op een rit van 8u dwars door Duitsland maakt 120 vs 150 dan wel een serieus verschil).
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De winst zit in rode lichten.
Als ik mijn voorligger kan voorbijsteken en net wel door het groen raak en hij voor het oranje/rood strandt, win ik enkele minuten.
Als ik mijn voorligger kan voorbijsteken en net wel door het groen raak en hij voor het oranje/rood strandt, win ik enkele minuten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
De winst zit hem vooral emotioneel. Als er weer zo'n auto voor mij 60 aan het rijden, waar het 70 is. En dan na rode lichten weet ik gewoon dat die een half uur gaat optrekken tot die bij 50 geraakt. En dan gaat die ook nog eens constant schommelen qua snelheid, onnodig remmen, ...
Dus, dan steek je die persoon zo snel mogelijk voorbij. Anders ga je je zot worden. Gaat niet om tijdswinst, maar om gewoon innerlijke rust. Daarbij, het is slecht voor mijn benzinevebruik om zo'n chauffeur voor me te hebben
(hoewel, dit type chauffeurs zijn vaak Peugeots en Nissan's. Nog nooit een BMW zoiets zien doen)
Dus, dan steek je die persoon zo snel mogelijk voorbij. Anders ga je je zot worden. Gaat niet om tijdswinst, maar om gewoon innerlijke rust. Daarbij, het is slecht voor mijn benzinevebruik om zo'n chauffeur voor me te hebben
(hoewel, dit type chauffeurs zijn vaak Peugeots en Nissan's. Nog nooit een BMW zoiets zien doen)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Uit dezelfde stal :
- Smart
- Mercedes S500 AMG
- Mercedes GL500 AMG
- Maybach 67
Ik heb met alle hierboven beschreven voertuigen de tocht Brussel-Parijs (en terug) moeten doen enkele jaren terug. De Smart begint te schudden en te beven bij 120km/uur en heeft een absolute top van 140km/u op de wijzerplaat, wat zal overeenkomen met pakweg 135km/u in realiteit. Echter bij het minste zuchtje rij je plots op de andere rijstrook of op de pechstrook. Levensgevaarlijke auto voor op autostrades lijkt me!
De drie andere wagens waren letterlijk een droom om mee te rijden op de snelweg. En zoals reeds omschreven : behalve het wijzertje voor je neus zijn er geen andere indicaties of je nu 120km/u of 160km/u aan het bollen bent (onder politiebegeleiding). Het voelt even comfortabel. Als je eventjes dat kleine beetje extra nodig hebt dan gaat dan ook : de wagen zit niet op het eind van zijn Latijn en reageert onmiddellijk als je het gaspedaal indrukt.
Eénmaal in Parijs was het wel gedaan met de pret : de laatste 3 zijn echt kl*tewagens daar
- Smart
- Mercedes S500 AMG
- Mercedes GL500 AMG
- Maybach 67
Ik heb met alle hierboven beschreven voertuigen de tocht Brussel-Parijs (en terug) moeten doen enkele jaren terug. De Smart begint te schudden en te beven bij 120km/uur en heeft een absolute top van 140km/u op de wijzerplaat, wat zal overeenkomen met pakweg 135km/u in realiteit. Echter bij het minste zuchtje rij je plots op de andere rijstrook of op de pechstrook. Levensgevaarlijke auto voor op autostrades lijkt me!
De drie andere wagens waren letterlijk een droom om mee te rijden op de snelweg. En zoals reeds omschreven : behalve het wijzertje voor je neus zijn er geen andere indicaties of je nu 120km/u of 160km/u aan het bollen bent (onder politiebegeleiding). Het voelt even comfortabel. Als je eventjes dat kleine beetje extra nodig hebt dan gaat dan ook : de wagen zit niet op het eind van zijn Latijn en reageert onmiddellijk als je het gaspedaal indrukt.
Eénmaal in Parijs was het wel gedaan met de pret : de laatste 3 zijn echt kl*tewagens daar
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Vrachtwagens op een snelweg rijden nooit te snel wegens begrenzer en kijk... Daar heeft men het dan over onoplettend, in slaap gevallen... bij de anderen is het "overdreven snelheid". Gemakkelijke verklaring en het "gepeupel" aanvaardt de extra nestkastjes.r2504 schreef:Het is oh zo eenvoudig als puur snelheid te benoemen als oorzaak van ongevallen.
Ik denk dat "onoplettendheid" de voornaamste reden is voor ongevallen, néh...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Niet alleen als snelrijder. Ik kom banen tegen van 90 waar de helft maar tegen 70 gaat. Die komen je ook tegen aan die slecht afgestelde lichten ook al ga je niet te snel . Hier niet ver af staat er dan weer een verkeerslicht dat op rood gaat als er een hardrijder afkomt. Die straft de hardrijder en de mensen die er achter komen klagen dan bij hem. Nog geen slecht idee eigenlijk.Slafes schreef:Blijkbaar heeft 99% van het mensdom nog steeds niet door dat te snel rijden in die land geen tijdswinst oplevert. Heb het al zo vaak aangehaald dat al die snelrijders gewoon weer netjes naast mij staan het eerstvolgende rood licht dat we tegenkomen.
Maar bon, alsof snelheid het grote probleem is, auto's zijn nog nooit zo veilig geweest.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Snelheden zijn wel degelijk een groot probleem. 't Is niet omdat je auto veilig is, dat degene buiten je auto (fietsers, voetgangers, andere weggebruikers in het algemeen) dit ook zijn! En dit zowel in de positieve zin als in de negatieve zijn. Even 200km/u gaan vlammen op de autosnelweg is not done, maar 50km/u waar je 90 km/u mag evenmin...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti