Tiens, toen ik even terug een voorstel deed om de overheid efficiënter te laten werken, heb je dat tot 3x toe afgedaan als "populistische cafépraat":
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 60#p603434
Je hebt me daar echter verkeerd begrepen denk ik, aangezien ik niks tegen de vakbonden an sich heb, maar wel tegen de riante vergoedingen die ze krijgen voor het uitbetalen van die werkloosheidsvergoedingen. Dat is een bevoegdheid die ze eigenlijk niet zouden mogen hebben. Je stelt dat opleiding enzo nodig is wegens de complexiteit van de materie, OK, maar als de vakbond een dossier opstelt voor aanvraag van een werkloosheidsvergoeding, moet dat dossier eerst goedgekeurd worden door de RVA (de overheid dus). Je bespaart dus helemaal geen personeel, integendeel, je hebt minstens 4 entiteiten die mensen moeten aanwerven en opleiden om die complexe materie te beheersen (de vakbonden + RVA). Doe daar nog eens reserves bij voor als er mensen in verlof zijn en dergelijke, waardoor je dus sowieso meer volk nodig hebt met 4 entiteiten dan met 1. Maar dat huisje is te heilig zeker om te hervormen?
Groepeer die diensten allemaal eens samen onder de RVA en laat de vakbonden enkel hetgene doen waarvoor ze dienen. Uitbetalingen horen daar zeker niet bij. Idem met ziekenfondsen (de beste manier om rijk te worden in dit land; zoek maar eens op hoeveel kosten ze effectief doorrekenen aan de overheid voor ELKE terugbetaling die je krijgt). Waarom zijn er zoveel verschillende? Waarom heeft de NMBS een eigen ziekenfonds? Moesten ze er nu nog in slagen om de stakingsziekte daar uit te roeien zou ik er nog tevreden van zijn, maar helaas...
Edit: RIZIV vervangen door RVA; het is voor iedereen warm vandaag...