Hey vriend

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hey hallo beste vriend, ik heb u echt héél graag, maar vandaag staade toch een beetje te dicht in mijne personal space zenne!

Wasda man, 't is een miljoen graden buiten. En dan wordt het zaterdag nog warmer, euh?
2015-07-01 14.32.51.jpg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kern van de zon: 15,6 miljoen graden
Oppervlakte zon: 5500 °C

Ze kan dus nog warmer.
De airco hier trekt het ook niet helemaal :).
Deze ochtend was het hier nog lekker fris, maar sinds iets na de middag wordt het hier warmer en warmer.
Zo'n lome warmte. Ideaal om u te concentreren :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef:De airco hier trekt het ook niet helemaal :).
Misschien nog een aircootje bij plaatsen (zelfgemaakt dan hee):
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

We mogen hier niets op het elektriciteitsnet aansluiten, behalve laptop, GSM, tablet, ...
Er zijn een paar fratskes geweest met koffiezetapparaten enzo :)

Grappig concept.
Ik heb op kot ooit eens leidingwater door een koperen spiraal doen lopen, die bevestigt was op een ventilator.
In theorie zou dat ook moeten werken, maar we verspilden veel water :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Denk dat het een ventilatortje op 12V is; je kan namelijk zien dat die op een accu is aangesloten en die accu op haar beurt op een zonnepaneeltje. Als je het ook zo aanpakt hoef je niks op het net aan te sluiten :beerchug:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

heist_175 schreef:Kern van de zon: 15,6 miljoen graden
Oppervlakte zon: 5500 °C

Ze kan dus nog warmer.
De airco hier trekt het ook niet helemaal :).
Deze ochtend was het hier nog lekker fris, maar sinds iets na de middag wordt het hier warmer en warmer.
Zo'n lome warmte. Ideaal om u te concentreren :roll:
Oppervlakte maakt ni zoveel uit en is nogal misleidend. De corona (de gaswolk aka atmosfeer rond de zon) is makkelijk 2 miljoen graden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

De rest van de week.

https://youtu.be/MuSPdsPWit0
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Jack Daniels schreef:
In den action kan je heel goedkoop frigoboxen en koelelementen vinden. Dan een dikke 12V PC ventilator er op, een 90 graden pvc buis en dus klaar.
Maar uiteraard is de kost hier het feit dat je die ijsblok moet maken en/of koelelementen invriezen, ermee zeulen, .....

Dit is echt poor man's airco.

In ons home theater wordt het vaak in de zomer warm, dus wat ik vaak doe is gewoon een ijselement meenemen en achter de nek steken, onder een oksel of tussen de voeten. Man je wil niet weten hoe snel je dan afkoelt, en wakker blijf je ook tijdens de film, wat niet altijd evident is met zulke temperaturen.

Het nadeel van een echte airco in de cinema is dat je die hoort in stille passages, en dat wil ik niet. Heb ooit in een vorige woning in het HT een airco gehad.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mijn eerste gedacht, toen ik het filmpje zag, ging ook uit naar koelelementen. Ik heb er altijd een stapel in de vriezer zitten, klaar voor gebruik. Vind ik persoonlijk handiger dan een klomp ijs. Zoals je zegt, een poor man's airco. Maar als het werkt, who cares?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ijs kan je ook in zakken kopen in de supermarkt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

zolang die diepvries om het ijs te maken niet in de woonruimtes staat zal het wel werken ....
Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Mijn eerste gedacht, toen ik het filmpje zag, ging ook uit naar koelelementen. Ik heb er altijd een stapel in de vriezer zitten, klaar voor gebruik. Vind ik persoonlijk handiger dan een klomp ijs. Zoals je zegt, een poor man's airco. Maar als het werkt, who cares?
Inderdaad, voor die paar dagen per jaar dat het zoals vandaag is, wil ik gerust koelelementen in de diepvries steken
Ik heb een vaste airco in de living
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hier ook een vaste airco in de 2 bureau's en de slaapkamer. Zalig om zo van thuis uit te werken!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
In onze home cinema was het zo bloedheet dat we geen film zijn beginnen kijken, en dan hebben we maar deze in mekaar gestoken:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=45228
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

ub4b schreef: Inderdaad, voor die paar dagen per jaar dat het zoals vandaag is, wil ik gerust koelelementen in de diepvries steken
Ik heb een vaste airco in de living
En met koelelementen zal de lucht een stuk minder vochtiger gemaakt worden dan met een blok ijs, of zie ik dat verkeerd?
Straks ook eens testen of het werkt :-)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hier ook een airco die voldoende is voor de benedenverdieping, maar slaapkamers zijn belachelijk warm.
Gisterenavond was het 32°. In de nacht afgekoeld tot 29°.

Ga vanavond ook een DIY airco eens maken voor in de slaapkamer, maar dan van een andere type.
Afbeelding
Dit heb ik een paar jaar geleden ook gebruikt. Werkt heerlijk.
1 uiteinde van de koperen slang gaat naar een emmer ijswater, anders uiteinde naar een aparte emmer.

Daartussen zit gewoon een fonteinpompje, die net genoeg kan pompen om het water erdoor te jagen aan een rustige tempo. :beerchug:

PRO-tip: bij een enorm warme kamer en voor extra snelle afkoeling -> voeg een beetje zout toe aan het water. Het ijs zal sneller smelten en het water zal ook iets koeler zijn.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

heist_175 schreef: Grappig concept.
Ik heb op kot ooit eens leidingwater door een koperen spiraal doen lopen, die bevestigt was op een ventilator.
In theorie zou dat ook moeten werken, maar we verspilden veel water :).
Heb ooit ook eens zelf een airco in elkaar geknutseld. radiator van een auto met daar 4 casefans op en dan verbonden met een pompje naar een frigobox met ijs. Heeft een tijdje gewerkt tot het pompje er mee ophield, maar dat ijs smolt wel verbazend snel :-( Maarjah toen een mobiel aircootje op een rommelmarkt op de kop getikt en dat doet nu trouw zijn dienst hoewel het bij deze temperaturen ook niet veel opbrengt :-(
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb ook een mobiele airco, maar naar mijn mening doen die dingen gewoon niks anders dan water aanmaken en electriciteit verbruiken. Die DIY airco werkt dus 20x beter :)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Mijn zweet is aan't zweten.

Nee, er staat condens op het zweet van mijn zweet.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Vroeger ook een mobiele airco gehad, dat werkt inderdaad niet echt schitterend...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Heeft er iemand goede ervaringen met een koelbox die in de auto op een 12V aangesloten kan worden?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Kijk een keer bij camping-winkels. We hebben zo'n frigobox/diepvries. Op 12V kan die extreem hard koelen, op 230V kan die zelfs als diepvries werken.
Kost zo'n 100-150€. Maar werkt bijzonder goed.

Wel opletten dat je 12V in de auto het kan trekken. Bij sommige auto's zijn die stekkers enkel berekend op een GSM-oplader :lol:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Die "goedkope" autokoelboxen zijn meestal gebaseerd op een peltier-element. Die koelen eigenlijk nauwelijks; ze kunnen hoogstens iets dat al gekoeld is fris houden.
Echte koelboxen werken ofwel met absorptie of zelfs zoals een klassieke koelkast met een compressor. Maar die zijn meteen een pak duurder.
Een 12V aansluiting in een auto is volgens mij altijd minstens op 10A voorzien, dus een peltier-koelbox kan je daar probleemloos op aansluiten.
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb een Skoda Octavia met 12V-aansluiting in de koffer, dat zal geen probleem zijn.
Gisteren wel even gekeken op de site van Skoda: ze hebben zelf een mini-koelbox, maar daar staat bij vermeld dat het niet werkt met een start/stop-systeem?
Waarom weet ik niet, misschien werkt dan de beveiliging tegen een platte accu niet? ik kan natuurlijk altijd de start-stop uitschakelen.

Ik zoek inderdaad een model dat zowel op 12V als 230V werkt, vooral voor de auto-trip naar het zuiden. Ik had al gelezen dat je best eerst 's nachts voorkoelt en dan in de auto het koel houdt.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:Die "goedkope" autokoelboxen zijn meestal gebaseerd op een peltier-element. Die koelen eigenlijk nauwelijks; ze kunnen hoogstens iets dat al gekoeld is fris houden.
Echte koelboxen werken ofwel met absorptie of zelfs zoals een klassieke koelkast met een compressor. Maar die zijn meteen een pak duurder.
Een 12V aansluiting in een auto is volgens mij altijd minstens op 10A voorzien, dus een peltier-koelbox kan je daar probleemloos op aansluiten.
Ik heb er eentje van mobicool, als ik op reis ga steek ik er vaak al mijn frisdrank en water in wat op kamertemperatuur staat, en laat die dan een nachtje draaien op de 230V, en dan bij rijden op de 12V. Ik kan je verzekeren dat het extreem koel is dankzij dit peltier element.

Ik heb deze:

http://images.clasohlson.com/medias/sys ... 135646.jpg

Ook op hifi shows neem ik hem mee, want vaak zijn drankjes op die locatie als standhouder onredelijk duur.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

probleem met die peltier koelboxen is dat wanneer de spanning wegvalt ook je warmtestroming zal omkeren. Met andere woorden, de inhoud van je koelbox is de buitenlucht aan het koelen door de koelblok. Een Peltier element trekt doorgaans ongeveer 3A continu (deze stopt dus ook nooit er zit geen temperatuurregeling in ), een paar uur onbewaakt in je auto laten draaien en je hebt gegarandeerd een platte accu ;-)
De absorptiekoelboxen kunnen op gelijk welke warmtebron (230V, 12V of gas) werken, en werken ook echt zoals een gewone frigo. Deze maken echter gebruik van warmte om je gas samen te drukken i.p.v. een compressor, ze zitten ook veel complexer in elkaar vandaar ook het prijsverschil ;-)

Eeeeennn we wijken af :-P

mobiel airco's kunnen goed werken, maar dan moet je een model hebben waarbij je de condensorbatterij buiten kan zetten zo een tweedelig model.
Mijn huidig model gebruikt de koele lucht om de condensor te koelen en blaast die dan tegen 40/50°C naar buiten :evil:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik heb beide types
Met peltier (12V) kan je koude producten een tijd lang koud houden, hun verschiltemp tussen in en buiten koelbox is beperkt.

Diegene die met 230, 12 en gas werken kunnen ook koelen als een echte frigo. Meeste koelvermogen op gas, lager op 230V en het minst op 12V(10A!)
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de feedback!
Omdat het slechts voor sporadisch gebruik is, is het deze geworden:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”