Welk type herlaadbare batterijen kopen?

Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik heb thuis een boel herlaadbare batterijen, o.a. van Energizer. Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat het NiCad batterijtjes zijn, best wat jaartjes oud. Nu wordt er van die dingen beweerd dat je ze tot 1000 keer kan herladen. Dat is best mogelijk, alleen heb ik ze nu misschien 100 keer herladen en ik denk niet dat ze het 2 dagen uithouden in de AB van mijn sat receiver. Ik zoek dus nieuwe herlaadbare batterijen die liefst toch een pak langer meegaan dan 2 dagen nadat je ze 100 keer hebt herladen. Zoek ik nu iets wat (nog) niet bestaat? Of stap ik best over op een ander type batterij (lithium, alkaline...)? En hoe zit het dan met de lader die ik nu gebruik? Kan die nog dienst doen of moet er ook een andere komen? En ook nog: moet ik naar een bepaald (minimum) vermogen kijken van dergelijke batterijtjes?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hier is er lang over gediscussieerd: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=44994
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik zie het nut niet in van herlaadbare batterijen in apparaten met een laag verbruik....

Soit, lees deze eens door en je begrijpt waarom...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nikkel-cadmium-accu
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nikkel-metaalhydrideaccu
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-polymeer-accu
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik zou eerst investeren in een goede batterijlader à la http://www.eleshop.nl/maha-powerex-c900 ... tAodh70G9w

Is nog altijd een favoriet van vele fotografen en andere die veel met oplaadbare batterijen werken. Je kan allerhande instellingen per bank bepalen, alsook testen uitvoeren en sommige batterijen weer nieuw leven inblazen.
De batterijen juist opladen, en ontladen, zal bijdragen tot langere levensduur. Dan pas zou ik kijken naar goede batterijen, maar dat is specifiek voor welke behoefte (grote capaciteit of afgifte)...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Best eerst eens een goede intelligente lader kopen om je bestaande batterijen te "refreshen".
Ik lees goede reviews over de Opus BT-C3400 en ben zelf zeer tevreden van de iets oudere generatie Opus BT-C2000.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Onder ideale omstandigheden max 1000 keer laden, verkeerd laden en ze sterven een snelle dood :(
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik had totaal geen besef dat een lader echt zo veel verschil maakt. Ik heb thuis gewoon een oude Memorex lader, zonder toeters of bellen. Maar er blijkt wel een lader van Memorex te bestaan (Memorex PRO 1 Geniux) die identiek is aan de Maha MH-C9000.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zou kunnen, ik heb de specs nog niet gezien.
Het lijkt alsof zo een Memorex moeilijk is, maar het belangrijkste is dat je veel opties hebt. Dan kan je ze ook benutten als je ze ooit eens nodig hebt.

Op Belgium Digital als er een goeie handleiding al :)

http://forum.belgiumdigital.com/f36/pow ... 71021.html

en ps. daarom dit forum, niet?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb hier zelf ook een goed, oud topic gevonden:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=536805
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Voor uw toepassing is het verbruik niet van belang maar de zelfontlading is véél groter.
Een goede standaardbatterij zal het er beter vanaf brengen dan ren oplaadbare versie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef:Voor uw toepassing is het verbruik niet van belang maar de zelfontlading is véél groter.
Een goede standaardbatterij zal het er beter vanaf brengen dan ren oplaadbare versie
Dat was mij inderdaad in het verleden ook al vaker opgevallen dat een gewone batterij het veel langer uithoudt dan een herlaadbare. Misschien dan toch maar weer de good old batterijtjes in plaats van herlaadbare?
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Normaliter staat op een goede batterij een datum op, deze met de datum het verst in de toekomst is de beste voor uw toepassing.
Een bepaald merk was beter omdat die niet kon lekken, eigen aan de opbouw, maar ik denk dat hun pattent afgelopen is en dat er anderen zijn die hetzelfde produceren
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Je moet in de eerste plaats ook gewoon zien hoe lang je met gewone batterijen doet. Ik zou bvb denken dat je met een afstandsbediening toch snel een jaar of langer doet met gewone batterijen. In zo een geval ga je altijd veel duurder af zijn met oplaadbare.
Ook moet je opletten met toestellen die je niet vaak gebruikt, en waarvan er dus risico is dat je ze ineens een jaar later 'terugvindt'. Als de oplaadbare batterij ondertussen compleet leeggelopen hebt, is ze wellicht ook rijp voor de vuilbak en is een oplaadbare dus weer weggegooid geld.
leohein
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 11 keer

Ik heb hier goede ervaring met sanyo eneloop batterijen (lage zelfontlading).
bruma
Elite Poster
Elite Poster

leohein schreef:Ik heb hier goede ervaring met sanyo eneloop batterijen (lage zelfontlading).
Dat is inderdaad DE referentie, de prijs is er ook naar, even checken op samenkopen.net
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

bwaah dat valt toch goed mee als je vergelijkt met GP batterijen:

http://www.nkon.nl/ is schappelijk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Misschien een domme vraag maar kan iemand mij een zinnige verklaring geven waarom gewone batterijen het zo veel langer uithouden in een AB, in tegenstelling tot herlaadbare?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Misschien een domme vraag maar kan iemand mij een zinnige verklaring geven waarom gewone batterijen het zo veel langer uithouden in een AB, in tegenstelling tot herlaadbare?
Dat zal dan puur door zelfontlading zijn, want zover ik me herinner hebben oplaadbare batterijen méér capaciteit dan gewone alkalines.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Li-ion en Li-po zouden nochtans de minste zelfontlading hebben van alle oplaadbare accu's
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ja, maar we hebben het hier duidelijk over NiMH (if not NiCd). Bestaan er zelfs AA of AAA's in Li-Ion ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ja, maar we hebben het hier duidelijk over NiMH (if not NiCd). Bestaan er zelfs AA of AAA's in Li-Ion ?
De batterijtjes die ik heb zijn NiCad batterijen. AA en AAA bestaan in Li-Ion uitvoering. Sla er maar eens de bekende Chinese websites op na.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Jack Daniels schreef:Dat was mij inderdaad in het verleden ook al vaker opgevallen dat een gewone batterij het veel langer uithoudt dan een herlaadbare. Misschien dan toch maar weer de good old batterijtjes in plaats van herlaadbare?
Hetgeen ik weet is dat alkaline 1.5V heeft en veel trager zijn vermogen opgeeft en dan oplaadbare batterijen op 1.2V zitten en veel sneller zijn vermogen verliest.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Blijft nog de interessante vraag waarom oplaadbare steeds maar 1.2v zijn en alkaline 1.5 ?
Aan de TS: Hoe lang doet je AB met een stel alkaline batterijen ?
Ik gebruik overal oplaadbare, ook in mijn afstandsbedieningen van tv en randapparatuur. Mijn ervaring daarmee is dat de origineel bijgeleverde alkaline meestal meer dan 1 jaar meegaan. De oplaadbare moet ik zo een 2x, bij sommige apparaten 3x per jaar opladen.
Ik vind dat nog steeds economischer hoor. Oplaadbare batterijen kosten niet zoveel meer dan goede alkaline.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

fredo66 schreef:Blijft nog de interessante vraag waarom oplaadbare steeds maar 1.2v zijn en alkaline 1.5 ?
Aan de TS: Hoe lang doet je AB met een stel alkaline batterijen ?
Ik gebruik overal oplaadbare, ook in mijn afstandsbedieningen van tv en randapparatuur. Mijn ervaring daarmee is dat de origineel bijgeleverde alkaline meestal meer dan 1 jaar meegaan. De oplaadbare moet ik zo een 2x, bij sommige apparaten 3x per jaar opladen.
Ik vind dat nog steeds economischer hoor. Oplaadbare batterijen kosten niet zoveel meer dan goede alkaline.
Ik durf niet zeggen hoe lang ik in het verleden deed met Alkaline batterijen in de AB maar het was echt wel heel erg lang. De herlaadbare daarentegen halen 3 à 4 dagen en dan moeten ze de lader in. Het is trouwens een afstandsbediening van een Dreambox 800 HD sat ontvanger. Ik geef het mee ter info. Misschien dat die wat meer stroom slurpt dan andere afstandsbedieningen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Naast de fysische verschillen tussen de twee types batterijen is de manier waarop je met beide types omgaat ook totaal verschillend. Volgens mij moet je eerder daar de verklaring zoeken.

Bij alkalinebatterijen ben je zeker dat ze volledig opgeladen zijn en over de aangeduide capaciteit en spanning beschikken. Ze worden steeds nieuw aangekocht en door de fabrikant gecontroleerd op kwaliteit.

Bij herlaadbare batterijen, sta je echter zelf in voor de kwaliteitscontrole. Wanneer je de batterijen op een slechte manier oplaadt of bewaart dan zal de batterij niet de aangegeven capaciteit en spanning leveren.

Volgens mij zit daar het grootste verschil. Om de kwaliteit van een (her)lading objectief te kunnen controleren moet je dus een slimme lader hebben die eerst de batterij volledig kan ontladen en daarna volledig kan opladen en die het aantal milliampère-uur (mAh) en de spanning(V) aangeeft op een display.

Laders die zoiets niet kunnen zijn waardeloos want je hebt geen benul of je batterij vol of halfvol of zelf bijna leeg is. Bovendien kunnen domme laders de batterij zwaar beschadigen door te overladen wanneer je begint te laden als de batterij bijvoorbeeld nog halfvol is.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Met 2 AA(A)'s alkaline heb je 3V en met herlaadbare 2,4V.
Voor sommige AB's zitten herlaadbare dicht bij hun min spanning en heeft het niets met hun laadtoestand te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”