Waarin beleg jij?

Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Hey,

Een vraagje dat misschien meer UB'ers kan bezighouden. Ik zoek wat rendement voor mijn spaargeld. Je krijgt al snel het antwoord dat je moet spreiden, maar dat is niet altijd even haalbaar.

Dus mijn vraag: Waarin beleggen jullie? Wat denken jullie over onderstaande mogelijkheden?

- spaarboekje
- aandelen
- aankoop en verhuren van een appartement
- aankoop en verhuur van een kot
- beleggen in een garageplaats
- vervroegd terug betalen van een hypotheek


Alvast bedankt!
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

ik beleg vrij conservatief

- spaarboek
- obligaties
- hypotheek lening verlengen ... beste belegging ooit

> geld van de lening in goede obligaties steken, de winst zit in de belasting

- als hypotheek ver afbetaald is, dan ga ik nog pensioensparen als de voorwaarden niet teveel veranderen
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Whisky :banana:
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Vroeger aandelen, nu hypotheek.
Voor de kleinen zitten we in langlopende fondsen. Van bij de geboorte mee gestart. Deze zomer zullen we een 3e fonds kiezen. Hij is nu 5 jaar en heeft al een mooie spaarpot/rendement.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Als student economie mijn kijk op beleggingen.

- Spaarboekje: leuk makkelijk denkt met een beetje geluk de inflatie, je kan van een spaarboekje niet veel verwachten want je geld staat niet vast, het is een veredelde zichtrekening, ik zou er nooit grote hoeveelheden opzetten gewoon alles dat je niet kan missen.
- Termijnrekeningen/Overheids Obligaties: Bieden een beter rendement want je geld staat vast, maar momenteel krijg je bij OO's niks meer tenzij je Griekse "koopt". Termijnrekeningen zijn meestal zeer betrouwbaar, er zal immers al een bank moeten omvallen voor je dat verliest echter is het rendement ook niet zo dik meer.
- Bedrijfsobligaties: moeilijke markt voor de beginner en vaak met meer risico maar wel hogere rendementen voor dat risico.
- Verhuur vastgoed: niet doen, de kans dat je 1 of andere rare in je huis krijgt is reëel, en ze worden beschermd door de wet.
- Verhuur koten: Je hebt hier veel meer rechten dus je kan ze makkelijk eruit gooien. Let wel dat je een groot risico hebt, in sommige steden is er al een overaanbod en je zal veel kosten hebben. Als je het correct doet met moderne koten heb je een terugverdientermijn van 30 jaar. (gelet op de vastgoedprijzen van onze grootsteden)
- Garageplaatsen: Ik heb iemand gekend die garageplaatsen kocht en opknapte maar hij had het moeilijk om er winst mee te maken. Hij had dan nog het voordeel dit via een BVBA te doen.
- Hypotheek, het vervroegd terugbetalen is sowiso een voordeel je betaald immers minder rente over de lange termijn. Je kan eventueel ook een nieuwe hypotheek nemen met de huidige lage rentetarieven om de oude af te lossen.
- Financiële activa:
Aandelen zijn momenteel zeer aantrekkelijk, het hangt er vanaf welke strategie je toepast beleggen of speculeren. Eerste is lange termijn en dan raad ik aan te kijken naar dividend yields. Zelf heb ik al enkele jaren aandelen van shell die jaarlijks 5% van hun waarde uitbetalen (is wel nog onderhevig aan roerende voorheffing 25%). Bovendien stegen ze licht in waarde over 5 jaar (van 25 naar 30). De rekensom heeft een rendement van (5 * 5% * 25 - 25%) / 25 = 18.75% dividenen en 20% in waarde van de aandelen moest ik ze verkopen. Een kleine 40% op 5 jaar dus.
Let wel dat hier veel risico op zit aandelen hebben geen garantie en als er een raffinaderij ontploft ben je veel kwijt in waarde. Let op dat je ook broker fees hebt per transactie! 1000 euro spreiden in 5 is dus niet zo handig.
De 2e soort, speculeren, vereist veel moeite je zit dagelijks tot wekelijks het nieuws op te volgen en je gokt wat aandelen of optie waardes gaan doen, zo zijn er op het internet talloze zaken die CFD's verkopen. Hier zit zeer veel risico, je moet er dus wel wat van kennen of insider knowledge hebben.
Een voorbeeld was de crash van de a400m (militair vliegtuig) een tijdje geleden tijdens een weekeind, alles bleek een constructie fout te zijn het ideale moment om te shorten.
Fondsen zijn divers, en leuk voor de kleinere belegger. Je hebt een divers pakket voor minder moeite en je risico is gespreid. Je kan heel divers gaan in de spreiding er zijn fondsen die overal in investeren of enkel in iets als de landbouw. Weet wel dat marktrisico gecorreleerd is en dat bij een calamiteit dat landbouwfonds spectaculair zal dalen. Je betaald wel een vergoeding voor de fondsbeheerser maar het zijn professionals.

Zelf houdt ik wat ik operationeel nodig heb in mijn spaarrekening. Voor de rest elks 25% voor obligaties, termijnrekeningen, aandelen en fondsen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als een bijna afgestudeerde economiestudent (in een weekje), bekijk ik het licht anders.

Het is eigenlijk ENORM simpel: risico en beloning speelt ALTIJD een rol. Wil je het veilig spelen: krijg je weinig %. Wil je het meer %, krijg je automatisch meer risico.

Zoals gunmaster het reeds aanhaalde: Griekse obligaties zijn redelijk (in begin van de crisis was het ook tegen de 10%), maar als Griekenland zijn schulden niet kan betalen, heb je wel een probleem.
Met aandelen zit je vaak wel goed op lange termijn. Uiteindelijk groeien ze toch. Je moet dan wel niet gaan kopen als het al een hele tijd zit te stijgen.
Diversificatie is dan wel enorm belangrijk!

Persoonlijk heb ik 100% van mijn opgespaard kapitaal "nodig", om op elk moment het geld eraf te halen en meteen te gebruiken. Daarom staat het op een redelijke spaarrekening dat ik het geld gewoon niet kwijt ben aan inflatie.
Een tijdje geleden had ik nog wel geld staat in aandelen. Het viel goed mee, maar de transactiekosten vreten natuurlijk aan je winst. Eigenlijk heeft het echt zin om met aandelen te spelen als je aardig wat geld (te veel) hebt.

Eens ik ga beginnen werken, zal het wel een ander verhaal zijn. Ik zal het geld opgebruiken aan een start van een nieuw leven (om geen leningen te moeten hebben), en dan gewoon opnieuw beginnen sparen. Maar dan eigenlijk een vast bedrag hebben voor "reserve" op een spaarrekening, en een bedrag dat me geld moet opbrengen. Waarschijnlijk zal het 50/50 termijnrekening/aandelen worden, maar wel in verschillende valuta!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Aandelen van het werk aan zeer democratische prijzen :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Ik beleg liefst enkel in dingen die ik versta.
  • Ik prefereer ETFs (non-leveraged) over individuele aandelen.
  • Keytrade Fund Invest Plan
  • KBC Start2Save, Moneyou Plus en Keytrade Azur spaarrekeningen.
  • Een eigen huis (hypotheek)
Misschien dat je meer inspiratie kan vinden op het forum van spaargids.be.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Een deeltje directe reserve op de spaarboek (2 netto maandinkomens)
Kot: veel wettelijke verplichtingen én enkel kotbelasting via verhoogt KI, inboedel en diensten moeten bij uw inkomen aangegeven worden.
Appartement verhuren, weinig rendement momenteel en huurbelasting 25% hangt biven uw hoofd
Voor onroerend goed ofwel aandeel of fonds zoeken die deze tak ondersteunt = geen miserie, geen registratierecht, ...
Garage is OK indien niet meer dan 10 denk ik anders is het inkomen
Indien je een lopende lening hebt dan kan dit de KI van een garage mogelijks opheffen.
Inflatiegekoppelde fondsen, hier is je intrest altijd hoger dan de inflatie en intrest samen
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

Deeltje geld op spaarboek.
Vast deel op een grote simpele ETF via dollar cost averaging methode.
ETF op S&P500(bv SPY)
ETF op MSCI EMU als je geen valutarisico wilt.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Momenteel enkel spaarboek en binnenkort mss hypotheek. Daarna zal ik wel even niet teveel reserve hebben om te laten renderen maar ik ga toch proberen om een extraatje te hebben later.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Mijn eigen huis, twee oldtimers van beperkte oplage (<2000 stuks gemaakt), muziek en mijn spaarboek.
Maar geen enkel van die dingen voelt als beleggen, eerder als "leven".
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Zoals iedereen een stukje reserve op een klassieke spaarboek, want direct toegankelijk als er iets gebeurd.
Pensioensparen in een fonds van Rabobank.be; Elk jaar het maximale wat in te brengen is voor de belastingen ... eigenlijk een jaarlijks rendement van 30%.
KEYPLAN fondsen bij Keytrade bank om op een rustig tempo toch iets bij elkaar te sparen, om de 5 jaar herbeleggen in een andere samenstelling (gedurfd/offensief voor mij gezien nog redelijk jong).

Net mooie winst genomen op Tesla, gekocht op 192 verkocht aan 267 ... misschien gaat dit nog verder naar omhoog met de komst van model X, maar ik gok erop dat er eerst terug een correctie komt, tijdens die correctie misschien terug kopen.

Ik had gepland om een deel uit de aandelen portefeuille te halen om iets leuk mee te doen maar gezien het nieuws uit Griekenland een negatieve impact zal hebben voor de EUR/USD verhouding is het niet de moment om dit te doen & kan ik beter op zoek naar een nieuwe belegging in USD, misschien EIX ?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

aandelen kopen van ecopower om windmolens te bouwen, brengt nie veel op maar 3% is beter dan een spaarboekje
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nu vooral geen langlopende spullen nemen, zoals obligaties op 8J ofzo. Want je klikt uw rendement voor de komende x jaar vast.
Europa gaat de QE zeker geen 7-8 jaar volhouden en de intrestvergoeding zal wel stijgen na QE.

Ik hou alles in cash (spaarrekeningen), nog geen ruimte om in risicodragendere spullen te investeren.
We zien over enkele jaren wel waar we tegen dan staan...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

* Een aantal tak21 producten
* Bitcoins :oops:
* Actief beheerde fondsen die mijn bankdirecteur me aanraadt (redelijk defensief).

Met de actief beheerde fondsen heb ik op 1 jaar tijd een gemiddeld rendement van 10% gehaald
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Misschien toevoegen om een rendement altijd om te rekenen naar netto rendement, dus
- rekening houdend met kostenstructuur
- rekening houdend met belastingen

Dat vergemakkelijkt het vergelijken...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

.. een aantal tak21 producten ?
door deze aan iemand anders te verkopen dan ? en de winst te beleggen ? alhoewel ik dacht dat er niet veel winst(deelname) meer was in die zaken..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Nee, maar dat zijn producten waarvan de rent vast staat voor een aantal jaar (+winstdeelname).
Ik geloof dat ik zo nog een aantal stortingen aan 3% heb gedaan.

Na 8 jaar kan ik dan het geld opnemen zonder roerende voorheffing te betalen geloof ik.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

gunmaster schreef:Aandelen zijn momenteel zeer aantrekkelijk, het hangt er vanaf welke strategie je toepast beleggen of speculeren. Eerste is lange termijn en dan raad ik aan te kijken naar dividend yields. Zelf heb ik al enkele jaren aandelen van shell die jaarlijks 5% van hun waarde uitbetalen (is wel nog onderhevig aan roerende voorheffing 25%). Bovendien stegen ze licht in waarde over 5 jaar (van 25 naar 30).
Dat aandelen aantrekkelijk zijn op dit moment zou ik toch niet zeggen (en ik ben niet alleen).
Serieuze stock picking is belangrijk en met de situatie in Griekenland zou ik toch maar opletten.

Shell noteert op dit moment 25,91. Dus waar je die 30 vandaan haalt ?
Block schreef: - spaarboekje
Een beperkt bedrag van je spaargelden moet zeker onmiddellijk beschikbaar zijn en dan is een spaarrekening het aangewzen product.
Het bedrag dat je parkeert hangt uiteraard af van je noden op middellange termijn. Heb je kinderen die studeren, moet je binnekort een renovatie doen of een nieuwe auto kopen. Maar het zal denk ik altijd over duizenden euro's gaan.
Block schreef: - aandelen
Ja, en ja kan mijns inziens door op het juiste moment te kopen een portefeuille aanleggen van aandelen zodat je er (bijna) altijd aan verdient.
Ik heb nog altijd een aantal aandelen op mijn lijstje staan die ik wil kopen maar die ik nog niet gekocht heb wegens te duur.
Maar ooit komt er een moment...
Block schreef: - aankoop en verhuren van een appartement
Ik denk dat je op dit moment zeer selectief moet zijn want de prijzen zullen denk ik stabiliseren.
Dus het zal niet gemakkelijk zijn om vastgoed met meerwaarde te verkopen.
Block schreef: - aankoop en verhuur van een kot
Ik ken verschillende mensen in het Gentse die hun kot moeten renoveren omdat de regels strenger worden en het gewoon niet gaan doen wegens niet rendabel.
Block schreef: - beleggen in een garageplaats
Op de juiste plek, aan de juiste prijs: doen!
Block schreef: - vervroegd terug betalen van een hypotheek
Waarom zou je dat doen? Verlies je niet je belastingsvoordeel (woonbonus)?

Voor de rest belasting geoptimaliseerd? Pensioensparen, enz... ?

My 2 cents
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ik zit met hetzelfde dilemma
Wat ik heb:
Hypotheek sinds november 2014
Pensioensparen
spaarboekje

Ik ben nog grotendeels aan het afwachten om te kijken wat ik per jaar verbruik.

Voor de rest ben ik aan het zien naar ETF's want je bedrag word geïnvesteerd over verschillende markten.
ETF's hebben het voordeel van set it and forget it, terwijl bij aandelen je constant ligt te piekeren over waar moet ik nu in investeren + bij elke actie betaal je een transactie kost vaak vanaf 6 euro dus je moet toch wel een aanzienlijk bedrag investeren.
Tenzij je een aandeel over lange termijn hebt zoals onze tesla vriend @Fatsie :)

Hier kan je de markt volgen: https://www.google.com/finance

Ik gok trouwens dat je best wacht tot na de zomer met investeringen aangezien alles zowat aan het terugvallen is.
Energie markten zijn sterk gedaald misschien leveren die in de winter terug wat op. SPECULATIE!!!

KEYPLAN had ik ook bekeken, maar kies dan wel niet om per maand een bedrag te investeren. Want 25 euro per maand - transactiekost van bv 6 is nog maar 19 euro. Beter per jaar 1 groot bedrag.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Op KEYPLAN betaal je geen transactiekosten, dat is net een groot voordeel. Als je vroegtijdig (<5j) wil uitstappen zijn er wel kosten te betalen, ook na de 5 jaar zijn er kosten want eigenlijk worden de aangekochte fondsen onder het KEYPLAN gewoon getransfereerd naar uw reguliere effectenrekening. Als je ze dan ten gelde wil maken dien je ze nog te verkopen op de markt, en daar gelden de normale kosten.

Het klopt dat je zeker goed rekening moet houden met kosten & taksen, daarom heeft het in mijn ogen weinig zin om met kleine bedragen (<5k) op aandelen te spelen, dan moet je al echt mooie rendementen halen wil je nog iets overhouden na verkoop.
kan ik beter op zoek naar een nieuwe belegging in USD, misschien EIX ?
& zo geschiede, gekocht aan 56, nog snel trachten te profiteren van het divident dat zal uitgekeerd worden.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb enkele langlopende fondsen(tussen 8& 12 jaar).met kapitaalszekerheid.
Bovendien heb in in Februari van dit jaar een tracker gekocht op de ruwe olie.http://www.tijd.be/beurzen/ETFS_Crude_Oil.360212059 deze stond toen 11€ p/s/.
Het is de bedoeling om dit te houden voor (extra)lange termijn,of dit alleen te verkopen bij een zeer sterke stijging v/d olieprijs.

Ik overweeg nog wel een andere investering,maar ik heb tot op heden nog niets gedaan,omdat de beurzen in de US al zeer hoog staan,en ook nu met het nieuws uit Griekenland.
Mocht om een of andere reden de beurzen Craschen,dan zal ik zeker nog iets extra proberen te doen.(Normaal gezien neem ik dan een aandelenfonds)
Als er geen onverwachte fin.tegenvallers zijn in mijn leven.
Laatst gewijzigd door fluppie op 30 jun 2015, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Ik ben er eigenlijk absoluut niet in thuis, maar het boeit mij wel om te zien wat anderen doen (al lees ik hier veel chinees voor mij :-) )

Ik heb:
- Hypotheek
- Standaard zichtrekening
- Afer Europe (Tak 21 product) met toch een mooie opbrengst vind ik persoonlijk (netto %):
2011 3.43%
2012 3.45%
2013 3.36%
2014 3.20%
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

En niet te vergeten ... mijn hypothecaire lening.
Jaarlijks aanpasbaar, afgesloten in 2010 of 2011. Ieder jaar minder en minder (~ 2%), dit jaar zelfs 0% :banana:
Geld dat ik daarmee uitspaar (ong 3600 euro/jaar) wordt ook in diverse fondsen geinvesteerd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

BlackRock Latin American A2 Acc (USD)
BlackRock World Gold Fund A2 Acc (USD)
FT Templeton Latin America Dis (USD)binck
Robeco Consumer Trends Eq D Acc 13
Schroder ISF Latin American A Acc (USD)
Threadneedle Latin American RN Acc (USD)
Threadneedle TIF Eur Smaller Comp RN Acc
Threadneedle TIF Pan European (EUR) C
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

devastator schreef:En niet te vergeten ... mijn hypothecaire lening.
Jaarlijks aanpasbaar, afgesloten in 2010 of 2011. Ieder jaar minder en minder (~ 2%), dit jaar zelfs 0% :banana:
Geld dat ik daarmee uitspaar (ong 3600 euro/jaar) wordt ook in diverse fondsen geinvesteerd.
Mocht ik in Uw plaats zijn,ik nam de lening nu aan een vast tarief,voor de resterende jaren.Op een bepaald moment staat de rente zo laag,dat het daarna nog alleen naar boven kan.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

lees ik erover? Of ben ik echt de enigste die nog altijd wel edelmetaal heb/koop

Als -ook- muntenverzamelaar, blijf ik mij ook nog focussen op goud - zilver
de koe zegt boe
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@iceke heeft toch BlackRock World Gold Fund ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

The World Gold Fund seeks to maximise total return. The Fund invests globally at
least 70% of its total assets in the equity securities of companies whose predominant
economic activity is gold-mining. It may also invest in the equity securities of
companies whose predominant economic activity is other precious metal or mineral
and base metal or mineral mining. The Fund does not hold physical gold or metal.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

bambipower schreef:lees ik erover? Of ben ik echt de enigste die nog altijd wel edelmetaal heb/koop

Als -ook- muntenverzamelaar, blijf ik mij ook nog focussen op goud - zilver
neen, ik heb:

- hypothecair krediet en deel in mandaat
- gewoon spaarboekje
- Keyplan
- Zilver munten
- Pensioensparen
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

bambipower schreef:lees ik erover? Of ben ik echt de enigste die nog altijd wel edelmetaal heb/koop

Als -ook- muntenverzamelaar, blijf ik mij ook nog focussen op goud - zilver
Ik heb in het verleden wel de GBS.PA ETF in portfolio gehad, goed rendement op gehaald maar niet heel zwaar in geïnvesteerd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

fluppie schreef:
Mocht ik in Uw plaats zijn,ik nam de lening nu aan een vast tarief,voor de resterende jaren.Op een bepaald moment staat de rente zo laag,dat het daarna nog alleen naar boven kan.
Ik heb ook een jaarlijks aanpasbare, die nu bijna op 0% staat. (0,085%)
Dat zegt men al JAREN, "nu is het de moment om een vaste te pakken"... en hij blijft maar dalen. Het is achteraf bekeken een HEEL goede beslissing geweest, al is die in het begin ook bijna naar zen maximum gegaan. Lening v 2005.

Neenee, ik blij lekker bij de jaarlijks aanpasbare... Geen haar aan men hoofd denkt eraan om nu een vaste te pakken van +-2.00%
Ook te volgen op: http://www.rodv.be/referteindex/referteindex.aspx (index A)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

bambipower schreef:lees ik erover? Of ben ik echt de enigste die nog altijd wel edelmetaal heb/koop

Als -ook- muntenverzamelaar, blijf ik mij ook nog focussen op goud - zilver
Fysiek aan en verkoop van goud, daar wordt toch 21% BTW op gerekend, wat je ten alle tijde kwijt bent.
Bij een goud of zilverrekening niet maar die volgen maar de inderliggende prijs. Goud if zilvermijnbouwaandelen of fondsen die daarin diversieren gaan exponensieel omhoog indien onderliggende prijzen stijgen immers die mijnbouwers zijn bij lage prijzen toch rendabel maar als de prijzen stijgen dan maken ze enorme winsten.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Goudstaven zijn vrij van btw denk ik: https://www.argentorshop.be/nl/fysiek-goud-kopen

Ik heb een (zeer kleine) breed gespreide portofolio, in kapitaliserende ETF vorm. Quasi hetzelfde als: http://www.nomorewaffles.com/2014/07/my ... portfolio/
Als broker heb ik uiteindelijk Bolero gekozen, Degiro viel af omdat je dan moet aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt, dat was me die paar euro nu ook niet waard.

En natuurlijk een paar tientallen bitcoins van toen ze nog makkelijk te minen waren waar ik niet meer aan kan want ik vind ééécht het wachtwoord niet meer :bang: (jaja, brute force al geprobeerd)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Toevallig gisteren deze bekeken :
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

bitbite schreef:Goudstaven zijn vrij van btw denk ik: https://www.argentorshop.be/nl/fysiek-goud-kopen

Ik heb een (zeer kleine) breed gespreide portofolio, in kapitaliserende ETF vorm. Quasi hetzelfde als: http://www.nomorewaffles.com/2014/07/my ... portfolio/
Als broker heb ik uiteindelijk Bolero gekozen, Degiro viel af omdat je dan moet aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt, dat was me die paar euro nu ook niet waard.

En natuurlijk een paar tientallen bitcoins van toen ze nog makkelijk te minen waren waar ik niet meer aan kan want ik vind ééécht het wachtwoord niet meer :bang: (jaja, brute force al geprobeerd)
je hebt het over deze wetgeving hoop ik
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

devastator schreef:Nee, maar dat zijn producten waarvan de rent vast staat voor een aantal jaar (+winstdeelname).
Ik geloof dat ik zo nog een aantal stortingen aan 3% heb gedaan.

Na 8 jaar kan ik dan het geld opnemen zonder roerende voorheffing te betalen geloof ik.
De roerende voorheffing betaal je via je belastingen toch, als je een aandelenfonds verkoopt betaal je die niet meteen, juist ?
Gisteren aandeel verkocht: 116% winst :) (over enkele jaren).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

ddd schreef:
fluppie schreef:
Mocht ik in Uw plaats zijn,ik nam de lening nu aan een vast tarief,voor de resterende jaren.Op een bepaald moment staat de rente zo laag,dat het daarna nog alleen naar boven kan.
Ik heb ook een jaarlijks aanpasbare, die nu bijna op 0% staat. (0,085%)
Dat zegt men al JAREN, "nu is het de moment om een vaste te pakken"... en hij blijft maar dalen. Het is achteraf bekeken een HEEL goede beslissing geweest, al is die in het begin ook bijna naar zen maximum gegaan. Lening v 2005.

Neenee, ik blij lekker bij de jaarlijks aanpasbare... Geen haar aan men hoofd denkt eraan om nu een vaste te pakken van +-2.00%
Ook te volgen op: http://www.rodv.be/referteindex/referteindex.aspx (index A)
Inderdaad, dat hoor ik ook al jaaaaaren. Toen ik de lening afsloot werd het zelfs afgeraden omdat de index historisch laag stond. Sindsdien is mijn lening ieder jaar gedaald (begonnen aan 2,23%). Mijn lening kan maximaal stijgen naar 4,46%, dus dat valt ook nog wel te overzien. Bovendien kan ik straks de uitgespaarde rent (~3600 euro) beleggen.

Ter info: de referteindex staat al sinds september negatief, sommige mensen gaan dus hoogstwaarschijnlijk straks hun 2de jaar op rij een lening hebben zonder rente.
(Bron: http://www.rodv.be/referteindex/Referteindex.aspx)

Ik zou er voor kunnen kiezen om nu bijv. de helft van mijn lening af te lossen, maar het brengt me met de huidige rentevoeten en beleggingen meer op om het geld te 'investeren'.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

nu staat alles nog op spaarrekeningen, want eerste prioriteit is aankoop woning, daarna betalen van eventuele renovaties. daarna denk ik van wat geld te zetten in andere beleggingsvormen
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”