Goeie backup-oplossing voor thuis

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Oké, niet meteen het juiste forum, maar backups hebben uiteindelijk ook wel iets met security te maken.

Ik was eigenlijk aan het zoeken of er DAT-tape-backup-systemen voor IDE bestonden, maar ik vind niets.
Ik zou dus eigenlijk thuis op de 'server-pc' een backup-mogelijkheid willen hebben. Bij backups denk ik meteen aan tapes, dus dat is een optie. Alleen dan is de vraag: welke oplossing is eenvoudig en betaalbaar. Hier op het werk liggen hopen DDS-3 DAT tapes die verzameld worden ter vernietiging, maar verder nog prima kunnen dienen.

CD/DVD vind ik niet zo geschikt als backup, mezelf kennende gaat er dat toch nooit van komen, bovendien is het medium niet groot genoeg.

M'n vraag in het kort is dus: welke backup-oplossingen kunnen jullie bedenken waarbij capaciteit en betaalbaarheid de sleutelwoorden zijn?
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Wel, ik gebruik daar 2 externe harde schijven van 120 GB voor.
Deze worden verbonden via USB2 poorten (er bestaan ook firewire versies) met de PC.

Enkele kenmerken:
* Maxtor
* 7200 RPM
* 2MB cach, bestaat ook in 8MB versie
* 120 GB
* USB 2.0
* "one touch" schakelaar aan voorkant --> druk op de knop start het backup systeem.

Afbeelding

Momenteel staan deze ook in de Carrefour rond de 159€ heb ik net gezien. :idea:

Een backup maken van een compleet systeem (HD ±20GB+ gevuld) is hier mee mogelijk in 1 kwartier...

Als backup-software gebruik ik DriveImage 7 van Powerquest.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Met Googlen dit gevonden.
Norton Ghost heb ik al als aanbeveling gezien, heb er geen practische ervaring mee.
meon schreef:CD/DVD vind ik niet zo geschikt als backup, mezelf kennende gaat er dat toch nooit van komen, bovendien is het medium niet groot genoeg.

Het enige wat ik tot hiertoe gebruikt heb op mijn huidige PC is met CD, maar dit was ook voor bepaalde files op te slaan welke wel op één CD past.

Dus niet zóo geschikt voor wat meon er mee wil doen, of toch?
Daar het toelaat > Backup : Hoe neem je een veiligheidskopie op meerdere CD-schijven?
Mr.V schreef:Als backup-software gebruik ik DriveImage 7 van Powerquest.
Dit ziet er wel professioneel uit en betaalbaar.
(tenzij DriveImage 7 van Powerquest software moet je er nog bijtellen?)
Afbeelding
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Wat ik misschien er ook nog bij kan vertellen over die Maxtor schijven is dat ze zo goed als geruisloos zijn. :!:
Ze hebben de snelheid van interne HD's en zijn stapelbaar.

M.a.w.: ik ben er zéér tevreden over, ze zijn dubbel en dik hun geld waard. 8)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

De oplossing van MrV is een aardige.
Je kan zo'n USB drive ook zelf samenstellen met een beschikbare harddisk en een kasje als http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/t5uf10.html (35E)

Zelf gebruik ik Ghost voor de W98 systemen (haat dat dosgedoe waarbij het netwerk niet meer goed werkt) en DriveImmage7 voor w2000 en XP naar een 160GB drive.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Nog even vermelden dat de pc waar het aan zou moeten hangen een p2/400 is zonder firewire of nog vrije usb-poorten (die overigens USB full speed - 1.1 - zijn). Maar da's natuurlijk via een usb-hubje op te lossen.
Maar zo'n externe harde schijf gebruiken voor enkel backups ... ik weet hoe dat gaat gaan: die schijf gaat al snel gebruikt worden als reserve-medium omdat de andere schijven om de een of andere reden te vol zijn geraakt...

In dat opzicht is tape natuurlijk geweldig: zo goed als geen random access mogelijk, dat verplicht het medium enkel voor backups te gebruiken ...
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

Tape toestanden zijn natuurlijk niet goedkoop, startprijzen meestal +-500EUR zonder btw, je kan misschien ook eens kijken naar de iomega toestanden http://www.iomega-europe.com/eu/en/prod ... ly_en.aspx
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Mmm.
Iets op IDE, niet via usb, een oude pc, genoeg ruimte en vooral goedkoop...
Moeilijk moeilijk :|

Of toch niet?

Wat dacht je van een IDE hardeschrijf :-D
Moest je het graag wat mobieler zien, dan kan je altijd gaan voor een drivebay ;)
NuKeM
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

NuKeM schreef:Mmm.
Iets op IDE, niet via usb, een oude pc, genoeg ruimte en vooral goedkoop...
Moeilijk moeilijk :|

Of toch niet?

Wat dacht je van een IDE hardeschrijf :-D
Moest je het graag wat mobieler zien, dan kan je altijd gaan voor een drivebay ;)

Er hangt momenteel een Iomega zip/100 op paralelle poort aan. Ooit voldeed dat, tegenwoordig niet meer ...
Intern zitten er al 2 harde schijven in (eentje voor OS, eentje voor fileserver) en het bios slikte zowieso die 2e harde schijf al bijna niet meer (van 45 GB).
Enfin ja, kben nu maar aant aftasten naar mogelijkheden, waarschijnlijk gebeurt er helemaal niks of doe ik het met de middelen die ik nu heb (dan doen die 50 zip-disks nog eens dienst). Het idee was een beetje van echt off-site de backups te bewaren (doet m'n kluis bij de bank nog eens ergens dienst voor :p)
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Meon,

Een 2de hands DDS-2 of DDS-3 tapedrive kan zeker niet te duur zijn volgens mij ... een SCSI kaartje van Adaptec heb je voor 25€.

Volgens mij kan ik hier of daar nog wel aan een DDS3 drive geraken. PM me als je meer info wil, maar check anders eens marktplaats.nl, ebay of dergelijke toestanden voor een 2dehands tapedrive.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ik heb die Maxtor "One touch" een maand of vier geleden
gekocht voor een vriend en die is er zeer tevreden over.
Snel, geruisloos en je kan hem overal mee naar toe nemen,
bij een ouder systeem van Meon is natuurlijk een hubje aangewezen.
Hij had een crash gehad op zijn ouder systeem en sindsdien is die "One Touch" onafscheidelijk voor hem.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Hier liggen die dingen te bestoffen (op het werk dus), tis daardoor dat ik het in m'n krollen heb gekregen ;)

Maar ik heb geen idee of de mogelijkheid bestaat tot het overnemen van die dingen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze al die rommel (ouwe digital pc's bvb) nog ergens voor gaan gebruiken ...
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

meon schreef:Enfin ja, kben nu maar aant aftasten naar mogelijkheden, waarschijnlijk gebeurt er helemaal niks of doe ik het met de middelen die ik nu heb (dan doen die 50 zip-disks nog eens dienst). Het idee was een beetje van echt off-site de backups te bewaren (doet m'n kluis bij de bank nog eens ergens dienst voor :p)

Een paar uur werk op je CDwriter en de klus is geklaard en de kost van een paar cd's wegen niet op tegen een HD van 150 Euro.
Kleine moeite(weinig geld uitgeven) :lol:

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

ik ben net naar het zelfde aan het zoeken, op ebay kun je wel tapadrives vinden voor 50 euro of iets, maar ja, 'k moet eerst weten of ik nog tapes kan krijgen voor er in hé, dus ik kijk nog eerst een beetje uit de boom tot ik wat meer info verzameld heb over hoe en met wat...

Greetz
Gimic
wem
Premium Member
Premium Member

m'n vader gebruikt nen JAZ-drive voor backup, ook Iomega als 'k me ni vergis

(maar na ff op iomega-site te hebbe gezocht, blijkt da ze da nimmer make, maar op www.iomega.com vinde nog wel een aantal andere backup-mogelijkhede)
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

DDS-3 tapes worden in elk geval nog gemaakt en verkocht, ik ben net nog een doosje van 10 (van HP) naar het datacenter gaan brengen.

En de Jaz zou tegenwoordig de REV zijn. En da's eigenlijk nog een vrij mooie oplossing (maar nog relatief duur).

En 20 GB (of meer) naar cd'tjes branden op de 4x-brander die er in zit zie ik niet zitten :-/
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

Voor mij nooit meer tape-backup!!!
Vanaf 1994 gebruikte ik een 80MB MicroSolutions 'BackPack' met 80MB tapes :-) . Daarna kocht ik een 'Iomega ditto' , weet geen capaciteit meer maar de tapes waren vrij duur (iets van 7-10 Euro).
Zoals ook de vorige was dat ding erg traag.
Maar wat erger was, af en toe maakte hij tape salade. Bij het schrijven is dat niet zo erg, kost je slechts7-10Euro, maar bij het lezen van je backup is dat erg vervelend. Na die tijd heb ik lange tijd m'n pc's ge-cross-backupd via het netwerk, backup van A op B en omgekeerd. Later heb ik een speciale backupdrive gebruikt die na backup wordt losgekoppeld. Ik proef uit Meon's verhaal dat er geen netwerk gebruikt wordt.
Maar voor mij NOOIT meer tape!
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Jowel, wél netwerk, maar het is net om de files te centraliseren (nu staat het op die en die en die pc). En doordat ze gecentraliseerd worden wordt backuppen ook een optie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

DVD-RW... 4,7 GB aan data op één schijfje... best handig.

Als je enkel je eigen data backup'ed is dit normaal wel voldoende zou ik veronderstellen (je Windows en andere software backup is wel een beetje gek).
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

zit vrij veel videomateriaal bij en dat zijn al snel files van 30 GB en meer...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

Wat hier al rariteit zal overkomen maar vroeger door de meeste bedrijven werd gebruikt (nu waarschijnlijk ook nog wel, maar minder) is het grootvader-vader-zoon principe.
Voor de gemiddelde pc gebruiker (zoals ik) wat overdreven maar voor bedrijven een levensbelang (net even van het net geplukt):

"Zoek je een beproefd systeem van verschillende backup-elementen, bekijk dan eens de ‘grootvader-vader-zoon-methode’ die door experts wordt aangeraden. Het gegevensbestand moet hiervoor op 21 media (meestal tapes) passen: twaalf ervan zijn bedoeld voor de maanden januari tot december (de ‘grootvader’), vijf voor elke vrijdag van de maand (de ‘vaders’) en de laatste vier tapes voor de overige werkdagen (‘de zonen’). Bij de backup worden de tapes van maandag tot donderdag iedere week overschreven, de tapes van vrijdag ongeveer iedere maand een keer, terwijl de backup die een keer in de maand wordt doorgevoerd, praktisch een jaar lang bewaard wordt."

Meon, ik zou naast je centrale file-server een 2e pc nemen met een grote disk die je als backup gebruikt. (X-backuppen op een 2e pc die je toch al hebt staan)
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Er zijn tegenwoordig ook externe HD's met ethernet aansluiting op hé.
Gewoon in het netwerk hangen en het werkt als fileserverke...
Maar dan vind ik 100 Mbit (Ethernet) toch een pak trager dan 480 Mbit (USB2.0) hoor.:wink:
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Limburg,

Wij noemen dat niet echt zo (waarschijnlijk een limburgs ezelsbruggetje :p ) Maar wij gebruiken het principe inderdaad zo met onze tape backups op't werk.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

hmm, videomateriaal backuppen, da's redlijk kostelijk op tapes, aangezien da da meestal allemaal met compressie werkt en uw video materiaal niet zo goed compresseerd zul je redelijk grote tapes of een station die veel data kan wegschrijven moeten hebben, die veel geld kosten.

greetz
Gimic
Styno
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Hier liggen die dingen te bestoffen (op het werk dus), tis daardoor dat ik het in m'n krollen heb gekregen ;)

Maar ik heb geen idee of de mogelijkheid bestaat tot het overnemen van die dingen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze al die rommel (ouwe digital pc's bvb) nog ergens voor gaan gebruiken ...

Op dezelfde manier ben ik aan een DLT-3 tapedrive gekomen (ook uit een digital btw.) Teveel stof dus niemand durfde hem te proberen, ik wel ;)
Ik draai mijn backups met arkeia. Een enterprise backup product waarvan een light-versie gratis te downloaden/gebruiken is.
"Free version available for one Linux backup server with a single tape drive and 2 desktop-class backed up computers. "

Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Limburg,

Wij noemen dat niet echt zo (waarschijnlijk een limburgs ezelsbruggetje :p ) Maar wij gebruiken het principe inderdaad zo met onze tape backups op't werk.
Grtz,
Sasuke

Sinds vele jaren kom ik niet meer op automatiseringsafdelingen dus het kan best zijn dat in die tijd de benaming veranderd is (een Engelse benaming?) maar rond 1970 was het de algemeen gebruikte naam voor dat systeem (grootvader-vader-zoon principe).
Leuk de bevestiging te lezen dat het systeem inderdaad nog wordt gebruikt.

Grtz,
Limburg (jaja ik ga me steeds ouder voelen met dit soort onderwerpen :cry: )
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Ik ben een grote voorstander van dat systeem met externe harde schijven.
Want op mijn kamer loop ik veel kans dat die tapes direct in magnetisch veld terecht komen.
Maar heb ook
Maar ik heb al enkele keren met dit idee in me hoofd rond gelopen.
Wat dat van DVD enzo betreft, net zoals iemand hier zei geen tapes meer voor mij, zeg ik geen optische media meer voor mij.
Ik heb daar te slechte ervaringen mee en harde schijven zijn misschien wat duuderder dan DVD's maar ze zijn snel en groot.
Ik zou ooit eens tijd en geld willen vrij maken om al mijn downloads op een centrale server te zetten met linux erop zodat mijn downloads back-upen haast niet meer nodig is aangezien het weinige aantal virussen op linux.
En ik zal bovenop de normale veiligheid nog eens een virsscanner instaleren dus dan moet alles wel losjes lopen.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Limburg schreef:Wat hier al rariteit zal overkomen maar vroeger door de meeste bedrijven werd gebruikt (nu waarschijnlijk ook nog wel, maar minder) is het grootvader-vader-zoon principe.
Voor de gemiddelde pc gebruiker (zoals ik) wat overdreven maar voor bedrijven een levensbelang (net even van het net geplukt)

Dat systeem gebruiken ze op het werk voor de fileservers en de mailservers ja. Vandaar die enorme hoop cassetjes die in een bak aan m'n voeten staan ;)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Dat systeem gebruiken ze op het werk voor de fileservers en de mailservers ja. Vandaar die enorme hoop cassetjes die in een bak aan m'n voeten staan ;)
Je ziet wat is er in die 35 jaar is veranderd. Maar sommige dingen veranderen nooit! :-)
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hi Meon,

Ik heb ooit eens iets gelezen over iemand die een oude Teac bandopnemer had omgebouwd tot data recorder.
Op die spoelen zullen wel een paar filmpjes opkunnen denk ik. :-D
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
crapiecorn.

gamefreak977 schreef:Ik ben een grote voorstander van dat systeem met externe harde schijven.
Want op mijn kamer loop ik veel kans dat die tapes direct in magnetisch veld terecht komen.
Maar heb ook
Maar ik heb al enkele keren met dit idee in me hoofd rond gelopen.
Wat dat van DVD enzo betreft, net zoals iemand hier zei geen tapes meer voor mij, zeg ik geen optische media meer voor mij.
Ik heb daar te slechte ervaringen mee en harde schijven zijn misschien wat duuderder dan DVD's maar ze zijn snel en groot.
Ik zou ooit eens tijd en geld willen vrij maken om al mijn downloads op een centrale server te zetten met linux erop zodat mijn downloads back-upen haast niet meer nodig is aangezien het weinige aantal virussen op linux.
En ik zal bovenop de normale veiligheid nog eens een virsscanner instaleren dus dan moet alles wel losjes lopen.

currupte filesystems,partitie tables kunnen altijd voorkomen,daarom dat backupen op hd niet altijd de ideale oplossing is.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

meon schreef:Oké, niet meteen het juiste forum, maar backups hebben uiteindelijk ook wel iets met security te maken.

Dit vond ik vandaag bij Skynet Computer Actualiteit, de Ahead Nero 6 Reloaded.
Joe Sixpack
Member
Member
Contacteer:

meon schreef:Oké, niet meteen het juiste forum, maar backups hebben uiteindelijk ook wel iets met security te maken.

Ik was eigenlijk aan het zoeken of er DAT-tape-backup-systemen voor IDE bestonden, maar ik vind niets.
Ik zou dus eigenlijk thuis op de 'server-pc' een backup-mogelijkheid willen hebben. Bij backups denk ik meteen aan tapes, dus dat is een optie. Alleen dan is de vraag: welke oplossing is eenvoudig en betaalbaar. Hier op het werk liggen hopen DDS-3 DAT tapes die verzameld worden ter vernietiging, maar verder nog prima kunnen dienen.

CD/DVD vind ik niet zo geschikt als backup, mezelf kennende gaat er dat toch nooit van komen, bovendien is het medium niet groot genoeg.

M'n vraag in het kort is dus: welke backup-oplossingen kunnen jullie bedenken waarbij capaciteit en betaalbaarheid de sleutelwoorden zijn?

Vroeger gebruikte ik een externe schijf cdrom en dvd. Tegewoordig stuur ik ook een stuk naar een GMAIL drive. Als ik nog plek nodig stuur ik een invite. Ik heb zo al 3.5GB backups daar staan. Deze heb ik ook nog op dvd staan natuurlijk ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe Sixpack schreef:Tegewoordig stuur ik ook een stuk naar een GMAIL drive. Als ik nog plek nodig stuur ik een invite. Ik heb zo al 3.5GB backups daar staan. Deze heb ik ook nog op dvd staan natuurlijk ;)

Pfff... da's dan 3.5 GB upload :eek:

Wetende dat Gmail drive eigenlijk een niet ondersteunde service is, kan hij ook ieder moment ophouden met werken. Moet je wel een goed gevoel geven.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

r2504 schreef:Wetende dat Gmail drive eigenlijk een niet ondersteunde service is, kan hij ook ieder moment ophouden met werken. Moet je wel een goed gevoel geven.
Daar kan ik je bijtreden, ook ik vind het niet zo,n goed idee om eventueel gevoelige data, zoals brieven of een Excel sheet zomaar op het web te zetten. Dan toch maar liever op een CD branden als het over persoonlijke zaken gaat. :?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Het gaat waarschijnlijk een externe harde schijf worden, de andere oplossingen zijn gewoon enorm duur (bvb ook die Rev-schijven van iomega).
Joe Sixpack
Member
Member
Contacteer:

meon schreef:Het gaat waarschijnlijk een externe harde schijf worden, de andere oplossingen zijn gewoon enorm duur (bvb ook die Rev-schijven van iomega).

backup is dan ook een zeer lukreatieve markt. Je kunt ook zo'n externe behuizing kopen en daar een HD in steken. Als de HD vol is haal je die er uit, koop je een andere en kun je verder werken met een nieuwe terwijl je de oude wegbergt.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

meon schreef:(bvb ook die Rev-schijven van iomega).
Meon, zal ondertussen wel zijn back-up systeem hebben.
Te lezen bij Skynet Computer actualiteit.
De Network Hard Drive wordt geleverd met een volledig automatische back-upsoftware waarmee maximaal vier clients beheerd kunnen worden.
Ziet er professioneel uit, kost wel een pak geld. (299 euro)
anoniem
Plus Member
Plus Member

hi :-D

wat dacht je van verwisselbare harde schijven? :lol:

:wink:

als je toch "professioneel" wil werken? :idea:
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Nee, ik heb nog steeds niks in die richting, ik ben nog steeds de 'bron' harde schijf aan het opruimen, daar staat nog voor zo'n 7 jaar aan data op...

Verwisselbare harde schijven zou een oplossing kunnen zijn, maar aangezien de slots allemaal volzet zijn zou het een externe oplossing worden, en dan zit je zowieso weer met usb, firewire etc bezig en kan je net zo goed een 'gewone' externe harde schijf nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”