Internet op kot (her)aanleggen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Hey studenten,

Ik moet volgende maand een studentenhuis van 6 of 7 kamers een nieuw keukentje zetten en moet ook eens een voorstel doen om het internet te verbeteren. Ik geloof dat het nog een scarlet internet formule is. Eén utp aansluiting in de gemeenschappelijke kamer de rest is via de wifi.

Nu ken ik de gemiddelde noden niet meer van de huidige student. Is UTP aansluiting in iedere kamer een must, of komt dit bijna niet voor?

Ik heb alvast de eigenaar kunnen overtuigen om over te schakelen naar een vdsl aansluiting. Met scarlet trio kan hij ook tv aanbieden in de gemeenschappelijke kamer.

Mijn vraag is nu, wat is heden ten dage een fatsoenlijk kot. Hoe ziet het er bij u bijvoorbeeld uit?

Prijs is 280 euro per kamer, de studio is 320 geloof ik.

Alvast bedankt
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
C1nder
Pro Member
Pro Member

Bij mij op kot was er op iedere kamer alleszins een UTP aansluiting (was nieuw 3 jaar geleden). Er waren daar wel 12 koten. Het was alleszins best gemakkelijk, want iedereen kon aansluiten wat hij wou. Ik had een kleine switch en een access point staan zodat ik alles kon aansluiten.

Internet was wel apart te betalen (€15). Daar had men een Belgacom business abo, wat nog best goed ging met zoveel studenten. Hiermee was er ook tv in de gemeenschappelijke kamer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Koten zijn vaak drukke omgevingen met veel studenten op één plaats... en dat maakt WIFI soms niet ideaal.

Langs de andere kant kan iedere student zelf WIFI installeren als hij een UTP aansluiting heeft.

Nu lijkt me de "drager" het minste probleem... wel hoe je misbruik kan beperken.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik weet niet hoe groot het gebouw is welk access point er gebruikt wordt, maar gewoon overal UTP laten binnenkomen geeft waarschijnlijk al een groot verschil in "gevoelssnelheid".

Bij mij zijn er denk ik 21 studio's (verdeeld over twee gebouwen). Er komt in één gebouw een Telenetaansluiting binnen (ik weet niet exact welk abonnement, maar vermoedelijk wel een business). In elke studio komt één UTP-poort binnen, dewelke per gebouw gebundeld zijn via een Routerboard gigabit switch.
Het gebouw is nogal groot (studio's zijn allemaal 30+ vierkante meter) dus men is er niet aan begonnen zelf wifi te hangen. Het resultaat zou toch voor niemand echt uitstekend zijn. Quasi iedereen heeft dus zijn eigen router/AP geïnstalleerd. Ik zou dit sowieso gedaan hebben om mijn apparaten af te schermen van de rest van het netwerk.

Het werkt eigenlijk verrassend goed, ikzelf ondervind nooit problemen. Ik vermoed dat er heel licht traffic shaping wordt gedaan, maar dit zal heel beperkt zijn aangezien speedtests etc wel makkelijk 8 MB/s download geven.
Internet is wel 15 EUR bovenop de prijs van de studio, maar de infrastructuur is dan ook echt wel goed dus dan heb ik het er wel voor over. Er is ook al gezegd dat indien de capaciteit een probleem zou worden, men er niks mee inzit om een tweede abonnement bij de nemen dus ik mag echt niet klagen.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

butskristof schreef:Er is ook al gezegd dat indien de capaciteit een probleem zou worden, men er niks mee inzit om een tweede abonnement bij de nemen dus ik mag echt niet klagen.
Voor 315,00 EUR per maand dat de kotbaas eraan verdient, min +/- 80 EUR voor 't abonnement bij Telenet,... Leuk verdienmodel !

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zou voorstellen om beiden te leggen. Ergens kom je daar zelfs niet aan onderuit...
1. Zowat elke student heeft een smartphone, tablet, laptop die hij graag draadloos gebruikt
2. Vele studenten hebben nog steeds een "vaste" computer, of hebben een TV waar ze spelen met hun PlayStation, WII, ...

Ik zou opteren om dus zowel wifi als bekabeld internet aan te bieden. Wel met in het achterhoofd dat je iets moet hebben dat de studenten gaat "cappen" als ze teveel verbruiken (bvb één iemand doet hele dagen torrents, dan moet de rest maar traag internet hebben ==> not done).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Ken schreef:
butskristof schreef:Er is ook al gezegd dat indien de capaciteit een probleem zou worden, men er niks mee inzit om een tweede abonnement bij de nemen dus ik mag echt niet klagen.
Voor 315,00 EUR per maand dat de kotbaas eraan verdient, min +/- 80 EUR voor 't abonnement bij Telenet,... Leuk verdienmodel !
Yep! Slapend rijk worden want ge betaalt de electriciteit, leningen, belastingen en kapot gemaakte of gegane kosten niet!

vergeet euromillions en koop een kotbiljet!
Block
Erelid
Erelid

Offerte is goedgekeurd, de oplossing van krisken.

Overal een UTP poort voorzien + wifi beneden verdieping. Weken wachten op goedkeuring van offerte en nu kan het weer ni rap genoeg gaan. :bang:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Block
Erelid
Erelid

Kleine update.

Alles werkt prima. Op de router heb ik Gargoyle firmware gezet op een goedkope tp-link router om misbruik tegen te gaan. Interessante firmware voor mensen die eens een soortgelijk netwerkje moeten aanleggen!

www.gargoyle-router.com

Bedankt tb0ne !!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

mgo72 schreef:
Ken schreef:
Yep! Slapend rijk worden want ge betaalt de electriciteit, leningen, belastingen en kapot gemaakte of gegane kosten niet!

Je vergeet even uit het oog dat een kot verhuren bestaat uit gebouw (wat belast wordt door een geindexeerd en verhoogd KI) en alle inboedel en diensten, waaronder meubels, gas, elektriciteit en internet waarvan je de inkomsten je bij je inkomen moet gooien en je 45% + gemeentetaks erop betaalt.
Of ze dit dien weet je niet zeker, indien niet is het ontduiking, boete 300% + belasting en intrest.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Block schreef:Alles werkt prima. Op de router heb ik Gargoyle firmware gezet op een goedkope tp-link router om misbruik tegen te gaan. Interessante firmware voor mensen die eens een soortgelijk netwerkje moeten aanleggen! http://www.gargoyle-router.com Bedankt tb0ne !!
Bedankt voor de tip!
bruma schreef:Je vergeet even uit het oog dat een kot verhuren bestaat uit gebouw (wat belast wordt door een geindexeerd en verhoogd KI) en alle inboedel en diensten, waaronder meubels, gas, elektriciteit en internet waarvan je de inkomsten je bij je inkomen moet gooien en je 45% + gemeentetaks erop betaalt.
Of ze dit dien weet je niet zeker, indien niet is het ontduiking, boete 300% + belasting en intrest.
Ik vergeet juist niks, verhuur zelf ook. Het is zeker een mooie inkomst, en kosten zijn er zeker :-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

bruma schreef:
mgo72 schreef:
Ken schreef:

Je vergeet even uit het oog dat een kot verhuren bestaat uit gebouw (wat belast wordt door een geindexeerd en verhoogd KI) en alle inboedel en diensten, waaronder meubels, gas, elektriciteit en internet waarvan je de inkomsten je bij je inkomen moet gooien en je 45% + gemeentetaks erop betaalt.
Oei, je hebt mijn post verkeerd begrepen ;-)

Ik heb zelf koten ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”