Regering: bijkomende taks voor buitenlandse webshops

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

pevepe schreef:De nieuwe regering is van plan om een bijkomende taks te heffen bij de aankoop via buitenlandse webshops.
Vele (vooral Nederlandse) webshops hebben ook een webshop.be waarbij de levering uit het buitenland komt.
Wordt de aankoop via de webshop.be door de regering dan aanzien als een binnenlandse of buitenlandse aankoop?
Schandalig binnen eu mag geen heffing op vervoer van goederen personen .. gehoffen worden, als dit er door komt wat is dan het verschil nog? Waarom zijn we nog bij de eu als men dit gaat doen, .. waarom heeft in der tijd be nl lu dan de benelux gevormd ? Ik denk dat de huidige regering zich dringend moet gaan bezinnen over waar europa voor staat, .. want het lijkt erop dat men systematisch alle voordelen van de eu aan het wegwerken is.

Trouwens, wat is er verkeerd mee een webshop in nl te hebben en dan ook het be domein en dan vanuit nederland te versturen, ik zie echt het probleem niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Dit is een EU regeling, niet een Belgische. Voor grotere webwinkels was dit allang zo. Enkel de kleine winkels mochten nog btw rekenen vanuit hun eigen land, dit maakt het nu administratief veel ingewikkelder. Ik hoop dat de webshop software die de meeste kleine winkels gebruiken snel aangepast gaat zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

Ofloo schreef:Trouwens, wat is er verkeerd mee een webshop in nl te hebben en dan ook het be domein en dan vanuit nederland te versturen, ik zie echt het probleem niet.
Het probleem is controle. Controle over je koopgedrag. Heel die Europese regelgeving staat haaks op haar eigen beleid. Hoe hypocriet is het om een vrije handelszone te hebben, waar elk land zijn eigen regels en belastingen heeft? En niet elke handel wordt op dezelfde manier behandeld. Als ik mosselen ga eten in Sluis, moet ik dan BTW in België of in Nederland betalen? Om maar een voorbeeld te geven.

En wat als ik mijn online bestelling via een VPN verbinding plaats? De webshop weet dan toch totaal niet wat mijn locatie is. Geldt dan het leveradres? Wat als ik een kado wil kopen voor een vriend in Groenland en dat als leveradres opgeef?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik neem aan dat het leveradres idd telt.

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Als Jan Modaal bij de grens woont, of iets koopt waar het verschil in BTW groter is dan de reiskosten (benzine, wagen slijtage etc), dan is het idd nuttiger om naar het buitenland te reizen ervoor.
Jan Modaal trekt zich niets aan van hoe groot het BTW verschil is.
Het enige wat voor de consument telt is de prijs aan de gebruiker, BTWi. Hoeveel % BTW daar in zit is toch onbelangrijk?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Uiteraard trekt jan modaal zich niks aan van het btw verschil, ik bedoel alleen dat het prijsverschil niet de volledige 21% btw bedraagt, en dat die gigantische verschillen dus wel zullen meevallen, waardoor de eigen transportkosten mss niet zullen opwegen tegen het prijsvoordeel.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Update: het kwam eerder toevallig aan het licht vandaag. Blijkbaar heeft de regering niet alles verteld. BTW tarief bij buitenlandse webshops is nu het tarief van het land waar de koper zich bevindt. Maar... daar houdt het niet bij op. Accijnzen op sterke dranken moeten nu ook in het land van de koper betaald worden en niet langer in het land van de verkoper.
Ik was aan het shoppen voor flessen rum. Blijkt dat de prijs voor kopers in België plots 1,5 Euro duurder is voor een fles dan voor kopers in Nederland. 17,99 euro tegenover 19,48 Euro. Een verwittigd man...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

misschien toch beter bij de whisky blijven dan :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer
Provider

Wied, whisky is ook sterke drank. :wink:
Jack Daniels, dan heeft het niet veel zin om sterke drank in Nederland te kopen en kan men dat even goed in België kopen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:Blijkbaar heeft de regering niet alles verteld. BTW tarief bij buitenlandse webshops is nu het tarief van het land waar de koper zich bevindt. Maar... daar houdt het niet bij op. Accijnzen op sterke dranken moeten nu ook in het land van de koper betaald worden en niet langer in het land van de verkoper.
En waarom krijgt "de regering" de schuld?
Dit is m.i. gewoon een uitvoering van iets dat al lang door Europa werd beslist?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef:En waarom krijgt "de regering" de schuld?
Dit is m.i. gewoon een uitvoering van iets dat al lang door Europa werd beslist?
Tja, wie anders moet je de schuld geven? En kan mij dan iemand een zinnig antwoord geven op de vraag waarom er bij andere landen niks verandert? Ik heb namelijk geprobeerd om een lading rum via Spaanse online site te bestellen en daar verandert er helemaal niks aan de prijs. Europa is mij toch een zootje als je het mij vraagt. :bang:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Ik dacht dat het pas was vanaf 25.000 euro "omzet" in dat land. dan moet de btw van dat land aangerekend worden.
Bij kleinere webshops heb je nog wel geluk, bij grotere betaal je 21%
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

apestaart schreef:Wied, whisky is ook sterke drank. :wink:
Jack Daniels, dan heeft het niet veel zin om sterke drank in Nederland te kopen en kan men dat even goed in België kopen.
No way; zolang Spanje goedkoper is (of blijft) blijft mijn sterke drank van daar komen. Ik gun de belgische schatkist nog zo min mogelijk. Begint een beetje de spuigaten uit te lopen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

[quote="apestaart"]Wied, whisky is ook sterke drank. :wink:
Jack Daniels, dan heeft het niet veel zin om sterke drank in Nederland te kopen en kan men dat even goed in België kopen.[/quote

inderdaad, als grap niet echt geslaagd vrees ik... :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer
Provider

Gray schreef:Ik dacht dat het pas was vanaf 25.000 euro "omzet" in dat land. dan moet de btw van dat land aangerekend worden.
Die regel van verkopen op afstand in BTW (grens verkoop aan particulieren = 35k) geldt niet voor accijnsproducten (energie, alcohol, tabak, ...). Die moeten altijd aan het tarief van land koper verkocht worden.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vaganzza schreef:Die regel van verkopen op afstand in BTW (grens verkoop aan particulieren = 35k) geldt niet voor accijnsproducten (energie, alcohol, tabak, ...). Die moeten altijd aan het tarief van land koper verkocht worden.
Blijkbaar is die regel pas ingegaan sinds 1 april van dit jaar. Mijn laatste bestelling bij die webshop dateert van maart 2015 en toen was het nog niet van toepassing. Pikant detail: ga je langs bij de winkel zelf (ze hebben een echte winkel in NL), dan zijn de Nederlandse regels van toepassing, ook voor buitenlanders.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gray schreef:Ik dacht dat het pas was vanaf 25.000 euro "omzet" in dat land. dan moet de btw van dat land aangerekend worden.
Nee; iirc was net *dat* veranderd aan de wetgeving, en zou het vanaf nu altijd zo zijn.

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer
Provider

Jack Daniels schreef:
Vaganzza schreef:Die regel van verkopen op afstand in BTW (grens verkoop aan particulieren = 35k) geldt niet voor accijnsproducten (energie, alcohol, tabak, ...). Die moeten altijd aan het tarief van land koper verkocht worden.
Blijkbaar is die regel pas ingegaan sinds 1 april van dit jaar. Mijn laatste bestelling bij die webshop dateert van maart 2015 en toen was het nog niet van toepassing. Pikant detail: ga je langs bij de winkel zelf (ze hebben een echte winkel in NL), dan zijn de Nederlandse regels van toepassing, ook voor buitenlanders.
Die regel bestaat al sinds invoering van de huidige wetgeving in 1993 (als ik mij niet vergis van het jaartal). Het verschil met toen is wel dat het nu meer van toepassing is door de webshops, vroeger was het alleen de postorderbedrijven zoals 3Suises, ...

Die verkopen op afstand is ingevoerd om te vermijden dat alle bedrijven zich in Luxemburg zouden vestigen en Luxemburg met alle BTW inkomsten gaat lopen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jongens toch. Ik denk niet dat jullie beseffen wat jullie schrijven. Ik heb het over zelfstandigen met BTW nummer, zoals ik, aan wie geen BTW aangerekend mag worden in geval van aankopen in het buitenland. Beginnen ze hier over Luxemburg dat met alle BTW inkomsten gaat lopen. Pfff...
Ooit al gehoord van intracommunautaire verkopen? Als ik aan een buitenlandse klant een factuur stuur voor geleverde diensten, dan mag ik hierop geen BTW aanrekenen. Omgekeerd idem dito. Als een leverancier vanuit het buitenland mij iets verkoopt met factuur bij, dan mag die leverancier mij geen BTW aanrekenen. Wordt hier verrekend met de BTW administratie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Jack Daniels schreef:Jongens toch. Ik denk niet dat jullie beseffen wat jullie schrijven. Ik heb het over zelfstandigen met BTW nummer, zoals ik, aan wie geen BTW aangerekend mag worden in geval van aankopen in het buitenland
Kan je het de lezer kwalijk nemen dat ze niet weten dat jij het hebt over "zelfstandigen met BTW nummer, aan wie geen BTW aangerekend mag worden" ?
Je gebruikt een topic die oorspronkelijk ging over het aanrekenen van BTW door webshops, aan het tarief van het land van de koper moeten .
Deze topic ging dus niet over BTW-plichtige zelfstandigen, maar over consummenten ...
Jack Daniels schreef:Ooit al gehoord van intracommunautaire verkopen? Als ik aan een buitenlandse klant een factuur stuur voor geleverde diensten, dan mag ik hierop geen BTW aanrekenen. Omgekeerd idem dito. Als een leverancier vanuit het buitenland mij iets verkoopt met factuur bij, dan mag die leverancier mij geen BTW aanrekenen. Wordt hier verrekend met de BTW administratie.
Vrijstelling van BTW voor levering van goederen naar het buitenland geldt - voor zover ik het begrijp - alleen als de verkoper kan bewijzen dat de goederen inderdaad naar het buitenland getransporteerd werden.
  • a) dus als de verkoper het transport regelt.
    b) ofwel als de koper een overtuigend bewijs kan leveren van het feit dat deze goederen wel degelijk het land hebben verlaten
Als hieraan niet voldaan is, mag de verkoper geen factuur met vrijstelling van BTW opstellen. Het is dus niet omdat je een BTW nummer hebt, dat er automatisch geen BTW mag aangerekend worden ...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Ongeloofelijk hoe men in Belgie zoveel jobs kan mislopen...
http://nieuws.vtm.be/binnenland/160959- ... wegtrekken

Grote webshops bouwen hun magazijnen in de buurlanden net over de grens.
Ondertussen kopen steeds meer mensen online. Niet alleen het geld gaat zo naar het buitenland maar ook de jobs! :bang:

Ik durf gerust te zeggen dat 3/4 van al die onlineproducten die we via de bekende webshops kopen uitgerekend via onze haven van Antwerpen binnenkomt. Daar worden ze dan vervoerd naar grote magazijnen in Duitsland (Amazon). Dan bestel ik zo home cinema-set moet dat terug met de vrachtwagen vanuit Duitsland naar Belgie vervoerd worden. En dan nog is het een pak goedkoper dan hier.

Dat men nu pas de wetgeving gaat aanpassen komt 15 jaar te laat...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Ik denk dat 3/4 een onderschatting is.
De grote ketens zitten allemaal net over de grens: Coolblue, Bol.com, Amazon, ...
Enkel Colruyt/Collishop opereert nog van in Belgie en dat merk je dan ook aan de levertijden: 3 dagen na het doorgeven van uw bestelling kan je het afhalen in een Colruyt/Okay winkel.
Als er geen initiatieven genomen worden om nachtwerk aantrekkelijk te maken, zowel voor werknemer als werkgever...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Hmm 15% minder vierkante meters verhuurd (leegstand dus), maar daar in Genk moet er wel een bos gekapt worden omdat het echt niet anders kan. :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”