Snelheid beperken op gastnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Poco Loco
Starter
Starter

Hallo Iedereen,

Ik heb hier de laatste maanden al heel wat oplossingen gevonden voor netwerkproblemen thuis maar nu heb ik toch een speciaal geval waar ik niet zo direct aan uit kan. Even een situatieschets!
Vrienden van ons hebben een B&B in Spanje en hebben satelliet internet 25GB/maand (70€). Omdat ze heel wat gasten over de vloer krijgen die streamen, gamen, etc is die 25GB heel snel opgebruikt. Upgraden naar een hoger volume is vrij kostelijk!

Nu zou daar op basis van een 2de netwerk een gastennetwerk moeten opgezet worden waarop de download snelheid beperkt wordt alsook de toegang tot streaming - game sites

De verbinding komt binnen op een Dlink DIR-600 en de 2de router zou een DIR-657 zijn.

Hoe kan ik deze instellen dat we een gastennetwerk bouwen met gelimiteerde snelheid en beperkingen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Christian
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Zoek een geschikte router waarop je gargoyle kan flashen, dat is een custom firmware met als primair doel het verdelen en beperken van bandbreedte tot quotas toe, de laatste versie heeft ook een guest network optie dus je hoeft geen apart toestel meer te voorzien:
https://www.gargoyle-router.com/
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik treedt tb0ne volledig bij. Gargoyle is the way to go, en gratis.
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In plaats van meerdere routers te plaatsen, firmware's te flashen, ... kijk je best meteen naar producten als Ubiquity (Unifi) en Mikrotik.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik heb dat hier al meermaals zien passeren, Unifi.
Maar hun website is wel afgelikt, maar niet echt informatief voor iemand die maar half weet waar het over gaat.
Ik heb op YouTube moeten opzoeken hoe het ding aangesloten moet worden. Hoe de software eruit ziet, wat ik kan doen, hoe ik dat moet doen? No idea.

Daarenboven is Unify wel behoorlijk duur,
een TPLink router kost €20, Unify kost €70 (als je er 3 ineens koopt).
Voor bedrijven zal het wel interessant zijn, je bespaart op "geprul" en personeel, maar huis-tuin-keuken? Kostelijke grap.

Idem Miktrotik.
Een website die eruit ziet als een zelfbouwprojectje van het 5de middelbaar :eek: .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Maar hun website is wel afgelikt, maar niet echt informatief voor iemand die maar half weet waar het over gaat.
Het is dan ook geen huis-tuin-en-keuken speelgoed maar "Enterprise" level apparatuur (aan een betaalbare prijs).

Misschien had je gewoon de manual eens moeten lezen... http://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_A ... _Guide.pdf
heist_175 schreef:Daarenboven is Unify wel behoorlijk duur, een TPLink router kost €20, Unify kost €70 (als je er 3 ineens koopt).
Zo vergelijk je natuurlijk appelen en peren... en ga je voorbij aan de mogelijkheden van het AP.
heist_175 schreef:Voor bedrijven zal het wel interessant zijn, je bespaart op "geprul" en personeel, maar huis-tuin-keuken? Kostelijke grap.
De TS sprak over een B&B... al heb ik geen idee over hoeveel kamers hij dan spreekt, hoeveel AP's hij nodig heeft voor een ideale dekking (als je een klein beetje service wil leveren doe je dat niet met één AP en een slechte ontvangst) en welke andere mogelijkheden hij wil (bijvoorbeeld ticketing systeem zodat je x-aantal uur met y-verbruik op internet kan).

In theorie is een Unifi setup al interessant vanaf 2 AP's (en zelfs één afhankelijk wat je wil).
heist_175 schreef:Idem Miktrotik. Een website die eruit ziet als een zelfbouwprojectje van het 5de middelbaar :eek: .
Het gaat hem om de kwaliteit van de tool... niet van de website.

De maker van de hardware is trouwens Routerboard... http://routerboard.com/ ... als een fancy website dan toch belangrijker is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ja, die TP linkjes zijn leuk...
Laatst nog een locatie gehad die voor haar wifi individuele tp link ap's had gestoken. Blijkt dat die dingen een hardcoded limiet in hun software hadden van 30 users. Nu unifi ac units als vervanging gebudgeteerd.

Je mag dus idd geen appelen met peren vergelijken; de doelgroepen en capaciteiten van de types waar je het over hebt zijn totaal verschillend.

Ik haat trouwens fancy websites. Dat is meestal "pr talk, sales talk, some more sales talk" en dan int hoekje ergens de spec sheet (het belangrijke spul dus).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik kick ook niet op een "fancy" website, maar je moet wel weten waar het product voor staat, zonder een PDF van 120p te doorworstelen.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Dan is er de Quick Start Guide van 24blz.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:maar je moet wel weten waar het product voor staat, zonder een PDF van 120p te doorworstelen.
Ubiquiti richt zich dan ook niet op particulier gebruik en zal voornamelijk geïnstalleerd worden door mensen met kennis van het product.

Het is nu éénmaal een andere markt al is het door z'n enorm goedkope prijs wel beschikbaar voor kleinschalig gebruik.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”