Zijn "streamers" nu legaal?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Er is een interessante rechtszaak geweest/lopende tussen "brein" en een "verkoper van streamers".

Hierin worden verschillende interessante vragen gesteld :

Is het legaal om "streamers" te voorzien van addons die hyperlinks bevatten naar evident illegale bron al dan niet om ze als streamer te verkopen?
Mogen deze toestellen aangeprezen worden zoals ze dat worden : gratis alle films, series, sport enzv?
Is een tijdelijke reproductie een reproductie of valt die onder de uitzondering door zijn tijdelijke aard, maw is dit streamen legaal?

Volgende maand weten we meer.
Benieuwd of dit soort toestellen dan ook op dezelfde manier aangeprezen zal worden in folders van mediamarkt, makro, vdb en andere grote ketens. :wink:

http://www.ie-forum.nl/backoffice/uploa ... _nl%29.pdf
Laatst gewijzigd door Heronic 18 jun 2015, 22:24, in totaal 1 gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Laat ons eerlijk zijn: die streamers zijn pure piraterij. Ze worden ook gewoon gepromoot als gratis alternatief voor Netflix e.d. met dan nog een veel groter aanbod (incl. sportzenders, etc...). De (potentiële) klanten worden zelfs gewoon bewust gedesinformeerd. Je ziet dit bvb gewoon in de Facebook reclame-boodschappen die af en toe langskomen en de vragen (en antwoorden) die erop komen. Als ze dus al vrijgesproken worden, betekent dit dat de consument verantwoordelijk/schuldig is, en je dus met een nog groter probleem zit aangezien veel klanten ter goeder trouw werken. Diegene die echt weten dat dit gewoon Popcorn-in-a-box is o.i.d. gaan daar ook geen geld aan uitgeven en gewoon zelf zoiets opzetten.

EDIT: nu pas de pdf gelezen, en dat is dus ook een van de argumenten in de aanklacht: de verkopers adverteren gewoon met het feit dat het een gratis Netflix-variant is.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Jaja, het is redelijk compleet. Alle denkbare argumenten komen aan bod.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Goh, dan mag een "Rambo" mes ook niet meer verkocht worden...

1. De Streamer is legaal
2. De Software is legaal
3. De Plugins zijn legaal
4. Adverteren met illegale content is ?????
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

En jachtgeweren ook niet... oh wacht eens. Denk niet dat je dat kan vergelijken.

1. De hardware is legaal.
2. De basissoftware is legaal.
3. De plugins zijn niet legaal. (Vraag maar eens naar zo een "filmstream" plugin op de officiele kodi fora, kom je er snel genoeg achter.)
4. Adverteren met illegale content is ????? --> het consumeren ervan aanprijzen? --> aanzetten tot?

Als je de pdf leest weet je waar het schoentje wringt.

De vraag of het streamen van die evident illegale content legaal is werd ook gesteld.

Ben serieus benieuwd naar de uitspraak. De grijze zone zal een kant op moeten.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

yups en in de legale plugins moet je enkel de link nog invullen naar de streaming dienst -> hypocrisie ten top dus

Nu mogen ze van mij die kerel ff een fikse boette geven hoor, daar niet van. Winst maken op het aanbieden van illegale content is not done.

Maar het antwoord op de vraag "ZIJN "STREAMERS" NU LEGAAL?" is volgens mij vrij duidelijk.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Ik dacht eens gelezen te hebben dat streamen in bepaalde landen wel en andere niet legaal is en als ik me het goed herinner - maar kan fout zijn - is het in Nederland niet legaal maar hier wel.
Misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.
Gelukkig & gezond 2022!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

De vraag is niet of streamen legaal is of niet, maar of streamers legaal zijn.

Streamen is legaal zolang je ook van een legale bron streamt, bvb Netflix, YouTube, etc...

Met streamers als product wordt het al veel onduidelijker, omdat ze toelaten van heel gemakkelijk van illegale bronnen te streamen. Er is ook wellicht niemand die die producten gebruikt om louter van legale bronnen te streamen. Meer zelfs, door het gebruiksgemak van de plugins, weet de naïeve gebruiker zelfs niet eens dat hij illegaal streamt. Maar daarom is het product zelf nog niet illegaal... Als de verkopers/aanbieders veroordeeld worden, schept dat wel een 'interessant' precedent, want dan is het dus puur de manier waarop het product werkt en aangeboden wordt, die bepaalt dat het illegaal is. Zo gaat iemand die goedkope laptops aanbiedt, met bvb Popcorn Time erop voorgeïnstalleerd, even grote kans hebben om veroordeeld te worden.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

De vraag of "streamen uit evident illegale bron legaal is" komt er ook wel in voor. Althans dat is de stelling van brein.

Maar deze rechtszaak gaat inderdaad over de "streamers".

Links naar illegale content openbaar maken is illegaal.
Zie ook de rechtszaak van ftd enkele jaren terug.
Plaats hier wat links naar illegale content en meon heeft morgen dreigmail :twisted:

De hamvraag in dit proces lijkt me voor zover ik het begrepen heb :
Maakt de verkoper deze links/content openbaar aan kopers door deze bewust op zijn koopwaar te voorzien?

In juli zal wel eea duidelijk worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kreeg vandaag via Facebook een reclame voor DIT is TV België.
https://www.facebook.com/DITisTVBE

Blijkbaar bieden ze via hun shop een Box aan waarmee je de "allernieuwste films, series & sport direct en onbeperkt op uw TV hebt, zonder abonnementskosten".

Waarschijnlijk niet illegaal om dit te verkopen, maar toch wel zeer misleidend om je potentiële klanten wijs te maken dat ze hiermee e onbeperkt de allernieuwste films, series, sport en live TV kunnen bekijken, zonder hen te informeren dat ze hiermee content streamen die illegaal op het internet gezet is??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hun webshop laat duidelijk zie dat het de zoveelste is die oa. een Raspberry Pi verkoopt met een stukje software om illegaal te streamen.

Gewoon de schaamte voorbij dus... hier kunnen wat mij betreft de straffen niet streng genoeg zijn.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Philippe heeft wat topics gemist denk ik. 8)

Dit is een van de zovelen, het lijstje lijkt wel schier eindeloos te zijn. De doorstreepte prijs is zelfs nooit de prijs geweest.
Waarschijnlijk niet illegaal om dit te verkopen
In elk geval "nog" niet.
http://www.telecompaper.com/nieuws/brei ... r--1087506

PS : Als je kaartje bv corrupt zou gaan krijg je zoiets :
Ook producten die onze software bevatten zoals uw 2K box worden na het verbreken van de verzegeling niet meer terug genomen, dit om het onrechtmatig kopiëren van onze software tegen te gaan.
http://www.klachtenkompas.nl/ditistvnl/ ... ste-klacht
Ironisch.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Zie ook dit topic : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=23&t=45091

Heb me ook vaak geërgerd aan de ditistv reclame op Facebook tot ik uiteindelijk ze gerapporteerd heb als spam. Niet dat dat iets gaat uitmaken uiteraard want het zijn gewoon betaalde advertenties, maar ik krijg ze nu tenminste niet meer te zien.
Het ergste vond ik idd ook dat je veel reacties zag van mensen die duidelijk totaal niet doorhebben dat zo een product zijn content van illegale bronnen haalt. Ja, blijkbaar zijn er velen zo naïef van te denken dat er een gratis alternatief is voor Netflix e.d.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

De hardware zullen ze vermoedelijk nooit illegaal kunnen bestempelen, anders zou elke pc of laptop als illegaal aanzien kunnen worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heronic schreef:Philippe heeft wat topics gemist denk ik. 8)
Inderdaad :oops:
Posts verplaatst naar bestaande topic.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Ik vind het op zich al vreemd dat dit soort initiatieven blijven bestaan. Dat Popcorn Time zich nog redelijk kan verbergen is te begrijpen, maar als bedrijf achter deze hardware ben je toch redelijk zichtbaar? De eigenaar en het adres van een bedrijf is gewoon publieke info...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je moet inderdaad maar lef hebben om hier open en bloot mee te adverteren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind dat ze het nog lang uitzingen eigenlijk. De eerste keren dat ik dit opmerkte is toch ergens in 2014 geweest, herinner ik me. Ik dacht toen ook: hoe dom kan je zijn, je krijgt bijna direct SABAM e.d. op je dak, maar blijkbaar zijn ze dus nog altijd around. Al kan het natuurlijk wel zijn dat ook zij hier in België al de bevoegde instanties op hun dak hebben, maar nog gewoon actief kunnen blijven tot er effectief een proces en/of dwangsommen komen. Al zou ik verwachten dat zoiets direct in kortgeding zou komen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

bruma schreef:De hardware zullen ze vermoedelijk nooit illegaal kunnen bestempelen, anders zou elke pc of laptop als illegaal aanzien kunnen worden.
Het gaat er enkel om dat zij zwartkijken faciliteren via een door hen ineengezette kant en klare oplossing. Of dat nu op een pc, android device of raspberry loopt maakt daarbij niks uit. Het geïntegreerd geheel is illegaal, de losse componenten op zich niet, buiten dan misschien de url naar die kodi packages om illegaal te kunnen kijken.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

De software en de installatie van legale software is niet illegaal. Diegene die hem gebruikt 'kan' wel illegale acties plegen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Met het deel "legale" software kan je geen illegale acties plegen tenzij illegale content die je zelf al illegaal gehaald hebt.
Maar de addons die ze installeren zijn zelf wel illegaal. Kodi zelf (basis software) wil er verder (openlijk) niets mee te maken hebben.

PS : kijk eens naar hun "limited edition". 20€ duurder voor een transparant multicomp kastje dat evenveel kost als hun zwarte.
Zet gewoon nog eens extra in de verf hoe ze de centen uit de onwetende massa hun zak lullen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

A 38-year-old man has been arrested and bailed by Cleveland Police under the Copyright, Designs and Patents Act.

The legal position over the sale and use of set-top streaming boxes to watch satellite or cable TV is complicated due to different types, software, and uses available.
But authorities say there are key principles of which the public should be aware.

...

The firm said: “We do not control the content that is accessible on the internet via the product we sell.
Klinkt bekend in de oren.

http://www.west-midlands.police.uk/late ... px?id=3204

Vandaag was het weer prijs :
The items were located after a joint investigation by the Metropolitan Police and the Federation Against Copyright Theft (FACT) into the sales of illegal set-top boxes that allow free access to subscription television services, sports content and movies.
http://www.west-midlands.police.uk/late ... px?id=3204
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag zien passeren op FB:

http://kassa.vara.nl/actueel/consumente ... ngkastjes/

Benieuwd wanneer de uitspraak gaat volgen!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

We zijn nu bijna een jaar verder en aanbieders zoals ditistv zijn nog steeds op de markt.

Is streamen uit illegale bron nu plots legaal, of is de rechtzaak nog lopende?

Verder lijkt het ook dat een firma zoals ditistv.nl het retourrecht omzeilt:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... 7#p2118655
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Collega van me heeft een paar maanden geleden z'n slecht werkend en overpriced DITISTV box terug kunnen sturen en heeft z'n geld teruggekregen.
Offtopic, gisteren m'n Netflix abbo opgezegd :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

En vervangen door... :lol:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Na meer dan een jaar dubbel gebruik, uiteindelijk de knoop doorgehakt om geen onnodige uitgaven meer te doen aan iets wat ik met moeite nog gebruikte.
En vervangen door... :lol:
Staat in m'n onderschift ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”