Ik heb zojuist een draadloze router gekocht. Mijn twee vaste pc's zijn verbonden via utp met de router. Er ligt echter wel een cross-over kabel tussen de twee pc's en het is bijna niet mogelijk om die kabel te vervangen. Is er een eenvoudige manier om de cross-over naar straight te converteren.
Opmerkelijk is wel dat het netwerk wel werkt als ik deze cross-over op mijn router aansluit. Een bestand kopiëren van PC2 naar PC1 gaat snel. Van PC1 naar PC2 gaat het dan wel heel erg traag. Heeft dit te maken met die kabel?
Ik heb ook al geprobeert via een tussenstuk dat eigenlijk van een straight een cross-over moet maken maar dit maakt geen verschil.
cross-over to straight
-
- Pro Member
Je kan waarschijnlijk gerust die gekruiste kabel laten liggen... De meeste switches detecteren tegenwoordig welk type kabel er aangesloten is, en maken intern de omschakeling tussen straight en crossed....
Verbinden beide PC's zeker aan 100Mb/s?
Verbinden beide PC's zeker aan 100Mb/s?
Wat ik niet begrijp, hang jij tussen jouw pc's een kabel en dan verbind jij je pc's elk appart nog eens naar een router ?
Zoals hierboven vermelt naar router maakt het niet uit, cros of straight, van pc naar pc enkel straight.
Mvg,
Kikker
Zoals hierboven vermelt naar router maakt het niet uit, cros of straight, van pc naar pc enkel straight.
Mvg,
Kikker
'loo,
De reden dat je je pc met die cross-cable kunt aansluiten is dat uwe router (met ingebouwde switch) beschikt over de functie "autosensing".
Hij voelt dus op welk draadpaar hij moet zenden en ontvangen.
Probeer eens nog een pc (laptop bijv) aan de router te hangen en de snelheid tussen de andere pc's even testen...
Ik verdenk uwe "vaste" UTP-kabel ervan het probleem te zijn !
Als ge die kabel echt moeilijk kunt vervangen kunt ge er altijd één connector afknippen ( de meest verdachte ) en het groene- en oranje paar wisselen, dan hebt ge terug een straight-cable.
RJ45 connector, een krimptang en een beetje cross-talk kennis nodig.
Greetzz
De reden dat je je pc met die cross-cable kunt aansluiten is dat uwe router (met ingebouwde switch) beschikt over de functie "autosensing".
Hij voelt dus op welk draadpaar hij moet zenden en ontvangen.
Probeer eens nog een pc (laptop bijv) aan de router te hangen en de snelheid tussen de andere pc's even testen...
Ik verdenk uwe "vaste" UTP-kabel ervan het probleem te zijn !
Als ge die kabel echt moeilijk kunt vervangen kunt ge er altijd één connector afknippen ( de meest verdachte ) en het groene- en oranje paar wisselen, dan hebt ge terug een straight-cable.
RJ45 connector, een krimptang en een beetje cross-talk kennis nodig.
Greetzz
idd bubbs , ge waart me voor
En van pc naar pc enkel crossed bedoel je zeker kikker
En van pc naar pc enkel crossed bedoel je zeker kikker
- ldegheest
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
dit is de topologie:
up <-> router cross-over UTP
down <-> router straight UTP
laptop <-> router wireless
IK HEB DAN ENKELE TESTEN GEDAAN
down --> laptop 1 à 1.8 MB/s (wireless)
down --> laptop 8.1 MB/s (wired via router)
laptop --> down 1 à 1.8 MB/s (wireless)
laptop --> down 8.5 MB/s (wired via router)
up --> laptop 8 MB/s (wired via router)
laptop --> up 70 KB/s (wired via router)
up --> down 6 MB/s
down --> up 70 KB/s
laptop is nu verbonden met de cross-over op de router (ipv up)
down --> laptop 8.1 MB/s
laptop --> down 9.5 MB/s
uit de testresultaten kon ik dus afleiden dat het probleem niet lag aan de bekabeling of de router, maar wel op computer UP
na even te zoeken heb ik dan bij de device properties van mijn netwerkadapter bij 'speed and duplex' dit op auto gezet waar het voorheen op '100Mbit FULL' stond!!!!
up <-> router cross-over UTP
down <-> router straight UTP
laptop <-> router wireless
IK HEB DAN ENKELE TESTEN GEDAAN
down --> laptop 1 à 1.8 MB/s (wireless)
down --> laptop 8.1 MB/s (wired via router)
laptop --> down 1 à 1.8 MB/s (wireless)
laptop --> down 8.5 MB/s (wired via router)
up --> laptop 8 MB/s (wired via router)
laptop --> up 70 KB/s (wired via router)
up --> down 6 MB/s
down --> up 70 KB/s
laptop is nu verbonden met de cross-over op de router (ipv up)
down --> laptop 8.1 MB/s
laptop --> down 9.5 MB/s
uit de testresultaten kon ik dus afleiden dat het probleem niet lag aan de bekabeling of de router, maar wel op computer UP
na even te zoeken heb ik dan bij de device properties van mijn netwerkadapter bij 'speed and duplex' dit op auto gezet waar het voorheen op '100Mbit FULL' stond!!!!