Begin maar al uw blikskes en fleskes te sparen... binnenkort kassa!

En je kan veel meer plastieken flessen vervoeren per vrachtwagen dan glas, want dat glas weegt veel. Weer fossiele brandstoffen extra. Glas moet ook nog eens teruggebracht worden, weer fossiele brandstof nodig. (veel meer dan wat lege plastiek). Die flessen moeten uitgekuist worden, weer fossiele brandstof erdoor. Etc.Jack Daniels schreef:Je kan het inderdaad omdraaien: Geen enkele PET fles kan opnieuw gebruikt worden, die moet opnieuw gemaakt worden wat dan weer gepaard gaat met een verbruik van fossiele grondstoffen. Een glazen fles kan wel opnieuw gebruikt worden. Voor plastiek heb je transport nodig richting... (vul zelf maar in). Voor glazen flessen heb je ook transport nodig.
Ik nodig je bij ons in de drukkerij uit om eens wat plastiek (folie) te komen wegen. Je zal niet langer over "lucht" spreken.heist_175 schreef:Wat zou meer verbruik vergen? Een camion vol glas of een camion vol lucht
PET flessen (miljarden in omloop) hebben tonnen en tonnen aardolie verbruikt. Daar kon best iets anders mee gedaan worden. Vroeger kenden we niks anders dan glazen flessen (water, melk, frisdrank....) Allemaal met statiegeld. Tegenwoordig pakt iedereen voor zijn gemak PET flessen. Daar hoef je niet mee te zeulen. Je vraagt je soms werkelijk af hoe sommigen het onder jullie vroeger gedaan hebben? Voor het ontstaan van de PET flessen, stonden jullie dan te roepen "geef ons PET flessen, want met glazen flessen kunnen we niets aanvangen"? Bovendien vergeet zowat iedereen dat dezelfde drank in een glazen (herbruikbare) fles minder kost (literprijs) dan in een PET fles. Omdat je bij PET flessen ook nog eens de kostprijs van de plastiek moet incalculeren. Iets wat je met glazen flessen niet moet doen. En begin nu aub niet over dat statiegeld op een bak (Cola of bier of spa of...). Als je je bak binnen doet krijg je je geld terug.User_Rudy schreef:Om een glazen fles te hergebruiken heb je 15 liter water nodig en chemische producten.
Denk niet dat dit zoveel beter is dan een PET fles.
DENK HIER MAAR EENS OVER NA!!
Bij de kassa van een supermarkt stelt de jonge caissière mij voor, dat ik voortaan mijn eigen boodschappentas meebrengt, in plaats van een plastic tas te kopen.
"Want plastic tassen zijn niet goed voor het milieu", zo zegt ze.
Ik verontschuldig me en leg haar uit: "Wij hadden dat groene gedoe niet toen ik jong was!" De caissière antwoordt:
"Ja, en dat is nou juist ONS PROBLEEM vandaag-de-dag: JULLIE generatie maakte zich niet druk om het milieu te sparen voor de toekomstige generaties!"
Ze heeft gelijk, onze generatie had dat groene gedoe niet in onze dagen.
Toen hadden we melk in flessen, frisdrank in flessen en bier in flessen, die we leeg en omgespoeld terug brachten naar de winkel.
De winkel stuurde deze dan terug naar de fabriek en in de fabriek werden deze flessen gesteriliseerd en opnieuw gevuld. Wij deden echt aan recycling.
Maar we deden niet aan dat groene gedoe in die tijd!
Wij liepen trappen, omdat we niet over roltrappen en liften beschikten in elk gebouw.
Wij liepen naar de supermarkt en verplaatsten onszelf niet iedere keer in een 200 PK machine, als we 2 blokken verder moesten zijn.
Maar ze heeft gelijk: wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd!
Baby luiers gingen in de kookwas, omdat wegwerpluiers niet bestonden.
We droogden onze kleren aan de lijn en niet in een energieverslindende machine die continu 220 volt verbruikt. Wind- en zonnen energie droogden onze kleren echt - vroeger, in onze dagen.
Kinderen droegen de afdankertjes van oudere broers en zussen en kregen geen gloednieuwe kleren.
Maar de jonge dame heeft gelijk! Wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
In die tijd hadden we - misschien - één tv of radio in huis en niet een op elke kamer.
De tv had een klein schermpje, ter grootte van een zakdoek en niet een scherm ter grootte van een kamer wand
In de keuken werden gerechten gemengd en geroerd met de hand, omdat we geen elektrische apparaten hadden die alles voor ons deden.
Wanneer we een breekbaar object moesten versturen per post, dan verpakten we dat in een oude krant ter bescherming en niet in piepschuim of plastic bubbeltjes folie.
In die tijd gebruikten we geen motor maai apparaat op benzine als we het gazon maaiden.We gebruikten een maaier die geduwd moest worden en functioneerde op menselijke kracht.
Wij sportten door te werken, zodat we niet naar een fitnessclub hoefden te gaan om op ronddraaiende loopbanden te gaan rennen, die werken op elektriciteit.
Maar ze heeft gelijk. Wij hadden dat groene gedoe toen niet.
Wij dronken uit de kraan wanneer we dorst hadden, in plaats van uit een plastic fles, die na 30 slokken wordt weggegooid. Wij vulden zelf onze pennen met inkt, in plaats van elke keer een nieuwe pen te kopen.
Wij vervingen de mesjes van een scheermes, in plaats van het hele ding weg te gooien alleen omdat het mesje bot is.
Maar, wij hadden dat groene gedoe niet in onze tijd.
Mensen namen de trein of een bus en kinderen liepen of fietsten naar school in plaats van hun moeder als 24-uurs taxi servicedienst te gebruiken.
Wij hadden 1 stopcontact per kamer en niet een heel arsenaal aan stekkerdozen en verlengsnoeren om een dozijn apparaten van stroom te voorzien.
En wij hadden geen geautomatiseerde gadgets nodig om een signaal op te vangen van een satelliet die 2.000 mijl verderop in de ruimte hing, zodat we contact konden leggen met anderen om uit te vinden waar de dichtstbijzijnde pizzatent zich bevindt.
Maar is het niet in-en-in triest dat de huidige generatie klaagt over hoe verspillend wij 'oudere mensen' waren, gewoon omdat wij 'dat groene gedoe' niet hadden in onze tijd?
Stuur dit door naar andere "egoïstische" oudere mensen, die (niet) zitten te wachten op een les in het behoud van moeder aarde, gegeven door "intelligente" jongeren van deze tijd.
Als je niet wilt dat iets in jouw winkel verkocht wordt, dan bied je het gewoon toch niet aan? Al jaaaaaren staat in de koffer van mijn auto een plastieken plooibak die steevast mee de winkel binnengaat in de winkelkar. Eens buiten, de kar geparkeerd gaat de volle plooibak mee de auto in. Ik heb totaal geen behoefte aan plastieken zakjes. Het is maar hoe je het de mensen gewoon maakt. Als je als winkel geen plastieken zakken meer aanbiedt, dan zullen de klanten wel voor een alternatief zorgen. We zijn allemaal rotverwend, o.a. met die zakjes. Eerst de mensen iets gewoon maken. Maar o wee, als je hun speelgoed weer afneemt. Dan is het kot te klein.bke schreef:De "milieubewuste jonge dame" deed ook waarschijnlijk maar wat haar opgedragen wordt: ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen geen plastic zakjes kopen.
Geweldig om te lezen zo'n bericht waarop je deze reactie geeft, wetende dat je dergelijke langdradige teksten kunt verzamelen op het net en kunt posten op je facebookprofiel.De "milieubewuste jonge dame" deed ook waarschijnlijk maar wat haar opgedragen wordt: ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen geen plastic zakjes kopen.
Jack Daniels schreef:PET flessen worden nu eenmaal niet (goed) gesorteerd. Dat gaat allemaal in die blauwe PMD zak tussen blik en brikverpakkingen en die worden tot korrels vermalen. En dat is nu ook nog eens het grote verschil tussen plastiek en glas. Zowat iedereen gooit plastiek in zee, maar haast niemand gooit glas in zee.Niet vandaag en niet morgen. Toch wel raar dat die oceancleanup in het leven is geroepen om de oceanen vrij van plastiek te maken en niet vrij van glas.
Heel zwart witte quote, imho. Het gaat over hoe alles minder en zogezegd beter/meer gebruikt werd vroeger.Jack Daniels schreef:@iceke: mocht ik jou +5 geven voor deze quote, ik deed het meteen. Helaas laat het UB systeem dat niet toe. Maar het is een waarheid als een koe wat in deze quote staat.