Garantie laptop geweigerd bij Alternate wegens ander OS?
Een kennis van mij heeft bij Alternate een MSI laptop gekocht met Windows 8 erop, 9 maand geleden. Die heeft ze geherinstalleerd met Windows 7. Nu is het scherm stuk, toestel geeft nog wel beeld op extern scherm. Alternate weigert de laptop RMA te sturen omdat zogezegd de garantie was vervallen door een ander OS te installeren.
Letterlijke woorden van Alternate in de winkel: "je wilt een OS veranderen van een laptop waar een OS op staat.. dan moet ge ni verwachten da ge zomaar kosteloos het RMA kunt opsturen - geen enkele firma doet da, kunt ni verlangen dat een firma opdraait omdat gij ni content zijt en zo nodig aan u configuratie moet kloten.. Bekijk het dan zo, als ge daar al aan kloot.. aan wa dan nog? Een firma en betalen voor u?"
Nu ik heb bergen kapotte hardware bij Alternate binnen gedaan en ik moest altijd wel grondig bewijzen hoe en wat eraan kapot was maar uiteindelijk kreeg ik wel mijn garantie. Nooit werd ik op zo een manier afgewimpeld. Heeft iemand nog ervaringen met de support van Alternate en advies over hoe het nu best aanpakken?
Als ik het verhaal hoor krijg ik het idee dat een of andere verkoper een meisje de winkel zag binnenlopen en dacht haar even af te wimpelen. Hadden ze haar nu nog wijsgemaakt dat ze werkuren voor diagnose ofzo moest betalen tot daar aan toe. (wat ook niet correct is en bij mij ook niet zou pakken) Maar dit is echt onvoorstelbaar...
Letterlijke woorden van Alternate in de winkel: "je wilt een OS veranderen van een laptop waar een OS op staat.. dan moet ge ni verwachten da ge zomaar kosteloos het RMA kunt opsturen - geen enkele firma doet da, kunt ni verlangen dat een firma opdraait omdat gij ni content zijt en zo nodig aan u configuratie moet kloten.. Bekijk het dan zo, als ge daar al aan kloot.. aan wa dan nog? Een firma en betalen voor u?"
Nu ik heb bergen kapotte hardware bij Alternate binnen gedaan en ik moest altijd wel grondig bewijzen hoe en wat eraan kapot was maar uiteindelijk kreeg ik wel mijn garantie. Nooit werd ik op zo een manier afgewimpeld. Heeft iemand nog ervaringen met de support van Alternate en advies over hoe het nu best aanpakken?
Als ik het verhaal hoor krijg ik het idee dat een of andere verkoper een meisje de winkel zag binnenlopen en dacht haar even af te wimpelen. Hadden ze haar nu nog wijsgemaakt dat ze werkuren voor diagnose ofzo moest betalen tot daar aan toe. (wat ook niet correct is en bij mij ook niet zou pakken) Maar dit is echt onvoorstelbaar...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 52 keer
Lijkt me geen geldige reden om garantie te weigeren... laptop dan maar terugzetten naar w8 en dan garantie gaan halen??
Garantie claimen bij fabrikant?
Door de jaren heen wel al wat gekocht bij de jongens in aartselaar maar nog nooit service nodig gehad.
Nooit leuk te lezen. Spijtig hoor ik dezelfde dingen over mediamarkt en heb (lang geleden) ervaring met een kleinere pc winkel die ook nooit garantie gaf op een fatsoenlijke manier.
Garantie claimen bij fabrikant?
Door de jaren heen wel al wat gekocht bij de jongens in aartselaar maar nog nooit service nodig gehad.
Nooit leuk te lezen. Spijtig hoor ik dezelfde dingen over mediamarkt en heb (lang geleden) ervaring met een kleinere pc winkel die ook nooit garantie gaf op een fatsoenlijke manier.
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Altijd goede service gehad. En zeker nog nooit zo'n onbeleefde service gehoord over Alternate. Heel erg raar.
Vermoed dat het telefonisch was? Mogelijk ook een beetje uigelokt door eigen onbeleefdheid?
In ieder geval heb je recht op garantie.
Wel betaal je de kosten zelf als het toch aan de OS lag...
Vermoed dat het telefonisch was? Mogelijk ook een beetje uigelokt door eigen onbeleefdheid?
In ieder geval heb je recht op garantie.
Wel betaal je de kosten zelf als het toch aan de OS lag...
-
- Pro Member
Nuja vraag me af of het überhaupt wel mogelijk is dat het aan het os ligt.
Zelfs zonder drivers heb je beeld (of het op iets trekt is een andere zaak)
Zelfs zonder drivers heb je beeld (of het op iets trekt is een andere zaak)
Ik heb al veel kapotte harde schijven binnengedaan bij Alternate. Standaard scenario:
-"ja we gaan ze even testen meneer"
... 15min later ...
-"we kunnen er toch niks mee mis vinden, mogelijk is er een probleem op de PC."
Ik haal meteen printout boven van SMART parameters + log van mijn raidcontroller en dan is de discussie direct gedaan.
Op zich heb ik ook geen klagen van hun garantie en support maar als ze de kans zien durven ze je wel met een kluitje in het riet sturen.
Als je een kapot scherm op het OS durft steken dan schort er toch serieus iets met je hardware kennis. De tijden dat we een CRT scherm voorbij zijn grenzen konden jagen door met de VGA klok te spelen zijn voorbij.
Ik ben zelf ooit technieker geweest en mijn standaard aanpak was direct netwerkkabel derin en opstarten van netwerk en beginnen met tests runnen. Welk OS erop stond maakte me niet uit. Scherm stuk, onder garantie en geen sporen van misbruik (laten vallen enzv) was bij mij RMA zonder discussie. De enige vraag was nog of ik heel hun systeem moest backuppen want we waren niet verantwoordelijk als hun laptop leeg terugkomt van RMA. (wat dus bijna ALTIJD gebeurde maakt niet uit wat het defect was)
Dima: Ik weet niet of het telefonisch of in de winkel was. En ik denk niet dat een jonge studente die zelf niks van computers kent daar het personeel stond uit te kafferen. En zelfs al had ze wel onbeleefd geweest dan had ze nog recht op garantie. Ik heb zelf aan de andere kant van de balie gestaan en terugblaffen was echt geen optie.
Flup: Ik heb inderdaad aangeraden om eerst contact op te nemen met MSI zelf.
... 15min later ...
Ik haal meteen printout boven van SMART parameters + log van mijn raidcontroller en dan is de discussie direct gedaan.
Op zich heb ik ook geen klagen van hun garantie en support maar als ze de kans zien durven ze je wel met een kluitje in het riet sturen.
Als je een kapot scherm op het OS durft steken dan schort er toch serieus iets met je hardware kennis. De tijden dat we een CRT scherm voorbij zijn grenzen konden jagen door met de VGA klok te spelen zijn voorbij.
Ik ben zelf ooit technieker geweest en mijn standaard aanpak was direct netwerkkabel derin en opstarten van netwerk en beginnen met tests runnen. Welk OS erop stond maakte me niet uit. Scherm stuk, onder garantie en geen sporen van misbruik (laten vallen enzv) was bij mij RMA zonder discussie. De enige vraag was nog of ik heel hun systeem moest backuppen want we waren niet verantwoordelijk als hun laptop leeg terugkomt van RMA. (wat dus bijna ALTIJD gebeurde maakt niet uit wat het defect was)
Dima: Ik weet niet of het telefonisch of in de winkel was. En ik denk niet dat een jonge studente die zelf niks van computers kent daar het personeel stond uit te kafferen. En zelfs al had ze wel onbeleefd geweest dan had ze nog recht op garantie. Ik heb zelf aan de andere kant van de balie gestaan en terugblaffen was echt geen optie.
Flup: Ik heb inderdaad aangeraden om eerst contact op te nemen met MSI zelf.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Wow, das inderdaad wel not done. Ook al een paar keer iets gekocht bij hen en best tevreden van.
Misschien eens via mail contact opnemen zodat je bewijzen hebt? Toch al een paar keer USB-sticks moeten terugsturen en daar werd nooit moeilijk over gedaan, ik kreeg zelfs een label toegemaild waarmee ik het gratis kon opsturen.
Echt wel een belachelijke uitleg dat hij eraan gegeven heeft dan. Op je eigen hardware draai je toch wat je wil? Compleet van de pot gerukt als je het mij vraagt.
In het ergste geval kan je natuurlijk nog je garantie claimen bij MSI zelf, maar ik zou toch proberen van hem gewoon bij Alternate zelf binnen te krijgen. Ik zou gewoon teruggaan, eventueel met iemand met iets of wat computerkennis erbij.
Ik kan het mezelf wel goed voorstellen dat ze iemand die er niks van kent maar van het kastje naar de muur proberen te sturen, gebeurt natuurlijk overal (en dan niet alleen met computers).
Misschien eens via mail contact opnemen zodat je bewijzen hebt? Toch al een paar keer USB-sticks moeten terugsturen en daar werd nooit moeilijk over gedaan, ik kreeg zelfs een label toegemaild waarmee ik het gratis kon opsturen.
Echt wel een belachelijke uitleg dat hij eraan gegeven heeft dan. Op je eigen hardware draai je toch wat je wil? Compleet van de pot gerukt als je het mij vraagt.
In het ergste geval kan je natuurlijk nog je garantie claimen bij MSI zelf, maar ik zou toch proberen van hem gewoon bij Alternate zelf binnen te krijgen. Ik zou gewoon teruggaan, eventueel met iemand met iets of wat computerkennis erbij.
Ik kan het mezelf wel goed voorstellen dat ze iemand die er niks van kent maar van het kastje naar de muur proberen te sturen, gebeurt natuurlijk overal (en dan niet alleen met computers).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Het zijn net degenen die er niks van kennen, het meest fars in de winkel de verkopers staan uit te kafferen. Soms kunnen de verkopers ook hun geduld kwijtraken.
Herinner me ook een keer in de Fnac: iemand kwam langs en begon echt gewoon volledig de verkoper uit te kakken dat hij zijn scherm niet goed kan zien als er zon op schijnt. Dat hij er niet voor gewaarschuwd was. Dat hij het nu direct gefixed wilt zien enzovoort. Eerste 2 keer probeerde de verkoper het rustig op te lossen, maar die bleef er op door drammen. Dusja, toen was die verkoper het beu en deed dus ook gewoon grof terug.
Maar veel belangrijker: Je kent die persoon precies niet erg goed. Het feit dat je nog eens niet weet of het telefonisch of in de winkel gebeurde. Is dit soms de bedoeling om Alternate wat zwarte reclame te bezorgen? Of was er misschien wat overdreven toen je het verhaal hoorde.
Mijn grootste probleem is eerlijk gezegd de manier waarom, niet wat het is. Misschien is er ook belangrijke informatie verloren gegaan. Misschien bedoelde de Alternate verkoper "als het toch aan de OS ligt, is dat niet onder garantie, zet eerst originele OS terug voor we het opsturen", maar die persoon heeft het beetje slecht begrepen?
Herinner me ook een keer in de Fnac: iemand kwam langs en begon echt gewoon volledig de verkoper uit te kakken dat hij zijn scherm niet goed kan zien als er zon op schijnt. Dat hij er niet voor gewaarschuwd was. Dat hij het nu direct gefixed wilt zien enzovoort. Eerste 2 keer probeerde de verkoper het rustig op te lossen, maar die bleef er op door drammen. Dusja, toen was die verkoper het beu en deed dus ook gewoon grof terug.
Maar veel belangrijker: Je kent die persoon precies niet erg goed. Het feit dat je nog eens niet weet of het telefonisch of in de winkel gebeurde. Is dit soms de bedoeling om Alternate wat zwarte reclame te bezorgen? Of was er misschien wat overdreven toen je het verhaal hoorde.
Mijn grootste probleem is eerlijk gezegd de manier waarom, niet wat het is. Misschien is er ook belangrijke informatie verloren gegaan. Misschien bedoelde de Alternate verkoper "als het toch aan de OS ligt, is dat niet onder garantie, zet eerst originele OS terug voor we het opsturen", maar die persoon heeft het beetje slecht begrepen?
-
- Pro Member
Vraag me af welk voordeel een werknemer van een pc shop erbij heeft om garantie te weigeren of om grof te doen. Is dat omdat ze moeten van hun bazen?
Ik heb slechte ervaringen met een afzetter/zelfstandige die met zijn winkeltje een viper wou onderhouden. Dat je dan mensen in"t zak zet is voor eigen rekening.
Zag ook al wel eens iemand die zijn geduld aan het verliezen was bij onnozele vragen van een noobs bij forcom terwijl het vrij druk was.. ook daar kan ik wel inkomen.
Maar een garantiegeval aannemen en terugsturen naar de firma.. ik begrijp niet waarom ze hun klanten zo vaak in de steek laten...
Trouwens over heist gesproken..die winkel met de gele bollen valt hier positief op vind ik.. daar durf ik mijn vriendin wel naartoe sturen voor garantie.
Ik heb slechte ervaringen met een afzetter/zelfstandige die met zijn winkeltje een viper wou onderhouden. Dat je dan mensen in"t zak zet is voor eigen rekening.
Zag ook al wel eens iemand die zijn geduld aan het verliezen was bij onnozele vragen van een noobs bij forcom terwijl het vrij druk was.. ook daar kan ik wel inkomen.
Maar een garantiegeval aannemen en terugsturen naar de firma.. ik begrijp niet waarom ze hun klanten zo vaak in de steek laten...
Trouwens over heist gesproken..die winkel met de gele bollen valt hier positief op vind ik.. daar durf ik mijn vriendin wel naartoe sturen voor garantie.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Tones, aan de Liersesteenweg? Daar kom ik net niet meer. Ofwel veel te duur, ofwel sta ik er een half uur te wachten. En dat is dan niet omdat die verkoper bezig is met een klant, maar omdat die casual een praatje aan het maken is met iemand die langskomt of zo. Meerdere keren voorgehad dat ik daar maar wat sta rond te lopen en het na een kwartier gewoon opgeef en vertrek.Flup schreef:Trouwens over heist gesproken..die winkel met de gele bollen valt hier positief op vind ik.. daar durf ik mijn vriendin wel naartoe sturen voor garantie.
En als ik dan aan de beurt ben hebben ze het niet (serieus, welke computerwinkel heeft standaard geen simpele monochrome laserprinter in huis?) of is het echt belachelijk duur (in vergelijking met een kilometer verder, geen ultragoedkope webshop).
Soit, mij zien ze daar niet meer.
Dit moet ik wel beamen. Een paar maanden geleden bij Switch in Lier nog gezien. Jongedame staat daar van haren tak te maken dat niemeer schoon is omdat ze geen garantie krijgt omwille van waterschade.Dima_2005 schreef:Het zijn net degenen die er niks van kennen, het meest fars in de winkel de verkopers staan uit te kafferen. Soms kunnen de verkopers ook hun geduld kwijtraken.
"Maar hij is nie in water gevallen of zo, dat zweer ik u"
Toen de verkoper er haar op wees dat in de regen bellen etc ook niet optimaal is verloor ze het dan helemaal en ging ze haar vriend halen die dan de verkoper ook nog wat kwam uitmaken en voor heel de winkel roepen hoe tevreden hij was van zijn Samsung "en dat appel dikken brol is".
Beste uitspraak ooit van die man:
Ik vergeet het van mijn leven nietIk begrijp het wel, iedereen gaat werken voor zijn geld maar ik zou hier genen helen dag kunnen staan en de mensen zo'nen brol aansmeren. Nu moet ge natuurlijk spreken voor uwen baas, maar als gij mijnen broer zou zijn zoude toch nooit zeggen dat ik nen iPhone moet kopen?

Wel ultiem respect voor die verkoper, die bleef perfect kalm. Dergelijke gevallen komen ze daar nu blijkbaar wel niet zo heel vaak tegen blijkbaar.
Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat de persoon hier in kwestie iets verkeerd heeft gedaan.
Alternate moet die laptop gewoon terugnemen. Mail desnoods zelf eens met hen, eens hun commerciële dienst hier iets van hoort waaien zal het wel snel verder gaan.
Dima: ik ken ze inderdaad niet goed, ik krijg dit verhaal te horen nu omdat ik een kennis ben "die iets van computers" kent. Maakt niet uit hoe ze zich gedroeg, die laptop had daar moeten blijven. Klanten hebben mij vroeger ook het bloed onder de nagels uit gehaald maar ik ben nooit uitgevlogen.
En Alternate zwart maken hoef ik niet te doen met vage verhalen daar heb ik eigen verhalen genoeg voor. Voorbeeldje: Ik krijg een bericht dat mijn harde schijf op RMA is geweest, Ik krijg dezelfde kapotte schijf terug van Alternate. Met fabrikant gebeld en ik informeer naar de RMA. Er was nooit een RMA geweest van die serienummer. Heb het toen rechtstreeks geregeld en heb een refurb gekregen.
En desondanks ben ik nog altijd klant bij Alternate. Tis niet dat het altijd misloopt daar, meestal ben ik wel tevreden. Ik heb soms het idee dat zo een dingen gebeuren door gebrek aan kennis en ervaring van het personeel. Als een klant bij mij aan kwam met een laptop en ik zet die op en ik zie geen BIOS voorbijkomen begon ik al direct papieren te maken om het toestel daar te houden. Als je dan de schuld op het feit dat er een ander OS op staat steekt heb je ofwel geen kennis van hardware ofwel slechte bedoelingen.
Ook het verhaal van dat het OS moet kloppen voor garantie is onzin. Zodra die RMA binnenkomt gooien ze er een image overheen. Het zal de fabrikant aan hun reet roesten wat voor software erop staat. Blijkt dan dat die het ineens wel doet met hun image, nog beter, geen werk eraan, doos in en terugsturen. En ik ben in het repaircenter van Asus geweest om te zien hoe zo een repaircenter werkt. (Nog straffer, net toen we daar aan kwamen reed er een camionette van die bekende winkel in Heist-op-de-berg de parking op. Die kwamen ook voor de rondleiding.
Butskristof: Ik ga akkoord met je dat Tones soms weinig keuze of stock heeft, ze zijn inderdaad wat duurder vergeleken met Alternate. Als je iets nodig hebt dat niet direct in hun prijslijst staat soms zelfs veel duurder. En over die verhalen van zotte klanten, ik heb het ook allemaal meegemaakt en soms stond ik ook met mijn hoofd tegen de muur te bonken, dan nog zou ik nooit zo reageren zoals Alternate nu heeft gedaan.
En Alternate zwart maken hoef ik niet te doen met vage verhalen daar heb ik eigen verhalen genoeg voor. Voorbeeldje: Ik krijg een bericht dat mijn harde schijf op RMA is geweest, Ik krijg dezelfde kapotte schijf terug van Alternate. Met fabrikant gebeld en ik informeer naar de RMA. Er was nooit een RMA geweest van die serienummer. Heb het toen rechtstreeks geregeld en heb een refurb gekregen.
En desondanks ben ik nog altijd klant bij Alternate. Tis niet dat het altijd misloopt daar, meestal ben ik wel tevreden. Ik heb soms het idee dat zo een dingen gebeuren door gebrek aan kennis en ervaring van het personeel. Als een klant bij mij aan kwam met een laptop en ik zet die op en ik zie geen BIOS voorbijkomen begon ik al direct papieren te maken om het toestel daar te houden. Als je dan de schuld op het feit dat er een ander OS op staat steekt heb je ofwel geen kennis van hardware ofwel slechte bedoelingen.
Ook het verhaal van dat het OS moet kloppen voor garantie is onzin. Zodra die RMA binnenkomt gooien ze er een image overheen. Het zal de fabrikant aan hun reet roesten wat voor software erop staat. Blijkt dan dat die het ineens wel doet met hun image, nog beter, geen werk eraan, doos in en terugsturen. En ik ben in het repaircenter van Asus geweest om te zien hoe zo een repaircenter werkt. (Nog straffer, net toen we daar aan kwamen reed er een camionette van die bekende winkel in Heist-op-de-berg de parking op. Die kwamen ook voor de rondleiding.

Butskristof: Ik ga akkoord met je dat Tones soms weinig keuze of stock heeft, ze zijn inderdaad wat duurder vergeleken met Alternate. Als je iets nodig hebt dat niet direct in hun prijslijst staat soms zelfs veel duurder. En over die verhalen van zotte klanten, ik heb het ook allemaal meegemaakt en soms stond ik ook met mijn hoofd tegen de muur te bonken, dan nog zou ik nooit zo reageren zoals Alternate nu heeft gedaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Een computer is eigenlijk een "general purpose computing device".
In tegenstelling tot een smartphone of tablet, dat men graag zoveel mogelijk in lockdown steekt en als "multimedia device" beschouwt ipv "computer", is het OS veranderen op een computer of laptop geen abnormale of ongewenste handeling, en dus ook geen echte reden om garantie te weigeren.
Scherm stuk op een laptop kan door het OS zijn. Ik heb zelf een laptop die ooit van image veranderd is, en de drivers voor de grafische kaart stuurden de koeling slecht aan, waardoor de laptop warm liep (tjmax en fysieke safety poweroffs) en er fysieke schade optrad. Eerder aan de bekabeling of de grafische kaart dan aan het scherm zelf vermoed ik, maar het resultaat is hetzelfde.
Het gebeurt wel ns dus. Blijft dat het geen reden mag zijn om garantie te weigeren, je hebt immers perfect het recht om je OS te veranderen.
[
Post made via mobile device ]
In tegenstelling tot een smartphone of tablet, dat men graag zoveel mogelijk in lockdown steekt en als "multimedia device" beschouwt ipv "computer", is het OS veranderen op een computer of laptop geen abnormale of ongewenste handeling, en dus ook geen echte reden om garantie te weigeren.
Scherm stuk op een laptop kan door het OS zijn. Ik heb zelf een laptop die ooit van image veranderd is, en de drivers voor de grafische kaart stuurden de koeling slecht aan, waardoor de laptop warm liep (tjmax en fysieke safety poweroffs) en er fysieke schade optrad. Eerder aan de bekabeling of de grafische kaart dan aan het scherm zelf vermoed ik, maar het resultaat is hetzelfde.
Het gebeurt wel ns dus. Blijft dat het geen reden mag zijn om garantie te weigeren, je hebt immers perfect het recht om je OS te veranderen.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Had ooit een RAID6 set met mdadm (softraid onder linux) en 12 WD greens 1.5 TB. Oh boy wat ben ik regelmatig disken gaan swappen met smart errors bij alternate. Zelfde met makro, 3 van de 6 seagates 4TB expansion in JBOD config kapot na 2 jaar, linux kernel log met de IO errors en bad sectors ernaast + dump van de smart en beide leveranciers hebben netjes omgeruild.VTOLfreak schreef:Ik heb al veel kapotte harde schijven binnengedaan bij Alternate. Standaard scenario:
... 15min later ...
Maar uiteraard als niet mondig of technisch bent zullen ze snel proberen onder hun garantie uit te komen met een BS reden.
Niemand kan jou toch verplichten het bundled OS te gebruiken?VTOLfreak schreef: Als je een kapot scherm op het OS durft steken dan schort er toch serieus iets met je hardware kennis. De tijden dat we een CRT scherm voorbij zijn grenzen konden jagen door met de VGA klok te spelen zijn voorbij.
Bij Lenovo zijn ze toch slimmer:
https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y ... a-p/269416
Eerlijk gezegd, het kan nog veel erger, in de UK is dit zelfs op TV geweest:
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 12 jun 2015, 00:41, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin:Als software je hardware kan slopen spreken we dan niet eerder over een design flaw? En zoals je aanhaalt, dan heb je nog recht op garantie. ik kan er gewoon niet bij dat Alternate het in hun hoofd haalt om een laptop van minder dan een jaar oud met een dood scherm te weigeren. Wat zijn de ergst mogelijke kosten voor hun? Transport heen en weer? Als de fabrikant het dan toch op de klant steekt dan schuiven ze de factuur toch gewoon door.
Ub4b: Bij mij waren het de beruchte Seagates van 1.5TB. Ik kan me voorstellen dat ze die bij Alternate toen per pallet RMA moesten sturen. De helft van mijn schijven waren op een duur refurbs.
Ub4b: Bij mij waren het de beruchte Seagates van 1.5TB. Ik kan me voorstellen dat ze die bij Alternate toen per pallet RMA moesten sturen. De helft van mijn schijven waren op een duur refurbs.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ja van die KL* ROMMEL 1.5 TB WD greens met brakke firmware ....
Ik heb de meeste van die disken vervangen door seagates, daar hebben ze bij alternate dan 10% restocking fee voor gerekend.
Die seagates gingen dan ook vroeg of laat kapot in mijn raid6 en dan was het continu naar alternate hollen. Dat was 100 euro per keer
Ze ruilende nadien wel om, maar vaak duurde dat zo lang dat ik ondertussen al een nieuwe 1.5T disk had gekocht.
Gelukkig had ik raid6 dus van zodra één disk het begaf reed ik naar alternate voor een nieuwe, rebuild en klaar.
En dan was er een wissel van 512bytes/sector naar 4K waardoor ze geen replacements meer konden leveren met 512b waardoor de raid stukken trager ging, en dat was voor de wear en tear ook niet goed.
Dit verhaal heeft mij duizenden euro's gekost, maar ben ondertussen een expert geworden in mdadm en home nas storage
Ik heb de meeste van die disken vervangen door seagates, daar hebben ze bij alternate dan 10% restocking fee voor gerekend.
Die seagates gingen dan ook vroeg of laat kapot in mijn raid6 en dan was het continu naar alternate hollen. Dat was 100 euro per keer

Ze ruilende nadien wel om, maar vaak duurde dat zo lang dat ik ondertussen al een nieuwe 1.5T disk had gekocht.
Gelukkig had ik raid6 dus van zodra één disk het begaf reed ik naar alternate voor een nieuwe, rebuild en klaar.
En dan was er een wissel van 512bytes/sector naar 4K waardoor ze geen replacements meer konden leveren met 512b waardoor de raid stukken trager ging, en dat was voor de wear en tear ook niet goed.
Dit verhaal heeft mij duizenden euro's gekost, maar ben ondertussen een expert geworden in mdadm en home nas storage

-
- Pro Member
toch die barracuda LP niet ? 
Ja die winkel met de gele bollen is zeker niet de goedkoopste sinds ze 4 winkels onderhouden. Dat die (jonge) verkopers niet altijd even 'ijverig' zijn en de indruk geven van maar wat rond te lummelen dat kan ik wel beamen.
Maar heb van service (vroeger) na verkoop geen klagen (vaste pc 3* binnen voor bsod in garantie).
Niet zeker of je laptop een bepaald merk ram geheugen slikt? Ze steken het er gratis in op de desk..werkt het betaal je.. anders koop je het niet.
Maar de markt voor losse pc onderdelen is kleiner geworden waardoor ze bij tones denk ik meer nadruk moeten leggen op laptops en andere gadgets

Ja die winkel met de gele bollen is zeker niet de goedkoopste sinds ze 4 winkels onderhouden. Dat die (jonge) verkopers niet altijd even 'ijverig' zijn en de indruk geven van maar wat rond te lummelen dat kan ik wel beamen.
Maar heb van service (vroeger) na verkoop geen klagen (vaste pc 3* binnen voor bsod in garantie).
Niet zeker of je laptop een bepaald merk ram geheugen slikt? Ze steken het er gratis in op de desk..werkt het betaal je.. anders koop je het niet.
Maar de markt voor losse pc onderdelen is kleiner geworden waardoor ze bij tones denk ik meer nadruk moeten leggen op laptops en andere gadgets
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dit dus. Lijkt alsof ze gewoon wat vrienden laten afkomen en daar wat staan te kalveren over games of zo terwijl er wel klanten zijn die wachten.Flup schreef:Dat die (jonge) verkopers niet altijd even 'ijverig' zijn en de indruk geven van maar wat rond te lummelen dat kan ik wel beamen.
Ooit ook eens drie latjes RAM gekocht. Ik kreeg letterlijk die drie latjes in mijn handen geduwd. Geen verpakking, nog geen plastiekje, niks. Ik heb ze dan maar voorzichtig in mijn (gelukkig ongebruikte) zakdoek gerold.
Die latjes hadden mij dan wel 30 euro per stuk gekost, veel te veel in verhouding

- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Msi zal je garantie nooit weigeren omdat er een ander os opstaat.
Doe het desnoods zelf in RMA : https://register.msi.com/
De meeste laptops hebben 2 jaar fabrieksgarantie , de windbooks 1 jaar.
MSI vraag bij mijn weten geen kosten wanneer je Notebook toch niet onder hun garantie zou vallen.
Doe het desnoods zelf in RMA : https://register.msi.com/
De meeste laptops hebben 2 jaar fabrieksgarantie , de windbooks 1 jaar.
MSI vraag bij mijn weten geen kosten wanneer je Notebook toch niet onder hun garantie zou vallen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Sowieso teruggaan naar de winkel en iemand anders vragen. Zoals hierboven al gezegd kan dit nooit een reden zijn om garantie te weigeren.
Los daarvan probeer ik garantie-returns toch altijd met een af-fabriek configuratie binnen te doen: eerst een complete image nemen op een extern HDD (tegenwoordig kan dat standaard met Windows 8 ), en vervolgens gewoon de laptop volledig reinstallen met de install image die normaal op een hidden partitie staat (tegenwoordig ook gewoon een standaard procedure in Windows 8 ).
Image nemen moet ge toch sowieso doen, omdat ge totaal geen garantie zult krijgen dat je systeem ongewijzigd zal terugkomen. Kun je dan evengoed erna het syteem terug in begin-toestand zetten zonder al je persoonlijke stuff op de HDD.
Los daarvan probeer ik garantie-returns toch altijd met een af-fabriek configuratie binnen te doen: eerst een complete image nemen op een extern HDD (tegenwoordig kan dat standaard met Windows 8 ), en vervolgens gewoon de laptop volledig reinstallen met de install image die normaal op een hidden partitie staat (tegenwoordig ook gewoon een standaard procedure in Windows 8 ).
Image nemen moet ge toch sowieso doen, omdat ge totaal geen garantie zult krijgen dat je systeem ongewijzigd zal terugkomen. Kun je dan evengoed erna het syteem terug in begin-toestand zetten zonder al je persoonlijke stuff op de HDD.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zo eenvoudig is het niet altijd... onlangs iemand met een Windows 8.1 laptop welke de mogelijkheid heeft te downgraden naar Windows 7.Tomby schreef: en vervolgens gewoon de laptop volledig reinstallen met de install image die normaal op een hidden partitie staat (tegenwoordig ook gewoon een standaard procedure in Windows 8 ).
Na deze downgrade blijkt echter de hidden partitie verdwenen te zijn en een herstel naar Windows 8.1 ook niet meer mogelijk

De media voor een reinstall naar Windows 8.1 die op voorhand werden aangemaakt blijken ook de hidden partitie nodig te hebben (en werken dus ook niet meer).
Frustratie troef... waar is de tijd dat je gewoon de originele media meekreeg

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ja man, laptops...
Tegenwoordig neem ik stante pede een image van de drive, met redo of acronis of dergelijke, om aan dat soort grapjes te ontsnappen.
[
Post made via mobile device ]
Tegenwoordig neem ik stante pede een image van de drive, met redo of acronis of dergelijke, om aan dat soort grapjes te ontsnappen.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Mja, het dvd'tje op zich wel, maar het maakt het wel een stuk gemakkelijker om het OS ook op een 2e pc te installeren, en dat is toch lastiger met die hidden partities enzo hé.r2504 schreef: Frustratie troef... waar is de tijd dat je gewoon de originele media meekreegDergelijk DVD'tje meeleveren kan toch amper enkele euro's kosten.
-
- Deel van't meubilair
Dergelijke versies zijn steeds OEM versies... dus zo eenvoudig is het niet om deze op een andere PC te installeren.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Nah, ik zou net de schijf direct formatteren en er een cleane Windows opzetten zonder bloatware.. (Of ja, eigenlijk Linux maar das hier niet echt van toepassing)
-
- Deel van't meubilair
Bij Windows 8.1 OEM krijg je trouwens geen key meer aangezien die gewoon in je BIOS zit.
Er bestaan wel tooltjes om hem eruit te halen... maar ik zie het nut er niet van in (want die werkt inderdaad niet met een retail install).
Er bestaan wel tooltjes om hem eruit te halen... maar ik zie het nut er niet van in (want die werkt inderdaad niet met een retail install).
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hm, dat wist ik niet. Hier toch al een paar keer gelukt (denk ik) zonder al te veel problemen qua activatie.
Maar ik wil het kwijt zijn, met Windows niet al te veel ervaring meer de laatste jaren
.
Maar ik wil het kwijt zijn, met Windows niet al te veel ervaring meer de laatste jaren

- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik heb nu al enkele zaken terug moeten brengen naar Alternate, tot hiertoe ben ik steeds correct geholpen. Zelfs met mechanische schijven. Ik heb 1x een liquid cooler gekocht en die paste niet in mijn case. Ik ben er mee terug gegaan en heb elke euro terug gekregen na een grondige check of alles netjes terug in de doos zat. Ik las hier ook iets vans tones.be. Altijd een goede winkel geweest, maar ze zijn duur geworden en het gamma is serieus teleurstellend. Ik kom daar al jaar en dag niet meer.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Van de RMA bij Alternate ben ik ook niet speciaal tevreden.
Ik zocht een powered USB-hub, zodat ik daar meerdere USB disks op kon aansluiten. Op hun site was het niet geheel duidelijk, dus ik bel even. Het was zeker een powered USB hub, werd mij gezegd. Ik rij er 's avonds nog om. Onderweg naar huis in de file doe ik het pakje open: geen voeding.
Ik bel hen meteen op en rij terug.
Werd er daar een circus afgestoken, alsof ik op 10 minuten tijd de USB hub had gebakken ofzo.
Als ik dat vergelijk met de RMA bij Amazon, Coolblue, Bol.com, ...
dan hebben ze bij Alternate nog veel te leren.
@ Tones
Niet echt scherp geprijsd en een heel beperkt productaanbod. Hoewel het vlakbij is, kom ik daar nooit.
Ik zocht een powered USB-hub, zodat ik daar meerdere USB disks op kon aansluiten. Op hun site was het niet geheel duidelijk, dus ik bel even. Het was zeker een powered USB hub, werd mij gezegd. Ik rij er 's avonds nog om. Onderweg naar huis in de file doe ik het pakje open: geen voeding.
Ik bel hen meteen op en rij terug.
Werd er daar een circus afgestoken, alsof ik op 10 minuten tijd de USB hub had gebakken ofzo.
Als ik dat vergelijk met de RMA bij Amazon, Coolblue, Bol.com, ...

@ Tones
Niet echt scherp geprijsd en een heel beperkt productaanbod. Hoewel het vlakbij is, kom ik daar nooit.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik vraag mij af wat jullie doen als jullie een imac of mbp binnen brengen voor herstelling bij switch.
Ik heb het zelf nog niet moeten doen, maar ik was er ooit eens, en ik weet de omstandigheden niet meer juist. Maar het kwam er op neer dat die peten van switch uw paswoord moeten hebben om er in te kunnen om tests te doen enal (zeggen ze).
Zouden jullie zomaar het paswoord afgeven?
Ik heb het zelf nog niet moeten doen, maar ik was er ooit eens, en ik weet de omstandigheden niet meer juist. Maar het kwam er op neer dat die peten van switch uw paswoord moeten hebben om er in te kunnen om tests te doen enal (zeggen ze).
Zouden jullie zomaar het paswoord afgeven?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Al meerdere keren mijn laptop binnengedaan. Ze vragen inderdaad uw paswoord.
Het was nooit voor iets heel dringend dus ik heb gewoon snel een Time Machine backup genomen, cleane OS X erop gesmeten en dan geen wachtwoord ingesteld.
Ze moeten sowieso niet in mijn bestanden kunnen, wachtwoord of niet.
Ik zou op z'n minst mijn wachtwoord veranderen of zo.
Het was nooit voor iets heel dringend dus ik heb gewoon snel een Time Machine backup genomen, cleane OS X erop gesmeten en dan geen wachtwoord ingesteld.
Ze moeten sowieso niet in mijn bestanden kunnen, wachtwoord of niet.
Ik zou op z'n minst mijn wachtwoord veranderen of zo.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij één keer dat ik een defecte SSD had bij Alternate heel goed geholpen ben!
Situatie: Laptop met mechanisch schijf aangekocht bij coolblue.
SSD gekocht bij Alternate + ze hebben die gratis ingebouwd!
SSD na een jaar defect: naar alternate en gezegd dat ik de laptop niet bij Alternate heb gekocht alleen de SSD:
Geen probleem: ze hadden direct door dat het aan de SSD lag, andere gekregen en opnieuw gratis ingebouwd.
Situatie: Laptop met mechanisch schijf aangekocht bij coolblue.
SSD gekocht bij Alternate + ze hebben die gratis ingebouwd!
SSD na een jaar defect: naar alternate en gezegd dat ik de laptop niet bij Alternate heb gekocht alleen de SSD:
Geen probleem: ze hadden direct door dat het aan de SSD lag, andere gekregen en opnieuw gratis ingebouwd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Zoals op zo veel plaatsen hangt het af welke medewerker u helpt denk ik, er zijn er goeie maar die blijven meestal niet lang want die beseffen snel dat ze meer kunnen dan in een pc winkel werken.
Wat blijft er dan nog over?
Veel jonge gasten die denken dat ze alles al weten en die zich gesterkt voelen door het feit dat ze 3/4 van de tijd te maken hebben met andere jonge gasten die ook denken dat ze alles al weten maar het toch net iets minder weten dan henzelf.
Als je dat dan vergelijkt met de garantieafhandeling van pakweg Amazon, ja, waarom zou ik dan nog een pc winkel binnenstappen?
Mijn laatste aankoop bij Alternate (+- 4 jaar geleden) in het verleden was iets dat kapot werd verkocht en duidelijk al door een of meerdere klanten voorafgaandelijk aangekocht en teruggestuurd was. En inderdaad, je moest precies je gelijk bewijzen.
Wat blijft er dan nog over?
Veel jonge gasten die denken dat ze alles al weten en die zich gesterkt voelen door het feit dat ze 3/4 van de tijd te maken hebben met andere jonge gasten die ook denken dat ze alles al weten maar het toch net iets minder weten dan henzelf.
Als je dat dan vergelijkt met de garantieafhandeling van pakweg Amazon, ja, waarom zou ik dan nog een pc winkel binnenstappen?
Mijn laatste aankoop bij Alternate (+- 4 jaar geleden) in het verleden was iets dat kapot werd verkocht en duidelijk al door een of meerdere klanten voorafgaandelijk aangekocht en teruggestuurd was. En inderdaad, je moest precies je gelijk bewijzen.