Panasonic NCP-1000 geen voice bij SIP

Plaats reactie
KenVdB
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 feb 2011, 21:44
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

In een vereniging zijn we bezig met een project waarbij een telefooncentrale zelf SIP-accounts verdeelt.

Het betreft een Panasonic NCP-1000 telefooncentrale, dewelke achter een Draytek router staat. Deze Draytek krijgt zijn internet van een BBOX3. De BBOX3 staat in NAT voor de het IP-Adres van de Draytek-router en in de draytek worden het IP 5060 geforwared naar het juiste IP-adres van de telefooncentrale.

Na verschillende tests kunnen we de SIP registreren. Zowel inkomende als uitgaande oproepen komen door en het toestel rinkelt. We hebben echter geen VOICE in beide richtingen, zowel bij inkomende als uitgaande oproepen.

Iemand enige idee welke speld in de VOIP-berg we nog dienen te overwinnen?
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

5060 is enkel voor signaling, je moet ook nog rdp poorten forward en stun gebruiken. Als je geen rdp poorten kan specificeren en geen stun kan instellen dan kan je een SIP proxy op je router installeren (ik weet niet of draytek dat heeft), anders is een aparte SIP proxy op een VPS/dedicated server en alles via die proxy laten gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

SIP achter een NAT is al redelijk moeilijk, wat jij probeert is SIP achter een dubbele NAT?
Kan je de B-box3 niet gewoon gebruiken als een domme modem, en de Draytek als jouw enige router (Draytek maakt PPPoE en krijgt een extern IPv4 adres).
De NCP-100 zal normaal de nodige poorten openzetten op de Darytek (UPnP)

Of nog beter: kan de Panasonic geen eigen PPPoE sessie aanmaken, dat heb je geen poortprobleem ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KenVdB
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 feb 2011, 21:44
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Op onze homebase zouden we zelf een PPPoE kunnen maken via een BBOX3.

Op de andere locaties krijgen we internet via kabel of BBOX3. Daar hebben we niet altijd gegevens om een PPPoE te maken.
Indien echt geen oplossing mogelijk kunnen we wel SIP laten verlopen via 3G op de Draytek, dan is de dubbele NAT al opgelost.

Aangezien ik zowel inkomend als uitgaand kan bellen en de telefoon aan de andere zijde overgaat. Vermoedde ik dat het de een poort-probleem van de audio was, en de NAT vrij beperkt stoort.

In de BBOX op de homebase staat de de Draytek als DMZ in de BBOX3.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Als 't goed geconfigureerd is, kan het wel door dubbele NAT.

Andere oplossing zou zijn VPN opzetten tussen de drayteks.
KenVdB
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 feb 2011, 21:44
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Oplossing met 2 Draytek-routers is helaas niet mogelijk. Tenzij we steeds een VPN zouden leggen naar onze homebase, maar gezien noodvoeding daar ontbreekt is dit niet de ideale oplossing. Het systeem moet zoveel mogelijk uptime garanderen met beperkte technische ingrepen.

De BBOX3 staat in NAT voor de Draytek. De Draytek opent poorten voor de telefooncentrale.

Met die STUN ben ik nog niet helemaal mee. Kunnen wij in de telefooncentrale ook een STUN van google ingeven en diezelfde stun ook in onze ip-telefoons?
Ik ben ergens in de configuratie iets van STUN tegengekomen, maar de handleiding blijft er vrij vaag over.

Gezien zowel opgebeld worden op de IP-telefoon als bellen al lukt, zelfs vanop afstand, maar enkel de voice ontbreekt. Lijkt het mij idd een poort-probleem.

Bij een andere telefooncentrale kreeg ik geen inkomende oproepen en kon ik enkel uitgaand bellen zonder werkende stun. Ik veronderstel dat ik dus nu vooral bij de RDP-poorten moet gaan zoeken?
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

Voor de correctheid, rdp poorten ken ik niet, maar wel rtp (real-time transport protocol) dus daar moet je op zoeken ;-)
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Oeps mijn fout, idd RTP poorten. Je kan gerust eender welke STUN server gebruiken.
KenVdB
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 feb 2011, 21:44
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Na wat zoeken vond ik volgende volgende poorten:
-1719 & 1720
-5004-> 5006
-5060 (bij ons 5062)
- 8000 -> 8034
- 16384 -> 16482
- 12000

Deze poorten zijn allemaal naar het IP-adres van de telefooncentrale geforward.
Echter wanneer ik met http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ ga zoeken op deze poorten krijg ik "Port 5008 is closed on IP-adres.

Is da DMZ activeren van de BBOX3 dan toch geen volledige uitschakeling van de NAT? Als ik mijn draytek als DMZ zet, zouden alle poorten die ik in de draytek heb ingegeven immers open moeten staan voor de BBOX3. Niet?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De standaardinstellingen van de BBox3 en de Draytek laten VoIP-verkeer normaalgezien probleemloos door. Test dat eens uit zonder Panasonic NCP-1000 met twee gewone pc's met een softphone.

Op die manier kan je vaststellen dat het probleem een zuiver configuratieprobleem is van dat Panasonic-toestel, audioproblemen wijzen eventueel op een codec-prioriteit die niet correct is.
KenVdB
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 feb 2011, 21:44
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Binnen het LAN, werkt het bellen correct. Vanaf ik mijn toestellen buiten het LAN breng, begint het probleem in beide richtingen bellen maar geen VOICE.

Op onze homebase werken we met een BBOX3. Gezien de draytek in de garage onvoldoende 3G/4G ontvangst heeft.
Extern moet het werken met meestal een aangeboden Pro-belgacom verbinding en 3G/4G als fall-over. Maar die programmatie zit in de Draytek en werkt al.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”