Overstap van Belgacom => Edpnet voor klein kantoor

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
nickdd
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Hoe ga ik best te werk om voor een klein kantoor de migratie van Belgacom => Edpnet uit te voeren ?
Momenteel actief:
* 2 ISDN lijnen => mogen weg en volledig overgaan op SIP trunks
* VDSL2 Office pro => vervangen door EDPnet VDSL Pro.

Momenteel heeft Belgacom er het volgende staan:
- bbox3 modem
- een "pro" router (waar ik toch geen access toe krijg en alles daarom maar in DMZ staat naar eigen firewall)
- een bakje om ISDN=>IP over te zetten

Dit hoop ik allemaal weg te krijgen en te vervangen door die 1e Fritz modem/router.

Heeft iemand tips in welke volgorde ik best de zaken aanvraag om zo weinig mogelijk downtime qua telefonie/internet te hebben ?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Dat kan je best aan het supportteam bij EDPnet zelf vragen. Je zal sowieso wat downtime hebben voor het telefoniegedeelte op het ogenblik dat de telefoonnummers geporteerd worden.
Ik heb zelf een overstap doorgemaakt van Belgacom naar EDPnet voor telefonie, maar daar kwam een volledige vervanging bij kijken (van een Forum IS80 met ISDN-lijnen naar FreePBX met SIP trunks).
Computer(k)nul
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

In principe als alles goed gepland wordt zal je maar een 10-tal minuten downtime hebben. Je krijgt op voorhand de logins voor je PPPoE-sessie met Edpnet en voor de SIP-trunk of logins voor je telefoonnummers. Als je zegt 2 ISDN lijnen, bedoel je dan 4 gesprekskanalen of bedoel je dan 2 gesprekskanalen? In het laatste geval ben je inderdaad gesteld met een Fritzbox 7490 en heb je geen SIP-trunk nodig bij Edpnet (enkel Edpnet Telephony met extra nummer volstaat), deze kan je nu al plaatsen en voorlopig nog met Belgacom ISDN werken. Dan kan internet worden overgezet naar Edpnet en in een 2de tijd ook de BGC-nummers.

Heb je 4 gesprekskanalen kan je eventueel ook zonder SIP-trunk werken (Edpnet Telephony kan tot 5 nummers hebben op een VDSL Pro abbo, enkel dan is een Plus pack mogelijk). Gebruik je een SIP-trunk (vooral zinvol als je zeer veel gesprekken voert), kan je naar hun speciale sip-trunk tarieven vragen (zijn minder duur dan de tarieven op hun website). Bij 4 gesprekskanalen is een Patton Gateway een zeer goede en stabiele optie (de Smartnode 4634 of 4638) om de link SIP-ISDN PBX te maken, deze moet je dan hangen achter een Fritzbox 7360 ingesteld als modem (met eigen PPPoE sessie vanop de Patton). Een handleiding hiervoor vind je op https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=41388. Een 7490 kan je (bij mijn weten) niet instellen als modem-only, is trouwens een dure investering enkel als modem. Edpnet kan je ook SIP-ISDN materiaal leveren (zij werken graag met Cisco), maar dan heb je niet alles zelf in handen...
nickdd
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

Het gaat over 2 ISDN lijnen en 4 gesprekskanalen.
Deze zijn reeds gekoppeld op een Innovaphone IP800, maar het is er nooit van gekomen daar ook SIP trunks op te configureren.

Nu dus wel en het is de bedoeling dat hun "telefooncentrale" dus hetzelfde blijft en enkel de ISDN vervangen wordt door een betrouwbare SIP trunk.
Dus een IP PBX is reeds aanwezig.

Als ik vooraf reeds de SIP trunks heb kan ik ze al configureren. De nummeroverdracht zal misschien niet lukken omdat deze nummers "vast" hangen aan het ISDN abonnement, en als die wegvallen valt de belgacom lijn wellicht ook ineens weg omdat die op die lijn aangevraagd zijn ... etc etc :)

Verder zou ik de Fritz dus gewoon willen gebruiken als goedgekeurde VDSL modem + router ineen waar ook QoS op zit om geen problemen te krijgen bij 't bellen.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Wat je ook best HEEL DUIDELIJK doorgeeft aan EDPnet is dat zij hun VDSL2 pro gaan moeten opleveren op het paar dat nu reeds in gebruik is door Proximus Office pro. Als er een vrij koperpaar in de "korte lus" naar de KVD/ROP beschikbaar is op jullie kantoor hoeft dat niet.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Bij EDPNet krijg je geen logins voor je SIP-trunk, de gesprekken worden gewoon naar hun SIP-server gestuurd (je moet dus in je IP-PBX enkel het juiste SIP-server adres invoeren, geen logins nodig) en je wordt gewoon gecontroleerd op je vast IP-adres (vandaar dat je voor een SIP-trunk een fixed IP ttz VDSL Pro nodig hebt). Als je met de gewone Edpnet Telephony werkt (max 5 per lijn), krijg je SIP-logins en paswoorden, je bent hierbij verplicht dit te combineren met internet van Edpnet (Newer&Faster of VDSL Pro) en Edpnet linkt dan automatisch je (dynamisch of fixed) IP-adres aan je SIP-account. Enkel met Edpnet Telephony kan je met het Plus pack werken (2000min beltijd voor 5euro/maand), bij een SIP-trunk betaal je steeds per minuut (geen Plus pack).

Voor jou concrete situatie: je kan volstaan met het aanschaffen van een Fritzbox 7360 als modem en daar je Innovaphone 8000 IP PBX achter hangen waarin je 4 Edpnet telephony logins en paswoorden (al dan gelinkt aan een Plus Pack) of 4 bellijnen via SIP-trunk (ev. met hun lagere SIP-trunk tarieven) in configureert. Je hebt in beide gevallen 4 bellijnen en 4 inkomende nummers. Je kan hierbij kiezen voor VDSL Pro (fixed IP) of Newer & Faster internet abbo (geen fixed IP), bij beide is een SLA beschikbaar en toegang tot de professionele helpdesk. Je kan in de Innovaphone voor uitgaande gesprekken naar mobiel of internationaal ook altijd werken met alternatieve carriers als voippro.com (10-15% van de prijzen van Proximus).

Heb uitstekende ervaringen met Edpnet, hun professionele helpdesk levert meer dan behoorlijke support (de gewone customer helpdesk laat daarentegen soms wel eens steken vallen).
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

De dag van de oplevering (je krijgt op voorhand een dag en uur) moet je vooral zien dat je modem juist is geconfigureerd voor Edpnet internet (PPPoE-sessie) en telefonie (SIP-accounts of SIP-trunk). Dit laatste kan je op voorhand al instellen in de Innovaphone, de modem zal je moeten switchen de dag zelf. Normaal duurt het 10min voor de portatie van de nummers en zullen de inkomende gesprekken op je SIP-accounts toekomen. De helpdesk zal je de dag zelf nog ondersteunen om ev. configuratieproblemen op te lossen. Je kan de dag zelf ook - in geval van problemen - de 4 naar Edpnet geporteerde nummers via hun online tool "myedpnet.be" (https://extra.edpnet.net/src/Login.aspx?ReturnUrl=%2f) tijdelijk doorschakelen naar 1 of meerdere GSM-nummers. Zo heb je helemaal geen downtime.

Als je echt helemaal geen downtime wil, kan je ook steeds de oplevering van internet en de portatie laten splitsen. Ze kunnen je bij de oplevering van VDSL ook steeds een test SIP-account geven en als dat goed werkt (bvb na 3-4 weken) kan je de portatie van de nummers vragen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”