Trajectcontrole herkent geen gepersonaliseerde nummerplaten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Wat betreft het 'kunnen' bewijzen dat je niet op een bepaalde plaats was op het moment vd overtreding:

'ik' was geflitst op het moment dat ik op een trouwfeest zat, met zo een 200 getuigen...
Liet dit via advocaat voor de rechtbank komen, echter zonder resultaat.
De foto werd opgevraagd en er staat op de foto een identieke wagen, echter met een sticker op de achterruit.

Motivatie rechter: sticker is geen 'vast' kenmerk van een wagen...
en ...nu komt het:
Je moet niet kunnen bewijzen waar JIJ was, wel waar je wagen was op het moment vd overtreding.
Uiteraard kon ik dat niet... boete te betalen inclusief de gerechtskosten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat betreft het 'kunnen' bewijzen dat je niet op een bepaalde plaats was op het moment vd overtreding:

'ik' was geflitst op het moment dat ik op een trouwfeest zat, met zo een 200 getuigen...
Liet dit via advocaat voor de rechtbank komen, echter zonder resultaat.
De foto werd opgevraagd en er staat op de foto een identieke wagen, echter met een sticker op de achterruit.

Motivatie rechter: sticker is geen 'vast' kenmerk van een wagen...
en ...nu komt het:
Je moet niet kunnen bewijzen waar JIJ was, wel waar je wagen was op het moment vd overtreding.
Uiteraard kon ik dat niet... boete te betalen inclusief de gerechtskosten.
200 getuigen, dan organiseer je toch een getuigenverhoor?

Ik heb zelf een rechtzaak gewonnen in een huurkwestie waar de tegenpartij dan nog getuigen liet opdraven die een loopje namen met de waarheid, maar ik heb finaal na drie jaar battlen toch gewonnen. In bovenstaande kwesties had de advocaat een getuigenverhoor moeten vragen, heeft de rechter dit dan verworpen?

Normaal bij zo'n verhoor worden allerlei lastige vragen gesteld om te checken hoe de getuigen wisten dat je op dat moment niet geflitst kon worden, als er dan geen tegenstrijdigheden in de verhoren zitten, dan is dit normaal een geldig bewijs.

Maar als ik dit verhaal volg: zoek iemand met zelfde kleur auto, kopieer zijn nummerplaat en je ontloopt alle boetes (tenzij bij een controle waarbij ze je tegenhouden) .....
axs
Moderator
Moderator

Getuigenverhoor is er niet geweest.
Nogmaals: de gedachtengang vd rechter in deze zaak was dat ik niet diende te bewijzen waar ik was, maar wel waar mijn wagen was.

Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

ub4b schreef:Maar als ik dit verhaal volg: zoek iemand met zelfde kleur auto, kopieer zijn nummerplaat en je ontloopt alle boetes (tenzij bij een controle waarbij ze je tegenhouden) .....
Je moet het zelfs zover niet gaan zoeken. Kijk maar naar de zaak van Bart De Wever zijn chauffeur die al jaren met een verkeerde plaat op zijn porsche rond rijdt. Meerdere boetes werden onterecht naar de verkeerde persoon gestuurd.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141010_01313509

Meer info over de voorste nummerplaat: http://www.dailybits.be/item/reactie-op ... emechelen/
@pzMechelenWillebroek schreef:Vermits de wetgever bepaald heeft dat de voorste kentekenplaat een reproductie moet zijn van de originele kentekenplaat (die achteraan bevestigd wordt) is er geen enkel probleem m.b.t. het identificeren van de overtreder.
Driedubbele schande!
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Eh, als de wagen op de foto staat, heb je toch ook een nummerplaat die zichtbaar is?
Of was die gedupliceerd? In dat geval direct klacht indienen.

krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hmm waar is het principe dat je onschuldig bent totdat het tegendeel bewezen is? Want in dit geval lijkt het mij niet echt bewezen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

In een "he said - she said" met een beedigd ambtenaar, krijgt de ambtenaar meestal gelijk; die wordt geacht de waarheid te vertellen, want daar heeft hij ooit een eed voor afgelegd.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

ik ga er zelfs niet van uit dat die ambtenaar met opzet iets verkeerd doet, maar als ze zich vergissen, zijn ze mis. klaar en case closed.
Maar helaas gaat het zo niet: we hebben u geflitst in Antwerpen
Daar was ik niet
dan was het in Gent en uw boete is net verdubbeld
daar was ik ook niet
dan zel het in brussel geweest zijn....
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
axs
Moderator
Moderator

ITnetadmin schreef:Eh, als de wagen op de foto staat, heb je toch ook een nummerplaat die zichtbaar is?
Of was die gedupliceerd? In dat geval direct klacht indienen.
Idd een gedupliceerde plaat ...
Wordt bewust meestal expliciet een nummerplaat gedupliceerd die bij hetzelfde type voertuig hoort...
krisken schreef:Hmm waar is het principe dat je onschuldig bent totdat het tegendeel bewezen is? Want in dit geval lijkt het mij niet echt bewezen...
Men gaat er vanuit dat het mijn wagen was (nummerplaat is naast het chassisnummer de identificatie van 'jouw' wagen).
En je blijft verantwoordelijk voor jou wagen, tenzij je kan 'bewijzen' dat er iemand anders achter het stuur zat die dan dient op te draaien voor de overtreding.

Enige raad die ik kreeg was dat moest er nogmaals zoiets voorvallen en het moest dan wel bewezen worden dat het niet om mijn wagen gaat (lees: wagen en NIET bestuurder) ik deze zaak eventueel kon laten herzien.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

ITnetadmin schreef:In een "he said - she said" met een beedigd ambtenaar, krijgt de ambtenaar meestal gelijk; die wordt geacht de waarheid te vertellen, want daar heeft hij ooit een eed voor afgelegd.

Of hij nu de waarheid vertelt of niet, het is en blijft een ambtenaar. Die staan bij mij even laag als politiekers, aka uitschot van deze maatschappij.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Yups. Dus zeker ook aangifte doen, of in t ergste geval andere plaat aanvragen.

Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Trojan schreef:
ITnetadmin schreef:In een "he said - she said" met een beedigd ambtenaar, krijgt de ambtenaar meestal gelijk; die wordt geacht de waarheid te vertellen, want daar heeft hij ooit een eed voor afgelegd.

Of hij nu de waarheid vertelt of niet, het is en blijft een ambtenaar. Die staan bij mij even laag als politiekers, aka uitschot van deze maatschappij.
:beerchug: :beerchug: :beerchug: :beerchug: :beerchug: :beerchug: :beerchug:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

1 april is toch reeds voorbij?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... meer.dhtml
Er rijden nu 7.000 auto's rond met persoonlijke nummerplaten en camera's op gewestwegen kunnen die niet lezen. Minister Ben Weyts wil dan ook dat er voorlopig geen gepersonaliseerde nummerplaten meer worden uitgereikt tot er een technische oplossing is gevonden voor het probleem.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ge zult er maar een besteld hebben....

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Dat is gek.
Toen het bericht over het niet automatisch herkennen van gepersonaliseerde nummerplaten bij trajectcontrole bekend werd,
had ie nog gezegd dat er aan de uitreiking niets ging wijzigen...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

het weer is veranderd sindsdien hé :banana:
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ik had het gisteren (of vanmorgen?) ook al gelezen, en met de béste wil van de wereld kan ik dat onmogelijk begrijpen...

Zijn daar geen "vergaderingen" over geweest met alle diensten die daar mee te maken hebben?
Al die diensten die daarmee te maken hebben da's toch allemaal "de overheid"?

Da houdt ge toch niet voor mogelijk?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

volgens mij is dat een softwarefout, maar wel goed gezien van de leverancier, nu kan hij een upgrade verkopen :)
J.
heist_175
Moderator
Moderator

Of het zat niet in de requirements :)
En dan is het een change request...

In ieder geval is het absurd dat het lang moet duren om een update/upgrade uit te voeren.
Is België het enige land dat met ANPR werkt, ik dacht het niet?
Is België misschien het enige land dat gepersonaliseerde nummerplaten uitgeeft?
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

"It's not a bug, it's a feature" :-D
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef:Of het zat niet in de requirements :)
En dan is het een change request...

In ieder geval is het absurd dat het lang moet duren om een update/upgrade uit te voeren.
Is België het enige land dat met ANPR werkt, ik dacht het niet?
Is België misschien het enige land dat gepersonaliseerde nummerplaten uitgeeft?
Geen van beide, maar blijkbaar lukt het hier niet zo goed.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Die "9" nummerplaten waren een gigantische grap, want met een 9 kan je weinig interessants doen.
Maar deze vorm is toch echt wel redelijk flexibel, naar europese normen, iirc.
In de US kan je (in veel staten toch) zoiets doen, maar in europa weet ik het zo niet.
Zelfs in de UK moet je toch aan bepaalde combinaties van cijfers en letters houden, dacht ik.
Uiteindelijk hebben ze voor het geld gekozen (hier is gelobbied door de kapitaalkrachtigen die die 9 grap beu waren) en zitten ze nu met de gebakken peren.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:In ieder geval is het absurd dat het lang moet duren om een update/upgrade uit te voeren.
Zoals ik al eerder geschreven heb kan je dit haast niet oplossen.

De herkenning is pure OCR op het ganse beeld... en dus evenzeer op een stikker op je achteruit.

De enige methode is dus te zoeken naar een combinatie die voldoet aan de gekende combinaties (oa. cijfer-3 letters-drie cijfers).

Wil je dit dus oplossing dan ga je de regio moeten beperken waarbinnen de OCR moet gebeuren... maar je hebt totaal geen referentie punten (tenzij een witte rechthoek al kan dat evenzeer een stikker zijn op je achteruit of bumper).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ik rij vaak exact op de stippellijn tussen twee rijstroken, dan zit de nummerplaat in de linker of rechter uithoek.

Het is immers niet verboden net aan die brug in te halen .......

Benieuwd of de trajectcontrole dan ook nog werkt.

Hier de volledige installers guide van de trajeccontrole zoals die in Wetteren:

http://www.jai.com/SiteCollectionDocume ... nstall.pdf
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

moesten we jaren geleden niet allemaal aan de nieuwe nummerplaat omdat die relief moest hebben ? een sticker heeft dat niet volgens mij...

J.
heist_175
Moderator
Moderator

Morgen hebben al die rijken met hun €1K nummerplaat een 3D sticker op hun auto plakken van de "ABC-123" hondenclub.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag me af als je nu een fake nummerplaat op je achterruit hangt (bvb een print ervan), welke plaat de OCR dan herkent .....
of hij twee auto's herkent
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

en een ongeval rapporteert zeker :banana:
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Seg, iedereen weet toch dat het hier maar gaat over de automatische nummerplaatherkenning hé?

Heel dat systeem van de trajectcontrole werkt en alle voertuigen die te snel gereden hebben zitten in dat systeem, 't is alleen dat het systeem als de gegevens moeten verwerkt worden niet komt zeggen "da's deze nummerplaat", maar dat een agent/beheerder/whatnot de foto moet bekijken met z'n eigen ogen en dan beslissen "da's deze nummerplaat" :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
heist_175
Moderator
Moderator

Zo werkt het niet denk ik.
Je komt door de eerste poort en ze nemen een scan van uw auto, om uw ID te bepalen.
Als je dan door de volgende poort rijdt, weten ze wanneer je langs de eerste passeerde, adhv van uw ID (nummerplaat).
Als ze bij de eerste poort het ID al niet kunnen bepalen, kan je dus ongestoord vlammen.

Dat het omzeilen niet werkt voor gewone flitspalen is minder erg, omdat daar de ANPR gewoon niet gaat werken en idd nog een flik naar de foto moet kijken
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Benieuwd wanneer België/Europa nieuwe nummerplaten gaat verplichten met QR codes in... :banana:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ooh, QR codes. Ns zien welke data je die dingen kan doen inladen met fake QRs. xkcd's Bobby Tables grap int echt? ;-)

heist_175
Moderator
Moderator

Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator

Tomby schreef:Benieuwd wanneer België/Europa nieuwe nummerplaten gaat verplichten met QR codes in... :banana:
Met een alcoholstift een vakje meer kleuren...
Nieuwste studentengrap in Leuven, na het kapotstampen van de zijspiegels van auto's...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

r2504 schreef:De herkenning is pure OCR op het ganse beeld... en dus evenzeer op een stikker op je achteruit.
Mmm... of basis van de link hierboven (zie pag 42-43) blijkt men toch een soort alignering te doen zodat men niet gans het beeld bekijkt.

De vraag is of dit werkt... sommige nummerplaten hangen onder de bumper, sommige erboven, soms niet in het midden, ... (al dan niet wettelijk).
heist_175 schreef:Als ze bij de eerste poort het ID al niet kunnen bepalen, kan je dus ongestoord vlammen.
Ze kunnen natuurlijk niet meer kijken naar de formaten (1-ABC-123) maar gewoon ieder stukje tekst nemen (in de hoop dat hij bij de tweede camera exact hetzelfde stukje tekst nemen). Op die manier heeft men wel een meting en kan er post-controle plaatsvinden om te kijken of het effectief de nummerplaat was die de overtreding triggerde.

Trouwens ik heb me laten vertellen dat die ANPR camera's nogal een hoog faal percentage hadden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Seg, iedereen weet toch dat het hier maar gaat over de automatische nummerplaatherkenning hé?

Heel dat systeem van de trajectcontrole werkt en alle voertuigen die te snel gereden hebben zitten in dat systeem, 't is alleen dat het systeem als de gegevens moeten verwerkt worden niet komt zeggen "da's deze nummerplaat", maar dat een agent/beheerder/whatnot de foto moet bekijken met z'n eigen ogen en dan beslissen "da's deze nummerplaat" :)
ja maar alvorens het systeem weet of een auto te snel gereden heeft, moet hij toch twee nummerplaten kunnen matchen, een bij de start en een bij het einde

dus

decode(camerabeeld1) -> id1
decode(camerabeeld2) -> id2

en dan kijken of id1=id2

Je maakt mij toch niet wijs dat agenten alle beeldjes manueel gaan checken waarvan de OCR faalt?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Er gebeurt toch iets manueel want ze schakelen ze soms uit: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131024_00807032

In Nederland stappen ze er blijkbaar alweer vanaf: http://nos.nl/artikel/2021267-trajectco ... ffect.html
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Te weinig effect ? Dat snap ik toch niet zulle... wellicht bedoelen ze te weinig nauwkeurig of zoiets.
Je kan toch moeilijk ontkennen dat trajectcontroles de beste manier zijn om mensen te dwingen zich aan de snelheid te houden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Bwa, er zijn er nog genoeg die er door vliegen en de snelheden variëren nog steeds tussen bestuurders door slecht afgestelde meters.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dus omdat er genoeg zijn die nog te snel rijden, mag iedereen dan maar onbestraft te snel rijden ? Rare redenering zulle. En trajectcontrole heeft ook helemaal niet als doel dat iedereen mooi gaat blokrijden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”