Digitale Televisie (IN-DI)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Anonymous schreef:is het ook mogelijk om bv 3 verschillende tv's op zo 1 box aan te sluiten?
Ja, echter
1) alle tv's kijken naar hetzelfde signaal (dat je via de afstandsbediening van de settopbox hebt gekozen)
2) het kan zijn dat de settopbox geen sterk genoeg signaal afgeeft voor 3 tv's, wat de beeldkwaliteit doet achteruit gaan...
Als je op die 3 TV's net hetzelfde wil zien, ja.Anonymous schreef:is het ook mogelijk om bv 3 verschillende tv's op zo 1 box aan te sluiten?
Anders niet.
De setop-box is de ontvanger. En van die setop-box vertrekt het signaal naar het televisietoestel via de SCART- aansluiting.
Die signaalkabel zou je wel kunnen opsplitsen naar 3 uitgangen, maar elke uitgang zal dan ALTIJD hetzelfde signaal dragen.
Vandaar ook dat niet mogelijk is om naar een digitaal kanaal te kijken, en een ander digitaal kanaal op te nemen op video.
Er is nu wel al 1 toestel (setop-box) die met een dubbele ontvanger uitgerust is, zodat je wel een programma van een ander digitaal kanaal kan opnemen, dan hetgeen die je aan het bekijken bent.
Who the f*** is general failure and why the hell is he reading my disk ?
JA MAAR !r2504 schreef:PHO schreef:En nu beweer je dat er geen DVB-T voorzien is boven 838 Mhz.
Er is ook geen DVB-T voorzien boven 838 MHz... kijk het frequentieplan bij het BIPT er maar op na. Dat dit in andere landen misschien wel het geval is, is niet belangrijk voor ons.
Waar je voor de rest met deze eindeloze discussie naar toe wil is me niet duidelijk... voor DVB-T zijn er slechts beperkt frequenties beschikbaar (effectief vrij, of wegens complexe wetgeving maakt niet uit), terwijl deze beperking er voor DVB-C niet is.
Ik dacht toch dat dit de ganse discussie was ?
Het was jij die beweerde dat digitale TV niet op de normale TV frequenties uitgezonden ging worden (of wordt).
Ik heb dat weerlegd, en je wilde me niet geloven. En zo is de discussie zijn leven beginnen leiden.
Ik heb je dan ook gewezen dat je jezelf een beetje tegensprak toen je eerst stelde dat er andere frequenties gingen gebruikt worden dan de normale TV frequenties, en dat je enkele posts later kwam melden dat ze in België niet boven de 838 Mhz gingen gaan ( en dus wel in de normale TV band vallen). Ik heb je enkel gewezen op die tegenstelling in je posts.
Ik ben zeer goed vertrouwd met de zendertabel van het BIPT omdat ik ook in de radio- en TV-wereld vrij aktief ben (het technische aspect dan).
En het is het merk topfield met toestel type TF5300 die over 2 tuners beschikt, en dus toelaat dat je naar 1 digitaal TV programma kijkt, en een TV programma van een ander digitaal TV kanaal opneemt. (of dus op een 2de TV toestel bekijkt).PHO schreef:Er is nu wel al 1 toestel (setop-box) die met een dubbele ontvanger uitgerust is, zodat je wel een programma van een ander digitaal kanaal kan opnemen, dan hetgeen die je aan het bekijken bent.
@r2504,
Ik heb ondertussen nog wat meer informatie opgezocht betreffende de ontvangst van Digitale TV kanalen, en blijkt dat de tuners in de setop-boxen die momenteel op de markt zijn, slechts signalen kan ontvangen in het frequentiebereik van de huidige TV band.
Ik heb ondertussen nog wat meer informatie opgezocht betreffende de ontvangst van Digitale TV kanalen, en blijkt dat de tuners in de setop-boxen die momenteel op de markt zijn, slechts signalen kan ontvangen in het frequentiebereik van de huidige TV band.
Bij digitale TV bestaat er geen ruis. allé, toch niet het ruis (sneeuw) zoals we dit bij analoge Tv kennen. (En ik denk dat je dit bedoelt met ruis).Blue-Sky schreef:Hoe hoger de frequentie hoe groter de verzwakking per kilometer op de kabel. Zolang het niveau hoog genoeg ligt om tussen nullen en één onderscheid te maken zal men een ruisvrij beeld hebben.
Net zoals dubbel beeld (dat zijn oorzaak vindt in signaalreflecties), ook niet meer voorkomt bij digitale TV.
Als het signaal te zwak is voor goede ontvangst krijg je last van digitale artefacten (de beruchte blokjes in het beeld).
De discussie die r2504 en ikzelf hadden ging over de gebruikte frequentieband van digitale TV. De kabelmaatschappij kan kiezen op welke frequenties hij de digitale signalen doorstuurt. Het is dus perfect mogelijk dat inter-electra er voor geopteerd heeft om dit in de hyperband te doen, en daar wat plaats vrij voor te maken. Ze zouden het ook in een lagere frequentieband kunnen doen.meon schreef:Zonder technisch hier ook maar verstand van te hebben stel ik als Interlectra-klant wel vast dat een aantal weken geleden geschoven is met tv-zenders.
Een aantal zenders stonden 2x op 'de band' en elke zender is er nu nog maar 1x op. Bovendien hebben ze alle zenders uit de hyperband gehaald heb ik gemerkt, dus die is volledig vrij gekomen. Ons is gezegd dat dat voor digitale, interactieve tv gebruikt ging worden. Verklaart dit enigzins bovenstaande discussie?
Meestal is het wel zo dat de upstreamsignalen in het laagste frequentiebereik vallen. Die lagere frequenties zijn minder onderhevig aan verliezen door de afstand. (en zo moet je setop-box ook niet uitgerust worden met een " sterke" zender.) En onder interactief wordt er ook tweerichtingverkeer verstaan. (van jouw setop-box naar de informatieverstrekker(upstream)).
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
PHO schreef:Ik heb ondertussen nog wat meer informatie opgezocht betreffende de ontvangst van Digitale TV kanalen, en blijkt dat de tuners in de setop-boxen die momenteel op de markt zijn, slechts signalen kan ontvangen in het frequentiebereik van de huidige TV band.
Volgens de handleiding van IN-DI gebruikt men 362 MHz... wat niet in de hyperband ligt, zelfs niet in de huidige TV band. (is voorzien voor militaire doeleinden in het normale HF spectrum). De decoder die men bij Interelektra gebruikt heeft trouwens een input range van 110 - 872 MHz... veel meer dus dan louter de banden waarop TV-kanalen zitten.
Je informatie blijkt dus niet te kloppen...
r2504 schreef:Volgens de handleiding van IN-DI gebruikt men 362 MHz... wat niet in de hyperband ligt, zelfs niet in de huidige TV band. (is voorzien voor militaire doeleinden in het normale HF spectrum). De decoder die men bij Interelektra gebruikt heeft trouwens een input range van 110 - 872 MHz... veel meer dus dan louter de banden waarop TV-kanalen zitten.
Je informatie blijkt dus niet te kloppen...
Je spreekt hier in dit geval over de kabeldecoders. En op de kabel valt 362 Mhz in een normale TV frequentie.
De hyperband op de kabel loopt van 300 Mhz tot 470 Mhz, en tot nader order valt 362 Mhz daar tussen. Zoals ik eerder ook al te lezen viel in mijn opsomming van TV banden.
Ik had het misschien beter nog duidelijker gedefinieerd.
Blue-Sky schreef:Heb nog een interessant linkje gevonden.
Dit verteld meer over de bandbreedte van analoge en digitale kanalen. Dit is dan wel voor het Brussels Hoofdstedelijk gewest.
De situatie is nagenoeg dezelfde bij MixtICS en Interkabel.
-
- Deel van't meubilair
PHO schreef:r2504 schreef:Volgens de handleiding van IN-DI gebruikt men 362 MHz... wat niet in de hyperband ligt, zelfs niet in de huidige TV band. (is voorzien voor militaire doeleinden in het normale HF spectrum).
Je spreekt hier in dit geval over de kabeldecoders. En op de kabel valt 362 Mhz in een normale TV frequentie.
De hyperband op de kabel loopt van 300 Mhz tot 470 Mhz, en tot nader order valt 362 Mhz daar tussen.
Wat betreft de vermelding van Hyperband was ik hier inderdaad fout... maar blijft het feit dat men op kabel frequenties kan gebruiken die op HF niet zijn toegewezen aan TV gebruik (de hyperband dus), en dus meer mogelijkheden heeft... wat dus de conclusie is van mijn eerste post.
r2504 schreef:Je kan inderdaad reeds een tijdje gratis DVB-T ontvangen in Vlaanderen, maar dan krijg je enkel de openbare zenders en Sporza (VRT dus). In Nederland heeft men echter DVB-T met een gelijkaardig aanbod als op de kabel... maar betaal je ook dezelfde prijs (net iets minder) als voor de kabel. Verder is het zo dat door de beperkte bandbreedte die men momenteel ter beschikking heeft op DVB-T dat door het hoge aantal zenders de kwaliteit slechter is dan wat we vandaag de dag hebben.
Wat mij betreft is het hierbij gedaan...
De discussie is ontstaan door de stelling betreffende het frequentiegebruik.r2504 schreef:PHO schreef:r2504 schreef:Volgens de handleiding van IN-DI gebruikt men 362 MHz... wat niet in de hyperband ligt, zelfs niet in de huidige TV band. (is voorzien voor militaire doeleinden in het normale HF spectrum).
De hyperband op de kabel loopt van 300 Mhz tot 470 Mhz, en tot nader order valt 362 Mhz daar tussen.
Wat betreft de vermelding van Hyperband was ik hier inderdaad fout... maar blijft het feit dat men op kabel frequenties kan gebruiken die op HF niet zijn toegewezen aan TV gebruik (de hyperband dus), en dus meer mogelijkheden heeft... wat dus de conclusie is van mijn eerste post.r2504 schreef:Je kan inderdaad reeds een tijdje gratis DVB-T ontvangen in Vlaanderen, maar dan krijg je enkel de openbare zenders en Sporza (VRT dus). In Nederland heeft men echter DVB-T met een gelijkaardig aanbod als op de kabel... maar betaal je ook dezelfde prijs (net iets minder) als voor de kabel. Verder is het zo dat door de beperkte bandbreedte die men momenteel ter beschikking heeft op DVB-T dat door het hoge aantal zenders de kwaliteit slechter is dan wat we vandaag de dag hebben.
Wat mij betreft is het hierbij gedaan...
En er was wat onduidelijkheid over de gebruikte frequenties voor gebruik voor DVB-T en DVB-C ( "lucht"frequenties of kabelfrequenties). Beiden zijn echter HF (staat voor hoogfrequent).
TV-frequentieband "in de lucht":
tussen 47 Mhz en 68 Mhz
tussen 174 Mhz en 230 Mhz
tussen 470 Mhz en 862 Mhz
Op de Kabel wordt de band tussen 47Mhz en 68 Mhz vrijgemaakt voor bijv. internetupstream. Daartegenover staat dan dat de kabel ook over de frequenties tussen 230 Mhz en 470 Mhz beschikt.
Die gast was dus ik.
In elk geval, r2504, ik geef je dus gelijk op je stelling dat er meer frequenties beschikbaar zijn op de kabel (maar dat wilde ik ook niet echt in twijfel trekken) , maar er worden ook enkele bijkomende diensten aangeboden.
Ik zal mijn best doen, om alle stellingen nog beter in te kaderen, zodat er minder twijfel/onduidelijkheid/verwarring kan ontstaan.
Discussion closed, ook wat mij betreft.
Op naar de volgende
In elk geval, r2504, ik geef je dus gelijk op je stelling dat er meer frequenties beschikbaar zijn op de kabel (maar dat wilde ik ook niet echt in twijfel trekken) , maar er worden ook enkele bijkomende diensten aangeboden.
Ik zal mijn best doen, om alle stellingen nog beter in te kaderen, zodat er minder twijfel/onduidelijkheid/verwarring kan ontstaan.
Discussion closed, ook wat mij betreft.
Op naar de volgende
Anonymous schreef:Op de Kabel wordt de band tussen 47Mhz en 68 Mhz vrijgemaakt voor bijv. internetupstream. Daartegenover staat dan dat de kabel ook over de frequenties tussen 230 Mhz en 470 Mhz beschikt.
EN na herlezing merk ik nog dat ik vergeten te vermelden heb dat de band tussen 130Mhz en 230 Mhz ook nog door de kabel gebruikt wordt voor TV signalen.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Bovenstaande gelezen te hebben en compleet geen idee hebbende waar jullie over bezig zijn vraag ik me af waar jullie deze algemene kennis vandaan hebben? van r2504 weet ik dat hij zendamateur is, maar zijn jullie dan in het professionele leven ook met deze dingen bezig?
Dit lijkt me namelijk al verder gaan dan gezonde interesse
Dit lijkt me namelijk al verder gaan dan gezonde interesse
Anders hier in deze al wat oudere topic plakken wat jullie zoal doen.meon schreef:ook met deze dingen bezig?
Topic welke SeNsEi Ze0n mij doorgaf. (ik vond deze niet direct)
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?p=1061#1061
r2504 was daar al eens op die topic, PHO nog niet.
-
- Deel van't meubilair
meon schreef:Dit lijkt me namelijk al verder gaan dan gezonde interesse
Wat is gezond en wat niet... ik tracht meestal ook te snappen wat er achter een bepaalde technologie schuil gaat, en niet alleen wat oppervlakkige kennis.
-
- Deel van't meubilair
Kan mij iemand bevestigen of de regionale zenders ondertussen uit het digitale pakket zijn verwijderd ?
- meon
- Administrator
- Contacteer:
r2504 schreef:Kan mij iemand bevestigen of de regionale zenders ondertussen uit het digitale pakket zijn verwijderd ?
Waarom zou dat gebeuren?
-
- Deel van't meubilair
meon schreef:r2504 schreef:Kan mij iemand bevestigen of de regionale zenders ondertussen uit het digitale pakket zijn verwijderd ?
Waarom zou dat gebeuren?
Naar het schijnt is er een wet die zou verbieden dat in een bepaalde regio twee verschillende regionale TV's zouden te ontvangen zijn. Om die reden werd in Lier en omstreken ATV van de kabel genomen. (ook al zijn er nog altijd gemeentes waar er wel twee regionale TV's te ontvangen zijn).
Mooi Belgie... we hebben Turkse TV, Spaanse TV, Italiaanse TV, .... maar op amper 20 km van Antwerpen mag ik als Belgische burger niet naar ATV kijken
r2504 schreef:Naar het schijnt is er een wet die zou verbieden dat in een bepaalde regio twee verschillende regionale TV's zouden te ontvangen zijn.
'k Was op zoek naar verdere Informatie daarover en vond via Google deze link .
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
r2504 schreef:Kan mij iemand bevestigen of de regionale zenders ondertussen uit het digitale pakket zijn verwijderd ?
Hier op DVB-T kan ik TV Brussel ontvangen (sinds kort).
NuKeM
-
- Deel van't meubilair
NuKeM schreef:r2504 schreef:Kan mij iemand bevestigen of de regionale zenders ondertussen uit het digitale pakket zijn verwijderd ?
De vraag betreft hier specifiek IN-DI.
De VRT heeft trouwens op zondagmorgend dacht ik ook uitzendingen van TV Brussel via zijn analoge TV-zenders.
Ze zenden het uit op zaterdagmorgen, normaal gezien van 12u30 tot 13u.r2504 schreef:NuKeM schreef:r2504 schreef:Kan mij iemand bevestigen of de regionale zenders ondertussen uit het digitale pakket zijn verwijderd ?
De vraag betreft hier specifieek IN-DI.
De VRT heeft trouwens op zondagmorgend dacht ik ook uitzendingen van TV Brussel via zijn analoge TV-zenders.
De redenering erachter is dat de vlamingen er ook belang bij hebben dat ze zoveel mogelijk info krijgen over hun hoofdstad, kwestie dat ze zich goed verbonden zouden voelen.
Verder is TV brussel wel op meer vlakken een uitzondering. De vlaamse overheid geeft geen rechtstreekse subsidiëring aan regionale TV stations, behalve aan TV-Brussel.
En voor zover ik weet ( ik kan dus verkeerd zijn) is er enkel een wetgeving (vlaamse mediawetgeving) die regionale zenders toelaat enkel streekgebonden reclame uit te zenden. Als logisch gevolg hiervan dan de regiobeprking qua uitzending.
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Dus ben ik in meerdere opzichten gekl<><>t ?
Wij hebben thuis 2 TV's, en 3 videos
Dus ik moet ofwel, op de 2 TVs naar hetzelfde programma kijken, en ook nog eens opnemen.
Of moet ik een 2de digitale decoder kopen zodat ik op die 2de TV toch iets anders kan zien ?
Veronderstellende dat ik digitaal wil kijken, anders zet ik wel een T-stuk juist voor de decoder.
Wij hebben thuis 2 TV's, en 3 videos
Dus ik moet ofwel, op de 2 TVs naar hetzelfde programma kijken, en ook nog eens opnemen.
Of moet ik een 2de digitale decoder kopen zodat ik op die 2de TV toch iets anders kan zien ?
Veronderstellende dat ik digitaal wil kijken, anders zet ik wel een T-stuk juist voor de decoder.
- meon
- Administrator
- Contacteer:
Analoog kan je gewoon splitten en versterken, maar digitaal? Je kan ADSL ook niet gewoon splitten, dat moet een router doen, dus ik veronderstel dat daar ook zoiets zal moeten gebeuren?
In Duitsland zijn er gebieden met énkel digitaal, ik vraag me af hoe die dat hebben opgelost? (er van uitgaande dat die toch meer dan 1 tv hebben) ....
In Duitsland zijn er gebieden met énkel digitaal, ik vraag me af hoe die dat hebben opgelost? (er van uitgaande dat die toch meer dan 1 tv hebben) ....
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Als ik nu het kastje van Canal+ een t-stuk plaats, en aan beide uitgangen een decoder hang, dan kan ik toch op beide TVs een ander programma kijken, of niet ?
-
- Deel van't meubilair
Teebee schreef:Als ik nu het kastje van Canal+ een t-stuk plaats, en aan beide uitgangen een decoder hang, dan kan ik toch op beide TVs een ander programma kijken, of niet ?
Inderdaad (zo ook voor DVB-C)... al heb je dan inderdaad twee aparte decoders nodig (da's dan al meteen 400 euro).
Ik vraag me af wanneer we de eerste TVs en video's gaan zien met ingebouwde DVB ontvanger.
Dat zou misschien wel eens andere problemen met zich kunnen meebrengen. Als de digitale aanbieders ook betalende (en dus gecodeerde) content aanbieden. Er zijn verschillende technieken om digitale signalen te coderen, en aangezien de fabrikanten niet altijd blijven bij 1 standaard, zou je TV wel eens niet alle signalen kunnen decoderen. En de TV-toestellen dan weer regiogebonden aan te passen zou ook al weer in strijd kunnen zijn met de europese wetgeving betreffende "vrijheid van verkeer van goederen".r2504 schreef:Ik vraag me af wanneer we de eerste TVs en video's gaan zien met ingebouwde DVB ontvanger.
Stel je voor dat aanbieder Telenet een aangepaste codering zou willen toepassen op zijn betalende digitale content, en je TV zou die niet kunnen afspelen, dan zit je in de miserie. En een firmware upgrade door hen laten uitvoeren zou ik liever niet riskeren.
Nu is het zo bij de canal+ decoder dat er van tijd tot tijd een software update geforceerd wordt vanop afstand. Ik vrees " ravage" als dit moet gebeuren op X verschillende merken en Y verschillende types.
Wat mij wel verschrikkelijk stoort met dit IN-DI gedoe, is het feit dat ik de smartcard niet apart kan kopen.
Ze maken in hun folders wel het onderscheid tussen setupbox (179€) en de smartcard (20€) maar ze verkopen enkel het totaalpakket (199€).
Er zijn (goedkopere) decoders te koop in NL en D die ook iredeto kunnen omzetten (bv Humax, Panasonic en Samsung, die allen 2 scarts hebben) maar hier ben je verplicht om de Nokia (met 1 scart) te nemen.
Weer blij gemaakt met een dode mus.
Misschien beter om te wachten wat Belgacom, Telenet of John De Mol van plan zijn met digitale tv en het voetbalcontract, vooraleer iets tegen mijn goesting aan te schaffen.
Ze maken in hun folders wel het onderscheid tussen setupbox (179€) en de smartcard (20€) maar ze verkopen enkel het totaalpakket (199€).
Er zijn (goedkopere) decoders te koop in NL en D die ook iredeto kunnen omzetten (bv Humax, Panasonic en Samsung, die allen 2 scarts hebben) maar hier ben je verplicht om de Nokia (met 1 scart) te nemen.
Weer blij gemaakt met een dode mus.
Misschien beter om te wachten wat Belgacom, Telenet of John De Mol van plan zijn met digitale tv en het voetbalcontract, vooraleer iets tegen mijn goesting aan te schaffen.
Ik kijk sinds een week ofzo naar digitale televisie van Integan (IN DI).
De settop box is inderdaad een Nokia 119C. Televisie beelden zijn superscherp en 't geluid is ook stukken beter (ik maak gebruik van de optische uitgang). Echter, bij alle VRT radiostations detecteert mijn receiver (Cambridge Audio 540R) geen digitaal signaal, dus geen geluid.
Eigenaardig genoeg detecteert mijn receiver WEL een digitaal signaal bij ALLE televisiezenders en ALLE niet-VRT radiostations.
Heeft iemand hetzelfde probleem? Volgens Integan ligt de oorzaak bij mijn receiver. Waarschijnlijk zenden de VRT-radiostations met een andere samplingfrequentie en geeft dit problemen met de D/A convertors van mijn receiver.
Kan iemand mij helpen?
Thanks.
De settop box is inderdaad een Nokia 119C. Televisie beelden zijn superscherp en 't geluid is ook stukken beter (ik maak gebruik van de optische uitgang). Echter, bij alle VRT radiostations detecteert mijn receiver (Cambridge Audio 540R) geen digitaal signaal, dus geen geluid.
Eigenaardig genoeg detecteert mijn receiver WEL een digitaal signaal bij ALLE televisiezenders en ALLE niet-VRT radiostations.
Heeft iemand hetzelfde probleem? Volgens Integan ligt de oorzaak bij mijn receiver. Waarschijnlijk zenden de VRT-radiostations met een andere samplingfrequentie en geeft dit problemen met de D/A convertors van mijn receiver.
Kan iemand mij helpen?
Thanks.
Bij digitale TV is dit uitgesloten.Orcie schreef:Een vraagje, sorry moest het al gesteld zijn.
Op sommige zenders heb ik nu storing, bvb op ITV, National Geographic, CNN (soms) en LaDeux(soms). Heb je dit bij digitale televisie ook nog? Of is dit uitgesloten?
Alle storingen als gevolg van interferrentie en beeldreflecties zijn gewoon onmogelijk. Alleen als je een slecht digitaal signaal zou hebben, kan je last hebben van digitale artefacten, de befaamde blokjes op je scherm. Als het signaal echt heel slecht wordt, dan heb je gewoon geen beeld meer.
Ik heb geen idee waar InDI zijn digitale feeds vandaan haalt, maar de VRT straalt via zijn DVB-T zenders ook de radiostations door met volgende specs:[email protected] schreef:Ik kijk sinds een week ofzo naar digitale televisie van Integan (IN DI).
Kan iemand mij helpen?
Thanks.
192Kbps, 32 kHz sampling rate
sporza radio en nieuws+ : 128Kbps , 32khz sampling rate
De uitzendingen op DAB (digitale radio) verlopen volgens:
160kbps, 48khz sampling rate
uitzonderingen zijn:
RVi : 64kbps, 24 kHz sampling rate
Nieuws+: 48kbps, 24 kHz sampling rate
Donna HitBits & Sporza radio: 128 kbps, 48kHz sampling rate
De Camebridge Azur 540R gebruikt een CS42518 dac, en die zou normaal gezien met alle sampling rates tot 192 khz moeten kunnen werken. Ook de gebruikte DSP, CS493263, zou geen problemen mogen hebben met de sampling rates.
Toch zou ik eerder denken dat de DSP problemen zou hebben met het aangeleverde signaal.
(Ik zal proberen om nog wat meer informatie te verkrijgen die je kan verder helpen)
PHO schreef:Bij digitale TV is dit uitgesloten.Orcie schreef:Een vraagje, sorry moest het al gesteld zijn.
Op sommige zenders heb ik nu storing, bvb op ITV, National Geographic, CNN (soms) en LaDeux(soms). Heb je dit bij digitale televisie ook nog? Of is dit uitgesloten?
Alle storingen als gevolg van interferrentie en beeldreflecties zijn gewoon onmogelijk. Alleen als je een slecht digitaal signaal zou hebben, kan je last hebben van digitale artefacten, de befaamde blokjes op je scherm. Als het signaal echt heel slecht wordt, dan heb je gewoon geen beeld meer.
Ok, bedankt voor het antwoord.
-
- Deel van't meubilair
PHO schreef:Er zijn verschillende technieken om digitale signalen te coderen, en aangezien de fabrikanten niet altijd blijven bij 1 standaard, zou je TV wel eens niet alle signalen kunnen decoderen.
Stel je voor dat aanbieder Telenet een aangepaste codering zou willen toepassen op zijn betalende digitale content, en je TV zou die niet kunnen afspelen, dan zit je in de miserie.
Men kan de TV's altijd modulair maken... zodat je kan opgeven welke decoder je wil. Als men dit niet doet twijfel ik sterk aan het succes van digitale TV.
Zou inderdaad een goeie optie zijn, maar ik vrees een beetje of de fabrikanten wel zouden willen meewerken.r2504 schreef:PHO schreef:Er zijn verschillende technieken om digitale signalen te coderen, en aangezien de fabrikanten niet altijd blijven bij 1 standaard, zou je TV wel eens niet alle signalen kunnen decoderen.
Stel je voor dat aanbieder Telenet een aangepaste codering zou willen toepassen op zijn betalende digitale content, en je TV zou die niet kunnen afspelen, dan zit je in de miserie.
Men kan de TV's altijd modulair maken... zodat je kan opgeven welke decoder je wil. Als men dit niet doet twijfel ik sterk aan het succes van digitale TV.
Verschillende systemen, en natuurlijk is ook weer elke fabrikant overtuigd dat zijn systeem beter is.
De huidige ontwikkelingen rond HD-DVD en co toont dit nog maar eens aan.
De toekomst zal het uitwijzen. (En zo lang kan dat niet meer duren)
Ik heb geen idee waar InDI zijn digitale feeds vandaan haalt, maar de VRT straalt via zijn DVB-T zenders ook de radiostations door met volgende specs:
192Kbps, 32 kHz sampling rate
sporza radio en nieuws+ : 128Kbps , 32khz sampling rate
De uitzendingen op DAB (digitale radio) verlopen volgens:
160kbps, 48khz sampling rate
uitzonderingen zijn:
RVi : 64kbps, 24 kHz sampling rate
Nieuws+: 48kbps, 24 kHz sampling rate
Donna HitBits & Sporza radio: 128 kbps, 48kHz sampling rate
De Camebridge Azur 540R gebruikt een CS42518 dac, en die zou normaal gezien met alle sampling rates tot 192 khz moeten kunnen werken. Ook de gebruikte DSP, CS493263, zou geen problemen mogen hebben met de sampling rates.
Toch zou ik eerder denken dat de DSP problemen zou hebben met het aangeleverde signaal.
(Ik zal proberen om nog wat meer informatie te verkrijgen die je kan verder helpen)
Alvast bedankt PHO. Ik heb me een breuk gezocht op alle forums -->niks te vinden.
groeten.