Citymesh koopt eigen frequentie

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Door een licentie op de 3,5 Ghz frequentieband te kopen wil de Brugse telecomspeler in een aantal steden sneller wifi-netwerken opzetten en kijken naar nieuwe mogelijkheden.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/cit ... 75575.html
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Het gaat hier dan puur om een uplink naar de backbone te voorzien op deze frequentie?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Inderdaad... zo moeten ze deze niet inkopen bij derden.

Ik vraag me dan wel af hoeveel masten ze daarvoor moeten plaatsen en de capaciteit per mast.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Veel andere mogelijkheden heb je niet. Want devices die LTE op 3.5GHz ondersteunen zijn mu ook niet bepaald rijk gezaaid.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

3.5? Is dat niet prewimax, waar eveneens die andere operator op zit (naam even kwijt...)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Je bedoelt vast Clearwire / b-lite, dat recentelijk over de kop is gegaan.

Tgohjah, als ze met enkele 3.5 Ghz antennes verspreidt over de stad een vrijwel volledig dekkend wifi netwerk kunnen maken. Is eigenlijk nog niet slecht gezien. Dat brengt de kost per access point aanzienlijk omlaag denk ik.
Laatst gewijzigd door exop op 03 jun 2015, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

krisken schreef:3.5? Is dat niet prewimax, waar eveneens die andere operator op zit (naam even kwijt...)
Anno 2015 rol je geen WiMax meer uit, maar LTE.

Op zich is het een leuk idee om 3.5GHz (al dan niet LTE) te gebruiken als backhaul voor wifi AP's.
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Eigenlijk is het gelijkaardig aan datgene dat WirelessBelgie doet, maar dan met minder met een voor de hand liggende frequentie en een kapitaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik mis nog altijd ergens het inkomsten model van WirelessBelgie :???:

Ze leveren dan wel betaalde internet access aan bedrijven... maar daar betaal je de infrastructuur niet mee af.
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

WirelessBelgië is non-profit. Veel van de infrastructuur is gesponsord.
Nu ik had het puur over het technisch luik in de vergelijking van beide. Doelstellingen qua profit zijn uiteraard anders.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

exop schreef:Je bedoelt vast Clearwire / b-lite, dat recentelijk over de kop is gegaan.

Tgohjah, als ze met enkele 3.5 Ghz antennes verspreidt over de stad een vrijwel volledig dekkend wifi netwerk kunnen maken. Is eigenlijk nog niet slecht gezien. Dat brengt de kost per access point aanzienlijk omlaag denk ik.
Die was het idd, maar blijkbaar is die faling teruggedraaid?

Wat WirelessBelgië betreft : er zit idd sponsoring tussen, zowel van bedrijven als privépersonen (zoals ikzelf) maar veel is aangekocht, en geïnstalleerd door WB zelf hoor. Hun grote specialiteit (in mijn ogen) is het leveren van internet op plaatsen waar Belgacom noch Telenet het kan leveren. En jawel, dat bestaat :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Heb jij toevallig enig idee wat zo de kostprijs is om een permanente verbinding te krijgen met wat meer bandbreedte dan free users?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hoor ik bij wirelessbelgie geen gerommel in de coulissen tussen "we willen gratis wifi voorzien" en "we horen enkel voor radio amateurs ip traffic te transporteren" ?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

exop schreef:Heb jij toevallig enig idee wat zo de kostprijs is om een permanente verbinding te krijgen met wat meer bandbreedte dan free users?
Wat de kostprijs betreft van een permanente verbinding vermoed ik dat deze gelijk staat aan de prijs die je gaat betalen voor de setup en de installatie als je deze zelf doet (dus gewoon je eigen kosten). Voor wat betreft bandbreedte ten opzichte van free users : best even WB contacteren.
ITnetadmin schreef:Hoor ik bij wirelessbelgie geen gerommel in de coulissen tussen "we willen gratis wifi voorzien" en "we horen enkel voor radio amateurs ip traffic te transporteren" ?
Gratis wifi voorzien doen ze al op tal van plaatsen, en dat voor iedereen. Dat ze enkel radio amateurs ip traffic moeten transporteren heb ik nooit uitdrukkelijk gehoord. Het is natuurlijk wel zo dat ze liever hebben dat je radioamateur bent (het principe komt immers van die hoek). Echter ken ik wel enkele mensen die ofwel geen radioamateur zijn (bvb ikzelf) ofwel die een callsign hebben, maar niet actief radioamateur zijn die gewoon toegang hebben tot het netwerk. Dus neen, niet echt eigenlijk?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Hier trouwens het officiele persbericht van Citymesh.
http://www.citymesh.com/news/detail/per ... frequentie
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Hoor ik bij wirelessbelgie geen gerommel in de coulissen tussen "we willen gratis wifi voorzien" en "we horen enkel voor radio amateurs ip traffic te transporteren" ?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Waarom zou wireless belgie enkel voor ammateur zijn ?
in duitsland daar wel, omdat er daar naast wifi frequenties ook radio ammateur frequenties gebruikt worden, maar in belgie is dit gewoon de wifi band.
Wil je echter in belgie een vast ip in de 44.144 range van wirelessbelgie, dan moet je dus wel een call hebben.

wat betreft het verbinden zijn er veel mensen welke zonder problemen kunnen verbinden omdat het signaal to in de woning zichbaar is, deze mensen behelpen zich dan met een usb wifi antennetje, hier krijgen we dus ook zelden vragen van.

dan heb je ook mensen welke niet zo makkelijk aan te sluiten zijn, en aangezien de werking van wirelessbelgie grotendeels op vrijwilligers steunt kan het zijn dat deze mensen in de kou blijven staan.
er kruipt namelijk veel werk in het uitzoeken of iemand kan verbinden, en van de 100 aanvragen welke we krijgen zullen er 98 zelf geen moeite doen om te kijken of ze kunnen verbinden, en een antenne zelf plaatsen doen er nog veel minder.

Als het op onze vrijwilligers aan komt dan plaatsen we dus liefst echte nodes welke ook direct het signaal weer verder verdelen. en deze kosten bijgevolg ook redelijk wat voor de gebruiker. dit zijn ook dan vaak de hogere locaties. wat dat als voordeel heeft dat er direct een hoop mensen kunnen aansluiten zonder speciale antenne.

Er zijn ook een hoop mensen welke vrijwillig komen helpen of een nuttige inbreng hebben, en deze mensen kunnen dan ook vaak rekenen op de hulp van anderen voor de connectie op het netwerk.
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Weet er iemand hoeveel Citymesh voor de rechten op het spectrum betaalt heeft?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”