Google maps en het openbaar vervoer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
Klopt het dat de gegevens van de NMBS nog steeds niet opgenomen worden? Ik krijg enkel busverbindingen. Voor Nederland worden wel de treinverbindingen mee opgenomen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
De NMBS maakt de data die daarvoor benodigd is niet publiek. Daarom dat er zo veel protest was onlangs toen de 'RailTime' app werd afgeschaft: er is geen alternatief en er kan ook geen gemaakt worden door bereidwillige ontwikkelaars.
De Croo heeft als ik het me goed herinner wel geopperd om een wet te maken die de NMBS verplicht deze data publiek te maken, maar daar is blijkbaar nog niet veel van in huis gekomen.
De Croo heeft als ik het me goed herinner wel geopperd om een wet te maken die de NMBS verplicht deze data publiek te maken, maar daar is blijkbaar nog niet veel van in huis gekomen.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
In NL staan ze al een stuk verder: niet enkel de OV-data wordt daar vrijgegeven, zelfs de live informatie:
http://tweakers.net/nieuws/103444/googl ... rland.html
http://tweakers.net/nieuws/103444/googl ... rland.html
Google is gestart met het bieden van actuele reisinformatie van het openbaar vervoer in Nederland. Zowel via Google Maps als via de Now-dienst kunnen reizigers in Nederland live ov-informatie krijgen.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat is altijd welkom natuurlijk, maar ondertussen is er wel geen alternatief. Als ze de data gewoon publiek zouden maken zijn er volgens mij meer dan genoeg ontwikkelaars die een app of webtool zouden schrijven..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik denk dat ze schrik hebben om data openbaar te maken.
Als er een API zou zijn, en in het bijzonder live informatie, zou opeens informatie zoals echte vertragingscijfer heel simpel te zien zijn. Dan opeens van 80% op tijd, gaan we naar 80% te laat...
Zonder live-informatie is zo'n API dan weer nutteloos, want wanneer rijden treinen wel op tijd? Juist ja, nooit.
Als er een API zou zijn, en in het bijzonder live informatie, zou opeens informatie zoals echte vertragingscijfer heel simpel te zien zijn. Dan opeens van 80% op tijd, gaan we naar 80% te laat...
Zonder live-informatie is zo'n API dan weer nutteloos, want wanneer rijden treinen wel op tijd? Juist ja, nooit.
- heist_175
- Elite Poster
Als je wil, kan je zo een crawler maken.
Je hebt enkel een DB nodig met alle treinnummers (en dat zijn er niet zo veel) en een tool om queries te doen en het resultaat te interpreteren.
Ik heb niet de technische kennis, maar ik kan u wel zeggen hoe je het moet opvragen
nmbs.be
en dan "trein"
En zo kan je dag na dag een DB opstellen met vertragingen.
Dus stats kan je nu al maken.
Je hebt enkel een DB nodig met alle treinnummers (en dat zijn er niet zo veel) en een tool om queries te doen en het resultaat te interpreteren.
Ik heb niet de technische kennis, maar ik kan u wel zeggen hoe je het moet opvragen
nmbs.be
en dan "trein"
En zo kan je dag na dag een DB opstellen met vertragingen.
Dus stats kan je nu al maken.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb op m'n Windows Phone toch een officiele NMBS app ?butskristof schreef:Dat is altijd welkom natuurlijk, maar ondertussen is er wel geen alternatief. Als ze de data gewoon publiek zouden maken zijn er volgens mij meer dan genoeg ontwikkelaars die een app of webtool zouden schrijven..
- heist_175
- Elite Poster
Die app bestaat ook voor Android en de app is nog redelijk.
Maar de website van Railtime vs NMBS is toch wel een groter verschil.
"Brussel Centraal" bestaat niet, dat is "Bru. Centraal"
Gebruiksvriendelijk...
Maar de website van Railtime vs NMBS is toch wel een groter verschil.
"Brussel Centraal" bestaat niet, dat is "Bru. Centraal"
Gebruiksvriendelijk...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Wachten op google-train he.
Gebaseerd op locatiegegevens van mensen die met hun smartphone op de trein zitten
Of zou dat ook 'top secret' data zijn?
Ik vond het al straf dat google-now mij doodleuk kwam vertellen dat ik mij niet moest haasten vorige week omdat het vliegtuig met bestemming zaventem 40 minuten vertraging had. Straf.
Gebaseerd op locatiegegevens van mensen die met hun smartphone op de trein zitten
Of zou dat ook 'top secret' data zijn?
Ik vond het al straf dat google-now mij doodleuk kwam vertellen dat ik mij niet moest haasten vorige week omdat het vliegtuig met bestemming zaventem 40 minuten vertraging had. Straf.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
NMBS app is er nog altijd, ik had het over RailTime. Die gaf realtime info over je trein zoals vertragingen of kon je een melding geven wanneer je je station naderde (bv als je in slaap valt).r2504 schreef:Ik heb op m'n Windows Phone toch een officiele NMBS app ?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb RailTime ook gehad maar of dat real-time was ?
Je zag vertragingen... maar die zie ik ook gewoon op de nieuwe NMBS app.
Je zag vertragingen... maar die zie ik ook gewoon op de nieuwe NMBS app.
- heist_175
- Elite Poster
In Railtime had je een functie die u wakker maakte als je bijna aankwam en kon je vertragingen laten pushen (voor mocht je nog niet vertrokken zijn).
Beide features hebben nooit gewerkt bij mij.
Beide features hebben nooit gewerkt bij mij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Voor mij is het grootste verlies de zoekmethode en gebruiksvriendelijkheid van de app.
De helft van de mogelijke routes komen niet tevoorschijn in NMBS app, die er wel waren in Railtime. Dus nu moet je bv. tot Brussel zoeken, en dan van Brussel naar volgend punt.
De helft van de mogelijke routes komen niet tevoorschijn in NMBS app, die er wel waren in Railtime. Dus nu moet je bv. tot Brussel zoeken, en dan van Brussel naar volgend punt.
-
- Premium Member
- Twitter: ttown2
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 22 keer
Het grote probleem van de NMBS-app is niet alleen dat het ongebruiksvriendelijk is (bijvoorbeeld: op ios kan je niet filteren op enkel treinen, je ziet of alles (ook bussen) of enkel een bepaald type trein/bus), ze geeft ook meer foutieve informatie dan RailTime. Zo gebeurt het regelmatig dat een trein zogezegd al verschillende stations heeft aangedaan en in werkelijkheid nog niet eens vertrokken is.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 8 keer
t-town heeft het over de vertrektijden in station, niet route opzoeken.
Daar kan men kiezen tussen bus, L of IC, maar niet alle trein samen.
Daar kan men kiezen tussen bus, L of IC, maar niet alle trein samen.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Zever, gezever ...butskristof schreef:er is geen alternatief en er kan ook geen gemaakt worden door bereidwillige ontwikkelaars.
Laat me niet lachen... zo'n crawler/scraper bestaat al jaren en heet iRail. Daarover is een vijftal jaar geleden al een hele hetze geweest, maar uiteindelijk heeft de NMBS moeten inlossen:Dima_2005 schreef:Maar die crawler is dan illegaal.
Dus eens je dan je resultaten "openbaar" maakt, of nog erger als NMBS in logs zoiets zit. Dan mag je zeker zijn dat je aangeklaagd wordt...
ZDNet: Verboden NMBS-applicatie toch weer online
ZDNet: NMBS bestrijdt iRail niet meer (update)
https://hello.irail.be/category/nmbs/
Zelfs op dit forum:
NMBS verklaart oorlog aan hyperlinks
iRail is weer online
Volgens de makers werkt de app nog steeds aangezien zij zich al een tijdje van RailTime hadden losgekoppeld.
Sterker nog, de apps BeTrains en RailerApp maken gebruik van de iRail API, en dat merken ze op in de grafieken sinds RailTime offline gehaald werd:
https://hello.irail.be/2015/04/22/april-updates/
Nog straffer, de originele bedenker van iRail heeft ondertussen al enkele jaren een commerciële spin-off genaamd FlatTurtle: https://flatturtle.com/
http://www.vacature.com/artikel/yeri-ti ... -van-irail
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik doelde op een alternatief gebaseerd op data die effectief door de NMBS wordt vrijgegeven.Kenw00t schreef:Zever, gezever ...butskristof schreef:er is geen alternatief en er kan ook geen gemaakt worden door bereidwillige ontwikkelaars.
Desalniettemin lijkt het wel handig .
- heist_175
- Elite Poster
Bedankt voor de links!
Maar die doet ongeveer hetzelfde als de NMBS-website (alleen VEEL sneller).
Railtime gaf meer mogelijkheden, bv
Brussel-Centraal > Heist-op-den-Berg, vertrek rond 16u
iRail + NMBS app:
Niet dat ik zo slecht te been ben (de overstap in Aarschot is op hetzelfde perron), maar dat is 12 minuten marge om vertragingen allerhande op te vangen
Geen idee waarom ze die trein niet als mogelijkheid aanbieden.
Je kan die wel geforceerd als antwoord krijgen als je de overstaptijd zelf naar 10 minuten zet:
Maar die doet ongeveer hetzelfde als de NMBS-website (alleen VEEL sneller).
Railtime gaf meer mogelijkheden, bv
Brussel-Centraal > Heist-op-den-Berg, vertrek rond 16u
iRail + NMBS app:
De Railtime app gaf ook deze:16:07 Brussel-Centraal - P8400 (Luik-Guillemins)
16:31 Leuven
→ 6 minuten wachten tot vertrek
16:37 Leuven - IC2937 (Antwerpen-Centraal)
17:01 Heist-op-den-Berg
3 minuten vroeger vertrekken in Brussel-Centraal, maar wel 12 minuten overstaptijd in Aarschot.16:04 Brussel-Centraal - P8305 (Tongeren)
16:37 Aarschot
+
16:49 Aarschot - IC2937 (Antwerpen-Centraal)
17:01 Heist-op-den-Berg
Niet dat ik zo slecht te been ben (de overstap in Aarschot is op hetzelfde perron), maar dat is 12 minuten marge om vertragingen allerhande op te vangen
Geen idee waarom ze die trein niet als mogelijkheid aanbieden.
Je kan die wel geforceerd als antwoord krijgen als je de overstaptijd zelf naar 10 minuten zet:
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik gebruik http://railer.be/ op mijn iPhone.
Veel overzichtelijker (enkel treinen) dan die van de NMBS.
Veel overzichtelijker (enkel treinen) dan die van de NMBS.
- heist_175
- Elite Poster
DeStandaard 23/06/2015 - NMBS gaat data delenbutskristof schreef:De NMBS maakt de data die daarvoor benodigd is niet publiek.
De NMBS wil nog dit jaar onder meer de dienstregeling als open data beschikbaar stellen. ‘Iedereen die de gebruiksvoorwaarden aanvaardt, zal gebruiken kunnen maken van de data’, zegt Michaël Vanloubbeeck, communicatiedirecteur bij de NMBS. Dat houdt in dat wie een app wil maken voor de treinreizigers, de data kosteloos zal kunnen gebruiken.
Dat is een fikse ommezwaai in vergelijking met het verleden, toen de NMBS via juridische weg probeerde te verhinderen dat applicaties gebouwd werden met haar data.
In april kondigde minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) aan dat hij de NMBS wilde verplichten om haar dienstregeling als open data beschikbaar te stellen. Alle overheidsdiensten zouden verplicht worden om hun data vrij te geven, tenzij er wettelijke redenen zijn om dat niet te doen. Op die wet heeft de NMBS dus niet gewacht. Het spoorbedrijf werkt wel nog aan het technische luik en de gebruiksvoorwaarden.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Inderdaad heel leuk nieuws! Als er nu ook nog realtime info wordt meegegeven is het helemaal perfect .