Scarlet snelheid

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

asqwanka schreef:Nu zei de technieker dat ik op een 20/2 profiel zat, en dat dat nog omhoog kon gaan binnen 30 dagen.
Een 20/2 basisprofiel bestaat niet (meer).
  • ofwel zit je in zone 2, en krijg je 20/6 (met mogelijke verhogingen tot 50/6).
  • ofwel zit je in zone 3, en krijg je 16.5/2 (met mogelijke verhogingen tot 30/4).
Zie tabel op de frontpage: http://userbase.be/nieuws/isp/1034-vast ... n-proximus

Welke modem heb je? Kan je de lijnstatistieken uitlezen?
Misschien zit je op een repair profiel, en helpt het om eens de 0800 22424 test te gaan doen.
asqwanka schreef: Ik woon nochtans op een steenweg in Gent, hier zou die kabel dus op iets mogen trekken.
Er is niets mis met de kabel, het gaat hem vooral over de afstand tussen jouw aansluiting en de ROP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
asqwanka
Starter
Starter

Ik zal die man in dat geval verkeerd begrepen hebben dan. Ik heb daarnet alvast contact gehad met de klantendienst van Scarlet en die gingen het probleem opnemen bij Proximus.

Sindsdien is mijn internet een paar keer weggevallen en heb ik nu de volgende resultaten met speedtest:
Afbeelding

Dat zal er dus op wijzen dat ik in zone 3 zit? Verre van geweldig, maar wel werkbaar. Modem is nieuwe O-Box 3 overigens.

Bedankt voor de extra info.
kick
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
kick schreef:Sinds 3 weken is mijn Scarlet One abbo verhuisd naar ons nieuw adres.
Begonnen op 20/6. 2 weken later overgegaan naar 40/10. Eindhalte?
Eindhalte is er nooit, er zit nog steeds beweging in VDSL2 :-D
  • - ik zou zeggen: voorlopige eindhalte, tot je vectoring hebt?
kick schreef:Lijntest.be geeft 50/6 aan.
Dat is waarschijnlijk omdat vectoring reeds actief is op jouw ROP!
  • - dan is de voorlopige eindhalte 50/6 (als je een vectoring gekeurde modem zou gebruiken).
    - in de toekomts nog hoger van zodra DLM wordt ingevoerd op de vectoring lijnen.
Sinds vandaag terug de overstap gemaakt richting Proximus (dus laatste post in deze thread...). Blijkbaar was er iets verkeerd met de las van de vorige aansluiting dus hebben terug de straat opengebroken. Iets als "aangesloten op de lange zijde van de lus wisten ze mij te zeggen." Resultaat is alvast :banana:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.999 kbps
Upstream current bit rate:     6.063 kbps

Downstream max bit rate:       93.465 kbps
Upstream max bit rate:         6.063 kbps

Downstream attenuation:        16,3 dB

Downstream noise margin:       19,6 dB
Upstream noise margin:         0,0 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP137
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       460 m
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Hallo iedereen.

In de fritzbox synct de modem op 50/6, maar in praktijk haal ik nooit maar 28 down en 2,7 up... (gemeten met ethernet). In de ROP zit een Broadcom kaart.

Code: Selecteer alles

Receive Direction	Send Direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	50000	6064
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	640
Attainable data rate	kbit/s	88787	19499
Current throughput	kbit/s	49997	6063
Seamless rate adaptation		off	off

Latency		fast	4 ms
Impulse Noise Protection		32	2
G.INP		on	off

Signal-to-noise ratio	dB	18	15
Bitswap		off	on
Line attenuation	dB	16	23

Profile	17a		
G.Vector		full	full

Carrier record		B43	B43
Dit kan normaal toch niet door de cap van Scarlet komen... Bij Scarlet trio is die toch 50/4 ?

Lijntest zegt ook 50/6

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

BertG3.
Bijlagen
Screen Shot 2015-06-26 at 20.25.42.png
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Scarlet Trio is inderdaad gecapt op 50/4Mbit

Sommige fritzboxen hadden een 30Mbit cap probleem: 70/6 profiel en plots niet meer dan 30 mbit doorvoer

Je kan ook aan de Scarlet helpdesk vragen of er soms een verkeerde cap op je lijn zit ( [email protected] ). Ik meen me te herinneren dat een Dommel user dat hier ooit eens meldde.
BertG3
userbase crew
userbase crew

cptKangaroo schreef:Scarlet Trio is inderdaad gecapt op 50/4Mbit

Sommige fritzboxen hadden een 30Mbit cap probleem: 70/6 profiel en plots niet meer dan 30 mbit doorvoer

Je kan ook aan de Scarlet helpdesk vragen of er soms een verkeerde cap op je lijn zit ( [email protected] ). Ik meen me te herinneren dat een Dommel user dat hier ooit eens meldde.
1. Ik heb mijn Fritzbox naar de laatste versie (6.20 - Belgium (Belgacom) ) geüpdated.
2. Ik heb Scarlet gecontacteerd en zij menen dat er geen cap op mijn lijn zit

==> Vorige maand haalde ik wel nog 45mpbs download en 6mbps upload

Ligt dit nu écht aan mij ? Of zit er toch iets verkeerd bij Scarlet (Belgacom/Proximus) ?

Hier is niets veranderd qua binnenbekabeling etc.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Dat gelinkte topic is van een jaar geleden en vectoring is men pas sinds december of zo volop aan 't activeren, dus misschien is die fritzbox bug er toch nog wanneer vectoring aanstaat -- komt de timing van vectoring (Broadcom kaart in de ROP) overeen met de 30Mbit cap?

Indien mogelijk zou ik eens testen met een bbox, al heb je dan wel de kans dat de sync weer een paar weken op het basisprofiel terugvalt (30/6, neem ik aan). 6Mbit upload op een Scarlet Trio is trouwens ook niet normaal gezien de 50/4 cap.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

BertG3 schreef:
1. Ik heb mijn Fritzbox naar de laatste versie (6.20 - Belgium (Belgacom) ) geüpdated.
2. Ik heb Scarlet gecontacteerd en zij menen dat er geen cap op mijn lijn zit

==> Vorige maand haalde ik wel nog 45mpbs download en 6mbps upload

Ligt dit nu écht aan mij ? Of zit er toch iets verkeerd bij Scarlet (Belgacom/Proximus) ?

Hier is niets veranderd qua binnenbekabeling etc.
Bij wijze van test misschien het 0800 lijntest nr bellen, daarmee wordt vectoring geactiveerd of uitgeschakeld
cptKangaroo schreef: al heb je dan wel de kans dat de sync weer een paar weken op het basisprofiel terugvalt (30/6, neem ik aan). 6Mbit upload op een Scarlet Trio is trouwens ook niet normaal gezien de 50/4 cap.
Ik dacht dat men niet lager kon vallen met vectoring ? dus dat men altijd minimum 50 haalt, tenzij vectoring niet geactiveerd is ? ....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt gelijk, Patje, ik was weer te snel met er een caveat bij te zetten.

50/6 zou dan een repair syncprofiel kunnen zijn ( ) maar dan vind ik het een beetje vreemd dat de lijntest ook 50/6 zou aangeven (al is die misschien out-of-date, maar ik herken ook de lijntest site niet meteen -- is het die van epdnet ?).
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Die tabel is niet meer actueel. 50/6 Is het normale basisprofiel voor vectoring-lijnen 400-700m.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
BertG3
userbase crew
userbase crew

cptKangaroo schreef:Je hebt gelijk, Patje, ik was weer te snel met er een caveat bij te zetten.

50/6 zou dan een repair syncprofiel kunnen zijn ( ) maar dan vind ik het een beetje vreemd dat de lijntest ook 50/6 zou aangeven (al is die misschien out-of-date, maar ik herken ook de lijntest site niet meteen -- is het die van epdnet ?).
Het is die van EDP. Ik zal in de loop van de maand eens kijken of ik een lijntest op m'n koperpaar kan uitvoeren. Is dit noodzakelijk bij vectoring ?

Ik ga er van uit dat er vectoring is, aangezien ik in m'n Fritz Broadcom zie waar er vroeger Ikanos stond.

De 50/10 snelheid in m'n modem zag ik staan en dan zag ik inderdaad dat er een Broadcom kaart in de ROP zit. Dus m.a.w. ik zie wel de sync staan in de modem maar haal toch steeds een grove 28/3 via Speedtest.net .
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”