Ben een beetje research aan het doen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit..
Is het mogelijk om met EDPnet je eigen modem te installeren? Ik had graag het zo gezien:
Modem in router > Switches i.p.v.: Modem > Router > Switches
Ik heb een TP-LINK (TD-W9980) N600 VDSL2/ADSL2+ Modem Router.
Bedankt!
Eigen modem
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Bij een xDSL lijn is de modem toch meestal (if not always) inbegrepen in de router, dacht ik?
Ik geloof wel dat je een eigen modem/router kan steken, maar mogelijk niet elk model, afhankelijk van de fysieke structuur van het gehuurde netwerk (dat van proximus is). Je modem zal wss met bepaalde protocols ivm de lijn overweg moeten kunnen.
[ Post made via mobile device ]
Ik geloof wel dat je een eigen modem/router kan steken, maar mogelijk niet elk model, afhankelijk van de fysieke structuur van het gehuurde netwerk (dat van proximus is). Je modem zal wss met bepaalde protocols ivm de lijn overweg moeten kunnen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Het klopt, ik heb er een modem bij gekregen. Echter, deze functioneert niet echt naar mijn standaard (port forwarding heb ik niet, en heb maar 1 LAN poort) vandaar dat mijn eigen wil gebruiken. Is er een manier om uit te zoeken hoe en welke instellingen ik moet ingeven om de verbinding tot stand te brengen met EDPnet via mijn eigen modem?
Het klopt, ik heb er een modem bij gekregen. Echter, deze functioneert niet echt naar mijn standaard (port forwarding heb ik niet, en heb maar 1 LAN poort) vandaar dat mijn eigen wil gebruiken. Is er een manier om uit te zoeken hoe en welke instellingen ik moet ingeven om de verbinding tot stand te brengen met EDPnet via mijn eigen modem?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik heb zelf telenet, maar er zijn hier genoeg edpnet users die je verder zullen kunnen helpen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Indien je VDSL2 hebt, dan kan je alleen één van de goedgekeurde (whitelisted) modems gebruiken, en de TP-LINK staat niet in deze lijst.Kagetaze schreef:Ik had graag het zo gezien:
Modem in router > Switches i.p.v.: Modem > Router > Switches
Ik heb een TP-LINK (TD-W9980) N600 VDSL2/ADSL2+ Modem Router.
- - Indien je wil profiteren van de vectoring snelheden, dan heb je B-box3 (O-box3) of een Fritzbox 7360/7490 nodig.
- Anders kan je een vectoring-friendly B-box2/Sagem gebruiken
Met de TP-LINK als router zal het dus "Modem > Router > Switches" worden .
Om dubbele NAT (Router > Router) te vermijden, kan je met de TP-LINK een PPPoE sessie opbouwen, zodat je eigen router een publiek IP krijgt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Om een PPPoE-sessie op te bouwen heb je de PPPoE-inloggegevens nodig. Die vind je terug op MyEDPnet.
Je kan de BBox2/Sagem zo aanpassen dat ze enkel nog dient om een koperpaar om te zetten in UTP (simpel gezegd). Je kan het draadloos gedeelte uitschakelen en als je WAN PPPoE uitschakelt, krijgt de modem geen eigen WAN-IP meer. In geval van een fixed IP is het uitschakelen van die WAN PPPoE trouwens een vereiste.
Je kan de BBox2/Sagem zo aanpassen dat ze enkel nog dient om een koperpaar om te zetten in UTP (simpel gezegd). Je kan het draadloos gedeelte uitschakelen en als je WAN PPPoE uitschakelt, krijgt de modem geen eigen WAN-IP meer. In geval van een fixed IP is het uitschakelen van die WAN PPPoE trouwens een vereiste.
-
- Starter
Aansluitend vraagje hierop:
Werkt een Fritzbox 3490 ook samen met EDPNET ?
De helpdesk geeft hier geen informatie over, enkel dat de 7490 en 7360 gecertifeerd is.
Volgens mij zijn de 3490 en 7490 gelijk, enkel het telefoniegedeelte/antwoordapparaat is er niet bij.
Omdat ik hiervan geen gebruik maak zou het me 80€ in aanschaf schelen ...
Werkt een Fritzbox 3490 ook samen met EDPNET ?
De helpdesk geeft hier geen informatie over, enkel dat de 7490 en 7360 gecertifeerd is.
Volgens mij zijn de 3490 en 7490 gelijk, enkel het telefoniegedeelte/antwoordapparaat is er niet bij.
Omdat ik hiervan geen gebruik maak zou het me 80€ in aanschaf schelen ...
-
- Starter
EDPNET zegt dat deze niet ondersteund wordt, maar na vraag aan de helpdesk van Fritzbox, bevestiggen ze mij dat dit wel het geval is.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Beide hebben gelijk.
- - EDPnet ondersteunt de FritzBox 3490 niet, dat is hun beslissing, en hun goed recht, toch?
- De FritzBox 3490 is door Proximus goedgekeurd voor vectoring, en zal dus werken op het Proximus VDSL2 netwerk (dus ook bij EDPNet).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).