Als proximus abonnee met een smartphone zonder dataabonnement (gebruik dus enkel wifi, sms, bellen), zet je je smartphone dan best in op 2G of 3G ?
Het batterijverbruik ligt (veel ?) hoger bij 3G naar het schijnt ...
Zijn er ook voordelen aan 3G als je alleen maar belt/sms over dat netwerk ?
2G of 3G gebruiken ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Volgens mij maakt het niet veel uit of het nu op 2G of 2G/3G staat op vlak van batterijgebruik. (als er geen data gebruikt wordt)
Gewoon op 2G/3G laten staan, belkwaliteit kan alleen maar beter zijn en soms is 2G overbelast en kan je makkelijk bellen op 3G.
Geen reden om het op 2G only te laten staan. Tenzij je last ondervindt van het continu switchen tussen 3G en 2G.
Gewoon op 2G/3G laten staan, belkwaliteit kan alleen maar beter zijn en soms is 2G overbelast en kan je makkelijk bellen op 3G.
Geen reden om het op 2G only te laten staan. Tenzij je last ondervindt van het continu switchen tussen 3G en 2G.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Meten is weten, maar ik denk dat je smartphone toch steeds naar de beste 3G verbinding gaat zoeken, zelfs al gebruik je geen apps die data nodig gebruiken.
SMS en bellen gaan over toch over het GSM netwerk, daarvoor heb je dus geen mobiel netwerk nodig. Dan kan je dat ineens ook gewoon helemaal uitzetten, en dan komt je batterij helemaal ten goede. Op een iPhone is dat bijvoorbeeld settings > Cellular > Cellular data uitzetten. Ik kan dan perfect bellen en SMSen en zie geen aanduiding "E" of "3G" of "4G" meer op m'n iPhone.
SMS en bellen gaan over toch over het GSM netwerk, daarvoor heb je dus geen mobiel netwerk nodig. Dan kan je dat ineens ook gewoon helemaal uitzetten, en dan komt je batterij helemaal ten goede. Op een iPhone is dat bijvoorbeeld settings > Cellular > Cellular data uitzetten. Ik kan dan perfect bellen en SMSen en zie geen aanduiding "E" of "3G" of "4G" meer op m'n iPhone.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
Euhm... Bellen en sms'en staat los van de techniek (2G en 3G) en los van mobiele data. Volgens mij bel je meestal zelfs over 3G met proximus. TS vraagt of dat het nuttig is dat hij zijn gsm op 3G laat staan als hij geen mobiele data gebruikt.selder schreef:
SMS en bellen gaan over toch over het GSM netwerk, daarvoor heb je dus geen mobiel netwerk nodig.
Daarop zou ik antwoorden, ja, tenzij je merkt dat het voor jouw geval/dekking nadelen oplevert. (op de rand van 3G bereik en daardoor slechtere battery life)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
met proximus provider is/was het zeker aan te bevelen om data uit te schakelen. Batterij kan letterlijk leeggezogen worden in no time!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Toch wel... heb een tijdje in Brussel gezeten waar er enorme slechte 3G ontvangst was van Proximus. Resultaat was dat m'n GSM constant lag te switchen tussen 2G en 3G met als gevolg dan m'n batterij soms 's middags al leeg was... éénmaal vast gezet op 2G was het probleem opgelost.AndRo555 schreef:Volgens mij maakt het niet veel uit of het nu op 2G of 2G/3G staat op vlak van batterijgebruik. (als er geen data gebruikt wordt)
-
- Elite Poster
r2504 schreef:Toch wel... heb een tijdje in Brussel gezeten waar er enorme slechte 3G ontvangst was van Proximus. Resultaat was dat m'n GSM constant lag te switchen tussen 2G en 3G met als gevolg dan m'n batterij soms 's middags al leeg was... éénmaal vast gezet op 2G was het probleem opgelost.AndRo555 schreef:Volgens mij maakt het niet veel uit of het nu op 2G of 2G/3G staat op vlak van batterijgebruik. (als er geen data gebruikt wordt)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
AndRo555 schreef: ...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Sorry... waarschijnlijk over gelezen (in ieder geval ik kan je tweede quote hiermee bevestigen
).
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik vind nu wel informatie over welke soort netwerken en frequenties enzo waar een iPhone compatibel is, maar ik vind precies niet echt welk netwerk nu wanneer gebruikt wordt, dus welk netwerk voor welke soort communicatie. Data-verbinding naar het internet uiteraard via het 2G/3G/4G netwerk, via de APN die geconfigureerd is op je iPhone, maar de gesprekken en SMSen?
Ik denk (maar ben dus niet zeker
) dat deze nog altijd over het GSM netwerk gaan.
Als ik op m'n iPhone het "cellular data" netwerk uitzet, dan verdwijnt de E/3G/4G aanduiding in de statusbar, maar dan kan ik nog perfect bellen (ingaand&uitgaand) en kan ik SMSen versturen en ontvangen.
Over welke "verbinding" lopen die gesprekken en SMSen dan?
Als je toch belt over een 3G verbinding, hoe verklaar je dan dat de batterij van een iPhone tien keer langer meegaat als je je cellular data afzet? Als je gesprekken dan toch nog over dezelfde verbinding zouden lopen, dan zou je toestel toch evenveel naar die 2G en 3G netwerken moeten zoeken? Dan zou je batterij toch even snel leeggaan?
Ik denk (maar ben dus niet zeker
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Als ik op m'n iPhone het "cellular data" netwerk uitzet, dan verdwijnt de E/3G/4G aanduiding in de statusbar, maar dan kan ik nog perfect bellen (ingaand&uitgaand) en kan ik SMSen versturen en ontvangen.
Over welke "verbinding" lopen die gesprekken en SMSen dan?
Als je toch belt over een 3G verbinding, hoe verklaar je dan dat de batterij van een iPhone tien keer langer meegaat als je je cellular data afzet? Als je gesprekken dan toch nog over dezelfde verbinding zouden lopen, dan zou je toestel toch evenveel naar die 2G en 3G netwerken moeten zoeken? Dan zou je batterij toch even snel leeggaan?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
Bellen is over 2G en over 3G. Dit merk je vooral dat als je belt over 3G je nog wel data kan gebruiken en over 2G niet. (meestal is dat zo, er zijn een paar uitzonderingen) Als je belt of gebelt wordt ga je dus zien dat je telefoon van LTE/4G gaat op op 2G of 3G te bellen.
Sms en dataverkeer gaan gewoon over 2G/3G/4G. En dus over de technologie waar je op dat moment op zit met je gsm.
Als je je data uitzet dan verdwijnt de G/E/3G/H/H+/4G/LTE symbool, maar blijft de achterliggende techniek wel 2G/3G of 4G. Dus als ik 3G heb op mijn gsm en ik zet mobiele data af, dan blijft die op 3G zitten. (tenzij ik buiten coverage ga). Sms zal dan over die 3G connectie gaan. Bellen kan dan over 3G gaan, of je mast kan je gsm terug gooien op 2G eerdat je gebelt wordt.(dat hangt af van de configuratie enerzijds, maar zal ook afhangen hoe drukt 2G en 3G bezet zijn en hoe druk de frequentiebanden van elk bezet zijn)
Zo blijft je gsm zelfs verbonden met LTE als je je mobiel data afzet. Dit is vrij onnozel want je gsm moet toch sowieso terug naar 3G (of 2G) om te bellen. In dit geval kan je beter op je gsm 4G uit zetten. (WCDMA (3G) preferred op android)
Het openhouden van een dataverbinding kost wel wat stroom, maar lang niet de hoofdprijs. Het is elke keer dat er een notificatie is of een app wilt op het internet, dat je 3G data verbinding naar een snellere/onzuinige modus gaat (cell , een paar byte doorstuurt en dan terug 20s moet wachten eer dat die terug in energiezuinigere modus gaat. (Cell IDLE) En op een smartphone met wat apps op wordt er als snel meerdere keren per uur (als het niet vaker is) data heen en weer gestuurt. En dat voel je op je batterij.
Relevant over 3G data power states:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 5598,d.bGg
tl;dr: Of het bellen over 2G of 3G gaat is een kwestie van configuratie van Provider en belasting van die specifieke mast. Data en sms kan over 2G/3G/4G gaan.
Sms en dataverkeer gaan gewoon over 2G/3G/4G. En dus over de technologie waar je op dat moment op zit met je gsm.
Als je je data uitzet dan verdwijnt de G/E/3G/H/H+/4G/LTE symbool, maar blijft de achterliggende techniek wel 2G/3G of 4G. Dus als ik 3G heb op mijn gsm en ik zet mobiele data af, dan blijft die op 3G zitten. (tenzij ik buiten coverage ga). Sms zal dan over die 3G connectie gaan. Bellen kan dan over 3G gaan, of je mast kan je gsm terug gooien op 2G eerdat je gebelt wordt.(dat hangt af van de configuratie enerzijds, maar zal ook afhangen hoe drukt 2G en 3G bezet zijn en hoe druk de frequentiebanden van elk bezet zijn)
Zo blijft je gsm zelfs verbonden met LTE als je je mobiel data afzet. Dit is vrij onnozel want je gsm moet toch sowieso terug naar 3G (of 2G) om te bellen. In dit geval kan je beter op je gsm 4G uit zetten. (WCDMA (3G) preferred op android)
Het openhouden van een dataverbinding kost wel wat stroom, maar lang niet de hoofdprijs. Het is elke keer dat er een notificatie is of een app wilt op het internet, dat je 3G data verbinding naar een snellere/onzuinige modus gaat (cell , een paar byte doorstuurt en dan terug 20s moet wachten eer dat die terug in energiezuinigere modus gaat. (Cell IDLE) En op een smartphone met wat apps op wordt er als snel meerdere keren per uur (als het niet vaker is) data heen en weer gestuurt. En dat voel je op je batterij.
Relevant over 3G data power states:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 5598,d.bGg
tl;dr: Of het bellen over 2G of 3G gaat is een kwestie van configuratie van Provider en belasting van die specifieke mast. Data en sms kan over 2G/3G/4G gaan.