Maar alle toestellen die LAN gebruiken staan in de living. Ik heb momenteel een dubbele UTP contactdoos in de muur in de slaapkamer en in de living. Beide dozen zijn ook (dubbel) verbonden via CAT5E kabel. In de living staat een Gbit switch die alle toestellen in de kast van Gbit voorziet (VOIP, NAS, AppleTV, WLAN AP, ...)
Ik wil nu op nog een andere plaats in de living ook een bedraad LAN leggen, omdat de doorvoer naar mijn NAS via draad spectaculair hoger ligt (110MByte/s) vergeleken met PLC (11MByte/s).
Ipv nog eens een doos in de slaapkamer te plaatsen en dan nog een in de living, lijkt het me logischer dat ik heel het concept anders aanpak.
- vanuit de slaapkamer naar het meterlokaal
- daar een patchkast
- vanuit die patchkast naar een Gbit switch
- vanuit die patchkast naar de verschillende wandcontactdozen: living1 + living2 + bovenverdieping
Ik zou een patchkast overwegen, omdat een "kop" op een CAT5E kabel zetten véél moeilijker is dan een kabel in een LSA-ding prikken.
Ons huis is volledig onderkerdelerd, dus ik kan kabels via de kruipkelder leggen.
- klopt het dat ik dan van elke patch-panel poort naar een Gbit-switch poort moet?
- mag ik die Gbit kabels die in de kelder liggen in 1 buis op de muur leggen, of moet dat in aparte buizen? Of moet ik FTP kopen als ik die in 1 buis wil steken?
- hoe bevestig ik dat patch panel op de muur? Ingebouwd in een kast, of gewoon pat op de muur?
- zijn er bepaalde merken van patch panels die ik moet mijden?
Producten die ik nu voor ogen heb:
- dubbele wandcontactdoos voor in de living
- CAT5E-kabel
- patch paneel
- Gbit switch