Subsidies voor fossiele brandstoffen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 19/05/2015
Overheid financiert zelf opwarming van klimaat

Dit jaar zullen overheden wereldwijd 5,3 biljoen dollar subsidies spenderen aan fossiele brandstoffen zoals olie, gas en steenkool. Dat blijkt uit een studie van het IMF. Het enorme cijfer ligt zelfs hoger dan de globale uitgaven voor gezondheidszorg.
Volgens het IMF komt de wereldwijde ‘energiesubsidie’ dit jaar uit op 5,3 biljoen dollar. Om dat tastbaar te maken: een biljoen komt overeen met een miljoen miljoen, of tien tot de twaalfde macht. Het gaat om 6,5 procent van het wereldwijde ‘bruto nationaal product.’
‘Deze schatting is choquerend’, schrijven IMF-economen Benedict Clements en Vitor Gaspar in een blogpost over de studie. ‘Het ligt waarschijnlijk zelfs hoger dan het bedrag dat overheden wereldwijd aan gezondheidszorg spenderen.’ Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie werd in 2013 zes procent van het wereldwijde bbp aan gezondheidszorg gespendeerd.
Niet onbelangrijk:
De onderzoekers definiëren energiesubsidies als het verschil tussen wat verbruikers voor hun energie betalen en de ‘echte kosten’, plus btw.

Die echte kosten omvatten de prijs om de energie op te wekken, plus de schade die het verbruik aanricht aan mens en milieu. ‘Die schade komt van de CO2-uitstoot en de klimaatopwarming, de gezondheidsgevolgen van luchtvervuiling en de kosten van files, ongevallen en schade aan het wegennet’, schrijven de economen. ‘En het gros van die kosten wordt door de lokale bevolking gedragen.’
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wat is dan "de prijs" om 1 liter mazout "op te wekken" ?
Ik stel me vragen bij de redenering maar ik kan me wel vinden in de geest van het resultaat.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik zat onlangs met een geoloog van Shell op de TGV en benzine "kost" volgens hem minder 0.1 Euro per liter zonder winstmarges en taxen.
In Saoudi Arabia is de prijs aan de pomp ongeveer 0.15 Euro/liter.
De prijs per barrel is natuurlijk een spel van vraag/aanbod, winstmarges en speculaties.

http://www.globalpetrolprices.com/Saudi ... ces/#hl146
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Alles hangt af van de bron:
- goedkoop op te pompen of niet
- kwaliteit van de olie (stoperig, vervuild, ...)
- nabijheid van rafinage-installatie

Zo is het eindproduct in Iran redelijk duur (en subsidieert de overheid daar fors), ondanks het feit dat ze zelf oppompen. Ze hebben te weinig refinnage-capaciteit. Dus eerst ruwe olie uitvoeren en nadien het afgewerkt product invoeren.

Er is dus niet iets zoals "de prijs van een liter benzine", er is wel de prijs van een liter benzin van die bron uit die raffinaderij.
Prijzen van verschillende referentie-types olie:
Afbeelding

Prijs om de olie boven te halen:
Afbeelding

Prijs op de wereldmarkt, dat een bepaald land nodig heeft om geen deficit te hebben:
Afbeelding

http://www.economist.com/news/finance-a ... whack-rest
http://www.economist.com/news/internati ... nt-critics
http://focusonfracking.blogspot.de/2014 ... s-oil.html

De eindprijs, die je achter de link van johan.devos kan vinden, is puur wat je als consument betaalt, rekening houdend met:
- belastingen (incl BTW)
- subsidies
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Met zo'n redeneringen kan je natuurlijk vanalles aantonen. Er sterven in België elk jaar ongeveer 3000 mensen aan de ziekenhuisbacterie, en ongeveer 750 in het verkeer. Dus eigenlijk zou het veel beter zijn alle ziekenhuizen te sluiten dan zich op verkeersveiligheid te focussen. Of mis ik iets? :)

De automobilist betaalt in België overigens zo'n 14 miljard eur/jaar aan BIV, verkeersbelasting, accijnzen op brandstof,... (en ik denk dan nog dat BTW op nieuwe wagens niet mee in dat bedrag zit). Da's ongeveer de helft van wat we aan gezondheidszorg uitgeven (26 miljard). In bepaalde landen met zeer lage of onbestaande accijnzen op brandstof hebben ze misschien wel een punt, maar volgens mij niet in België...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@verkeersveiligheid:
je mist zeker iets, de (zwaar)gewonden in het verkeer.

Het is wel interessant om te zien dat fossiele brandstoffen zoveel subsidies krijgen, zeker als je het bashen op ondersteuning van groene energie in ogenschouw neemt.

IMF persbericht
IMF rapport (PDF)
Ze maken jammer genoeg geen oplijsting per land, enkel per groep van landen:
Advanced Economies
Commonwealth of Independent States
Emerging and Developing Asia
Emerging Europe
Latin America and the Caribbean
Middle East, North Africa, and Pakistan
Sub-Sahara Africa
België zit in de "Advanced Economies "
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”