Bbox3 Sagem Tool

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ik kan de tool niet meer gebruiken omdat ik mijn modem sagem heb moeten omruilen, doordat deze regelmatig herstarte (bug,fout in modem?)
Heb nu een Technicolor, dus met enkel een speedtest zal ik weten op wat snelheid ik zit, tenzij er binnenkort iets uit de bus komt met deze tool of die andere VdslTool van qless.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Bavooo
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:32

Maandje geleden verhuisd en zonder na te denken weer belgacom gekozen, het was immers maar 200 meter verder dus dacht dat verbinding wel min of meer hetzelfde zou zijn. Niet dus (ik kom van 50Mb). De technieker van Belgacom had er al geen goed oog in: "Dat zal 16Mb down zijn misschien lukt 20Mb ook wel." Euhm wat :eek: . Ondertussen toch al naar 25Mb geklommen en blijk sinds een paar dagen op 30Mb te zitten. Iemand die deze output begrijpt en weet of er nog rek op zit? Ben redelijk hard aan het twijfelen om eens bij telenet te horen want dit is onwerkbaar, vooral voor TV. 1 kanaal HD opnemen en terwijl niets anders kunnen kijken :roll: , beetje de middeleeuwen.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.7
-----------------------

Downstream current bit rate:   30 063 kbps
Upstream current bit rate:     8 048 kbps

Downstream max bit rate:       41 490 kbps
Upstream max bit rate:         11 384 kbps

Downstream attenuation:        19,0 dB
Upstream attenuation:          0,0 dB

Downstream noise margin:       10,1 dB
Upstream noise margin:         7,5 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     No
Proximus profile:              LP048
DLM:                           No
Repair:                        Yes
Distance (experimental):       640 m
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Had hetzelfde probleem na een verhuis. Zat op 20/2 (240 m van kast) en tegelijk HD opnemen en kijken was niet mogelijk. Technieker laten komen en op diezelfde dag ging het ineens wel! :wink: Waarschijnlijk zat er iets fout in de kast want tot die dag had het maanden niet gewerkt, zonder uitzondering. Nu zit ik door diverse verhogingen op 50/10 en heb ik ineens een goeie lijn die nog kan verbeteren tot 70/10. Net op tijd opgelost want ook ik dacht aan switchen naar telenet.

Met snelheid van 30 zou tegelijk opnemen en kijken in hd wel mogelijk moeten zijn. Bel eens naar technische dienst om uw lijn na te kijken of de aansluiting in de kast te controleren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

philippe_d schreef:Ik heb de indruk dat de nieuwe berekening van de afstand iets te optimistisch is (afstand onderschat), misschien was de oude formule toch realistischer?
Regulus schreef:FWIW ... De tool versie 0.7 geeft mij 610 m en de nieuwe versie trekt mij naar 507 m .. aardbeving van Nepal toch merkbaar ? :lol: (de VDSL2 tool gaf mij 591m)
In v0.9 van de tool is de oude formule terug geïmplementeerd. De feedback die ik hier krijg is zeer nuttig, nu weet ik dat de vorige formule toch nauwkeuriger was :-)
franjo schreef:alleen het proximus profile mist nog steeds
Is gefixt ondertussen, het LP nr was nog niet gekend toen ik v0.8 uitbracht.
Tomsworld schreef:Soms heb je tijd en wil je een beetje testjes doen op je lijn
...
Nuttige test, wat me wel opvalt is dat de max snelheid en afstand veel verschilt tussen de VDSL2 Tool en de BBOX3 tool.
Patje schreef:Ik kan de tool niet meer gebruiken omdat ik mijn modem sagem heb moeten omruilen, doordat deze regelmatig herstarte (bug,fout in modem?)
Heb nu een Technicolor, dus met enkel een speedtest zal ik weten op wat snelheid ik zit, tenzij er binnenkort iets uit de bus komt met deze tool of die andere VdslTool van qless.
Technicolor ondersteuning moet je (helaas) niet rap verwachten. Ik heb vroeger een Technicolor gehad, maar kon er niks van data uithalen, die zit echt potdicht (zoals het eigenlijk hoort). Bij Sagem gebeurt er heel veel in javascript, zoals encryptie en systeemwaarden ophalen (zo hoort het dus niet), waardoor het voor mij mogelijk was om de werking uit te vissen, en de 'truuk' toe te passen.
Bavooo schreef:Maandje geleden verhuisd en zonder na te denken weer belgacom gekozen, het was immers maar 200 meter verder dus dacht dat verbinding wel min of meer hetzelfde zou zijn. Niet dus (ik kom van 50Mb). De technieker van Belgacom had er al geen goed oog in: "Dat zal 16Mb down zijn misschien lukt 20Mb ook wel." Euhm wat :eek: . Ondertussen toch al naar 25Mb geklommen en blijk sinds een paar dagen op 30Mb te zitten. Iemand die deze output begrijpt en weet of er nog rek op zit? Ben redelijk hard aan het twijfelen om eens bij telenet te horen want dit is onwerkbaar, vooral voor TV. 1 kanaal HD opnemen en terwijl niets anders kunnen kijken :roll: , beetje de middeleeuwen
Je zit in zone 2, dus eens vectoring geactiveerd wordt zou je toch 50/6 moeten kunnen halen. 2 HD kanalen bekijken moet zeker mogelijk zijn, anders moet je eens uw decoder herstarten?
Laatst gewijzigd door pyro85 op 17 mei 2015, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

In v0.9 van de tool is de oude formule terug geïmplementeerd.
kunnen we deze versie 0.9 al ergens downloaden ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bavooo schreef: De technieker van Belgacom had er al geen goed oog in: "Dat zal 16Mb down zijn misschien lukt 20Mb ook wel." Euhm wat :eek: . Ondertussen toch al naar 25Mb geklommen en blijk sinds een paar dagen op 30Mb te zitten.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.7
-----------------------
Downstream current bit rate:   30 063 kbps
Upstream current bit rate:     8 048 kbps
Downstream noise margin:       10,1 dB
Upstream noise margin:         7,5 dB
Distance (experimental):       640 m
Op het éérste zicht zit je in zone 3 (gestart met 16Mbps, en dan via 25Mbps opgeklommen naar 30Mbps).
Maar gezien jouw upload van 8 Mbps, zit je dus wel degelijk in zone 2 :-) .
  • - ofwel zit je op <700m van een oude ROP
    - ofwel zit je op <900m van een nieuwe ROP, en ben je hierdooor naar "zone 2" verhuisd.
Zoals de andere posters al schreven zit er hier géén rek meer op (zowel upstream als downstream snr op de limiet), je blijft dus voorlopig op 30/8 denk ik. Tot dat vectoring op jouw ROP actief wordt, dan ga je naar 50/6.

Wat betreft aantal TV's in zone 2:
  • - zonder vectoring, ongeacht de goede snelheid die je kreeg via DLM: 2HD + 1SD (gebaseerd op 20/2).
    - met vectoring: 3HD + 1SD (gebaseerd op 50/6).
Maar zelf indien je in zone 3 zou zitten heb je 2HD (gebaseerd op 16/2).
Dus één kanaal opnemen in HD en één bekijken moet perfect mogelijk zijn!
pyro85 schreef:
Tomsworld schreef:Soms heb je tijd en wil je een beetje testjes doen op je lijn

Nuttige test, wat me wel opvalt is dat de max snelheid en afstand veel verschilt tussen de VDSL2 Tool en de BBOX3 tool (max snelheid en afstand).
- De afstand verschilt omdat beide tools andere formules gebruiken voor de berekening van de afstand.
- De snelheid verschilt omdat Arno in de output van de VDSL2 Tool (v3) een "calculated max" geeft, en niet de "modem max" (zoals uitgelezen). De calculated max is ca 82% van de modem max (waarschijnlijk wilde hij in zijn tool een meer realistische verwachting geven in plaats van een theoretische waarde).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bavooo
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:32

Bedankt voor de respons. Net nog eens geprobeerd, en 1 HD kanaal opnemen en terwijl SD kijken lukt, als ik dan naar HD wil kijken komt de melding dat de opname wordt gestopt. Ik zal eens naar Belgacom moeten bellen.
En dan ook maar hopen dat vectoring snel wordt geactiveerd. Zijn er truckjes om dit sneller te laten activeren? Of is wachten tot het "langskomt" de enige optie?
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

jackho schreef:
In v0.9 van de tool is de oude formule terug geïmplementeerd.
kunnen we deze versie 0.9 al ergens downloaden ?
Nee nog niet, ik denk dat deze volgende week zal klaar zijn :)
Dit kan je alvast verwachten:
- live update van profielen, bedankt aan jantje81 voor de hosting :-D
- nieuwe profielen toegevoegd (zie deze post: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 75#p605275)
- profielbepaling houdt nu ook rekening met vectoringstatus indien gekend (dit zal uw foutieve profielbepaling fixen, jackho)
- profielbepaling houdt nu ook rekening met afstand
- afstandsbepaling is nu terug zoals in v0.7

Moet nu alles nog grondig testen en afwerken.
Bavooo schreef:En dan ook maar hopen dat vectoring snel wordt geactiveerd. Zijn er truckjes om dit sneller te laten activeren? Of is wachten tot het "langskomt" de enige optie?
Geen truukjes, gewoon puur geduld hebben. Je kan eens contact opnemen met de helpdesk of uw dichtstbijzijnd Proximus center, misschien dat zij iets lossen? (al schat ik dat de kans zeer klein is) Ik denk dat het ook wat afhangt van het aantal Proximus klanten in uw buurt.
De vectoring-uitrol ging 2 jaar duren, we zijn nu al over de helft, dus nog maximaal 8 a 12 maand geduld :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je ROP al vectoring is, maar je lijn nog niet, dan kan je vectoring misschien forceren door het 0800 nummer. De TBF zal jou dan direct het vectoring profiel geven.
Dat was toch de ervaring van Tomsworld bij zijn testjes (zie laatste test): http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p606704
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Inderdaad hij detecteert via een TBF test altijd opnieuw het remote modem type en past het lijnprofiel aan.

@philippe_d

Ik wil wel te weten komen waar de fout nog zit bij mij via lijntest / proximus.be geven dat ik 70/6 zou moeten halen maar ik krijg een profiel dlm zone 2 terwijl de marges meer dan groot genoeg zijn. Ik zou graag iemand vinden bij proximus die de reële lengte kan meten om te weten of er een fout is op mijn lijn of dat er een fout is in de proximus database.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb deze topic bij onze franstalige vrienden even gelezen, blijkbaar is er wat discussie over de afstandsbepaling. Zo zou de afstand bij solitaire2511 met 1440m ongeveer 500m afwijken (werkelijke afstand 955m).
Hiervoor heb ik mogelijk een oplossing. Als ik ervan uit ga dat de waarde 'UPBOKLE' bepaald wordt op de frequentie waarop de lijn momenteel actief is (17 of 8Mhz), dan moet de formule daar rekening mee houden (is nu niet het geval).

Dit is de formule van v0.7, eerdere feedback van gebruikers gaf aan dat dit redelijk nauwkeurig was voor afstanden < 700m.

Code: Selecteer alles

    Distance = (upbokle / 20) * 1000;
De 20 heeft als betekenis 20dB/km.
Dit is een formule die een linear resultaat geeft, bij v0.8 was deze licht aangepast naar een curve.

Bij solitaire2511 is de afstand 1440m, dus de UPBOKLE waarde is volgens de formule 28.8dB. Hij zit op een 8d profiel, dus de parameter 20db/km zal hier mogelijks niet kloppen. Als ik deze parameter aanpas naar 30dB/km voor 8d, dan kom uit bij 960m, wat de werkelijke afstand is bij hem.
Hoe hoger de parameter, hoe dichter bij de rop.

Nuttige feedback apprecieer ik altijd, dit helpt me om de tool beter te maken ;)

De resultaten van andere personen die op 8d profielen zitten zullen bepalen of deze redenering klopt (of niet).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Zou je als benadering niet kunnen nemen:

A=k*l*sqrt(freq)

k = constante van de draad (moet je maar iets voor vinden aan de hand van wat data)
l= lengte in km
freq = frequentie in MHz (centrale freq, dus 4.15MHz voor 8d en 8.8MHz voor 17a)
A in dB

Zo kom ik aan een k voor jouw voorbeeld (28.8dB,955m,8d) op k=14.80

Dus dan krijg je:

l = A/(k*sqrt(freq))
Met k = 14.80 en freq= 4.15 of 8.8 (of iets anders mocht er ooit 30MHz komen, of g.fast, maar ik vrees voor de accuraatheid in dat geval)


De wortel is zover mijn kennis reikt nog wel een goede benadering voor de Attenuation in dB. Ik zal eens wat verder spitten op het internet en wat cursussen of ik iets beters vind.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Dit is misschien een hulp om de benadering op pijl te zetten. Att (in dB) vs freq verloopt vrij goed volgens een wortel.

Meer info:
http://www.ti.com/sc/docs/products/network/vdslwp.pdf
Bijlagen
Screenshot 2015-05-21 22.44.51.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

pyro85 schreef: Als ik ervan uit ga dat de waarde 'UPBOKLE' bepaald wordt op de frequentie waarop de lijn momenteel actief is (17 of 8Mhz), dan moet de formule daar rekening mee houden (is nu niet het geval)....

Nuttige feedback apprecieer ik altijd, dit helpt me om de tool beter te maken ;)
Een juiste afstandsbepaling zal nooit mogelijk zijn.
  • je zou inderdaad rekening kunnen houden met het profiel, maar dat geeft jou alleen de frequentie van het hoogste kanaal (resp. 8MHz en 17MHz), dus niet de gemiddelde verzwakking op de lijn over het gehele spectrum, wat voor iedere lijn verschillend is.
  • de CPE weet onmogelijk de dikte van de koperdraad tussen de ROP en de aansluiting. Proximus gebruikt koper van 0.5 mm en 0.6 mm, maar de dikke bundels vanuit de Lex en kunnen ook 0.4mm zijn.
    Gezien Proximus voor de profilebepaling uitgaat van 1dB/km verlies (bij 800Hz), geven ze hiermee aan dat ze zich baseren op koper van 0.6mm (1 dB/km bij 800Hz is namelijk de verzwakking bij 0.6 mm)
  • last but not least, bij welke frequentie is de UPBOKLE gemeten? Want deze waarde wijkt toch af van de downstream attenuation (deze laatste is inderdaad afhankelijk van het profiel) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Ik had mezelf blijkbaar al het antwoord gegeven :P
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p598499
This parameter contains the estimated electrical length
expressed in dB at 1 MHz, kl0. This is the final electrical
length that would have been sent from the VTU-O to VTU-R if
the electrical length was not forced by the CO-MIB.
The value ranges from 0 to 128 dB in steps of 0.1 dB."
UPBOKLE wordt dus op 1MHz gemeten, waardoor mijn eerdere theorie in het water valt.
Een 100% juiste afstandsbepaling zal inderdaad nooit mogelijk zijn, maar de UPBOKLE waarde brengt me wel in de buurt omdat deze onafhankelijk is van uw profiel en snelheid. Het is een kwestie van de juiste formule te vinden. Mijn doel is om de afwijking toch binnen de 15% te houden.
AndRo555 schreef:Dit is misschien een hulp om de benadering op pijl te zetten. Att (in dB) vs freq verloopt vrij goed volgens een wortel.

Meer info:
http://www.ti.com/sc/docs/products/network/vdslwp.pdf
In v0.8 had ik ook al ongeveer zo'n grafiek, ik zat toch al min of meer op het juiste spoor :)
Ik heb de formule nu verder aangepast in v0.9 om minder afwijking te hebben voor afstanden < 400m
Zie hieronder de grafiek:
afstand.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

pyro85 schreef:UPBOKLE wordt dus op 1MHz gemeten, waardoor mijn eerdere theorie in het water valt.
Een 100% juiste afstandsbepaling zal inderdaad nooit mogelijk zijn, maar de UPBOKLE waarde brengt me wel in de buurt omdat deze onafhankelijk is van uw profiel en snelheid
Inderdaad onafhankelijk van frequentie (gezien gemeten bij 1.000 Hz), en dus onafhankelijk van profiel en snelheid.
Maar nog steeds zéér afhankelijk van de dikte van het koperpaar.
Zie grafiek nummer 3, pag 8 van de PDF in bovenstaande link:
  • - verzwakking bij 1 MHz op een koperpaar van 0.4 mm (26 AGW) is ca 26 dB/km
    - verzwakking bij 1 MHz op een koperpaar van 0.5 mm (24 AGW) is ca 21 dB/km
Voor één bepaalde kabeldikte is de curve wellicht lineair.
Probleem is dat een CPE niet weet welke kabels er gebruikt zijn tussen de ROP en de aansluiting, een exacte schatting is dus op deze basis onmogelijk.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

zou het ontvangstniveau door CPE niet doorgeven worden aan de Lijnkaart, en dat zo de verzwakking exact gekend is.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

jackho schreef:zou het ontvangstniveau door CPE niet doorgeven worden aan de Lijnkaart, en dat zo de verzwakking exact gekend is.
uiteraard wisselen CPE en DSLAM deze gegevens met elkaar uit (er is per slot van rekening ook nog zoiets als upstream verzwakking, die uiteraard niet volledig identiek is aan downstream wegens lagere frequenties)

Hoe de elektrische lengte berekend wordt staat in de G.993.2 (https://www.itu.int/rec/T-REC-G.993.2-201112-S/en) in par. 7.2.1.3.2.1
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

En voila deze avond, plots geen internet en tv, 2 reboots van mijn modem, nooit geweten dat de BBOX3 rebooten voor een een profiel change en voila:

de eerste weken :

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.8
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.998 kbps
Upstream current bit rate:     6.063 kbps

Downstream max bit rate:       131.604 kbps
Upstream max bit rate:         26.213 kbps

Downstream attenuation:        13,7 dB

Downstream noise margin:       30,7 dB
Upstream noise margin:         19,6 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP___
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       277 m

en nu

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.8
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     10.064 kbps

Downstream max bit rate:       129.567 kbps
Upstream max bit rate:         25.834 kbps

Downstream attenuation:        13,8 dB

Downstream noise margin:       23,8 dB
Upstream noise margin:         15,5 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP145
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       277 m
50/6 -> 70/10 enige verandering is de Dowstream noise margin, attainable is gelijk gebleven.

Dus waar de glitch gezeten heeft, geen idee belgacom site gaf altijd 70 Mbit, afstand leek ok maar geen enkele lijntest veranderde het, storing in de bundel, bij de migratie ? Lijnprofielen opnieuw toegekend.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Mooi, mooi, maar jouw onderschrift klopt nu niet totaal niet meer :P
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Lol....mooi voorbeeld van hoe snel een lijnsnelheid toch kan verbeteren ;-)
Van 16/0,5 naar 70/10 op hoeveel tijd?
Gebruikersavatar
yama
Premium Member
Premium Member
Berichten: 643
Lid geworden op: 24 jul 2007, 16:40
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.8
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     10.064 kbps

Downstream max bit rate:       121.359 kbps
Upstream max bit rate:         25.288 kbps

Downstream attenuation:        12,7 dB

Downstream noise margin:       20,9 dB
Upstream noise margin:         15,3 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP145
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       281 m
Zo eindelijk een bbox3 gekregen en snelheden veel beter dan met mn bbox2 me happy :)

Mod comment: gelieve uw signature te verkleinen, neemt onnodig veel plaats in. dank
Laatst gewijzigd door philippe_d op 30 mei 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: zie mod break
Afbeelding
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Versie 0.9 kan hier gedownload worden: https://www.belgacomcloud.be/?shareObje ... 7668f8029b
In deze versie ligt de nadruk op het correct bepalen van de profielen.

Changelog:
- een hele hoop ontbrekende profielen toegevoegd (zie deze post: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p605275)
- live update van profielen, bedankt aan jantje81 voor de hosting! :-)
- profielbepaling houdt nu ook rekening met afstand (indien deze berekend kon worden)
- profielbepaling houdt nu ook rekening met vectoringstatus (indien deze bepaald kon worden)
- afstandsbepaling voor bbox3 werd aangepast, deze zou nu een meer correct resultaat moeten geven

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     10 064 kbps

Downstream max bit rate:       90 953 kbps
Upstream max bit rate:         15 049 kbps

Downstream attenuation:        11,5 dB

Downstream noise margin:       11,9 dB
Upstream noise margin:         8,2 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP145
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       275 m
In v0.10 zal de nadruk eerder liggen op optimalisaties en het sneller ophalen van bepaalde waarden.

K'zou eigenlijk eens eenmalig een expert of admin-toegeng moeten bemachtigen, zodat ik kan zien welke waarden er nog in de bbox zitten die interessant zijn... Zonder die toegang kan ik de tool eigenlijk niet veel meer verbeteren.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Kom eens langs, daar kan voor gezorgd worden ;)
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 11 keer

helemaal in orde , bedankt!

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49,999 kbps
Upstream current bit rate:     6,063 kbps

Downstream max bit rate:       111,131 kbps
Upstream max bit rate:         25,592 kbps

Downstream attenuation:        16.3 dB

Downstream noise margin:       25.1 dB
Upstream noise margin:         19.8 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP137
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       442 m
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   50,199 kbps
Upstream current bit rate:     10,004 kbps

Downstream max bit rate:       63,982 kbps
Upstream max bit rate:         10,004 kbps

Downstream attenuation:        13.4 dB

Downstream noise margin:       12.8 dB
Upstream noise margin:         0.0 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     No
Proximus profile:              LP058
DLM:                           Yes
Repair:                        No
Distance (experimental):       355 m
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Petervanakelyen schreef:Kom eens langs, daar kan voor gezorgd worden ;)
K'wist dat je al een manier had voor de Technicolor, maar ook voor de Sagem? Nice!
Heeft het toevallig iets te maken met de verborgen seriële poort? :wink:


Geen idee wat Proximus deze nacht uitgestoken heeft met mijn lijn, maar mijn waarden zijn serieus verbeterd. De max download is zomaar even gestegen met 33mbps :-D Nu komen mijn resultaten eindelijk overeen met de andere vectoring-lijnen.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     10 064 kbps

Downstream max bit rate:       124 311 kbps
Upstream max bit rate:         22 270 kbps

Downstream attenuation:        11,6 dB

Downstream noise margin:       22,4 dB
Upstream noise margin:         13,1 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     Yes
Proximus profile:              LP145
DLM:                           No
Repair:                        No
Distance (experimental):       270 m
Misschien zijn ze de lijnen aan het voorbereiden voor 100/10? *fingers crossed* Was iets voor Q2 2015 als ik me niet vergis.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ik heb zo de indruk dat als ze de rop overschakelen naar Vectoring dat je DTM wel enkele dB's zakt met een bbox2 !
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate   69†999 kbps
Upstream current bit rate     10†049 kbps

Downstream max bit rate       84†611 kbps
Upstream max bit rate         10†049 kbps

Downstream attenuation        10,0 dB

Downstream noise margin       11,1 dB
Upstream noise margin         0,0 dB

DSL standard                  VDSL2
VDSL2 profile                 17a
Vectoring                     Yes
Proximus profile              LP145
DLM                           No
Repair                        No
Distance (experimental)       225 m
Volgens mij waren de waarde vroeger met een bbox2 en DLM op 70/6 vergelijkbaar, 84Mbps down is niet echt vectoring waardig imho. :-(
Ook verdacht dat de upstream max bitrate exact hetzelfde is waarop de modem zich intraint.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   50 200 kbps
Upstream current bit rate:     10 054 kbps

Downstream max bit rate:       89 179 kbps
Upstream max bit rate:         128 kbps

Downstream attenuation:        11,0 dB

Downstream noise margin:       19,4 dB
Upstream noise margin:         11,5 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     No
Proximus profile:              LP058
DLM:                           Yes
Repair:                        No
Distance (experimental):       245 m
Upstream max bit rate lijkt me raar???
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
brampiec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 nov 2010, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb zonet een automatisch lijntest uitgevoerd op mijn lijn om te zien of ik al dan niet op een vectoring profiel zou terecht komen maar zonder resultaat. Al lijken mijn lijnwaarde lichtjes verbeterd te zijn. Waar aan zou dit kunnen liggen?

Dit is de output met de nieuwe tool v0.9 (na de automatische lijntest van vandaag):

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   50.200 kbps
Upstream current bit rate:     10.054 kbps

Downstream max bit rate:       59.117 kbps
Upstream max bit rate:         10.054 kbps

Downstream attenuation:        11,3 dB

Downstream noise margin:       8,8 dB
Upstream noise margin:         0,0 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     No
Proximus profile:              LP058
DLM:                           Yes
Repair:                        No
Distance (experimental):       275 m
Vorige resultaten met versie v0.8 van de tool:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.8
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   50.200 kbps
Upstream current bit rate:     10.049 kbps

Downstream max bit rate:       52.211 kbps
Upstream max bit rate:         10.049 kbps

Downstream attenuation:        11,2 dB

Downstream noise margin:       6,6 dB
Upstream noise margin:         0,0 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     No
Proximus profile:              LP058
DLM:                           Yes
Repair:                        No
Distance (experimental):       239 m
fsi01
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2015, 18:50

Bij het inloggen als user in de Sagem Tool krijg ik steed de meldong login incorrect
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

fsi01 schreef:Bij het inloggen als user in de Sagem Tool krijg ik steed de meldong login incorrect
Je moet de login gebruikt die op de Bbox staat. Ben je zeker dat 'user' is aangeduid? Dat je hoofdletters hebt gebruikt in het wachtwoord waar nodig? Een nul of een o hebt verwisseld?
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
fsi01
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2015, 18:50

Bedankt thomasv
Het bleek een ander probleem te zijn ... heb een Technicolor (etiket moeilijk zichtbaar ...), kan tool dus niet gebruiken.
Probeer snelheid te achterhalen, Belgacom heeft downloadsnelheid blijkbaar verhoogd van 20 naar 40 en dan terug naar 30
Sindsdien veel problemen Belgacom TV ... bij overschakelen naar andere zender veel trager en in 10% van de gevallen verschijnt boodschap geen signaal (1 sec) ... is zeer vervelend bij zappen ... en ook mozaiekvorming bij vorming beeld
Oplossing, lag zogezegd aan binnenbekabeling ... bbox 2 moeten omruilen naar bbox 3 , Belgacom technieker heeft in huis ook nog wat veranderd maar probleem blijft
Hij zegt dat dit aan de firmware ligt en dat ik wat geduld moet hebben ...
2 weken geleden (bij 20) werkte alles nog perfect en was snelheid TV & Internet zeker snel genoeg
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30 057 kbps
Upstream current bit rate:     4 046 kbps

Downstream max bit rate:       42 677 kbps
Upstream max bit rate:         4 046 kbps

Downstream attenuation:        18,1 dB

Downstream noise margin:       16,4 dB
Upstream noise margin:         0,0 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     No
Proximus profile:              LP039
DLM:                           Yes
Repair:                        No
Distance (experimental):       602 m
Wat ik mij hier afvraag of het werkelijk een 17a profiel is... volgens mij is dit een 8d profiel.

Klopt dit ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

zone 2 heeft ook een 17a profiel
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Mja 17a heeft toch een 6 up , dus zou dat 30/6 moeten zijn en geen 30/4
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

hardyscript schreef:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.9
-----------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30 057 kbps
Upstream current bit rate:     4 046 kbps
Wat ik mij hier afvraag of het werkelijk een 17a profiel is... volgens mij is dit een 8d profiel.
Klopt dit ?
Inderdaad waarschijnlijk 8d, zone 3, 16.5/2 > DLM 30/4
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

LP039 is toch ook voor zone 2 met 30/4, toch ergens in een of ander tabel hier ergens gelezen, of ben ik dan zo verkeerd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja, maar een 17a profiel, zelfs achteraan in zone 2, zou waarschijnlijk een veel betere "downstream max bitrate" geven?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”