Inductiekoken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

We koken meer dan 10 jaar met Frisler potten en pannen op inductie, zeer tevreden.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Hier Demeyere + 1 pot van Atag-inductie zelf, maar die warmt zeker 30% trager dan de potten van Sylvinox Demeyere !
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Hier setje potten van den aldi 12 jaar geleden gekocht ...
voor de rest allemaal tefal nu ....

Ik heb echter steeds het probleem dat mijn potten en pannen veel te klein zijn en dan kook ik vaak maar voor 4 man.

maar echt grote pannen zijn duur en moeilijk te vinden.
Afbeelding
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Wij hebben sinds een jaar Demeyere, wat een verschil met de potten van Ikea..

Veel rapper warm, houd de warmte beter vast...'iestje' duurder maar het verschil is enorm.

Zijn nu aan het kijken voor inductievuur, alleen hebben wij maar een 32A aansluiting.

trouwens op Piot.be veel te vinden en goedkoop.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

32A monofasig of 3fasig?
3fasig is 25A al meer dan genoeg.
Monofasig is 32A de norm, vermoedelijk is uw hoofdautomaat 40A. Je hebt liever dat uw kookfornuur uitvalt dan heel uw huis :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

petzl schreef:maar echt grote pannen zijn duur en moeilijk te vinden.
Makro, Metro, ISPC, Hanos... Ik weet het, op Makro na, allemaal speciaalzaken voor horeca waar je niet in komt zonder klantenkaart maar als je iemand kent die in de voedingssector actief is kan je misschien eens vragen om mee te gaan naar 1 van deze winkels. Daar hebben ze een aanbod van grote potten en pannen. Niet meteen de goedkoopste winkels, dat weet ik.
Je mag ook altijd met mij eens meegaan naar 1 van die winkels, maar ik ga niet elke week en als ik al ga is het op een zaterdag.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 11 mei 2015, 10:01, in totaal 2 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:32A monofasig of 3fasig?
3fasig is 25A al meer dan genoeg.
Monofasig is 32A de norm, vermoedelijk is uw hoofdautomaat 40A. Je hebt liever dat uw kookfornuur uitvalt dan heel uw huis :).
Ik heb er niet veel verstand van maar bij mij is het 3 fasen en 40A. Is altijd zo geweest.
heist_175
Moderator
Moderator

Uw kookplaat is aangesloten op 3fasen en 40A? Daar kan je 2 kookplaten op aansluiten :).
Normaal is dat dus 3F 25A of 1F 40A, omdat hoe hoger het amperage, hoe dikker de kabel moet zijn. En dus duurdere zekering én duurdere kabels.

3F 25A -> 5G4 (4mm² draaddoorsnede) -> €3,07 per meter (preflex VOB)
1F 40A -> 3G6 (6mm² draaddoorsnede) -> €2,77 per meter (preflex VOB)
3F 40A -> 5G6 -> €4,58 per meter (preflex VOB)
(enkel geldig voor automaten, niet voor smeltveiligheden)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Uw kookplaat is aangesloten op 3fasen en 40A? Daar kan je 2 kookplaten op aansluiten :).
Normaal is dat dus 3F 25A of 1F 40A, omdat hoe hoger het amperage, hoe dikker de kabel moet zijn. En dus duurdere zekering én duurdere kabels.
Bij mij komt er van Electrabel (of de compagnie zoals de mensen vroeger zegden) 3 fasen binnen op 40A (3x400V + N + A). Mijn inductieplaat is aangesloten op 3 fasen met een kabel van 6mm2. Ik dacht dat de zekering voor mijn inductieplaat 25A is, ik ben er niet zeker van; Ik zou het moeten bekijken in de zekeringenkast.
heist_175
Moderator
Moderator

Het is ook niet Electrabel, maar Eandis of Infrax.
Electrabel is een producent én een verkoper.
Eandis is de netbeheerder en -distributeur: zij zorgen voor de infrastructuur en zorgen dat de energie op de juiste plaats aankomt.

Als uw hoofdautomaat 40A is, zal uw kookplaat geen 40A zijn.
Stel dat er iets mis is met uw kookplaat (ze verbruikt meer dan 40A), welke automaat zal dan springen? Die van de kookplaat of die van heel het huis?
Daarom wordt er altijd een lagere automaat in de zekeringkast gezet, lager dan de hoofdautomaat.
Tenzij je met "snellere" automaten begint (andere reactiecurve) bv een type B. Maar die zijn een pak duurder

1F 40A curve C -> €17,6
1F 40A curve B -> €22,5
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb 2 zekeringkasten: 1 voor living, bovenverdieping en garage en 1 kast enkel en alleen voor de keuken. Vanaf hoofdkast (van de living) vertrekt er kabel naar kast voor de keuken. Die kabel is dus ook in de hoofdkast afgezekerd op 40A. Normaal gezien, als er al iets gebeurt in de keuken ligt de tableau van de keuken eruit en niet van de rest van het huis. Zekering inductieplaat is wel degelijk 25A op 3 fasen.
heist_175
Moderator
Moderator

Totaal off-topic natuurlijk, maar de situatie hoe jij ze beschrijft is niet optimaal.
In uw keukenzekeringkast heb je dus als zeker 25A voor uw kookplaat, laten we daar nog 4 kringen die op 20A zijn afgezekerd aan toevoegen (stopcontacten allerhande) en 1 keer 16A voor alle verlichting.

25 + 4x20 + 16 = 121
Uw keuken kan dus, 121A trekken. Om dat te voorkomen, heb je in uw hoofdzekeringkast een automaat van 40A staan.
Je weet nooit welke automaat eerst zal reageren als je teveel verbruikt in uw keuken: de automaat die beide kasten verbindt, of de algemene automaat.

Om die keuze af te dwingen (het is duidelijk dat de keuken moet afspringen en niet heel het huis), heb je volgende mogelijkheden:
- een zekering van 32A tussen beide kasten
- de zekering van 40A tussen beide kasten gevoeliger maken: curve B ipv standaard curve C
- de hoofdautomaat verzwaren naar 50A of 63A.

Jij hebt al 3fasig 40A, Eandis gaat u niet zomaar naar 50A of 63A verhogen :)
In uw geval zou ik 32A steken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

In mijn keuken heb ik 7 circuits (kringen), allemaal netjes verdeeld over de verschillende fasen. Vaatwasser, wasmachine en boiler onder gootsteen staan elk op een aparte circuit; daarbij dan nog circuits voor stopcontacten en verlichting. Mijn pa had zijn zaakjes vrij goed voor elkaar toen hij dat allemaal heeft gedaan. Hij kluste namelijk ooit nog bij bij een elektricien. Ik kan nooit zodanig veel stroom in 1 keer trekken dat de zekeringen eruit vliegen.
En als ik mij niet vergis is het maximum wat je als particulier kan krijgen 3 fasen op 50A.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Demayere for life, ze zijn duurder in aankoop maar je krijgt ze gewoon niet kapot, professioneel gekookt met potten van 30 jaar oud & die zijn kwalitatief nog even goed als nieuw.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Sorry m'n oud topic nog eens van onder het stof te halen, maar we moeten er toch eens werk van maken.
Wij zijn geen mensen die voor ons plezier achter te kookplaat staan dus al die toeters en bellen voor speciale pannen, grote hoeveelheden, speciale programma's, ... hoeft echt niet.

Volgende functies lijken me echter bijzonder praktisch, maar graag wat meningen / ervaringen:
Aankookfunctie: Het snel aan de kook brengen van water, vervolgens aan de kook houden door automatisch de stand van het vuur te verminderen.
Overkookbeveiliging: Spreekt voor zich.

Nu, het lastige is zo'n toestel te vinden vermits het overaanbod aan merken, ... Laat staan de beschikbare functionaliteiten.
Per merk noemen de functionaliteiten ook nog eens anders dus begin maar te zoeken :-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Speciale pannen voor inductie heb je echt wel nodig hoor. De bodem moet magnetisch zijn anders werkt het niet. En laat je niet zot maken door mensen die zweren bij de duurste merken van pannen. Een pan voor een vierde van de prijs werkt even goed. Ik spreek uit ervaring. Vorige week Braadpan van bij colruyt mee gebracht. Diameter 24 cm voor 22 Euro. Heel erg licht en al hele goede ervaringen mee ondertussen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Wij wonen een jaar samen, en hebben dus nieuwe pannen waarbij we toekomstgericht gedacht hebben dus geen probleem.
Echt dure pannen hmm, daar geven we ons geld niet aan uit hoor :-D
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

De plaat zelf: je moet voor jezelf uitmaken welke toeters en bellen je wel of niet wilt. Aankook functie hebben ze allemaal. Heel erg handig. Timer is meestal beperkt tot 99 minuten. Dat was voor mij te weinig. Mijn miele kan tot ruim 9 uur aan. Normaal heb je een booster functie op 1 of 2 zones. Is voor de meesten voldoende denk ik. Zelf heb ik booster op elke zone. Ga voor pan herkenning maar ik denk dat het ondertussen overal wel standaard is. In de mate van het mogelijke, ga voor een facet geslepen plaat. Ik heb er eentje met aluminium randje rond en vind ik niet zo handig.

honda4life
Moderator
Moderator
Provider

En wat is zo'n facet geslepen plaat?
Speciaal gereedschap nodig om het werkblad aan te passen?

Hebben ze allemaal aankookfunctie dan? Waarom kan je er dan op filteren bij bepaalde websites en wordt de selectie een heel pak kleiner?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Facet geslepen is met een schuin neergaande rand rondom. Ik dacht dat alle platen zowat standaard die aankook functie hebben. Niet dus. Maar dat zou ik er zeker bij nemen. Aankook functie betekent dat je zone, afhankelijk van het ingestelde vermogen eerst, gedurende een minuut of wat langer, volle bak gaat verhitten om na die periode terug te vallen op het ingestelde vermogen. Als ik bv aardappelen kook is het altijd met de aankook functie. Je hoeft er niet bij te blijven en het water is veel sneller aan de kook. Enkel eens controleren of ze haar zijn en dat is het.

Laatst gewijzigd door Jack Daniels 20 jul 2015, 12:07, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

honda4life schreef:Sorry m'n oud topic nog eens van onder het stof te halen, maar we moeten er toch eens werk van maken.
Wij zijn geen mensen die voor ons plezier achter te kookplaat staan dus al die toeters en bellen voor speciale pannen, grote hoeveelheden, speciale programma's, ... hoeft echt niet.

Volgende functies lijken me echter bijzonder praktisch, maar graag wat meningen / ervaringen:
Aankookfunctie: Het snel aan de kook brengen van water, vervolgens aan de kook houden door automatisch de stand van het vuur te verminderen.

Nu, het lastige is zo'n toestel te vinden vermits het overaanbod aan merken, ... Laat staan de beschikbare functionaliteiten.
Per merk noemen de functionaliteiten ook nog eens anders dus begin maar te zoeken :-)
Onze Candy heeft het na 8 jaar begeven nu en dan eens moeten herstarten (zekeringen even afzetten)

na lang zoeken hebben we de volgende gevonden aan een schappellijke prijs, toch wel met wat toeters en bellen en niet de nadelen (panindeling) als onze Candy. Nu 4 boosters en afzonderlijke toetsen voor elke plaat, op een betere plaats én een timer op elke plaat, warmhoudfunctie

https://www.loeters.be/nl/webshop/612216/aeg-hk634200xb afgehaald 339€

de standaard 2j waarborg
wil je 3 bijkomende jaren dan kan dit via de AEG website voor 70€, maar let wel je betaalt wel 45€ verplaatsingskosten. Dus als je alles samentelt, bijkomende waarborg, verplaatsingskosten en indien niet herstelbaar de aankoopprijs min de 2j of langer gebruiksderving, dan zoek ik liever in het volledige gamma naar een nieuw toestel dan enkel in het AEG gamma met een kortingsbon.
Laatst gewijzigd door bruma 20 jul 2015, 12:45, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Kijk ook eens naar het merk Fagor. Stond ook op mijn verlanglijstje. Spaans en goedkoop.

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

De onze komt uit de Ikea en al 7 jaar oud. Kostte toe wel 699 €, nu zal het al veel minder zijn. Het eigenlijke merk is Whirlpool, was vroeger Phillips dus. Je krijgt 5 jaar garantie. Gewoon 60 x 55 cm ongeveer en voldoende voor 2 à 4 personen. Ook met afgeschuind geslepen randje rondom.
Functies boost voor de 2 achterste en timer op alle 4 tot 99 min wat voldoende is. Moet het langer, dan nog eens de timer opzetten hé.
Nu ga je voor minder geld wel iets meer functies hebben.
Totaal vermogen 7,2 Kw denk ik en aangesloten op 1F 32A (230 V x 32A = 7360W) Maar nog nooit voorgehad dat alle platen volle bak staan op die 7 jaar gebruik.

Ik had nog potten en pannen van Le Creuset uit gietijzer staan wat natuurlijk ook magnetisch is, die waren 30 jaar oud en die werken perfect. Kan wel zijn dat moderne pannen en potten iets sneller zullen werken. Zal eens een proef doen zoals hierboven en een liter water koken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

bruma schreef:
honda4life schreef:Sorry m'n oud topic nog eens van onder het stof te halen, maar we moeten er toch eens werk van maken.

Onze Candy heeft het na 8 jaar begeven nu en dan eens moeten herstarten (zekeringen even afzetten)

na lang zoeken hebben we de volgende gevonden aan een schappellijke prijs, toch wel met wat toeters en bellen en niet de nadelen (panindeling) als onze Candy. Nu 4 boosters en afzonderlijke toetsen voor elke plaat, op een betere plaats én een timer op elke plaat, warmhoudfunctie

https://www.loeters.be/nl/webshop/612216/aeg-hk634200xb afgehaald 339€

de standaard 2j waarborg
wil je 3 bijkomende jaren dan kan dit via de AEG website voor 70€, maar let wel je betaalt wel 45€ verplaatsingskosten. Dus als je alles samentelt, bijkomende waarborg, verplaatsingskosten en indien niet herstelbaar de aankoopprijs min de 2j of langer gebruiksderving, dan zoek ik liever in het volledige gamma naar een nieuw toestel dan enkel in het AEG gamma met een kortingsbon.
Website van AEG zelf is echt duidelijk, Wel zullen daar eens rondneuzen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Mijn moeder wil een nieuwe inductiekookplaat, en je mag één keer raden wie ze moet zoeken en installeren :)

Ik dacht bv aan een Atag HI6271E. Voordeel is dat twee platen 3 kW kunnen leveren, wat meer is dan bv een vergelijkbaar model van Bosch.
Blijkbaar gebruiken Atag en Miele dezelfde binnenwerken; of dat een referentie is weet ik natuurlijk niet. Je vindt op het internet van elk merk goeie en slechte verslagen dus dat helpt me voorlopig niet verder...
heist_175
Moderator
Moderator

@dure/goedkope potten
Een set van Demeyere heb je voor uw leven (letterlijk, wij hebben potten gekregen nadat mijn grootmoeder naar een rusthuis ging) en zijn veel efficiënter in het verspreiden, verdelen van warmte. Of het de prijs waard is, moet je zelf uitmaken.
En dat een goedkope pot van Aldi of IKEA ook werkt, lijkt me nogal evident. Een Dacia brengt u even goed van A naar B als een VW Phaeton. Met die Dacia is niets mis, met die Phaeton ook niet.

Hetzelfde gaat op voor kookplaten.
AEG, Miele, Bosch, ... zijn eerder dure merken, maar een Whirlpool of minder bekende merken zullen het ook wel doen.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Kijk ook eens naar het merk Fagor. Stond ook op mijn verlanglijstje. Spaans en goedkoop.
Wij hebben 7 jaar geleden ook een Fagor gekocht en die werkt nog steeds perfect. Bij ons heeft elke zone de zogenaamde "booster" functie. Plaat is aangesloten op 2 verschillende kringen met als gevolg dat we dus op zones tegelijk de boosterfunctie kunnen gebruiken. Ook heeft elke zone een afzonderlijk instelbare timer (handig als je meer dan 1 ding tegelijk wil timen). Wij hebben potten van Ikea en pannen van BK, ook al 7 jaar en ook nog altijd heel tevreden van. Van de BK pannen is er 1 waar na 5 jaar de anti-aanbaklaag begint af te brokkelen, maar alle anderen zien er nog heel goed uit.

En misschien kookt water inderdaad nog sneller in een pot van Demeyere, maar 10 liter water is bij ons in een Ikea pot toch ook op minder dan 1 minuut aan de kook.
heist_175
Moderator
Moderator

@kookplaat aansluiten op 2 kringen
Volgens mij is dat niet volgens de regels van het AREI. Dat het werkt betekent nog niet dat het mag en/of dat het veilig is.
Monofasige of 3fasige aansluiting?

@potten/pannen
Het verschil tussen een Demeyere en een IKEA zal je niet per sé merken bij het koken van 10 liter water.
Eerder bij langere bereidingen (soep maken, stoofpotje op temperatuur houden, ...) én op lange termijn.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Wij zijn ook stilaan aan het uitkijken naar een goede plaat. Eerst nog eens dubbel nakijken of de potten die we hebben er op gaan werken (geen zin in een dubbele kost), maar de kans dat we voor inductie gaan is toch groot.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

heist_175 schreef:@kookplaat aansluiten op 2 kringen
Volgens mij is dat niet volgens de regels van het AREI. Dat het werkt betekent nog niet dat het mag en/of dat het veilig is.
Monofasige of 3fasige aansluiting?

@potten/pannen
Het verschil tussen een Demeyere en een IKEA zal je niet per sé merken bij het koken van 10 liter water.
Eerder bij langere bereidingen (soep maken, stoofpotje op temperatuur houden, ...) én op lange termijn.
Dit komt volgens mij wel meer voor.
In de praktijk zijn deze kookplaten dikwijls voorzien op een driefasige aansluiting.
Wat je doet bij een eenfasige aansluiting is alle 3 de fasen bruggen, en bij een tweefasige aansluiting brug je twee fasen en heb je één "afzonderlijke" fase.
Zolang deze kringen goed gescheiden zijn is hier niks fout mee... (ik denk wel dat dit het geval zal zijn).
Hoe je zo'n kabel volgens de regels van de kunst beveiligt, dat lijkt me wat twijfelachtig.
Je kan niet twee eenpolige automaten plaatsen, dus je moet een driepolige automaat plaatsen (beveiligen nulleider).
Ik zie niet echt het "voordeel", enkel als je kabelsectie te dun is en je ongebruikte geleiders hebt.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

kippewit schreef:
En misschien kookt water inderdaad nog sneller in een pot van Demeyere, maar 10 liter water is bij ons in een Ikea pot toch ook op minder dan 1 minuut aan de kook.
Zou je daar eens een filmpje van willen posten? 10L KOUD water aan de kook krijgen in minder dan 1 minuut?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

1 liter water 1°C opwarmen is 1 kcal = 4,19kJ = 1,16 Wh

10 liter van 0° tot 100°C

dat is dus 1.000 kcal = 1,16 kWh

in 1 minuut is dat met 100% rendement een vermogen van 1,16 * 60 = 69,6 kW

Straf toestel dat 70kW kan leveren...
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

ha, maar jij gaat er wel vanuit dat ie dat met 1 bar doet he, misschien leeft die in huis met serieuze onderdruk, dan kan dat wel he :P
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Of een waterkoker die vanaf een warmtepomp werkt, dan zou je met een fractie van die 70Kw toekomen....
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb gezegd: koud water :-)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het zal wel 1 liter water zijn, dat klopt ongeveer. :)
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Dan kookt het nog niet ;-)

Daar heb je dan weer een hele boel energie voor nodig
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

En het water zal ook niet vanaf 0°C aan de kook gebracht zijn, maar eerder iets van 20 à 25°C met dit warme weer.
Wie zegt dat hij effectief een thermometer heeft gebruikt om die 100°C te checken ? Als je water begint te zingen of andere geluiden aan 't maken is zit je bijlange nog niet aan het kookpunt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Er zijn wel degelijk van die (Semi professionele) inductie kookplaten die razendsnel zijn... 1 minuut kan wel kloppen voor 1 liter water, zeker als de boost functie wordt gebruikt, dan zit je op 3200 tot 3700W. Normaal zeggen ze ongeveer 4 minuten om 2 liter water van ongeveer 15°C op warmen.

Inductie 2800W, 4,4 minuten. kWh verbruik: 2,05
Gas 3500W, 8,2 minuten. kWh verbruik: 3,90
Elektrisch 2000W, 9,5 minten. kWh verbruik: 3,20
Vitro 2200W, 9 minuten. kWh verbruik: 2,70

Jack weet iets meer af van professionele toestellen misschien? Ik denk dat ze daar al boven de 5000W zitten op één pitje.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Er zijn denk ik zelfs consumer modellen die als er een enkele pot aanwezig is tot 5 a 6KW gaan, dan gaat het echt wel snel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”