Hallo,
Ik moet hier met een netwerkkabel vanop het gelijkvloers naar de eerste verdieping. Een kabel trekken zou heel veel werk zijn en is moeilijk door oa. gewapend beton.
Nu dacht ik aan een devolo powerline adapter namelijk deze http://www.routercenter.be/product/5127 ... r-kit.html.
Is dit voldoende voor een netwerkprinter, een server, een tweede server, twee nassen en enkele computers (max 10 apparaten) ? Haal je hiermee dezelfde resultaten als met een netwerkkabel (cat5e) ?
Bedankt.
Devolo 1gbps ipv kabel
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Je zult hiermee nooit dezelfde snelheid halen als met een cat5e kabel 
Volgens deze test http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/netw ... er-review/ haal je max 357Mbps als ze naast elkaar staan en een kleine 200Mbps in ietwat realistischer omstandigheden.
Dit is dus ongeveer 1/5de van cat5e, maar als je geen kabel kunt/wilt leggen is dit een redelijk alternatief.
[
Post made via mobile device ]

Volgens deze test http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/netw ... er-review/ haal je max 357Mbps als ze naast elkaar staan en een kleine 200Mbps in ietwat realistischer omstandigheden.
Dit is dus ongeveer 1/5de van cat5e, maar als je geen kabel kunt/wilt leggen is dit een redelijk alternatief.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Een netwerkkabel is mijn inziens altijd beter dan Devolo. Gewapend beton in de vloeren is niet zo'n groot issue al bij al; jaren geleden had ik ook een woonst met gewapend beton in de vloeren/plafonds. 1 goede lange boor later was er een smal maar groot genoeg gat (in een kleine hoek) om een ethernetkabel (zonder RJ45) door te steken. Al bij al 5 minuten werk en veel stabieler dan (toenmalige) Devolo's. En goedkoper.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
200Mbps is wel nogal zielig.
Ik haal met 802.11ac regelmatig 300-350Mbps. Zelfs af en toe haal ik 400Mbps.
Bij het kopieren van wifi-wifi haal ik ook regelmatig 250-300Mbps.
Maar netwerkkabel is het beste inderdaad, als het mogelijk is...
(ik werk trouwens 99% draadloos, enige draad is er voor de Digicorder omdat die naast de router staat
)
Ik haal met 802.11ac regelmatig 300-350Mbps. Zelfs af en toe haal ik 400Mbps.
Bij het kopieren van wifi-wifi haal ik ook regelmatig 250-300Mbps.
Maar netwerkkabel is het beste inderdaad, als het mogelijk is...
(ik werk trouwens 99% draadloos, enige draad is er voor de Digicorder omdat die naast de router staat

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Dan is het bij mij nog zieliger... Ik had er van 500 Mbps op 4 punten waar ik tussen de beste 2 punten (zelfde zekeringsgroep) max. 100 Mbps haal, tussen de slechtste punten haal ik met moeite 20 Mbps !! Dacht ook van te upgraden, maar met pluggen van 1000 Mbps bleek ik gewoon krek dezelfde resultaten te halen.
Vroeg of laat ga ik hier toch ook eens aan bekabeling denken, want ben dat gepruts met Homepluggen ondertussen een beetje beu.
Vroeg of laat ga ik hier toch ook eens aan bekabeling denken, want ben dat gepruts met Homepluggen ondertussen een beetje beu.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Een boorhamer huren voor een uurtje zal korte metten maken met je beton. Met een boormachine geraak je er nooit door.
[
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Als er nog een (ongebruikte)coax kabel ligt, een moca setje werkt wel stabiel, maar niet goedkoop.
Moca 1.1 175 mbps
Moca 2.400 mbps of 800 mbps (dual channel)
[
Moca 1.1 175 mbps
Moca 2.400 mbps of 800 mbps (dual channel)
[

MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
Sommigen vergeten wel eens dat een netwerkkabel niet per se zo kort mogelijk moet zijn.BertG3 schreef:Bedankt voor de vele (snelle) reacties ! Ik zal toch proberen kabels te trekken.
Na de vele zwakke verhalen over powerlines is de beslissing snel genomen
Wat ik wil zeggen : soms kan je via een héél andere, veel langere weg, veel gemakkelijker een kabel kwijt.
In plaats van een gat te boren van de slaapkamer op eerste verdiep naar de living, kan je soms via de kelder, via andere kamers op zolder geraken, en vanuit de zolder naar de slaapkamer.....
Of een UTP kabel 10 meter of 50 meter is, dat maakt niks uit.
Dus : bekijk alle scenario's !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Zolang je maar onder de 100 meter blijft en goede kabels koopt (niet die met alu kernen)
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Klopt. Kennis van mij heeft een huis gekocht en volledig laten renoveren. De zolder heeft hij volledig opnieuw moeten leggen (was vroeger kaal). Zijn werkwijze vond ik slim gezien : de schoorsteen gebruiken (deze is buiten gebruik, er zit geen enkele installatie meer op + bovenaan afgesloten) om UTP naar helemaal bovenaan te brengen (zolder), om deze vervolgens te laten afzakken naar de 5 slaapkamers/hobbykamers/speelkamers/... Gevolg is dat hij nu op 3 slaapkamers 3 UTP contactpunten heeft en op 2 slaapkamers (in gebruik als bureau) in totaal 6 contactpunten. Nadat deze kabels gelegd zijn heeft hij eveneens de zolder ingericht met een 10-tal contactpunten (Bureau + halve cinemaruimte). Het concept van te werken via de oude schouw bleek nadien ook van toepassing voor een deel van de living. De TV staat namelijk exact daar waar vroeger de open haard was. Gevolg : alle toestellen (gameconsoles, tv, bluerayspeler, decoders, ...) hebben een eigen UTP kabel.
Beneden is er een 15U rackkastje waar alle kabels toekomen op patchpanels. Zo makkelijk kan het zijn!
In de ruimtes waar TV gewenst is/was destijds, is er naast de UTP plug eveneens een coaxaansluiting voorzien en een wachtbuis voor later eventueel fiber door te gooien.
Beneden is er een 15U rackkastje waar alle kabels toekomen op patchpanels. Zo makkelijk kan het zijn!
In de ruimtes waar TV gewenst is/was destijds, is er naast de UTP plug eveneens een coaxaansluiting voorzien en een wachtbuis voor later eventueel fiber door te gooien.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
AC is geen optie, je kan enkel hoge snelheden halen in line-of-sight.
Ik heb zelf een TPLink setje dat "600Mbps" aan kan, ik de realiteit haal ik naar mijn NAS 114Mbps.
Als ze hun 1200Mbps set uitbrengen, ga ik die halen. Als die dan in real life 200 of 250Mbps kan scoren, ben ik best blij.
Als er een manier is om UTP te trekken, heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Zo'n Powerline is wel gemakkelijk: inpluggen en klaar.
Ik heb zelf een TPLink setje dat "600Mbps" aan kan, ik de realiteit haal ik naar mijn NAS 114Mbps.
Als ze hun 1200Mbps set uitbrengen, ga ik die halen. Als die dan in real life 200 of 250Mbps kan scoren, ben ik best blij.
Als er een manier is om UTP te trekken, heeft dat natuurlijk de voorkeur.
Zo'n Powerline is wel gemakkelijk: inpluggen en klaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Zonder LoS haal je ook nog redelijke snelheden. Twee deftige 3x3 MiMo ac bridges (of routers in bridge) halen ook wel 300-400Mbps door een plafond of muur. Dus voor korte afstanden en/of weinig obstakels/muren/... is het een waardig alternatief. Op 5GHz is alles vrij stabiel, toch een pak stabieler dan 2.4GHz.