Inductiekoken
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Hallo iedereen,
Onze kookplaat heeft z'n beste tijd gehad.
Graag hadden wij een inductiekookplaat gestoken, maar we zien de bomen door het bos niet meer. Er is gewoon te veel keuze.
Iemand goede / slechte ervaringen of andere tips?
Huidige kookplaat is een kleine 60 x 60 cm dus zagen in het keukenblad is onvermijdelijk.
Ben zelf nogal fan van Loeters om toestellen te kopen: https://www.loeters.be/nl/electro/32049 ... t-inductie
Valt er meer te zeggen of vragen, ik denk het niet.
Bedankt
Onze kookplaat heeft z'n beste tijd gehad.
Graag hadden wij een inductiekookplaat gestoken, maar we zien de bomen door het bos niet meer. Er is gewoon te veel keuze.
Iemand goede / slechte ervaringen of andere tips?
Huidige kookplaat is een kleine 60 x 60 cm dus zagen in het keukenblad is onvermijdelijk.
Ben zelf nogal fan van Loeters om toestellen te kopen: https://www.loeters.be/nl/electro/32049 ... t-inductie
Valt er meer te zeggen of vragen, ik denk het niet.
Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wij hebben een Bosch PIK975N24E, 5 zones en 90cm breed. Een absolute droom om op te koken.
Op elke plaat kan je een "boost" activeren en dan gaat het waanzinnig snel.
Let wel op: uw kookpotten moeten onderaan magnetisch zijn, of ze werken niet op inductie.
Op elke plaat kan je een "boost" activeren en dan gaat het waanzinnig snel.
Let wel op: uw kookpotten moeten onderaan magnetisch zijn, of ze werken niet op inductie.
- honda4life
- Elite Poster
Zo'n 90 cm brede plaat is wel al aan de prijzige kant vind ik
Onze kookpotten werken allemaal op inductie.
Onze kookpotten werken allemaal op inductie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Wij hebben er een van Siemens. Was wel iets duurder dan de Bosch. Heeft flexzone. Dat is pas een droom. Zet de pan, pannen, groot of klein waar je wil en de plaat weet waar ze staan. Dus geen vaste plaats voor een pan te zetten, maar eigenlijk waar je wil. 10 kleine, of 5 grote, ... Kies maar
Ook met boost
[ Post made via mobile device ]
Ook met boost
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Hier ook Siemens, maar "slechts" 80 cm breedte. Flexinductiezone is wel een must, ik heb er de bijhorende teppanyaki-plaat gekocht, fijn om op te bakken.
Ten opzichte van de andere verwarmingmethodes (behalve gas) gaat dit zo snel... En als je de pan licht opheft verlies je het magnetisch veld en stopt de opwarming, je hebt dus veel controle over het kookproces. De plaat is ook veel sneller afgekoeld dan bij vitrokeramisch met halogeen en verwarmingselementen en warmt sowieso niet zelf op, dus stuk veiliger.
Ik heb helaas wel een heleboel pannen weg kunnen doen, vooral oude die niet wilden werken .
Oh ja, detail dat de keuze beïnvloed heeft: facetrand. Dus het glas loopt af op het keukenblad, is wat makkelijker proper te maken
Ten opzichte van de andere verwarmingmethodes (behalve gas) gaat dit zo snel... En als je de pan licht opheft verlies je het magnetisch veld en stopt de opwarming, je hebt dus veel controle over het kookproces. De plaat is ook veel sneller afgekoeld dan bij vitrokeramisch met halogeen en verwarmingselementen en warmt sowieso niet zelf op, dus stuk veiliger.
Ik heb helaas wel een heleboel pannen weg kunnen doen, vooral oude die niet wilden werken .
Oh ja, detail dat de keuze beïnvloed heeft: facetrand. Dus het glas loopt af op het keukenblad, is wat makkelijker proper te maken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Hier sinds een paar jaar een inductie plaat van miele. Hiervoor ook gas gehad om te koken maar niks zo snel, zo handig en zo voordelig als inductie. Plaat heeft iets van een 1000 Euro gekost, 60 cm breed. Belangrijkste voor mij was: booster op elke kookzone, timer van meer dan 99 minuten. Elk merk dat ik bekeek had een timer van max 99 minuten. Behalve de miele, die heeft een timer van 9 uur. Handig als je iets klaar maakt dat lang moet opstaan zoals een fond indampen bv. Met 99 minuten kom je er niet. Grootste kookzone heeft twin booster. Gas kan hier echt niet tegenop. Niet qua snelheid en zeker niet qua laag verbruik en bijgevolg een lagere energie factuur.
Nog dit: plaat gekocht bij vandenborre maar ze was daar 120 Euro duurder dan bij andere winkel. Aangekaart bij de verkoper en of zijn mij dan halfweg tegemoet gekomen, 60 Euro korting
Nog dit: plaat gekocht bij vandenborre maar ze was daar 120 Euro duurder dan bij andere winkel. Aangekaart bij de verkoper en of zijn mij dan halfweg tegemoet gekomen, 60 Euro korting
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 10 mei 2015, 09:33, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
Wij hebben geen flexzone gepakt, omdat er onder het oppervlak gewoon inductiespoelen zitten, zij het wel veel (10-15) en kleinere dan een klassieke inductiekookplaat (5 grotere in het geval van de Bosch hierboven).
Als uw pan gedeeltelijk op 4 van die kleinere spoelen staat, worden alle 4 de spoelen ingeschakeld en verbruik je meer vermogen dan je op die moment nodig hebt. Je kan een spoel namelijk niet "gedeeltelijk" laten werken
iets in die stijl:
@ gas
met gas heb je altijd het gevaar van het vuur én de afvalgassen (en de geur) die je permanent moet afvoeren
gas is wel véél goedkoper, zowel het toestel zelf als het verbruik. Je hebt ook wel heel dure gastoestellen, maar het gemiddelde gastoestel is goedkoper dan de gemiddelde gaskookplaat. Met gas ben je niet efficiënt qua energieverbruik, maar omdat een kWh veel minder kost dan een een kWh elektriciteit, is gas toch goedkoper om op te koken...
Als uw pan gedeeltelijk op 4 van die kleinere spoelen staat, worden alle 4 de spoelen ingeschakeld en verbruik je meer vermogen dan je op die moment nodig hebt. Je kan een spoel namelijk niet "gedeeltelijk" laten werken
iets in die stijl:
@ gas
met gas heb je altijd het gevaar van het vuur én de afvalgassen (en de geur) die je permanent moet afvoeren
gas is wel véél goedkoper, zowel het toestel zelf als het verbruik. Je hebt ook wel heel dure gastoestellen, maar het gemiddelde gastoestel is goedkoper dan de gemiddelde gaskookplaat. Met gas ben je niet efficiënt qua energieverbruik, maar omdat een kWh veel minder kost dan een een kWh elektriciteit, is gas toch goedkoper om op te koken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Inductie is inderdaad top om elektrisch te koken.
Edit:
Ik durf wel sterk te betwijfelen dat het sneller of goedkoper is dan gas.
Een gasvuur met grote bekkens is zeker sneller en de prijs van gas is lager dan de prijs van elektriciteit.
Edit:
Een gasvuur met grote bekkens is zeker sneller en de prijs van gas is lager dan de prijs van elektriciteit.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 10 mei 2015, 21:57, in totaal 3 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Inductie is inderdaad top om elektrisch te koken.
Inductie is natuurlijk wel véél nauwkeuriger dan gas want stand de grootte van het gasvuur instellen is altijd een beetje gokken...
Inductie is natuurlijk wel véél nauwkeuriger dan gas want stand de grootte van het gasvuur instellen is altijd een beetje gokken...
-
- Elite Poster
Twijfelen of inductie sneller is dan gas??? gelijk wat ik opzet op die plaat doe ik steevast met de aankook functie. Binnen de kortste keren is water aan de kook. Qua snelheid komt gas zelfs niet in de buurt van inductie.
Een liter koud water van de kraan is na vijf minuten aan het koken met die functie. Zojuist test uitgevoerd met een goedkope pan van ikea.
Zelfde test met een aldi pan. Die heeft een minuut minder nodig dan de ikea pan om te koken. Ik heb de kleinste zone gebruikt. Op grotere zones zal het sneller gaan.
Een liter koud water van de kraan is na vijf minuten aan het koken met die functie. Zojuist test uitgevoerd met een goedkope pan van ikea.
Zelfde test met een aldi pan. Die heeft een minuut minder nodig dan de ikea pan om te koken. Ik heb de kleinste zone gebruikt. Op grotere zones zal het sneller gaan.
-
- Elite Poster
Probeer maar eens een sabayon of béarnaise saus op een gasvuur klaar te maken. Constant moeten roeren of de boel begint te schiften. Inductie daarentegen... een droom.
- heist_175
- Elite Poster
Inductie is sneller dan gas, ontegensprekelijk.fvhbrugge schreef:Ik durf wel sterk te betwijfelen dat het sneller of goedkoper is dan gas.
Gas is wel goedkoper, omdat een kWh gas minder kost dan een kWh elektriciteit.
-
- Elite Poster
Ik zou niks anders meer willen dan inductie. Ik heb dan ook nog eens het geluk dat ik hier 3x400V + N heb waardoor de inductieplaat op 3 fasen is aangesloten. 7,4 kW aansluitvermogen. Mijn broer, die dan nog eens geen verstand heeft van koken, heeft een inductie annex 3 ovens met een aansluitvermogen van 17,5 kW. Pfffff, als dat geen overkill is voor een gezin van 3 personen.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ook wel de snelheid bekijken om water aan de kook te krijgen..? Meer gas verbruik tov minder elektriciteit?heist_175 schreef:Inductie is sneller dan gas, ontegensprekelijk.fvhbrugge schreef:Ik durf wel sterk te betwijfelen dat het sneller of goedkoper is dan gas.
Gas is wel goedkoper, omdat een kWh gas minder kost dan een kWh elektriciteit.
Er zullen wel studies over gemaakt zijn maar te lui en te pijnlijk om ze nu op te zoeken
-
- Elite Poster
Qua snelheid is makkelijk te controleren. Dat iemand hier die op gas kookt even een liter water van de kraan in een pan doet en op het kleinste bekken aan de kook brengt en de tijd opneemt. Ik zit aan 4 minuten voor 1 liter water op kleinste kookzone.
-
- Elite Poster
Heeft die nu wel of geen timer? Bij productfiche staat er "timer met automatische uitschakeling". Bij "technische informatie staat er "Elektronische timer: neen". Beetje verwarrend.heist_175 schreef:Wij hebben een Bosch PIK975N24E, 5 zones en 90cm breed. Een absolute droom om op te koken.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 10 mei 2015, 11:32, in totaal 1 gewijzigd.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
In begin hadden wij hier heel veel schrik van een inductieplaat en hebben wij die echt moeten leren gebruiken omdat dit echt wel pakken sneller is dan gas. Alleen wokken blijf ik het liefst op een gas omdat die vlammen hoger komen. Voor de rest blijf ik toch echt bij die inductieplaat
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Volgens een test van test aankoop (april 2014) van inductie kookplaten is er een groot verschil tussen de verschillende merken/types wat betreft de snelheid om water aan het koken te krijgen. De traagste inductie kookplaat heeft 43% meer tijd nodig dan de snelste.
Wat efficientie betreft;
Verbruik om 2 liter water aan de kook te brengen (in kWh):
inductie: 0,24
gas: 0,53
Wat efficientie betreft;
Verbruik om 2 liter water aan de kook te brengen (in kWh):
inductie: 0,24
gas: 0,53
Laatst gewijzigd door bartd 10 mei 2015, 11:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Niet alleen de plaat zelf, ook de gebruikte pan is van belang. Zie ook mijn post waar ik de tijd heb opgenomen. 1 pan van Ikea en 1 van Aldi, beide met dezelfde diameter op de kleinste kookzone. De Ikea pan doet er 5 minuten over, de Aldi pan 4 minuten. En volgens mij verbruik je inderdaad ook minder stroom dan elektricteit als je met inductie kookt. Ik zie het namelijk aan mijn stroomfactuur.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
Inductie is zeker sneller, efficiënter en veiliger dan gas. Bovendien is het makkelijk proper te maken.
Maar dat weegt voor mij niet op tegen deze nadelen: de aankoopprijs ligt een pak hoger, niet alle pannen of kookpotten zijn geschikt, hogere kans op technische defecten, kans op glasbreuk én gas is goedkoper dan elektriciteit.
Maar dat weegt voor mij niet op tegen deze nadelen: de aankoopprijs ligt een pak hoger, niet alle pannen of kookpotten zijn geschikt, hogere kans op technische defecten, kans op glasbreuk én gas is goedkoper dan elektriciteit.
-
- Elite Poster
Gas mag dan al goedkoper zijn, als je (zoals in de post van bartd) meer dan 2 keer zoveel verbruik hebt van gas t.o.v. elektriciteit om eenzelfde hoeveelheid water aan de kook te brengen, tja, wat is dan uiteindelijk het goedkoopste?
Trouwens, een inductieplaat heb je al vanaf een goeie 300 euro. Je hoeft geen top model te kopen met alle toeters en bellen. En dat niet alle pannen geschikt zijn, dat is juist. De bodem moet magnetisch zijn. Maar toen ik het ouderlijke huis heb geërfd, toen lagen hier nog potten en pannen, vele jaren oud die wonder boven wonder een magnetische bodem hadden en die ik op inductie kon gebruiken. Ik heb er een paar bij gekocht (en eens eentje cadeau gekregen) maar het gros was gewoon beschikbaar in het ouderlijke huis.
Trouwens, een inductieplaat heb je al vanaf een goeie 300 euro. Je hoeft geen top model te kopen met alle toeters en bellen. En dat niet alle pannen geschikt zijn, dat is juist. De bodem moet magnetisch zijn. Maar toen ik het ouderlijke huis heb geërfd, toen lagen hier nog potten en pannen, vele jaren oud die wonder boven wonder een magnetische bodem hadden en die ik op inductie kon gebruiken. Ik heb er een paar bij gekocht (en eens eentje cadeau gekregen) maar het gros was gewoon beschikbaar in het ouderlijke huis.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 10 mei 2015, 12:04, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Een inductiekookplaat is één en al electronica.
Een gaskookplaat is veel eenvoudiger. Het meest geavanceerde is het vonkje om de boel in gang te steken.
Je moet een inductiekookplaat eens openvijzen, dat zit propvol elektronica en printplaten.
Je hoeft geen ingenieur te zijn om in te zien dat inductie foutgevoeliger kan zijn. Een vriend van mij heeft zo eens een Kupperbusch na 3 maanden kapot gehad.
Of dat in de realiteit ook tot massaal veel problemen lijdt/leidt? In mijn omgeving nog niets van gehoord.
Wij hebben ook moeten leren koken/bakken op inductie. Reactiesnelheid is ongelooflijk, plus als je het "te hard" zet, weet je niet wat er gebeurt.
Witte saus maken op stand "9" is geheid aangebakken saus.
@pannen
Wij hebben allemaal Demeyere potten.
Opnieuw: een droom om in te koken/bakken. We hadden een goedkopere Greenpan Stockholm pan gekocht én een eveneens goedkopere BK pan.
Beide aankopen heb ik me al zwaar beklaagd.
De pannen van Demeyere verwarmen zeer gelijkmatig, die GP en BK verwarmen enkel het centrum. Dat maakt dat een omelet in het midden al licht gebruind is langs onder en aan de zijkanten nog vloeibaar.
Plus, ik moest die GP en BK pan altijd hoger zetten om tot iets te komen. Een Demeyere pan met dezelfde diameter op hetzelfde vuur kon op stand 6 staan, die BK/GP moest op 8 of er gebeurde niet veel.
Demeyere is wel f***ing duur. We hebben er 4-5 jaar over gedaan om alle vorige potten (Demeyere van 1980, nog erfstukken van mijn grootmoeder) te vervangen door Demeyere Apollo.
Oude reeks:
Nieuwe reeks:
Een gaskookplaat is veel eenvoudiger. Het meest geavanceerde is het vonkje om de boel in gang te steken.
Je moet een inductiekookplaat eens openvijzen, dat zit propvol elektronica en printplaten.
Je hoeft geen ingenieur te zijn om in te zien dat inductie foutgevoeliger kan zijn. Een vriend van mij heeft zo eens een Kupperbusch na 3 maanden kapot gehad.
Of dat in de realiteit ook tot massaal veel problemen lijdt/leidt? In mijn omgeving nog niets van gehoord.
Wij hebben ook moeten leren koken/bakken op inductie. Reactiesnelheid is ongelooflijk, plus als je het "te hard" zet, weet je niet wat er gebeurt.
Witte saus maken op stand "9" is geheid aangebakken saus.
@pannen
Wij hebben allemaal Demeyere potten.
Opnieuw: een droom om in te koken/bakken. We hadden een goedkopere Greenpan Stockholm pan gekocht én een eveneens goedkopere BK pan.
Beide aankopen heb ik me al zwaar beklaagd.
De pannen van Demeyere verwarmen zeer gelijkmatig, die GP en BK verwarmen enkel het centrum. Dat maakt dat een omelet in het midden al licht gebruind is langs onder en aan de zijkanten nog vloeibaar.
Plus, ik moest die GP en BK pan altijd hoger zetten om tot iets te komen. Een Demeyere pan met dezelfde diameter op hetzelfde vuur kon op stand 6 staan, die BK/GP moest op 8 of er gebeurde niet veel.
Demeyere is wel f***ing duur. We hebben er 4-5 jaar over gedaan om alle vorige potten (Demeyere van 1980, nog erfstukken van mijn grootmoeder) te vervangen door Demeyere Apollo.
Oude reeks:
Nieuwe reeks:
-
- Elite Poster
Verder bordurend op de potten en pannen: heeft iemand weet van een site met vergelijkende tests of met aankoopadviezen voor potten en pannen geschikt voor inductie? Zoals heist aanhaalt: Demeyere is inderdaad f....ing duur maar het is wel topmateriaal. Zijn er, kwalitatief, soortgelijke merken die een pak minder kosten? Ik houd mij altijd aanbevolen voor tips in deze materie.
En dat je moet leren koken op inductie heb ik tot mijn eigen scha en schande ondervonden. In den beginne meer dan 1 keer aangebrande boter in de pan gehad of gecarboniseerde inhoud in de pan. Ik deed nog zoals in het gastijdperk: boter in de pan, vuur aansteken en mij met iets anders bezighouden.
En dat je moet leren koken op inductie heb ik tot mijn eigen scha en schande ondervonden. In den beginne meer dan 1 keer aangebrande boter in de pan gehad of gecarboniseerde inhoud in de pan. Ik deed nog zoals in het gastijdperk: boter in de pan, vuur aansteken en mij met iets anders bezighouden.
- heist_175
- Elite Poster
Volgens een winkel waar wij voordien al veel Demeyere gekocht hadden, was die BK gelijkaardig.
Goedkoper in aankoop, maar kwalitatief even goed.
Totaal niet dus. Afwerking is bric-à-brac, je moet uw vuur hoger zetten om iets te bekomen én het warmt niet gelijkmatig.
Als je niet de hoofdprijs voor Demeyere Apollo wil geven, zou ik hun Resto gamma pakken.
Wij hebben 1 ketel (18L) van Resto. Geen klagen van, buiten het feit dat die Apollo véél mooier is.
Resto is ook minder "top" qua materiaal
Demeyere Resto
Goedkoper in aankoop, maar kwalitatief even goed.
Totaal niet dus. Afwerking is bric-à-brac, je moet uw vuur hoger zetten om iets te bekomen én het warmt niet gelijkmatig.
Als je niet de hoofdprijs voor Demeyere Apollo wil geven, zou ik hun Resto gamma pakken.
Wij hebben 1 ketel (18L) van Resto. Geen klagen van, buiten het feit dat die Apollo véél mooier is.
Resto is ook minder "top" qua materiaal
Demeyere Resto
Demeyere ApolloDe producten uit de Resto by Demeyere reeks zijn vervaardigd uit roestvrij staal 18/10 met een opgezette 3-lagen bodem van 4 mm dik. De Resto by Demeyere reeks is mat gepolijst met een blinkend deksel... een mooie combinatie. Deze reeks is de instapreeks van Demeyere... kwaliteit zonder franjes. 2 jaar garantie.
Overigens: Demeyere is Belgisch:Voor de rechte steelpannen, kookpotten (pannen), soeppotten (pannen) en rechte sauteuses gebruikt Demeyere wanden uit roestvrij staal gecombineerd met een warmtegeleidende 7-lagenbodem.
Voor de Demeyere bakpannen (koekenpannen), conische sauteuses, sudderpannen en wokken wordt een meerlagenmateriaal tot aan de rand gebruikt (7-PlyMaterial).
Maar sinds 2008 overgenomen door ZwillingDemeyere Comm.V.
Atealaan 63
BE-2200 Herentals
Demeyere member of the ZWILLING Group
Opgericht in 1731 in het Duitse Solingen, geldt ZWILLING J.A. HENCKELS vandaag als wereldreferentie op het gebied van messen, scharen en keukengerei.
In maart 2008 nam ZWILLING J.A. HENCKELS het Belgische merk Demeyere over en sindsdien behoort Demeyere, samen met de andere merken hieronder vermeld, tot de ZWILLING groep.
-
- Elite Poster
Dat Demeyere Belgisch is, wist ik. Ik wist echter niet dat het overgenomen werd door Zwilling. En Zwilling is inderdaad ook degelijk materiaal. Ik heb hier een paar koks- en andere messen hangen van Zwilling, naast een paar Arcos messen afkomstig uit Albacete (Spanje) dat blijkbaar toch nog een betere reputatie heeft dan Zwilling op gebied van messen.
- thomasv
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Miele hier.
Afrader, van zodra je een doek over dat ding legt, piept het alsof er vuur is. Oke dat had gemogen, maar toch niet als het vuur koud is?
Afrader, van zodra je een doek over dat ding legt, piept het alsof er vuur is. Oke dat had gemogen, maar toch niet als het vuur koud is?
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Die hier op ligt heeft al een deftige leeftijd Scholtes is het merk en buiten wat krasjes is daar niets aan. Gas is goedkoper per kWh, maar heeft wel meer kWh nodig om hetzelfde op te warmen. Ik denk dat die waardes zeer zeer dicht bij elkaar liggen. Er zijn ook meer en meer plaatsen, vooral appartementen dat ze gas willen weren, wegens het gevaar gas met zich mee neemt.proz schreef:Inductie is zeker sneller, efficiënter en veiliger dan gas. Bovendien is het makkelijk proper te maken.
Voordelen inductie:
- Snel (power/boost functie)
- Veilig
- Efficiëntie/rendement ligt rond de 90%
- zuinigste onder de elektrische kookvuren + gas
- mogelijkheid tot instellen van timer
- Onderhoud
- Prijs
- potten moeten een magnetiseerbare bodem hebben.
- Glas kan breken/schade oplopen bij fout gebruik.
- Direct reactie
- aankoop ligt gevoelig lager
- Elke pot gaat er op
- Lager rendement +/- 55 a 60%
- Explosiegevaar en brandgevaar.
- Meer onderhoud
- gasslang moet periodiek veranderd worden (10 jaar dacht ik)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Elite Poster
Met inductie heb je ook direct reactie. Opzetten, vermogen verhogen of verlagen, de plaat reageert meteen.TiTanium schreef: Voordelen gas:
[*]Direct reactie
Bovendien, groot voordeel van inductie: de laagste stand is een pak lager dan de kleinste stand van een gasvuur. Iets wat dus heel zacht moet gaan (zoals ik al schreef béarnaise of sabayon) kan je veel makkelijker klaarmaken op inductie dan op gas. Voor zulke zaken is de laagste stand op een gasvuur nog zelfs veel te hoog en loopt het gegarandeerd slecht af als je er niet bij blijft en constant aan het roeren bent.
-
- Elite Poster
Graad van tevredenheid?FunkStar schreef:Onze potten en pannen zijn van Beka (http://www.beka-cookware.com/nl).
Héhé, 1 kookpot bekeken (Suave van 10 of 15 liter) en die lijkt mij nou toch verdacht veel op de Piet Huysentruyt reeks die bij Blokker verkocht wordt zeker?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
FTFYJack Daniels schreef:Met inductie heb je ook direct reactie. Opzetten, vermogen verhogen of verlagen, de plaat pot/pan reageert meteen.TiTanium schreef: Voordelen gas:
[*]Direct reactie
....
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Zelf kook ik zelden maar buiten de vingers die op de pot staan als je eraan komt, (Inox) is de vriendin héél tevreden.Jack Daniels schreef:Graad van tevredenheid?FunkStar schreef:Onze potten en pannen zijn van Beka (http://www.beka-cookware.com/nl).
Héhé, 1 kookpot bekeken (Suave van 10 of 15 liter) en die lijkt mij nou toch verdacht veel op de Piet Huysentruyt reeks die bij Blokker verkocht wordt zeker?
Nu heb ik eens zitten kijken maar heb ik nu echt geen idee welke reeks wij hebben...
Het lijk het meeste op de "Chef" reeks maar dan alweer een iets ander design (en de pannen zijn nog maar 4jaar oud)
- honda4life
- Elite Poster
En daar ben ik niet zo veel wijzer uit geworden...
Gas is geen alternatief want een leidingske naar daar krijgen is niet zo eenvoudig.
Ik zoek gewoon een goed merk prijs/kwaliteit.
Gas is geen alternatief want een leidingske naar daar krijgen is niet zo eenvoudig.
Ik zoek gewoon een goed merk prijs/kwaliteit.
-
- Elite Poster
Koeken naar geld zegt men hier. Wil je kwaliteit dan betaal je daar voor. Anderzijds, kijk eens op vergelijkende websites zoals www.kieskeurig.nl en typ "inductie" in het zoekveld. Daar krijg je een overzicht van wat beschikbaar is, reviews, prijzen... Ik denk dat je daar beter aan uw trekken komt dan hier.
- heist_175
- Elite Poster
Of ga naar een grote(re) verkoper en vraag advies.
Met de bedenking dat hij vaker het merk waarop hij een grotere marge heeft, zal suggereren.
Als hij zijn zaak nog lang wil houden, heeft ie er geen belang bij om u te belazeren...
Met de bedenking dat hij vaker het merk waarop hij een grotere marge heeft, zal suggereren.
Als hij zijn zaak nog lang wil houden, heeft ie er geen belang bij om u te belazeren...