GPS in auto

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Omdat er in het topic "Ik heb nieuw speelgoed" nogal veel reacties staan op het al dan niet hebben van een ingebouwde gps, misschien beter hierover een apart topic te openen en hier de discussie verder te zetten zodat we daar terug on topic kunnen blijven ;)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Heb je het echt over INGEBOUWDE GPS?
Daar valt toch redelijk weinig over te zeggen? Gaat sowieso een bash-wedstrijd tussen automerken worden :angel:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Nee, algemeen over alle mogelijke systemen... Maar ik denk gewoon dat we dat beter uit die speelgoed topic houden ;) (en ik had de indruk dat het vooral over gps'en ging)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik had een Focus Clipper (2008) en heb nu een Focus Clipper (2012), van beide GPS'en was ik best tevreden.
Soms zit er nog een fout in die er niet meer had mogen inzitten. Een straat bij ons in de buurt is doodlopend gemaakt (10 jaar geleden ofzo), de GPS stuurt ons er soms nog door.
Ik heb ook een Octavia gehad (2010) en daar kon ik, telkens ik een adres ingaf, kiezen of het snel-eco-kort moest zijn. Nooit echt gebruikt, maar het was wel een feature.

Ik rij ook niet op GPS, ik zoek de weg op en gebruik de GPS als ondersteuning en in nood (file, wegenwerken, ...) wel "op de letter".

Een ingebouwde GPS vind ik ook veel handiger dan een kleefspul op de raam: er hangt draad in de weg, het stoort uw zicht, ...
Daarenboven bevat het meestal veel meer dan enkel de GPS gegevens: media bediening, achteruitrij-informatie, ...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Een ingebouwde GPS heeft voor mij bijna geen extra waarde. Het gebruikte kaartmateriaal is per definitie verouderd en het kost vaak stukken van mensen om die terug up-to-date te krijgen. Geef mij maar een losse GPS (al dan niet een PNA) waarbij je met een simpele druk op de knop meteen over het recentste kaartmateriaal beschikt waarbij dit vaak gratis is/kan.

Waar een ingebouwde GPS wél een meerwaarde kan zijn:
  • als deze de snelheid van de auto kan lezen zodat je op het juiste moment weer uit de tunnel komt. Als je vlak na een tunnel een afslag moet nemen, dan gaat de losse GPS wel eens de mist in...
  • als deze een goede antenne heeft. Mijn PDA (stokoud, draait WM5) doet het veel beter met de externe antenne dan mijn smartie.
Computer(k)nul
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, ik ben ook enorm fan van ingebouwde GPS.

Wat wel een groot probleem is: het verschilt per merk. Er zijn merken die objectief gezien uitstekende GPS systemen hebben (Toyota/Lexus is univeseel gekend als een uitstekend ontwikkelde GPS). Daar is de optie elke cent waard.
Andere merken (kuch: Volvo) zijn zo rampzalig dat je nog steeds een extra GPS moet kopen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Mijn schoonmoeder heeft een VOlvo V50 gekocht.
Ik heb ze gewoon uitgelachen.
Er steekt een GSP in van jaaaren geleden, echt bedroevend. De bediening, het scherm zelf. Man man man. Dat ze zoiets DURVEN verkopen :eek:
Daarenboven een kleine koffer, platte motor. En het was duurder dan een nieuwe Octavia/Focus.
een kat in een zak noem ik dat.

Enige dat zij wel heeft: een verklikker voor gordels op de achterbank.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Toch meer dan tevreden over mijn ingebouwde GPS (Skoda Octavia 2015). Enkel de functie om files te ontwijken is (nog steeds) crap..

2keer/jaar gratis update van de kaarten, meer moet dat niet zijn.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Door het rijke aanbod van alternatieven op de smartphone, die functioneel dan nog eens beter zijn dan de meeste ingebouwde GPS'en, is dit het eerste waar een klant op bespaart, tenzij het bijna gratis meegegeven wordt in een pack. De fabrikanten weten dit trouwens maar al te goed. BMW gaat in de UK vanaf september in alle wagens (dus ook de erbarmelijk kale) de kleine GPS in de standaarduitrusting steken. Op die manier is het financieel iets aantrekkelijker om toch een upgrade bij te bestellen naar de grote GPS en/of Services.

Bron: http://www.bmwblog.com/2015/05/01/navig ... w-uk-cars/
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

BMW GPS is ook nog zo'n ramp (niet te vergelijken met Volvo, maar er zijn er veel betere). Kost enorm veel en qua functionaliteit, kwaliteit en bediening lopen ze enorm achter (nuja, beetje zoals hun auto's de laatste tijd)... Denk wel dat de prijsverlaging wel gaat helpen, dat wel.

Herinner me ook de VW GPS. Werkt eigenlijk redelijk goed en heel weinig op aan te merken. Het geeft wel soms rare routes, maar die moet je leren negeren. Zo'n 2 jaar geleden had ik zo'n grappig geval. Ik was aan afrit Ternat op de E40 en ik ging naar Roermond (in NL). Er was een file op de ring en die stelde me een alternatieve route voor. Nl. langs Frankrijk en Duitsland! Op zo'n momenten moet je je hersens gebruiken en "nee" zeggen :angel:
Maar voor de rest was het een zeer goed systeem.
Laatst gewijzigd door Dima_2005 05 mei 2015, 13:49, in totaal 1 gewijzigd.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Mijn beste auto gps was nog altijd mijn eerste, disc jockey bij de grens, grafisch crap (enkel een bewegende pijltje en kaart die ververste om de zoveel tijd) maar wel zeer functioneel en een massa instelmogelijkheden.
De huidige ziet er veel gelikter uit maar doet nog niet de helft van de allereerste en wat hij wel doet, doet hij slechter.
Hoe logisch is het een afrit te nemen en dan direct terug dezelfde oprit te nemen, systematisch?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dima_2005 schreef:BMW GPS is ook nog zo'n ramp
Geen idee over welke versie je het hebt maar ik ben best tevreden van m'n professional versie.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Als we dan toch ervaringen gaan delen, wees dan aub gedetailleerd. Er is niet zoiets als een BMW GPS, Volvo GPS of VW GPS. Graag het model van wagen waarmee je gereden hebt, het bouwjaar, het soort GPS dat er instak, en als het kan ook nog meedelen of de boel software- en kaartenmatig nog werd bijgewerkt na aankoop. Veel mensen weten dat uiteraard niet, maar er is zoiets als software updates en hele hardwaregeneraties verschil bij die systemen. Een GPS in een Golf uit 2008 is namelijk niet hetzelfde als diegene die je vandaag koopt.
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ik had het over algemeen merk-ontwikkelde GPS.
VW GPS was toen meest fancy GPS van 2013.
BMW GPS (ook de beste die ze hebben in 5-serie) getest in 2014. Vond het eigenlijk ook niks.
Volvo GPS: verschillende jaren en het blijft hetzeflde gezever. Het wordt niet echt beter.
Toyota/Lexus GPS: al de laatste 6 jaar constant in gebruik, in totaal zo'n 7 verschillende generaties/softwares gezien.

Ik denk als je alle GPS'en neemt van dezelfde generatie (bv. van hetzelfde jaar) en vandezelfde categorie (cheap/mid/premium), zul je zo goed als altijd ongeveer dezelfde rangschikking hebben tussen de merken qua kwaliteit/functionaliteit/... Het is nu meestal eigen aan een bedrijf om een bepaalde weg op te gaan.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Dima_2005 schreef:Ik had het over algemeen merk-ontwikkelde GPS.
Ja, dat weet ik, maar zelfs dan zit er soms veel speling op tussen soorten en bouwjaren.
Dima_2005 schreef:VW GPS was toen meest fancy GPS van 2013.
Als het een Golf 7 was, dan was het de Discover Pro (Gen 1). Alle andere modellen beschikten toen nog over de RNS510, wat in 2008 ontwikkeld werd.

Zal zelf ook iets schrijven over mijn ervaring met een vervangwagen:
Model: Renault Clio V (bouwjaar 2015, nog geen 3000km op de teller)
GPS: ingebouwde Media-Nav (Nav N Go)
Ervaring hier: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p601681
Zelfs de mediafuncties in dezelfde unit waren waardeloos. Doorspoelen van een MP3 ging niet zonder problemen. Hij speelde dan wel iets af, maar de timer van het fragment klopte dan niet meer. Iets later had ie de fout dan door -> crash!

Moet er wel bijzeggen dat dit de simpele Renault GPS is, want ze hebben ook nog een duurdere variant met TomTom-branding, inclusief de Live Services.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dima_2005 schreef:BMW GPS (ook de beste die ze hebben in 5-serie) getest in 2014. Vond het eigenlijk ook niks.
Dat is natuurlijk een vrij vage uitspraak... heb je dan concrete dingen in gedachte ?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Tim H. schreef:Toch meer dan tevreden over mijn ingebouwde GPS (Skoda Octavia 2015). Enkel de functie om files te ontwijken is (nog steeds) crap..

2keer/jaar gratis update van de kaarten, meer moet dat niet zijn.
Ik vind die inderdaad ook beter dan verwacht.
Voor woon-werk gebruik ik enkel Waze. Voor lange trippen waar ik nog niet geweest ben, gebruik ik ook Waze voor de beste route, maar tegelijkertijd ook de ingebouwde gps (zonder gesproken instructies) voor de rijstrookbegeleiding op het instrumentenbord en de max. toegelaten snelheid, 2 features die ik bij Waze mis.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Wel, de BMW GPS werd ik gek van de bediening. Vond de menu's onnodig gecompliceerd en eigenlijk vele dingen waren moeilijk te vinden. En nog niet gesproken over werking van "letterherkenning". Wat een ramp. En het draaiwieltje vind ik eigenlijk ook echt niks.
Kaartweergave vond ik eigenlijk ook niet echt iets. Lijkt een weergave van 4 jaar geleden bij andere auto's.
Het is eigenlijk heel simpel: ze hebben er ZOOOO veel in gestoken dat het gewoon te veel is geworden. Een GPS moet vooral makkelijk bedienbaar zijn en je moet gemakkelijk dingen aanpassen tijdens het rijden. En dat is het dus niet.

MAAR: het blijft wel een goede GPS en ik ben zeker als je een jaartje ermee rond rijdt, zul je veel weten staan en zal het niet meer zo lastig werken zijn. Uiteindelijk blijft de hoofdfunctie redelijk goed werken: de navigatie.

Natuurlijk zijn er veel mensen die in BMW geloven zoals in Apple. Maakt niet uit wat ze doen, het is goed omdat er een BMW badge op zit.
(en nee, ik wil BMW niet bashen, het blijft een redelijk goed merk, maar zeker niet zo goed als vele mensen erover praten)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het is natuurlijk geen touch bediening... maar ik laat in het midden of dat een goed idee is om te voorzien in een auto (mensen gaan het dan ook gebruiken tijdens het rijden vrees ik met alle risico's vandien).

Wat de menu's betreft... ik vind dat er eigenlijk weinig ballast in zit op enkele kleine uitzonderingen die misschien efficiënter konden. Het wieltje is een vlotte interface voor niet touch bediening (al was er in het verleden blijkbaar wel veel commentaar op die iDrive vandaar m'n vraag over welke versie je het had) maar ik heb ook geen idee hoe andere merken het oplossen.

De letterherkenning is inderdaad iets grappig... lijkt me meer om te zeggen van we hebben "touch" maar ik kan me niet inbeelden wie zoiets wil gebruiken. Het betere alternatief is gewoon spraakbesturing... knopje indrukken op het stuur, "Bestemming invoeren" uitspreken, plaats en adres uitspreken (ook dat gaat redelijk goed vind ik) en klaar is kees.

De kaartweergave... geen idee... lijkt me meer dan modern genoeg (inclusief split screen en lane assist). Extra handig vind ik trouwens de gedetailleerde display op m'n dashboard zelf waarbij ik een detail zie van het komende kruispunt/rotonde/afslag inclusief straatnaam van de straat waarin je moet (en niet domweg zoals bij TomTom van de straat waarop je je bevind). Voorbeeldje zie je hier... http://www.bmw.com/_common/shared/insig ... th_Eng.jpg

Ik ben trouwens geen BMW GPS fanboy... maar ik zie ook geen objectieve redenen om het af te breken.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef:Mijn schoonmoeder heeft een VOlvo V50 gekocht.
Er steekt een GSP in van jaaaren geleden, echt bedroevend. De bediening, het scherm zelf. Man man man. Dat ze zoiets DURVEN verkopen :eek:
Daarenboven een kleine koffer, platte motor. En het was duurder dan een nieuwe Octavia/Focus.
een kat in een zak noem ik dat.

Enige dat zij wel heeft: een verklikker voor gordels op de achterbank.
Het ontwerp van een V50 is van voor 2004. Dat is meer dan 10 jaar geleden en toen was Windows XP nog relatief nieuw. Toen kwamen de eerste tomtoms pas op de markt. Dan kan je van een GPS van toen toch niet zo heel veel verwachten.
allcazar
Starter
Starter

Dima_2005 schreef:Inderdaad, ik ben ook enorm fan van ingebouwde GPS.

Wat wel een groot probleem is: het verschilt per merk. Er zijn merken die objectief gezien uitstekende GPS systemen hebben (Toyota/Lexus is univeseel gekend als een uitstekend ontwikkelde GPS). Daar is de optie elke cent waard.
Andere merken (kuch: Volvo) zijn zo rampzalig dat je nog steeds een extra GPS moet kopen.
Ik bevestig... rij met Lexus ct en ingebouwde gps (niet de tomtom) en het ziet er misschien niet zo gelikt uit, maar het is functioneel met lengten voorsprong de beste gps die ik tot nu gebruikt heb ( garmin, here+, tomtom, volvo, audi en citroen). Bediening met muis is top. Dynamische herberekening met actuele verkeersinfo top. Poi keuze top. Nooit geen ijkingsprobleem. Nooit troubles in de tunneltjes of in Brussel. Echt een zorgeloos systeem. Mijn mening over ingebouwde gps systemen is bij deze compleet gewijzigd...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Als jd bij de volgende onderhoud toevallig de is of gs krijgt met nieuwe nav zul je compleet blown away zijn. De nieuwe (widescreen) nav is compleet te gek voor woorden. En ziet er eindelijk gelikt uit.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er is volgens mij geen enkel ingebouwd gps systeem dat het toevoegen van eigen poi's zo gemakkelijk toelaat als een tomtom. Files klaarmaken en copieren op het toestel, klaar.

Daarom gebruik ik de ingebouwde gps niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

heist_175 schreef:Mijn schoonmoeder heeft een VOlvo V50 gekocht.
Terecht :-) Het enige waarvan ik nu echt kan zeggen dat ik tevreden ben zijn de sublieme zetels en de radio met 8 speakers. Mocht ik ooit dakloos worden, ik ga in mijn volvo wonen ;-)
Elk ander onderdeel is al 2 keer vervangen geweest, tot de tandwielen van de gps toe. Het verdict: een rotbak, maar recente ervaring met golf doet mij twijfelen. De laatste is toch al aan zijn doodstrijd bezig. De V50 is al 10 jaar aan het aftakelen, maar doet uitstekend dienst om de golf om de zoveel weken van en naar de dealer te brengen. De kwaliteit van de golf is naar mijn bescheiden mening niet half die van de V50, en de V50 is nog geen kwart van wat een 940 ooit was. Dat is mijn persoonlijke ervaring, opgedaan tijdens het op amateur-niveau vijzen aan voornoemde auto's.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Nou, als ik haar Volvo V50 vergelijk met mijn Ford Focus break, dan weet ik echt wel wat kiezen.
Die Focus is echt anno 2012 (bouwjaar) en de zetels zijn ook geweldig.
Alles in die V50 voelt "oud" aan.

Mocht ik privé een auto moeten kopen, 9 kansen op 10 is het een Ford -> 70% kans een Ford, 30% kans een Mondeo
(de nieuwe Mondeo ziet er onwaarschijnlijk cool uit)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als ik privé een auto zou kopen is het 100% zeker geen Ford...
95% zeker dat het een VW is, maar de kans is groot dat het geen nieuwe zal zijn.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De VW garage in de buurt, zijn echt klojo's.
We hadden ooit een Golf3 en wat ze daar allemaal mee gedaan hebben :eek: . Nooit meer bij die VW garage.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Eerlijk gezegd vind ik Google maps de beste GPS Incl. Traffic info. Vooral de optie om al direct een alternatief te kiezen bij start vind ik leuk. Maar de pro gps in mijn bmw 5 reeks (f10 facelift) is toch wel de beste ingebouwde dat ik al tegen ben gekomen. Het grote draaiwiel is zeer intuïtief en de realtime traffic info en speedlimit info werkt zeer goed. Die gps heeft mij al serieus veel fileleed doen vermijden eigenlijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Dus je volgende auto gaat een Tesla worden? :lol:
Ik vind eig. Google Maps een ramp. Zeker de gesproken navigatie is gewoon slecht... Traffic is zeker goed.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Een van de buren heeft een tesla. Vertrekken gaat precies vlot, maar terugkeren gebeurt precies nogal vaak met de takeldienst. Misschien trekt de gps teveel stroom :-)
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een tesla, wie weet. Als dat met Google maps is, dan zal die inderdaad wel by default op mate komen (bij de bmw nu ook). Gesproken aanwijzingen vind ik zowiezo storend eigenlijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Joe de Mannen schreef:Er is volgens mij geen enkel ingebouwd gps systeem dat het toevoegen van eigen poi's zo gemakkelijk toelaat als een tomtom.
Heb je ze dan allemaal geprobeerd?

Mijn vorige wagen had de RNS510, en daar kon je ook gewoon via een SD kaartje (dat je klaarmaakte op je PC) POI's naar keuze importeren. Veel eenvoudiger kon haast niet.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Enkel een oude tomtom en Google maps, ingebouwde gps is iets voor binnen 10jaar i don't like new cars!
Google maps ideaal voor files te ontwijken maar bij rijstrookwissel of volg richting X al veel gevloekt omdat het echt gokken is welke strook je moet nemen.

Beste was in Zwitserland 6km file 500m verder een afrit ik er af met jeep+trailer daar door een paar smalle straatjes rijden op naar de volgende oprit 12min over gereden, en iemand die samen met mij in de file stond is mij pas na 55min terug voorbijgegaan.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”