kinderslot

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Op welke manier kan ik op de laptop van een kind best de 'adult' sites blokkeren?
Ik weet dat dit best op routerniveau gebeurd, maar aangezien men daar kortelings overschakelt van telenet naar proximus en enkel het kind in kwestie alleen op 1 laptop speelt, verkies ik dit tijdelijk op client niveau te doen.

Wat raden jullie aan?
Internet explorer op windows 8.1
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kinderen vinden altijd hun weg ;-)
Miljoen verschillende software-dingen, maar het kan lukken als die erg jong is...

OpenDNS is mogelijk ook een interessante optie? Als die zo slim is om DNS te wijzigen, maakt het niet uit en zal die toch zijn weg vinden om die sites te vinden ^^
axs
Moderator
Moderator

Kind is nog jong genoeg (9) en absoluut nog geen verstand van hoe dit te omzeilen.
Erna zullen we wel via andere wegen werken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

axs schreef:Kind is nog jong genoeg (9) en absoluut nog geen verstand van hoe dit te omzeilen.
Erna zullen we wel via andere wegen werken.

Pas toch maar op, je moet de kinderen van tegenwoordig niet onderschatten, het is niet meer zoals van over 50 of 60 jaar, toen kon men kinderen zelfs van alles en nog wat wijsmaken, nu zou dat geen waar zijn.
Wat ik dus wil zeggen is dat kinderen tegenwoordig slimmer zijn dan over 50 à 60 jaar.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Eens ze nog iets ouder zijn, heeft het dan ook geen zin om het te blokkeren. Willen ze het zien, gaan ze het toch doen. Of het nu bij een vriendje is, of thuis, of thuis dmv verschillende omzeilingen.
Opzoeken gaan ze doen, en hoe meer beperkingen je stelt, hoe extremer de zoekresultaten kunnen worden.
Ik zie wel nut om het te blokkeren voor kinderen <10-12j, waar zo'n beelden soms schokkerend kunnen zijn als ze random opkomen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Een eigen account met minimum rechten.
Kunnen ze toch geen netwerk settings aanpassen of wel?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee. Voor network settings bij windows moet je admin zijn of lid van de network config operator group.

axs
Moderator
Moderator

Heb het via 'ouderlijk toezicht' in windows nu ingesteld.
Dat blijkt wel vrij uitgebreid te zijn.

Echter .... als je via google afbeeldingen zoekt krijg je nog alles wat je maar kan indenken voorgeschoteld, maar de links worden uiteindelijk wel meestal geblocked.
Zijn hier oplossingen voor?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of ze kijken via hun smartphone, tablet, ...
4G blokkeren gaat al iets moeilijker zijn

Misschien nog geen smartphone op 9 jaar, maar dat zal niet lang meer duren :angel:
axs
Moderator
Moderator

OK, google safe search functie gevonden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een kind helemaal geen laptop geven? Lijkt mij de makkelijkste, handigste en goedkoopste oplossing.

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dan zal dat kind op een andere manier aan een laptop of tablet komen door aan zijn vriend zijn laptop of tablet te lenen.
Het beste is toezicht houden op dat kind en als de sessie afgelopen is dan de laptop of tablet bij je houden.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

apestaart schreef:Pas toch maar op, je moet de kinderen van tegenwoordig niet onderschatten, het is niet meer zoals van over 50 of 60 jaar,
toen kon men kinderen zelfs van alles en nog wat wijsmaken, nu zou dat geen waar zijn.
Wat ik dus wil zeggen is dat kinderen tegenwoordig slimmer zijn dan over 50 à 60 jaar.
Die dat het allemaal hebben uitgevonden dat zijn wel die van toen, zeker en vast niet de kids van nu ...
In elk geval vroeger wisten de stielmannen meer hun job dan nu, schrijf dat maar op je buik !

En slim ?? ze zijn slim als ze het aan hun vriendjes gaan vragen heee !!
Ik heb nog altijd niemand tegen gekomen die van jongs af aan slim is, je word maar slimmer met de tijd "en dan nog" schrijf dat ook maar op !

Wat ze wel doen = doen dat ze slim zijn, dat wel .... en sommige papa's en mama's zetten ze dan op een voetstuk.
En wat ze ook goed kunnen is hun PC of tablet of GSM naar de knoppen helpen ....

Het enige verschil met toen, velen hebben een grotere mond, dat wel .... maar slimmer ?

Ben ik slim ? pppfffffff nee, ik leer nog altijd bij met vallen en opstaan ....
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik denk dat hij vooral bedoelde dat kinderen nu beter weten waar ze bepaalde informatie moeten gaan zoeken. Ze worden van kleins af aan groot gebracht met dingen als Google, dan is het niet ondenkbaar dat ze daar ook eens gaan zoeken naar 'ouderlijk toezicht omzeilen' he :-).

Verder wel akkoord, 90% van de mensen met een diploma in mijn generatie heeft dat te danken aan Wikipedia. Maar dat is een andere kwestie.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:Een kind helemaal geen laptop geven? Lijkt mij de makkelijkste, handigste en goedkoopste oplossing.
Waarom zou je zoiets doen?
Je wilt toch dat uw kinderen leren omgaan met het internet?
Of ga je ze naar de bibliotheek brengen als ze iets voor school moeten opzoeken?

Laptop beneden in de living. De webcam overschilderd met alkoolstift en de laptop mag enkel op als er iemand anders in de buurt is.
Een collega van mijn vrouw had daar een leuk systeem voor: als de batterij op is, is het gedaan voor deze week :).
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit is al eens ter sprake gekomen. Ik heb hier en daar (oa in een school dat eveneens een internaat heeft) al mikrotiks geïnstalleerd met daarachter een scripje dat de wifi automatisch aan en uitzet op een bepaald uur. Eventueel kan je dit koppelen aan een gebruikersnaam per kind (captive portal) waarmee je zegt je mag 10 uur per maand internetten, of 4 uren per week, of je krijgt maar x GB/MB per maand.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”