Avondschool C# regio Antwerpen/Kempen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De titel zegt het zelf... iemand een idee ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je "Syntra" zou overwegen.
Think again.
Alles wat met administratie te maken heeft, is daar een ramp:
- data, uren
- lokalen
- lesgevers
- examens
- betalingen en terugbetalingen

Ik sta op punt een 3jarige opleiding af te ronden en ik zal blij zijn dat het gedaan is.
Eerst gaan de lessen door op donderdag, dan op dinsdag, dan toch op woensdag en finaal dan toch terug op dinsdag. Leuk om zo een planning te maken.
Er zijn al lesgevers geweest die "er wel waren, maar ik weet niet waar", de camionette stond op de parking, maar hij kwam niet opdagen. Na 30 minuten iedereen onverrichterzake naar huis.
De terugbetaling van de opleidingscheques dit jaar heeft bijna 6 maanden geduurd. Ondertussen had ik al 3 aanmaningen om nog te betalen.

Werkelijk: een ramp.
Collega studenten, die serieel avondles volgen, zeggen dat het altijd zo is bij Syntra.
Het zotste is dat ze zelf cursussen aanbieden rond secretariaat en office management enzo.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Thomas more in Geel.

Basis word er heel goed uitgelegd en kan je meerdere cursussen volgen (HBO5 informatica - programmeren)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ben je zeker dat je geen online cursus of goed boek wil overwegen?

Als je aan een MSDN account 'geraakt' dan heb je toegang tot 10 cursussen van Pluralsight.
De C# cursus ken ik niet maar heb er al andere genomen en die zijn echt wel goed.
http://www.pluralsight.com/courses/csha ... ls-csharp5

Succes!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

"Gewoon" ergens C# gaan volgen lijkt toch niet evident... meestal zijn het complete ICT opleidingen over meerdere jaren.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ho ho. Dat hangt van je achtergrond af uiteraard.

Indien je al programmeert in een OO taal (Java is een mooi voorbeeld), dan is de overstap naar C# heus niet al te groot en kan je er je makkelijk vanaf maken met een online cursus of boek. Zelfs indien je gewoon al wat noties hebt van programmeren dan zal je al een eind geraken (al is dan een instructor led course geen slecht idee).

Indien je nog niets hebt gedaan qua programmeren, dan is zo'n meerdere-jaren-opleiding al meer een must natuurlijk.
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het is eerder van een beetje dwang te hebben... zelf in een boek studeren lukt me in dit geval niet echt goed.
euromusic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

Wel programmeren master je uiteindelijk meestal niet uit een boek he ;)

Ik denk persoonlijk dat het handigste is elke avond een uurtje of 2 wat online tutorials (zoals deze: http://www.microsoftvirtualacademy.com/ ... mming-in-c) te volgen en dan zelf iets of wat aan een project beginnen om meer te oefenen.

Ik heb geen idee van hoe ver je programmeerkennis zit, maar als je nog maar net begint is het ook mogelijk handig om wat informatie op te zoeken over veelgebruikte algoritmen en datastructuren. Zo kan je veel fouten vermijden in de toekomst.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Ik zou eerder een cursus genre "methodiek van de informatica" volgen. Niet direct de meest aanlokkelijke, maar je leert wel de principes. Natuurlijk moet je oefenen om het materiaal onder de knie te krijgen, dat leer je helaas nergens in een les.
jeffke
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:"Gewoon" ergens C# gaan volgen lijkt toch niet evident... meestal zijn het complete ICT opleidingen over meerdere jaren.
Op thomas more kan je je gewoon inschrijven zonder de rest van het traject af te leggen,zolang je je inschrijving betaald en je hebt een diploma middelbaar onderwijs is het voor hun allemaal goed :-)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Heb je Microsoft Visual Studio met C# al geïnstalleerd ? De Express versie is normaal gratis, al denk ik dat je je voor recente versies wel (gratis) moet registreren.

Als je nog geen programmeer ervaring hebt, zou ik eerder starten met VB.net omdat het veel leesbaardere code is.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

God no, geen VB.net..

Als je echt geen programmeerervaring hebt, lees dan dit: http://www.greenteapress.com/thinkpython/ .
Dat boek (gratis online te lezen) legt je de beginselen van het programmeren uit met Python, een taal die goed leesbaar is en waar je heel snel heel mooie resultaten mee kan krijgen.
Het probleem dat ik meestal heb met boeken die 'programmeren voor dummies' aanbieden is, in mijn ogen, dat ze je enkel wat 'kunstjes' leren. Je leert hoe je een venster ontwerpt, een knop maakt en daar wat acties aan koppelt. Dat is volgens mij fundamenteel verkeerd.
Dit boek leert je (in mijn ogen) écht programmeren: je leert nadenken over je een probleem moet oplossen, en dat is uiteindelijk waar het om draait. Kennis van de programmeertaal is daarbij louter een middel om je doel te bereiken.
Met "waarmee je heel snel heel mooie resultaten kan krijgen" bedoel ik dan ook dat je heel snel van idee tot software kan gaan, niet dat je snel een "mooie" applicatie krijgt met GUI, ...

Ik heb ooit een boek gelezen, 'Learning C# in 24 hours' of iets dergelijks, en achteraf was dat eigenlijk pure tijdverspilling. Het vertelde je amper iets over concepten als klasses, het handelde vooral over hoe je Visual Studio gebruikt om een GUI te ontwerpen en acties te laten doen. Laat die GUI achterwege in het begin en leer eerst écht algoritmes etc schrijven. Die GUI is uiteindelijk maar een 'front-end' om je software aan te sturen.
Dit gedrag zie ik echter heel vaak bij dergelijke boeken voor starters, en zelfs bij informatica-gerichte studierichtingen in het middelbaar wordt die "GUI-first"-aanpak blijkbaar veel gebruikt. Verschrikkelijk in mijn ogen.

Maar dit alles is voor de TS hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing aangezien deze zegt niet geïnteresseerd te zijn in een boek, maar naar de avondschool wil. Zoals hierboven vermeld: ga dus op zoek naar een cursus als 'methodologie van de informatica' in plaats van naar een cursus die focust op een programmeertaal als je echt geen ervaring hebt.

Even terzijde: hier wordt Thomas More aangehaald, geven die ook avondcursussen of bedoelen jullie dat de TS zich gewoon als student moet inschrijven en bv. enkel dat vak nemen? Dan is ± 600 EUR inschrijvingsgeld wel nogal veel? En dan zijn de lessen nog in de dag.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Met "leesbaar" bedoel ik niet het ontbreken van onnodige syntax of optioneel maken van variable declaraties (wat ik trouwens zeer slecht vind voor beginners), maar wel dat de code zoveel mogelijk op mensentaal lijkt. VB wordt ontworpen met die instelling als doel terwijl men toch probeert om in .NET alle talen eenzelfde naamgeving mee te geven.

Ik ga akkoord dat je als beginner graag zo snel mogelijk resultaat zien, maar voor mij is dat dus niet "van idee tot code" maar "van idee tot window", omdat dit voor een beginner juist herkenbaar is als 'programma'. Alle talen steunen maar op enkele basisconcepten (variabelen, arrays, for loops, if...then condities, etc.) maar als men niet beseft dat doordeweekse programmas opgebouwd zijn met zulke kleine en makkelijke blokjes code, dan lijken die ideetjes misschien gewoon niet haalbaar.
jeffke
Plus Member
Plus Member

Even terzijde: hier wordt Thomas More aangehaald, geven die ook avondcursussen of bedoelen jullie dat de TS zich gewoon als student moet inschrijven en bv. enkel dat vak nemen? Dan is ± 600 EUR inschrijvingsgeld wel nogal veel? En dan zijn de lessen nog in de dag.
CVO word op hun campus gegeven,de afdeling van het CVO heet officieel cvo hik.
Je betaald dus gewoon je uren.
Lessen zijn altijd savonds of in latere modules soms op zaterdag.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

cptKangaroo schreef:Ik ga akkoord dat je als beginner graag zo snel mogelijk resultaat zien, maar voor mij is dat dus niet "van idee tot code" maar "van idee tot window", omdat dit voor een beginner juist herkenbaar is als 'programma'. Alle talen steunen maar op enkele basisconcepten (variabelen, arrays, for loops, if...then condities, etc.) maar als men niet beseft dat doordeweekse programmas opgebouwd zijn met zulke kleine en makkelijke blokjes code, dan lijken die ideetjes misschien gewoon niet haalbaar.
Een programma bestaat inderdaad maar uit vijf 'bouwstenen' (in-/output, arithmetics, conditions en iterations), eens je weet hoe je die gebruikt in een taal weet je genoeg om eender welk programma te schrijven. Een programma begint in mijn ogen nog steeds bij een algoritme dat wordt geïmplementeerd, de rest is bijzaak. GUI's etc zijn uiteraard handig, maar daar begin je aan in de laatste fase van het ontwikkelingsproces. Het blijft gewoon een middel om met de core van je programma te communiceren. Vertrekken van de GUI is gewoon fout.
Ik maak voor mijn software ook GUI's, maar schrijf eerst de kern en compile die als library. De GUI communiceert hier dan mee. Op die manier hangt mijn software niet te veel af van externe libraries of wat dan ook.

Kijk naar quasi alle Linux-packages: je kan praktisch alles gewoon vanuit de command line uitvoeren en vaak is de GUI een apart pakket dat moet worden geïnstalleerd.

Dit is natuurlijk mijn mening en uiteraard is niemand verplicht om die te delen, maar in mijn ogen begin je aan je software met de kern en bouw je deze verder uit. Niet van buiten naar binnen.
Als je op die manier aan je software werkt, wat als je dan een versie wil maken voor mobiele OS'en? Dan moet je quasi alle code herschrijven omdat je heel waarschijnlijk OS- of systeemspecifiek te werk bent gegaan.

Nogmaals, dit is gewoon mijn insteek. Iedereen moet uiteraard gewoon werken op de manier die hij of zij het beste acht :-) .
jeffke schreef:CVO word op hun campus gegeven,de afdeling van het CVO heet officieel cvo hik.
Je betaald dus gewoon je uren.
Lessen zijn altijd savonds of in latere modules soms op zaterdag.
Dat lijkt me inderdaad logischer, bedankt voor de toelichting.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”