Het BIPT voert onderzoek naar onbeperkt downloaden.
-
- Forumtroll
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 20 keer
Het BIPT stelt een onderzoek in naar het 'onbeperkt downloaden' of 'vrij downloaden' zoals dat door sommige operatoren in ons land naar voor geschoven wordt. N-VA Kamerlid Peter Dedecker meent dat "onbeperkt niet altijd echt onbeperkt is".
In heel wat internetabonnementen heeft men het over 'onbeperkt downloaden' of 'vrij downloaden' wanneer je de specificaties erbij neemt. In de praktijk blijkt het echter vaak om een zogeheten 'fair use policy' te gaan. Zolang een gebruiker niet overdreven veel data binnenhaalt en/of verstuurt, geldt er geen limiet. Anders gezegd: de operator in kwestie hanteert wel degelijk regels om het dataverkeer te beperken, en het begrip 'niet overdreven' zet de deur open tot discussie.
Bevoegd minister Alexander De Croo (OpenVLD) heeft nu de opdracht gegeven aan telecomregulator BIPT om de problematiek grondiger te onderzoeken, na een antwoord op een parlementaire vraag van kamerlid Peter Dedecker (N-VA). "Als we de kleine lettertjes bij internetabonnementen lezen, stel ik vast dat sommige operatoren een limiet leggen op het onbeperkt downloaden. 'Onbeperkt' is dus niet altijd echt onbeperkt", stelt Dedecker.
Zo betekent bij Telenet 'vrij downloaden' dat je vanaf een verbruik van 500 GB in de piekuren een 'intensieve gebruiker' genoemd wordt. Je snelheid wordt dan tijdens de piekuren herleid van 200 Mbps naar 10 Mbps downstream en 1 Mbps upstream.
Heel wat consumenten zijn niet op de hoogte van deze kleine lettertjes en ontdekken het bestaan ervan pas van zodra de limieten overschreden worden. Dit is volgens Dedecker misleidend, maar ook niet conform de wetgeving die stelt dat 'onbeperkt' effectief moet betekenen 'zonder enige beperking'. Een stelling die dus gevolgd wordt door bevoegd minister Alexander De Croo die het BIPT opdracht gaf om de kwestie te onderzoeken.
"Zeker in tijden van Netflix en andere streamingdiensten stijgt het dataverbruik enorm en moeten mensen duidelijk weten waar ze aan toe zijn, zodat ze weten welk abonnement voor hen het meest geschikt is", besluit Dedecker.
Bron
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bip ... 66481.html
In heel wat internetabonnementen heeft men het over 'onbeperkt downloaden' of 'vrij downloaden' wanneer je de specificaties erbij neemt. In de praktijk blijkt het echter vaak om een zogeheten 'fair use policy' te gaan. Zolang een gebruiker niet overdreven veel data binnenhaalt en/of verstuurt, geldt er geen limiet. Anders gezegd: de operator in kwestie hanteert wel degelijk regels om het dataverkeer te beperken, en het begrip 'niet overdreven' zet de deur open tot discussie.
Bevoegd minister Alexander De Croo (OpenVLD) heeft nu de opdracht gegeven aan telecomregulator BIPT om de problematiek grondiger te onderzoeken, na een antwoord op een parlementaire vraag van kamerlid Peter Dedecker (N-VA). "Als we de kleine lettertjes bij internetabonnementen lezen, stel ik vast dat sommige operatoren een limiet leggen op het onbeperkt downloaden. 'Onbeperkt' is dus niet altijd echt onbeperkt", stelt Dedecker.
Zo betekent bij Telenet 'vrij downloaden' dat je vanaf een verbruik van 500 GB in de piekuren een 'intensieve gebruiker' genoemd wordt. Je snelheid wordt dan tijdens de piekuren herleid van 200 Mbps naar 10 Mbps downstream en 1 Mbps upstream.
Heel wat consumenten zijn niet op de hoogte van deze kleine lettertjes en ontdekken het bestaan ervan pas van zodra de limieten overschreden worden. Dit is volgens Dedecker misleidend, maar ook niet conform de wetgeving die stelt dat 'onbeperkt' effectief moet betekenen 'zonder enige beperking'. Een stelling die dus gevolgd wordt door bevoegd minister Alexander De Croo die het BIPT opdracht gaf om de kwestie te onderzoeken.
"Zeker in tijden van Netflix en andere streamingdiensten stijgt het dataverbruik enorm en moeten mensen duidelijk weten waar ze aan toe zijn, zodat ze weten welk abonnement voor hen het meest geschikt is", besluit Dedecker.
Bron
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bip ... 66481.html
- D3bian
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb vandaag net weer een hele hoop gratis Volume Packs bij Proximus aangekocht, gelukkig heb ik iMakro in mijn Firefox steken
Was het een tijdje vergeten doen, en ineens vanmorgen mailtje dat mijn volume op was 
Het zou op zich misschien toch niet zo slecht zijn dat er wat betere regels komen, bijvoorbeeld, bij Proximus kom je op 128Kbps terecht ... Ik kon vanmorgen met veel moeite hun pagina openen
Die gratis volume packs zouden ook met een sloef ineens moeten kunnen ipv Makros te moeten gebruiken

Het zou op zich misschien toch niet zo slecht zijn dat er wat betere regels komen, bijvoorbeeld, bij Proximus kom je op 128Kbps terecht ... Ik kon vanmorgen met veel moeite hun pagina openen

- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Waarom hanteert Proximus die volume packs überhaupt nog? Wat is nu het verschil tussen iemand die 1TB download en iemand die eerst 200 nutteloze volume blokken bijklikt en dan 1TB download? 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Daar heb je een punt, voornaamste is trouwens dat niet iedereen die volume packs methode kent. Niet elke klant gebruikt of heeft zelfs een e-service account geactiveerd.
Met andere woorden, misschien is het interessanter naar capaciteit toe om die limiet van 500GB te behouden, aangezien lang niet elke klant die het al nodig zou hebben die methode kent/gebruikt? Pure speculatie uiteraard...
Los daarvan is het wel een feit dat zowel bij gelimiteerde abonnementen als abonnementen met 'onbeperkt' downloaden de smallband bij Proximus onredelijk traag is tot zelfs onwerkbaar. Men kan vloeken op het volumebeleid bij Telenet (al is het al serieus veel verbeterd), maar hun smallband is nog enigszins werkbaar en in de verste verte niet zo streng als die bij Proximus.
Met andere woorden, misschien is het interessanter naar capaciteit toe om die limiet van 500GB te behouden, aangezien lang niet elke klant die het al nodig zou hebben die methode kent/gebruikt? Pure speculatie uiteraard...
Los daarvan is het wel een feit dat zowel bij gelimiteerde abonnementen als abonnementen met 'onbeperkt' downloaden de smallband bij Proximus onredelijk traag is tot zelfs onwerkbaar. Men kan vloeken op het volumebeleid bij Telenet (al is het al serieus veel verbeterd), maar hun smallband is nog enigszins werkbaar en in de verste verte niet zo streng als die bij Proximus.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Omdat je er moeite moet insteken. De mensen die deze truc niet toepassen zullen ook niet aan die limiet komen in de meeste gevallen.
Veel klanten kennen dit systeem ook niet, er is namelijk geen handleiding of iemand die hen dat heeft uitgelegd.
Het enigste wat ze weten is dat het internet traag gaat. Als je dit meldt aan de klantendienst zullen ze dan zeggen dat je blokken gratis kunt bijkopen???
Voor u is 1TB veel en voor andere mensen is 100 mails veel en dan lijkt het onbeperkt
Veel klanten kennen dit systeem ook niet, er is namelijk geen handleiding of iemand die hen dat heeft uitgelegd.
Het enigste wat ze weten is dat het internet traag gaat. Als je dit meldt aan de klantendienst zullen ze dan zeggen dat je blokken gratis kunt bijkopen???
Voor u is 1TB veel en voor andere mensen is 100 mails veel en dan lijkt het onbeperkt

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 94 keer
Naast de kwestie. Het BIPT is niet deel van het probleem, ze zijn het probleem in de Belgische telecom. Daar was jaren geleden al een reportage over in Question à la une. De vergelijking met bijv. de Franse regulator ARCEP in die reportage is stuitend. Ze spelen totaal hun rol niet. Dus zolang dat heilig huisje niet omvergehaald wordt, zal er nooit iets veranderen. Jammer voor de Belgen, maar helaas.
Anderzijds is het weer onnozele hals Peter Dedecker die hiermee afkomt. Die is bij de N-VA nogal vaak Chinese vrijwilliger om met randproblemen af te komen.
ps: hoe werken die volumepacks? Ben al lang weg uit België.
Anderzijds is het weer onnozele hals Peter Dedecker die hiermee afkomt. Die is bij de N-VA nogal vaak Chinese vrijwilliger om met randproblemen af te komen.
ps: hoe werken die volumepacks? Ben al lang weg uit België.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Op de proximus online portaal/services kan je 20GB volume packs bestellen aan 0.00 euro. Voor de gewone consument is dat dus voldoende om hem tegen te houden voor het verbruik van meer dan 520-540GB per maand. Voor mensen die met macros kunnen werken kan je dus blijven gaan. En al het niet verbruikte (gratis 20GB pack) volume van die maand gaat over naar de volgende maand.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
De officiele uitleg tegen techniekers in 2012 was dat dat voor security/veiligheidsredenen is. Vooral voor pc's die besmet zijn en grote hoeveelheden data versturen.
Vandaar de redenering dat de klant zelf moet duidelijk maken dat hijzelf extra volume nodig heeft.
Ik heb het verhaal nooit geloofd.
Vandaar de redenering dat de klant zelf moet duidelijk maken dat hijzelf extra volume nodig heeft.
Ik heb het verhaal nooit geloofd.

- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Om correct te zijn is bij PX het zogezegd ongelimiteerd bij een comfort PACK geen 500 GB maar wel 650 GB..... als extra toelichting in deze topic.
edit: Comfortpack = 650 GB
edit: Comfortpack = 650 GB
Laatst gewijzigd door Patje 29 apr 2015, 22:41, in totaal 1 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack

*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Hier is er nog een oude combo van internet maxi+tel+TV met 70/6Mbps ipv 70/5 voor het huidige comfort. Kost denk ik 1 of 2 euro meer per maand. Wel maar 250MB 3G data ipv 500MB.
De limiet is wel 500GB +20GB gratis packs daarbij.
De limiet is wel 500GB +20GB gratis packs daarbij.
-
- Elite Poster
Nee, da's wanneer een Internet Comfort in pack zit, want Internet Comfort is standalone gelimiteerd op 150GB (niet 500 of 650GB), in pack is er een 'gratis' onbeperkt volume optie automatisch bijgevoegd (die bij Internet Start en Comfort standalone 7.5 EUR/maand kost) en dat maakt dat er 150GB gerekend wordt plus onbeperkte optie met de 500GB limiet. Beide samen geven dus inderdaad 650GB, maar da's door het combinatievoordeel. Feit is wel dat dus in pack in de praktijk met Internet Comfort de limiet hoger ligt. En dus technisch gezien hoger dan een Internet Maxi standalone of in pack.Patje schreef:Om correct te zijn is bij PX het zogezegd ongelimiteerd bij een comfort geen 500 GB maar wel 650 GB..... als extra toelichting in deze topic.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Die 500GB aan normale snelheid is dan nog "klein", maar in sommige landen gooien ze je er genadeloos af als je meer dan 1 TB volhardt:
en een case van maar liefst 7 TB:
http://www.dslreports.com/shownews/Veri ... hly-133560
en een case van maar liefst 7 TB:
http://www.dslreports.com/shownews/Veri ... hly-133560
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Zou ook graag eens dat scriptje gebruiken en testen, want 't loopt hier de spuitgaten uit, nu opnieuw weer over die 20GB zo te zien, en hoe, ik weet 't niet.
M'n NAS staat carrément UIT nu, dus syncen doet 'm al niet meer.
'k Vind niet meteen het topic voor dat script. Kan iemand het me anders doorsturen via pm met een downloadlink?
Want aan 128kbps gaat het inderdaad TRAAG!
Telenet is daarvoor toch wel beter tegenwoordig met 5/1 tegenover Proximus met z'n 128/128kbps of 128/64kbps...
Edit, via LogMein over 4G op m'n kantoor PC ingelogd en daar dan maar besteld.
Hoe kun je in godsnaam 20GB extra bestellen als ge niet eens op de Proximus.be pagina geraakt... Grrrrr.
'k Vind niet meteen het topic voor dat script. Kan iemand het me anders doorsturen via pm met een downloadlink?
Want aan 128kbps gaat het inderdaad TRAAG!

Telenet is daarvoor toch wel beter tegenwoordig met 5/1 tegenover Proximus met z'n 128/128kbps of 128/64kbps...
Hoe kun je in godsnaam 20GB extra bestellen als ge niet eens op de Proximus.be pagina geraakt... Grrrrr.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
Inderdaad, die site laadt amper via smallband.
Trouwens, was Telenet smallband tegenwoordig niet 10/1?
[
Post made via mobile device ]
Trouwens, was Telenet smallband tegenwoordig niet 10/1?
[

Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 30 apr 2015, 19:04, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Forumtroll
Business met vast volume.
Eens uw maandelijks volume van 4TB is overschreden, valt uw downloadsnelheid terug naar 5 Mbps. U kan uiteraard bijkomende volume aankopen om toch nog vliegensvlug te surfen.
Voor whoppa geld 10/1Mbps in de piek uren tussen 12 en 24 uur.
Eens uw maandelijks volume van 4TB is overschreden, valt uw downloadsnelheid terug naar 5 Mbps. U kan uiteraard bijkomende volume aankopen om toch nog vliegensvlug te surfen.
- D3bian
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 25 keer
Ken, gewoon iMacros in FireFox gebruiken, dan kan je recordenKen schreef:Zou ook graag eens dat scriptje gebruiken en testen, want 't loopt hier de spuitgaten uit, nu opnieuw weer over die 20GB zo te zien, en hoe, ik weet 't niet.
Want aan 128kbps gaat het inderdaad TRAAG!![]()

- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Ideaal, bedankt voor de tipD3bian schreef:Ken, gewoon iMacros in FireFox gebruiken, dan kan je recorden

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
die 5 mbps downstream, is dat ook voor BI 150 ?mac_donaldo schreef:Business met vast volume.
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ik volg die dingen al een tijdje niet meer. Ik heb hier Telenet. Alles gaat prima, de kinderen zorgen er wel voor dat we een paar TB uit het internet trekken.
Grote dingen worden meestal 's nachts gedownload. 's Avonds wordt er heel wat youtube en diverse internet-TV gekeken. Voorlopig geen reactie meer gehad, dat het download volume alweer op is...
Ook hier zal Telenet moeten oppassen, want ook zij prijken nu met de uitleg 'GEEN DOWNLOAD LIMIET' op hun site, wat eigenlijk niet echt waar is.
Wat ik niet wist is dat Proximus ook een gelijkaardige FUP hanteert, als ik dat hier zo lees...
Ik meen me toch te herinneren dat er in het verleden altijd werd gezegd dat 'écht vrij downloaden' de sterkere kant was van Proximus, in feite een soort van compensatie op hun (veel) tragere snelheid.
Nu blijkt dat zijn ook een gelijkaardige FUP hanteren en dat de smalband zelfs niet werkbaar is bij Proximus.
Dus eigenlijk stelt internet via Proximus niet veel voor, of zie ik dat verkeerd?
Hoe zit dat nu eigenlijk bij Proximus?
Grote dingen worden meestal 's nachts gedownload. 's Avonds wordt er heel wat youtube en diverse internet-TV gekeken. Voorlopig geen reactie meer gehad, dat het download volume alweer op is...
Ook hier zal Telenet moeten oppassen, want ook zij prijken nu met de uitleg 'GEEN DOWNLOAD LIMIET' op hun site, wat eigenlijk niet echt waar is.
Wat ik niet wist is dat Proximus ook een gelijkaardige FUP hanteert, als ik dat hier zo lees...
Ik meen me toch te herinneren dat er in het verleden altijd werd gezegd dat 'écht vrij downloaden' de sterkere kant was van Proximus, in feite een soort van compensatie op hun (veel) tragere snelheid.
Nu blijkt dat zijn ook een gelijkaardige FUP hanteren en dat de smalband zelfs niet werkbaar is bij Proximus.
Dus eigenlijk stelt internet via Proximus niet veel voor, of zie ik dat verkeerd?
Hoe zit dat nu eigenlijk bij Proximus?
-
- Forumtroll
Limiet bereikt? Voor Basic internet 30Mbps met 150GB volume.ub4b schreef:die 5 mbps downstream, is dat ook voor BI 150 ?mac_donaldo schreef:Business met vast volume.
Verlaagde surfsnelheid (1 Mbps)
Toegang tot Wi-Free met verlaagde snelheid
Extra volume aankopen of upgrade naar internetabonnement met meer volume zijn mogelijk
Op het einde van je aanrekeningsperiode staat Telemeter weer op 0
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Basic internet is toch nog altijd 100 GB en geen 150 ....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack

-
- Forumtroll
Klopt ! Basic net heeft 100GB volume.
Dan zal die 1Mbps smalband snelheid ook gelden voor whop 100Mbps met 150GB volume.
Extra volume aankopen of upgrade naar internetabonnement met meer volume zijn mogelijk
Dan zal die 1Mbps smalband snelheid ook gelden voor whop 100Mbps met 150GB volume.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Ik begrijp het misverstand hier,Het basic internet,bij Telenet heeft 100gb,ook als het in combi is met dig. tv,voor 51,69€ (ik geloof dat deze formule nog steeds aangeboden word door Telenet).
bij Proximus kan men internet Start (100 gb,alleen internet) ook combineren met dig.tv,maar dan krijgt men 150 gb voor internet start,een soort Pack voordeel.
bij Proximus kan men internet Start (100 gb,alleen internet) ook combineren met dig.tv,maar dan krijgt men 150 gb voor internet start,een soort Pack voordeel.
-
- Forumtroll
Dat is dik betaalt voor een two pack.Niks korting.fluppie schreef:Ik begrijp het misverstand hier,Het basic internet,bij Telenet heeft 100gb,ook als het in combi is met dig. tv,voor 51,69€ (ik geloof dat deze formule nog steeds aangeboden word door Telenet).
HDtv incl kabel abonement 24.70 euro
Basicnet internet only 26.99 euro
Samen 51.69 euro.
-
- Elite Poster
met BI 150 bedoel ik niet basic internetmac_donaldo schreef:Limiet bereikt? Voor Basic internet 30Mbps met 150GB volume.ub4b schreef:die 5 mbps downstream, is dat ook voor BI 150 ?mac_donaldo schreef:Business met vast volume.
maar business internet 150
-
- Forumtroll
Na 2TB vast volume te hebben verbruikt.ub4b schreef:
met BI 150 bedoel ik niet basic internet
maar business internet 150
Is het 5Mbps smalbandsnelheid.Of volume pack van 50GB voor 5 euro aankopen om aan 150Mbps verder te doen.
-
- Forumtroll
Dat zal zoals gewoonlijk weer op een sisser uitdraaien.silencer schreef:Hoe staat het met het 'onderzoek' ? Is er nog veel werk aan ?
FUP doen ze zomaar niet weg.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Nee, maar mogelijk zullen de reclames daar veel duidelijker in moeten worden, of zelfs niet meer woorden als onbeperkt, ongelimiteerd, etc mogen gebruiken.
[
Post made via mobile device ]
[