Hallo iedereen,
Ik sta hier weer met een vraag die waarschijnlijk al een aantal keer gesteld is, maar ik zou graag even informeren naar de stand van zaken anno 2015.
Ik heb een website gemaakt voor een lokaal bedrijf hier. We zijn nu de laatste fouten aan het wegwerken en binnen enkele weken zou de site online moeten gaan. Het concrete hosting-gebeuren is voor mij nieuw dus ben ik wat beginnen rondzoeken. Even samenvatten: het is een website bestaande grotendeels uit PHP met een database voor een webshop (MySQL). De website zelf is momenteel iets van een 2 MB groot, maar er komen nog een aantal foto's bij. De database is nu nauwelijks 100 KB, maar gaat wel groeien aangezien deze ook als archief gebruikt gaat worden. Geen absurde vereisten voor disk ruimte dus. Er gaan tevens geen echte bestanden te downloaden zijn op de website dus echt veel traffic gaat er niet nodig zijn, gewoon wat nodig is voor het traffic naar de pagina's zelf.
Uptime is dan weer wel belangrijk en ook zouden ze liefst de hosting in België houden, of toch zeker via een Belgisch bedrijf zodat de facturatie etc geen moeilijkheden geeft en ze dit gewoon kunnen afboeken.
Ik ben tijdens mijn zoektocht momenteel op drie potentiële aanbieders uitgekomen:
* 1-eurohost Evolve: 4 EUR per maand + 14 EUR per jaar voor de domeinnaam na het eerste jaar = 62 EUR per jaar.
* fusa (de naam hier al dikwijls zien verschijnen) Basic: 15 EUR setup + 15 EUR per maand + 25 EUR per jaar domeinnaam = 205 EUR per jaar.
* priorweb (laagste pakket): 60 EUR per jaar + 20 EUR per jaar domeinnaam = 80 EUR per jaar.
Ik twijfel vooral omdat ik niet goed weet in welke klasse ik moet zoeken. Het is tenslotte geen host om wat mee te prutsen, maar een website die echt wel stabiel moet draaien. 1-eurohost lijkt me daarom meer op hobbyisten gericht, waar Fusa me dan weer overkill lijkt in vergelijking met wat nodig is. PriorWeb hadden we vroeger voor onze jeugdvereniging, maar vond ik nogal onoverzichtelijk. De database beheer ik nu via PHPMyAdmin, ik veronderstel dat dit wel standaard op elke hosting mogelijk zal zijn? (Correct me if I'm wrong.)
Ik zou ook graag bijvoorbeeld dagelijks een backup nemen van de database en ergens op de host zetten, waar ik ze dan bvb om de zoveel tijd kan downloaden en lokaal bewaren.
Of als jullie een andere host te binnen schiet die jullie goed lijkt voor deze doeleinden, ik ben een en al oor.
Verder zou ik ook graag zelf een VPS nemen, maar dan eerder om wat mee te prullen. Zo kan ik de tijdelijke hosting van websites onder constructie daar zetten, maar bv ook een VPN zetten. Hier is uptime en stabiliteit dan weer iets minder belangrijk aangezien het echt voor persoonlijk gebruik is. Even voor de duidelijkheid: zoals ik het begrijp biedt een VPS mij de mogelijkheid om bv Ubuntu Server te installeren, van overal via SSH te connecten en dan eigenlijk op die server uit te steken wat ik wil (binnen de opgelegde limieten natuurlijk)?
Welk budget moet ik hiervoor ongeveer rekenen, of is het beter dat ik gewoon ergens iets goedkoop server-achtig op de kop tik, dit thuis zet en poorten ernaar forward?
-> dit is mss wel off-topic voor het bovenstaande. Indien nodig verwijder ik dit deel wel en maak ik binnenkort een nieuw topic aan.
Bedankt voor alle hulp in elk geval!
Buts
EDIT: ik weet niet of het belangrijk is om te vermelden, maar ik was ook van plan e-mailadressen aan te maken en gebruik in mijn php-scripts mail(). Zo krijg je vanuit de webshop bv een mail van webshop@domein etc..
webhost en VPS
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
- xming
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 47 keer
Als uptime de meest belangrijke factor is dan mss AWS, Google app engine, .... Voor een persoonlijk VPS waar je zo min mogelijk wilt uitgeven, zijn er tal van low cost (lees hobby) hosters, gaande van 20 euro per jaar tot 10 euro per maand naar gelang de specs.
Vb een BE domain kost +/- 7 per jaar bij mijndomainreseller.nl en een VPS 10 euro per maand bij transit.be . Beide zijn goed uit mijn eigen ervaring.
Vb een BE domain kost +/- 7 per jaar bij mijndomainreseller.nl en een VPS 10 euro per maand bij transit.be . Beide zijn goed uit mijn eigen ervaring.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Misschien je vraag eens stellen op www.webhostingtalk.nl? ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vraag ook aan je klant of het van belang is of zijn website op servers moet staan binnen België of Europa.
En belangrijk punt : check altijd of er meerdere DNS servers zijn, die elk in een apart subnet zitten, elk in een apart datacenter, elk in een apart netwerk en liefst ook nog in een ander land. Ohja : en nameservers die elk een andere extensie hebben. Dan heb je zowat alles uitgesloten op vlak van DNS dat kan falen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vraag ook aan je klant of het van belang is of zijn website op servers moet staan binnen België of Europa.
En belangrijk punt : check altijd of er meerdere DNS servers zijn, die elk in een apart subnet zitten, elk in een apart datacenter, elk in een apart netwerk en liefst ook nog in een ander land. Ohja : en nameservers die elk een andere extensie hebben. Dan heb je zowat alles uitgesloten op vlak van DNS dat kan falen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Voor je vps kijk je misschien best naar digitalocean. Aangezien je maar tijdelijk hosting nodig hebt. Bij digitalocean word je gefactureerd per uur. Heb je de vps niet meer nodig dan kan je hem verwijderen. Zo zit je niet vast aan contract van een jaar en de prijs is even hoog/laag als de andere vps aanbieders. Je kan op het internet overal coupons vinden vinden voor digitalocean en bij github kan je een 100 dollar coupon krijgen indien je nog student bent.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Ik vind Vultr nog net iets handiger dan DigitalOcean, omdat je daar eigen images kan opladen (handig als je met NixOs werkt). Via PM kan ik je wel referal's sturen voor Vultr.
Ps. Ook hetzner.de niet vergeten, hun vps'en zijn niet zo interessant, maar hun server 'market' (https://robot.your-server.de/order/market) is dat wel...
Ps. Ook hetzner.de niet vergeten, hun vps'en zijn niet zo interessant, maar hun server 'market' (https://robot.your-server.de/order/market) is dat wel...
-
- Moderator
- Contacteer:
Dan neem je bij isgenoeg.nl of online.net beter een (respectievelijk) vps of server af hoor...
Telefonie = EDPnet + OVH
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Hier tevreden als reseller van VibiT/Easyhost.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Bedankt voor de input al iedereen. Ik ga de voorgestelde opties al eens bekijken.
Zoals ik in de openingspost al zei, de mensen hebben liefst een Belgische aanbieder omdat dat het makkelijkst is voor facturatie etc.
Voor de VPS is dat misschien ook het makkelijkst aangezien ik (nog) geen visa heb. Ik heb wel een github student account dus ik ga dat van die digitalocean wel eens nakijken.
Zoals ik in de openingspost al zei, de mensen hebben liefst een Belgische aanbieder omdat dat het makkelijkst is voor facturatie etc.
Voor de VPS is dat misschien ook het makkelijkst aangezien ik (nog) geen visa heb. Ik heb wel een github student account dus ik ga dat van die digitalocean wel eens nakijken.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Qua facturatie is een andere aanbieder in de EU even makkelijk, en je hoeft de BTW dan zelfs niet voor te schieten zoals bij OVH of Hetzner gezien het IC verwerving van dienst is, je krijgt simpelweg een factuur zonder BTW. Zie niet in wat het probleem zou kunnen zijn ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik heb mijn domeinnaam bij Versio.be . Die doen ook hosting, maar daar hoor ik tegenstrijdige aaken over. Ze zijn normaalgezien momenteel de goedkoopste op de markt.
Iemand ervaringen met Versio.be ? Is zowel voor mij als voor de TS interessant.
Domeinnaam heb ik totaal geen klagen over, maar hosting ken ik mensen die er zeer content over zijn, terwijl ik op internet vaak verhalen lees die niet zo positief zijn.
Maarja, mensen zetten ook meestal maar iets op internet als het slecht gaat, als het goed gaat is het toch normaal...
Ben eens benieuws.
PS: er is blijkbaar al hosting vanaf €0,5/maand
Met vriendelijke groeten,
BertG3
Iemand ervaringen met Versio.be ? Is zowel voor mij als voor de TS interessant.
Domeinnaam heb ik totaal geen klagen over, maar hosting ken ik mensen die er zeer content over zijn, terwijl ik op internet vaak verhalen lees die niet zo positief zijn.
Maarja, mensen zetten ook meestal maar iets op internet als het slecht gaat, als het goed gaat is het toch normaal...
Ben eens benieuws.
PS: er is blijkbaar al hosting vanaf €0,5/maand
Met vriendelijke groeten,
BertG3
-
- Moderator
- Contacteer:
Versio ... Breek me de bek niet open. Kijk maar eens op webhostingtalk.nl!
Oja : transip.be kan je ook nog gebruiken.
Oja : transip.be kan je ook nog gebruiken.
Telefonie = EDPnet + OVH
- thomasv
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Domeinnaam: versio.be
DNS: cloudflare.com
VPS: OVH, Nucleus, ..
[
Post made via mobile device ]
DNS: cloudflare.com
VPS: OVH, Nucleus, ..
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
-
- userbase crew
Ja. Voorlopig heb ik mijn domeinnaam ook bij Versio en zit mijn hosting ergens anders.
Het is enkel omdat ik zeer content ben van de service qua domeinnaam dat ik eens wou weten hoe het qua hosting zit.
Bedankt. Blijkbaar is hosting dus toch niet zo goed bij hen...
Voor enkel dns had ik al eens gehoord van hostinger.nl. Blijkbaar hebben zij ook een free plan... Heb al eens met een testdomein geprobeerd en had in die korte periode toch niet echt problemen... Iemand daar ervaring mee ?
Het is enkel omdat ik zeer content ben van de service qua domeinnaam dat ik eens wou weten hoe het qua hosting zit.
Bedankt. Blijkbaar is hosting dus toch niet zo goed bij hen...
Voor enkel dns had ik al eens gehoord van hostinger.nl. Blijkbaar hebben zij ook een free plan... Heb al eens met een testdomein geprobeerd en had in die korte periode toch niet echt problemen... Iemand daar ervaring mee ?
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Voor die VPS ga ik gebruik maken van DigitalOcean. Ik heb via GitHub 100 dollar krediet waarmee ik wel even verder kan. Er wordt enkel een eenmalige betaling van 5 dollar gevraagd via PayPal, dus ik wacht nu nog even tot ik mijn account kan bevestigen. Indien dit toch niet zo geschikt blijkt kan ik nog wel eens naar andere aanbieders kijken.
Wat die hosting betreft: toestanden waarbij de domeinnaam bij de ene zit en de hosting bij de andere lijken me overbodig gecompliceerd in dit geval. Het moet ook absoluut niet de goedkoopste zijn, gewoon een bedrijf met een degelijke reputatie en service.
Wat die hosting betreft: toestanden waarbij de domeinnaam bij de ene zit en de hosting bij de andere lijken me overbodig gecompliceerd in dit geval. Het moet ook absoluut niet de goedkoopste zijn, gewoon een bedrijf met een degelijke reputatie en service.
-
- userbase crew
Niet per se vind ik... Eens je je domeinnaam hebt en de nameservers gekoppeld zijn, hoef je enkel jaarlijks (of voor meerdere jaren) je domeinnaam te betalen. Van dan af aan is het gewoon nog bij je hosting dat je moet zijn. Je kunt bijna 5 jaar domeinnaam nemen bij Versio dan 1 jaar elders.butskristof schreef:Voor die VPS ga ik gebruik maken van DigitalOcean. Ik heb via GitHub 100 dollar krediet waarmee ik wel even verder kan. Er wordt enkel een eenmalige betaling van 5 dollar gevraagd via PayPal, dus ik wacht nu nog even tot ik mijn account kan bevestigen. Indien dit toch niet zo geschikt blijkt kan ik nog wel eens naar andere aanbieders kijken.
Enkel mijn mening natuurlijk...
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- thomasv
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 52 keer
Ook niet vergeten dat Amazon een Free Tier aanbiedt. Dat zou je al op weg kunnen helpen voor de VPS die je zocht om wat mee te testen.
De dienst van Amazon is gratis voor een bepaald aantal uren maar: dus start hem op als je gaat prullen en sluit hem dan ook weer af als je klaar bent. Dan kan je er echt wel heel lang gebruik van maken. (Ik dacht wel dat krediet kaar vereist is. Toen ik van AWS gebruik maakte was dat zo)
De dienst van Amazon is gratis voor een bepaald aantal uren maar: dus start hem op als je gaat prullen en sluit hem dan ook weer af als je klaar bent. Dan kan je er echt wel heel lang gebruik van maken. (Ik dacht wel dat krediet kaar vereist is. Toen ik van AWS gebruik maakte was dat zo)
iPhone 12 Pro — iPad (9th Gen) — Apple TV 4K (2nd Gen) — MacBook Pro
- Loeri
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 26 keer
Bij de €0.5 webhosting bij Versio kan je wel eens meemaken dat je je site niet kan bereiken.. ![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
En om een voorbeeld te geven: Found 317 domains hosted on the same web server.
Zou niet echt voor stabiliteit en performance voor dat pakket kiezen.
Zelf heb ik ook meerdere domeinen bij hun wat wel nog gaat voor die prijs!
Voor DNS gebruik ik ook Cloudflare.
Dan ook eens die student kredit via Github aanvragen voor Digitalocean.
De pings naar een droplet in Amsterdam:14-20ms
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
En om een voorbeeld te geven: Found 317 domains hosted on the same web server.
Zou niet echt voor stabiliteit en performance voor dat pakket kiezen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Zelf heb ik ook meerdere domeinen bij hun wat wel nog gaat voor die prijs!
Voor DNS gebruik ik ook Cloudflare.
Dan ook eens die student kredit via Github aanvragen voor Digitalocean.
De pings naar een droplet in Amsterdam:14-20ms
-
- Moderator
- Contacteer:
Goh, 317 domeinen op één server wilt niks zeggen hoor. Ik kan één user op een server zetten met 317 extra domeinnamen die allemaal verwijzen naar hetzelfde domein (aliassen). En 317 domeintjes die allen alleen tekst bevatten zijn ook niet rampzalig. Als het 317 druk bezochte websites zijn, dan is dat wat anders.
Ahja : pay peanuts, get monkeys...
Ahja : pay peanuts, get monkeys...
Telefonie = EDPnet + OVH
- svermassen
- Elite Poster
Bij Versio heb ik zelf ook wel wat draaien als reseller.
Maar het spreekwoord: "You pay for what you get" is hier wel van toepassing.
Er is wel een grote verbetering t.o.v. van de voorbije jaren.
Maar je merkt toch aan het prijsverschil ook het kwaliteitsverschil.
Domeinen afnemen akkoord, maar voor de hosting zit ikzelf liever bij VibiT/Easyhost.
Maar het spreekwoord: "You pay for what you get" is hier wel van toepassing.
Er is wel een grote verbetering t.o.v. van de voorbije jaren.
Maar je merkt toch aan het prijsverschil ook het kwaliteitsverschil.
Domeinen afnemen akkoord, maar voor de hosting zit ikzelf liever bij VibiT/Easyhost.
-
- Moderator
- Contacteer:
Mja Easyhost = Combell = peperduur.
Dan zijn er toch betere alternatieven hoor...
Dan zijn er toch betere alternatieven hoor...
Telefonie = EDPnet + OVH
- svermassen
- Elite Poster
Klopt niet gans Krisken.
Easyhost (en VibiT) zitten binnen de Combell-groep, maar zijn losstaande (dochter)-ondernemingen.
En qua prijs valt dit nog goed mee vind ik.
Easyhost (en VibiT) zitten binnen de Combell-groep, maar zijn losstaande (dochter)-ondernemingen.
En qua prijs valt dit nog goed mee vind ik.