Spreadsheet vraagje

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Beste,

Ik beschik over een tabel met afstanden tussen verblijfplaatsen van leden en plaatsen van bijeenkomsten.
Bovenaan de kolom met de plaats van bijeenkomst moet ik het totaal aantal km krijgen van de aanwezige leden.
Dit dacht ik te kunnen doen door de niet aanwezige leden te verbergen in de tabel.
Maar door het verbergen wordt het totaal kilometeraantal niet aangepast.
Hoe kan ik dit bewerkstelligen: dus bovenaan de kolom mag enkel het totaal van de zichtbare cellen verschijnen.
Bestaat hier een formule voor?
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Waarom maak je geen extra kolom met aanwezig ja of nee... die kan je dan gebruiken om je som te beinvloeden.

Of het kan met louter kolommen hidden te zetten betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Gewoon een kolom maken "aanwezig" en daar een 0 of een 1 in zetten. Dan een kolom "aanwezige kilometers" = kolom aantal kilometer * aanwezig. Dan de som van die kolom "aanwezige kilometers".

Bijv

aanwezig lid 1: 10 km * 1 = 10
niet-aanwezig lid 1: 15 km * 0 = 0
enzovoort
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Andere optie is, om in plaats van SUM functie, de SUBTOTAL functie te gebruiken SUBTOTAL(9; A1..A30) bijvoorbeeld om range A1 t/m A30 op te tellen. Dan telt Excel alleen de geilterde resultaten op.
Dit zijn de Engelstalige functienamen, geen idee wat de Nederlandstalige zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Exact wat marijke voorstelt, op voorwaarde dat je totalen berekent in een kolom (waarden verticaal onder mekaar dus); met subtotal rekent hij dan enkel die waarden mee die niet hidden zijn.
Reken je echter in een rij (waarden horizontaal naast mekaar), dan zal subtotal niet werken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

De optie met subtotalen lijkt mij geschikt, maar dit werkt blijkbaar niet in open office.
Waarom wil ik rijen verbergen van niet aanwezigen: omdat ik over meerdere kolommen beschikt met afstanden. Wij vergaderen niet steeds op dezelfde plaats.
Dus heb ik in kolommen de verschillende vergaderplaatsen voorzien, in de rijen de verschillende leden en op hun kruising de afstand dat de leden rijden vanaf hun woonplaats tot op de vergaderplaats.
In de kop van de kolom krijg ik dan een aantal kilometers van alle leden, dus indien iedereen aanwezig zijn zou.
Ik dacht dat dit totaal zou wijzigen als ik de leden die niet aanwezig zijn te verbergen, maar dit geeft geen invloed op het totaal in de kolomkop.
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
gdornez
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 mar 2007, 20:27
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Gevonden, heb inderdaad een kolom moeten toevoegen met aanwezig. Als ik dan een autofilter toepas op deze kolom werkt de functie subtotaal prima.
Hartelijk dank voor de tips.
__________________________

Met vriendelijke groeten,

Geert
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De "aanwezig" truc is inderdaad ook niet slecht, en werkt gegarandeerd.
Ik was er verkeerdelijk van uitgegaan dat je met excel werkte; de verschillende spreadsheet programmas zijn niet altijd volledig compatibel met mekaar.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”