Hier draait nu 2 jaar een WorX Landroid. Goed tot 1000m². Er bestaat ook een grote broer van, 2000m².
Super toestel, vergeleken met andere toestellen was 'ie 2 jaar geleden één van de goedkopere modellen, maar ik kon hem krijgen met 5 jaar garantie zonder meerkost bij de Brico, dus toch maar gekocht ondanks dat ik eerst voor de duurdere Bosch wou gaan die de Gamma toen in aanbieding had.
Lang daarna een test gelezen van de Duitse consumentenbond waar de Worx als één van de betere in uitkwam ondanks de goedkoopste in de test. De "maait in stroken" approach van de Bosch toestellen die mijn eerste keuze was werd in deze test redelijk afgekraakt : veruit de luidste machine in de test en er werd afgeraden de Bosch 's nachts te laten draaien maar wat erger was : wanneer de Bosch een strook mistte, BLEEF hij deze strook ook missen bij de volgende knipopdracht. Na 2 weken knippen zag je dus duidelijk stroken *in* je grasperk waar de machine het knippen niet overlappend-genoeg uitvoerde. Misschien is dit nu opgelost, maar zeker in de tests tot vorig jaar was dat een dik nadeel van de Bosch toestellen.
Terug naar de Lanrdoid :
Loopt nooit vast, doet geen "ontsnappingspogingen", regensensor en komt dus terug naar huis bij regen en wacht dan een opgegeven periode voor een nieuwe poging, heel éénvoudig programmeerbaar, kantensijderprogramma, hoogteregeling, zoneprogramma om aangeduide zones intensiever te onderhouden als andere, gratis updates van de firmware ....
Messen kosten echt geen bal : het toestel gebruikt 3 messen per set en deze zijn zo gemaakt dat je een mesje zowel in langs- als dwarsriching 1 maal kan keren om steeds een scherpe kant te hebben : je hebt dus 4 "verse" snijvlakken per mes. 1 snijvlak is goed voor 1 seizoen hier, dus met 3 messen kom je meer als een jaar toe. Met ons grasoppervlak draait 'ie van maandag tot en met vrijdag, ongeveer 50 minuten lang.
En zo'n nieuw mesje kost je 1€ per stuk.
Geluid ? Dit toestel hoor je gewoon niet. In de zomer slapen met open venster en 's nachts laten lopen : perfect mogelijk : je hoort en in het ergste geval een super stil geritsel in de achtergrond wanneer 'ie voorbijkomt en als je heeeel goed luistert het zachte zoemen van een elektromotor.
Maar 's avonds/'s nachts knippen heeft zo zijn andere unieke problemen -als je dat als probleem wil zien-.
Zoals bijvoorbeeld : je robot zal als een ware Terminator je hele tuinslakkenbestand uitroeïen op 3 nachten tijd.
Honden zelf lijken me geen probleem : onze twee katten bekijken dat ding nog nauwelijks wanneer 'ie loopt, maar houden wel hun afstand. De messen zitten vrij "diep" in het toestel, dus per ongeluk de messen raken ... onmogelijk. Het toestel stopt zoals een Roomba onmiddellijk wanneer 'ie ergens tegen aanstoot, rijdt dan een 20cm achteruit, draait weg en vervolgt zijn werkzaamheden. "Hondebehoeften op het gras" ... mjah, dat wordt wel een zootje.
De "barrier draad" die deze machine nodig heeft om binnen de tuin te navigeren en zijn laad-station terug te vinden heb ik eerste instantie niet ingegraven : gewoon met de bijgevoegde haken bovenop het gras tikken en de robot de eerste dagen gewoon zijn gang laten gaan : op die manier kan je makkelijk nog correcties uitvoeren van "te ver van de boord, te korte bocht .....). Je kan daarna kiezen of je de draad in de grond stopt (een 10 cm diep is ruim ok) of laat zoals 'ie is. Binnen 3 maanden vind je de draad quasi niet meer terug, maar indien je het gras wel eens verticuteren wil is het "de grond in met die draad !", en da's ook op een paar uurtjes gepiept.
Resultaat : Altijd mooi geknipt gras, geen gezeur met gras naar het containerpark (want veel te veel voor de groene bak), minimaal onderhoud, tijdsbesparing, .... nope, echt een aanrader. Voor de winter het toestel eens grondig zuiver maken, volladen, en dan de kelder erin ermee. Het laatstation blijft gewoon buiten, stroom wordt onderborken. Doe dit in de late herfst na je laatste knipbeurt, en wanneer je de robot dan in de lente terug aanzet zit die batterij nog steeds op bijna 80% capaciteit ! Uitstekend dus.
Ik heb wel een kleine "parkeergarage" voor de Landroid gemaakt. In vochtwerende plaat en roofing erop/er rond geplakt, scharnierklep aan de bovenkant zodat je er toch in kan, en een rubberen deurmat in strookjes gesneden en voor de ingang bevestigd zodat de machine probleemloos binnen- en buiten varen kan, beschermd is voor neerslag en extreme weersomstandigheden. De machine rijdt iedere avond mooi zelf "zijn hok" uit en komt na 50 minuten knippen "terug naar huis". Werkt feilloos ! Worx zegt dat dit een overbodige luxe is en de machine echt wel weerbestendig is, maar ik had zoiets van "baat het niet, dan schaad het niet".
Grappige anekdote :
Mijn vrouw had zo haar bedenkingen bij deze aankoop. Een maand of zo nadat de Landroid hier zijn job deed stond ze op een mooie zomeravond naast me in de tuin, en de Landroid kwam rustig gras-knabbelend voorbij. "Weet je", zei ze, "Ik had het niet gedacht, maar dat ding werkt echt wel goed".
Net op dat moment probeerde onze buur in zijn tuin zijn 2-takt grasmaaier te starten ... en dat lukt niet echt.
Stond ik daar met een grijns van oor tot oor. Mijn vrouw bekeek me en siste :
"je bent een
slecht mens".