Nieuwe DLM profielen voor 'lange' lijnen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Het zou kunnen, maar ik denk niet dat het zo zal worden. Als Proximus in zone 1 DLM max 70Mbps gaf... (terwijl daar 100Mbps voor sommige/enkelen ook wel mogelijk was)
Volgens mij, maar mijn kennis is beperkt. Is 100Mbps zo wat het maximum van het maximum dat je kan halen op een enkele VDSL2 lijn tegen 400m. Met vectoring streeft men daarnaar, maar zit men er toch nog altijd een stukje onder. Het kan zijn dat Proximus beter/dikker koper onder de grond heeft liggen dan 'normaal'.
De ene die je in die link aanhaalt is ook een die heel dicht tegen zone 1 ligt precies.
Ik ben eens benieuwd wat het zal worden.
Volgens mij, maar mijn kennis is beperkt. Is 100Mbps zo wat het maximum van het maximum dat je kan halen op een enkele VDSL2 lijn tegen 400m. Met vectoring streeft men daarnaar, maar zit men er toch nog altijd een stukje onder. Het kan zijn dat Proximus beter/dikker koper onder de grond heeft liggen dan 'normaal'.
De ene die je in die link aanhaalt is ook een die heel dicht tegen zone 1 ligt precies.
Ik ben eens benieuwd wat het zal worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Hier werd vroeger al uitgelegd, dat het de totale loop (lengte) verzwakking is, die het profiel voor iedereen bepaald die op die loop aftakken, nu vraag ik mij af waarom het niet mogelijk is van een hoger profiel te geven aan iemand die dichter van de rop zit dan iemand verder van de rop. Ik zou denken dat dit eventueel door de DLM kan geregeld worden voor ieder apart, of zie ik ergens het bos door de bomen n iet meer 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Profielen worden toch uitgedeeld op vlak van afstand/verzwakking (wat op een paar gevallen na eigenlijk hetzelfde is), terwijl je nog via DLM wat hoger (of lager in de upload) kan gaan. DLM evalueert jou individuele lijn. Daarop zijn er geen 'aftakkingen' (of het is verkeerd geïnstalleerd thuis).
-
- Elite Poster
Ja maar de uitleg was dat je niet individueel naar de afstand verzwakking mocht kijken maar deze van de totale loop v/d verspreidingskabel (waar iedereen op aangesloten werd), dus als ik daar moet op afgaan kan de dichtstbijzijnde van de rop geen hoger profiel hebben dan de verdere afgelegen klanten.
Ik heb toch zo begrepen ofwel heb ik het totaal verkeerd begrepen !
Ik heb toch zo begrepen ofwel heb ik het totaal verkeerd begrepen !
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat werd ons hier verschillende keren wijsgemaakt, jajackho schreef:Hier werd vroeger al uitgelegd, dat het de totale loop (lengte) verzwakking is, die het profiel voor iedereen bepaald die op die loop aftakken,

Ik heb deze theorie nooit willen aanvechten op het forum, omdat ik niet de indruk wil geven om het beter te weten dan de techniekers, maar zelf heb ik daar nooit geloof aan gehecht ...
Volgens mij worden profielen inderdaad bepaald door uw aansluitadres, m.a.w. door de individuele lijn (en niet de totale lus v/d verspreidingskabel).
Als ze spreken over de "afstand tot de ROP" en de "Loop attn @800Hz" dan gaat het m. i. wel degelijk over het fysiek stukje koperpaar tussen de ROP/KVD en jouw aansluiting.
PS
Volgens mij komt de verwarring van het woordje "local loop", waarmee (internationaal) bedoeld wordt het laatste stukje koperdraad tussen de "cabinet" en de aansluiting (de zogenoemde "last mile").
Hier hebben ze dan verkeerdelijk het woord "loop" geïnterpreteerd als "lus"

Maar ook in landen waar het telefoonnet niet in lussen opgebouwd is, wordt over de "local loop" gesproken

Het begrip "local loop" is al zéér oud (1900), en stamt uit de tijd dat nog gebruik gemaakt werd van één enkele draad, en voor het return path gebruikt gemaakt werd van de aarde (single wire earth return).
Dat was een echte "loop" (de stroom keert terug via de aarde: vergelijk het met de tram, die aangedreven wordt door één enkele stroomdraad (bovenlijn), en de stroom "terugkeert" via de sporen (= aarde).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 30 keer
Toch even nuanceren: het High Upload profiel heeft wel degelijk nog bestaansrecht gezien je hier een garantie op de bandbreedte hebt van 10/4 Mb, in tegenstelling tot het 50Mb profiel.philippe_d schreef:Sedert de verhoging van zone 2 naar 17a, en de nieuwe DLM regels, heeft het High Upload abbo dus geen enkele zin meer. Jouw download is verhoogd van 16Mb naar 50Mb, terwijl je upload op 10Mb gebleven isredman schreef:Had Edpnet 16/10 High Upload, heb direct de switch gedaan bij Edpnet.
./.
Wohoo 50Mb/10Mb nu.
Toegegeven, waarschijnlijk maakt dit voor consumenten niet veel uit maar voor zakelijk gebruik is dit wel belangrijk.
-
- Elite Poster
Als ze spreken over de "afstand tot de ROP" en de "Loop attn @800Hz" dan gaat het m. i. wel degelijk over het fysiek stukje koperpaar tussen de ROP/KVD en jouw aansluiting.
Ik ben Blij om te lezen dat er toch nog iemand hetzelfde denkt als dat ik altijd ook gedacht heb, ik kon aan die uitleg ook niet goed aan uit!
Ik ben Blij om te lezen dat er toch nog iemand hetzelfde denkt als dat ik altijd ook gedacht heb, ik kon aan die uitleg ook niet goed aan uit!
Eergisteren van 30/6 naar 50/10 gegaan:

Die waarden van VDSLTool lijken me wel wat zorgwekkend naar de toekomst toe, maar verder toch zéér tevreden
Code: Selecteer alles
downstream upstream
Line: 50200 kbps 10040 kbps
Max: 56616 kbps 11862 kbps
Profile: 17a
Distance: 407 m
Training: 13,1 dB
Attenuation: 17,9 dB

Die waarden van VDSLTool lijken me wel wat zorgwekkend naar de toekomst toe, maar verder toch zéér tevreden

- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Voor zover ik zie, zit ik in <400m en aangezien ik nog een BBox2 heb (en EDP geen andere zou leveren) per definitie geen vectoring. Ik heb wel een BBox3 liggen (weet niet precies welke), maar aangezien alle telefoonverkeer ook over die lijn verloopt (EDP als SIP-provider) vind ik het nogal risky business om die BBox2 te vervangen door die BBox3.philippe_d schreef:Een 100% garantie dat je de 10 mbps upload zal behouden, kan je niet krijgen:Gezien jouw VDSL2 lijn alleen als back-up dient, en je 10 mbps echt van doen hebt, lijkt me dat je dit risico niet kan overwegen?
- - bij een High Upload profiel is de 10 mbps gegarandeerd (16.5/10 provisioning).
- bij een normaal VDSL2 profiel is de 10 mbps uplaod "best effort" (zie antwoord EDPnet).
Als je niet weet op welke afstand je van de ROP zit, en of op jouw ROP vectoring al actief is, zijn er 4 mogelijkheden:Dus voor je de beslissing neemt, moet je proberen te weten te komen in welk "vakje" jouw lijn zit.
- <400m, zonder vectoring. Provisioning = 30/10.
Maar DLM kan roet in het eten gooien, gezien DLM je upload kan verhogen (tot 70mbps), maar ook je download verlagen (naar 6 mbps). Dus een 70/6 is een mogelijk resultaat- <400m, met vectoring. Provisioning = 70/10.
Hier geen DLM, dus 70/10 "gegarandeerd"- >400m, zonder vectoring. Provisioning = 20/6.
DLM kan dit verhogen naar 50/10, maar niet gegarandeerd. De ervaring leert echter dat DLM rekening houdt met je huidige 10 mbps upload. Dus mogelijk resultaat (zoals redman) = 20/10 > 40/10 > 50/10- >400m, met vectoring. Provisioning = 50/6.
Hier geen DLM, dus 50/6 "gegarandeerd"
PS. Als je nog een b-box2 hebt, kom je altijd in het vakje "zonder vectoring".
Volgens EDP zou ik 70/10 "effectief" krijgen. Ik waag dus de sprong en laat jullie het resultaat hier zeker weten. Ik kan nog altijd terugkeren naar High Upload moest het nodig zijn.
Computer(k)nul
-
- Moderator
Die waarden zullen aanzienlijk verbeteren als vectoring actief wordt, dus maak je geen zorgenFleXe schreef:Eergisteren van 30/6 naar 50/10 gegaan:

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 13 keer
DLM is na een maand langsgeweest en me op 25/4 gezet.philippe_d schreef:Gezien je nu 16/2 synct, zit je per definiete in "zone 3" (afstand is niet het enige criterium).ahrand schreef:Hoe kom je aan zone 3 ?
Mijn Line Length is 582 m Estimated!
Die schatting komt goed overeen met een Attenuation van 15.5 dB, maar het kan evengoed net >700m zijn?ahrand schreef:Mijn Loop Attentuation is 15,5 (al heb ik geen idee wat de waarde daarvan is)
Ze schatten de fysieke lengte tussen de 650 en max 700m
De noise margin van 21,5 is "heel goed" omdat je snelheid "heel laag" is.ahrand schreef:Volgens de technieker moest ik vooral letten op de noise margin,
en die is met 21,5 "heel goed".
De noise margin is eigenlijk het verschil tussen de huidige snelheid (16.5) en de max. snelheid van de lijn (41.6)
Als DLM jou straks verhoogt naar bijvoorbeeld 30/4, zal jouw "noise margin" waarschijnlijk spectaculair dalen tot iets boven de 10dB.
Met andere woorden "heel goed" betekent hier: er is nu ruimte (margin) voor verhoging.
Dat klopt dus wel. je hebt nu 16/2, en dat kan tot maximum 30/4 verhoogd worden.ahrand schreef:Ik mocht enkele verhogingen via de DLM verwachten.
Klopt dus niet ?
De VDSL2Tool zegt dat dit een repair profiel is, klopt dat ?
De Noise margin is nu gedaalt naar 17dB, er lijkt nog ruimte voor verhoging, klopt dit ?
Zit ik nog in zone 3, of ben ik naar zone 2 gegaan ?
De output van het tool :
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 25040 kbps 4048 kbps
Modem max: 41024 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 33682 kbps 7057 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 591 m Estimated!
Training margin: 16.9 dB
Attenuation: 16.1 dB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Geen repair profiel (de vdsl2tool die je gebruikt is nogal oud)
Zo te zien idd "zone 3" met dlm verhoogd naar 25/4. Er lijkt me nog ruimte om naar 30/4 te gaan.
Zo te zien idd "zone 3" met dlm verhoogd naar 25/4. Er lijkt me nog ruimte om naar 30/4 te gaan.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 6 keer
Leuk dit alles hier te lezen van verhogingen. Echter bij mij komt er geen beweging in. Ik blijf op 16,5/2 zitten. Wat ik mij afvraag in welke regio al die verhoging worden doorgevoerd? Woon in regio Sint-niklaas en hier op mijn rop blijkt px dood te zijn. Bij iedereen in straat het px of scarlet teggen die triestige snelheid. Regio vermelden misschien een idee?
-
- Moderator
Dat is overal uitgerold. Voorwaarde is natuurlijk dat:
PS. Sommigen zijn zelfs van "zone 3" naar "zone 2" verschoven door de lijntest. En hebben hun snelheid zien verhogen van 16/2 (8d) naar 50/6 (17a) of zo.
Dit zijn wel uitzonderingen, waarvan de afstand >700m, maar de loop att toch benden 0.7dB lag, waardoor ze in "zone 2" terecht kwamen
...
- a) DLM actief is op jouw lijn
b) Jouw lijn de hogere snelheid aankan
PS. Sommigen zijn zelfs van "zone 3" naar "zone 2" verschoven door de lijntest. En hebben hun snelheid zien verhogen van 16/2 (8d) naar 50/6 (17a) of zo.
Dit zijn wel uitzonderingen, waarvan de afstand >700m, maar de loop att toch benden 0.7dB lag, waardoor ze in "zone 2" terecht kwamen

-
- Plus Member
Het is nochthans de enige/laatste versie die ik op hierzo.net kan ophalen,qless schreef:Geen repair profiel (de vdsl2tool die je gebruikt is nogal oud)
is er ergens een nieuwere te vinden voor de Bbox2 ?
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Ook hier de overstap naar het 50 / 10 profiel. Wat me wel opvalt als ik een speedtest doe is dat men download weliswaar 50 Mbit geworden is (iets minder) maar men upload blijft steken op 4 mbit. Is dit normaal?
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Kan je dit ergens te weten komen of het nut heeft om dit te proberen (die loop att waarde dus)? Want ik zit dus op minder dan 700m, maar gestart op 16,5/2 (zone 3). Krijg ik sowieso minstens mijn huidige waarden terug nu?philippe_d schreef:PS. Sommigen zijn zelfs van "zone 3" naar "zone 2" verschoven door de lijntest. En hebben hun snelheid zien verhogen van 16/2 (8d) naar 50/6 (17a) of zo.
Dit zijn wel uitzonderingen, waarvan de afstand >700m, maar de loop att toch benden 0.7dB lag, waardoor ze in "zone 2" terecht kwamen...
Ik heb ook gezien dat mijn training margin sinds mijn vorige meting omhoog gegaan is, deze was 12,2 en nu dus 19,9. Hierdoor is de Max ook wel goed vooruit gegaan.
Huidige waardes:
downstream upstream
Line: 30064 kbps 4048 kbps
Max: 40849 kbps 8558 kbps
Distance: 636 m
Training: 19,9 dB
Attenuation: 17,3 dB
-
- Moderator
Wij kunnen natuurlijk niet beloven dat je jouw huidige waarden (30/4) terugkrijgt, nadat je een lijntest gedaan hebt. De ervaring van de laatste weken leert wel dat je meestal direct je huidige waarden terugkrijgt.C1nder schreef:Kan je dit ergens te weten komen of het nut heeft om dit te proberen (die loop att waarde dus)? Want ik zit dus op minder dan 700m, maar gestart op 16,5/2 (zone 3). Krijg ik sowieso minstens mijn huidige waarden terug nu?
De kans bestaat dat je in zone 2 terecht komt, en dan ga je direct naar 30/6 (17a) gaan, met mogelijke DLM verhogingen tot max. 50/10, maar ook dat kunnen wij niet beloven.
Aan jou om te beslissen of je de gok waagt

Misschien is er wel een vriendelijke Proximus technieker die dit eens kan nakijken (op basis van jouw lijn nummer) ...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 62 keer
Proximus heeft eindelijk alle details over de nieuwe VDSL2 profielen, DLM wijzingen, enz. publiek gemaakt.
Concreet bevestigt de infomatie grotendeels wat we al wisten:
- 17 Mhz profiel van 20/6 standaard toegekend in 'zone 2'
- nieuwe DLM profielen (zone 2 tot 50/10, zone 3 tot 30/4, zone 4 tot 16,5/4, zone 5 tot 16,5/0,7)
- activatie vectoring in zone 2 met nieuw profiel 50/6
Er is ook eindelijk duidelijkheid over de nieuwe toekenningscriteria waarbij de lijnen in zones ingedeeld worden. Eigenlijk verandert er (jammer genoeg) niet veel en wordt het criterium 'afstand' niet afgeschaft, MAAR voor lijnen die op een vectored ROP aangesloten zijn wordt de afstand voor zone 2 wel opgetrokken van 700 meter tot 900 meter. Vandaar dat we sommige lijnen hebben zien overgaan van zone 3 naar zone 2 (de verzwakking was voor die lijnen < 0,7, maar de afstand was groter dan 700 meter).
En blijkbaar is Proximus nog niet van plan om DLM en vectoring te combineren.
Wie alles zelf eens wil nalezen in detail:
Uitbreiding upstream DLM in zone 3/4 en activatie DLM in zone 5
Overschakeling naar 17MHz in zone 2
Activatie vectoring in zone 2 + versoepeling toekenningscriteria zone 2 op vectored ROPs
Concreet bevestigt de infomatie grotendeels wat we al wisten:
- 17 Mhz profiel van 20/6 standaard toegekend in 'zone 2'
- nieuwe DLM profielen (zone 2 tot 50/10, zone 3 tot 30/4, zone 4 tot 16,5/4, zone 5 tot 16,5/0,7)
- activatie vectoring in zone 2 met nieuw profiel 50/6
Er is ook eindelijk duidelijkheid over de nieuwe toekenningscriteria waarbij de lijnen in zones ingedeeld worden. Eigenlijk verandert er (jammer genoeg) niet veel en wordt het criterium 'afstand' niet afgeschaft, MAAR voor lijnen die op een vectored ROP aangesloten zijn wordt de afstand voor zone 2 wel opgetrokken van 700 meter tot 900 meter. Vandaar dat we sommige lijnen hebben zien overgaan van zone 3 naar zone 2 (de verzwakking was voor die lijnen < 0,7, maar de afstand was groter dan 700 meter).
En blijkbaar is Proximus nog niet van plan om DLM en vectoring te combineren.
Wie alles zelf eens wil nalezen in detail:
Uitbreiding upstream DLM in zone 3/4 en activatie DLM in zone 5
Overschakeling naar 17MHz in zone 2
Activatie vectoring in zone 2 + versoepeling toekenningscriteria zone 2 op vectored ROPs
Laatst gewijzigd door Steven_09 01 mei 2015, 08:51, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Moderator
Interessant, en in grote lijnen bevestigt dit wat we op de Fronpage al gecommuniceerd hadden.
In feite wordt de afstand voor vectoring opgetrokken naar 900m. Voor die lijnen geldt:
Er gaan ook lijnen over van zone 2 naar zone 1.Steven_09 schreef:Eigenlijk verandert er (jammer genoeg) niet veel en wordt het criterium 'afstand' niet afgeschaft, MAAR voor lijnen die op een vectored ROP aangesloten zijn wordt de afstand voor zone 2 wel opgetrokken van 700 meter tot 900 meter. Vandaar dat we sommige lijnen hebben zien overgaan van zone 3 naar zone 2 (de verzwakking was voor die lijnen < 0,7, maar de afstand was groter dan 700 meter).
In feite wordt de afstand voor vectoring opgetrokken naar 900m. Voor die lijnen geldt:
- - verzwakking < 0.4dB gaan naar zone 1 (ook als de afstand >400m is)
- verzwakking < 0.7dB gaan naar zone 2 (ook als de afstand >700m is)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik lees dat toch een beetje anders (pagina 8 van het document over de versoepeling van de criteria): op ROPs met vectoring wordt het criterium afstand voor zone 1 en 2 opgetrokken tot 900 meter en wordt er onder de 900 meter enkel naar verzwakking gekeken. Waarbij < 0,4 inderdaad zone1 is en < 0,7 zone 2, MAAR, dit geldt ook voor vectoring-friendly modems die op die ROPs aangesloten zijn. Dus het criterium wordt niet enkel versoepeld voor vectoring, maar voor alle lijnen (vectoring en vectoring-friendly) die op die ROPs aangesloten zijn.In feite wordt de afstand voor vectoring opgetrokken naar 900m.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Kan je die verzwakking ergens terugvinden?
Hier is nog geen vectoring actief en ik zit nu op 30/4, wat zone3 betekent.
Zowel Belgacom techniekers als de VDSL tool zeggen echter dat ik op 490meter zit...
Hier is nog geen vectoring actief en ik zit nu op 30/4, wat zone3 betekent.
Zowel Belgacom techniekers als de VDSL tool zeggen echter dat ik op 490meter zit...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 9 keer
Hallo,
ik twijfel ook om over te stappen naar Proximus, maar ben wat terughoudend door de aangegeven snelheden op hun site (tussen 12-16.5 voor dl en 1Mbps voor ul). Ik vermoed dat ik dus een zone 4 profiel heb.
Hoe kan ik te weten komen wanneer de lijn in mijn wijk een upgrade kan verwachten?
Alvast bedankt voor de reacties.
ik twijfel ook om over te stappen naar Proximus, maar ben wat terughoudend door de aangegeven snelheden op hun site (tussen 12-16.5 voor dl en 1Mbps voor ul). Ik vermoed dat ik dus een zone 4 profiel heb.
Hoe kan ik te weten komen wanneer de lijn in mijn wijk een upgrade kan verwachten?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Hier nu ook 50/10 na een maandje wachten, komende van 20/6,(daarna 40/10, na 2 weken, daarna onderbrekingen gehad(werken), daarna na 7d weer geevalueerd:50/10). Hopelijk blijft vectoring zonder DLM nog even weg: behouden vectoring friendly modems het 50/10 profiel na een upgrade naar vectoring (bbox2 terugplaatsen?) ?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
12 down en 1 up is inderdaad een zone 4 profieldemenne schreef:Hallo,
16,5 down en 2 up is een zone 3 profiel.
tegenwoordig kun je van 12 down en 1 up via DLM Z4 naar 16,5 down en 3 up gaan.

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 9 keer
Is dit iets dat nu reeds beschikbaar is? Of wordt dit in de toekomst geïmplementeerd?tegenwoordig kun je van 12 down en 1 up via DLM Z4 naar 16,5 down en 3 up gaan.
Als het 16.5/3 wordt, dan stap ik wel over.
bedankt voor de info.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
De max in zone 4 is zelfs 16.5/4 ipv 16.5/3. En ja, het is al een tijdje beschikbaar, ikzelf zit er al meer dan een maand op.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p599225
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 20#p599225
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik hoop dat op termijn er ook herziening komt in de toewijzing van het aantal hd tv 's voor de langere lijnen. Een lijn die maanden op 25 / xx draait zou ook 2 x 2 HD moeten kunnen krijgen.
-
- Moderator
Niet alleen voor de langere lijnen, maar ook in zone 2:
- - Vroeger had zone 2 een basis profiel van 20/2 (8d) met max verhoging naar 30/2 (DLM)
- Nu heeft zone 2 een basis profiel van 20/6 (17a) met max verhoging naar 50/10 (DLM)
-
- Moderator
Dat is zo:
Het basisprofiel van zone 2 (20mbps) is verhoogd naar 50mbps met vectoring.
Deze klanten krijgen voortaan 3HD + 1SD.
Het basisprofiel van zone 2 (20mbps) is verhoogd naar 50mbps met vectoring.
Deze klanten krijgen voortaan 3HD + 1SD.
-
- Plus Member
En vannacht (weekje verder) inderdaad op 30/4 gezet zoals voorspeld.qless schreef:Geen repair profiel (de vdsl2tool die je gebruikt is nogal oud)
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 30040 kbps 4048 kbps
Modem max: 40764 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 33469 kbps 7012 kbps Estimated!
Line length: 593 m Estimated!
Training margin: 13.5 dB
Attenuation: 16.1 dB
Of is dit sowieso het maximum profiel in zone 3 zonder vectoring ?
Zou ik zo een randgeval kunnen zijn om over te gaan naar 17Mhz (zone 2) na invoering vectoring ?
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Als men overgaat naar de 17a dan stijgt de noise margin ook nog een beetje, dus dat zit wel goed.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack

*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik vraag me af dan 17a in zone 1 en 2 de voorbode is van 30a in een heel beperkte zone1 misschien.
Ik vraag me af wat 30a + vectoring op hele korte lijnen zou opleveren hier in België want als je zo ziet is het Belgacom koper vrij goed, we komen vaak in de buurt van de theoretische modellen.
Volgens : http://www2.alcatel-lucent.com/techzine ... vectoring/
30mhz - vecotring tot 400 meter zou een mooie 200 Mbit opleveren.
Maar ik zie het niet gebeuren ik gok idd VPLUS eerder want 30a en 17a kan niet samen vectoreren.
Ik vraag me af wat 30a + vectoring op hele korte lijnen zou opleveren hier in België want als je zo ziet is het Belgacom koper vrij goed, we komen vaak in de buurt van de theoretische modellen.
Volgens : http://www2.alcatel-lucent.com/techzine ... vectoring/
30mhz - vecotring tot 400 meter zou een mooie 200 Mbit opleveren.
Maar ik zie het niet gebeuren ik gok idd VPLUS eerder want 30a en 17a kan niet samen vectoreren.
-
- Moderator
30/4 is inderdaad het maximum voor non-vectoring zone 3.ahrand schreef: De Noise margin blijft toch ruim boven de 10dB, zou er nog rek inzitten ?
Of is dit sowieso het maximum profiel in zone 3 zonder vectoring ?
Zou ik zo een randgeval kunnen zijn om over te gaan naar 17Mhz (zone 2) na invoering vectoring ?
Van zodra vectoring ge-activeerd wordt op je ROP, èn je bent op <900m, èn je loop attn (800Hz) < 0.7db, dan ga je over op 17a (zone 2), en daar is het max 50/10 (DLM) of 50/6 (vectoring).
Dat zie ik ook niet zo snel gebeuren want:Tomsworld schreef:30mhz - vecotring tot 400 meter zou een mooie 200 Mbit opleveren.
- - dan heb je weer een product voor de happy few (zéér dicht bij de ROP).
- dan moeten de modems terug vervangen worden (b-box3 gaat maar tot 17MHz)
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Ik ben terug naar af, had al regelmatig problemen dat wekelijks mijn modem gewoon herstarte (soms wel een 2x op een dag) en had daarvoor gebeld naar PX.
Na gisteren avond nog een telefonische gesprek gingen ze met een 1uur durende test van start gaan door alle foutjes die op mijn lijn zaten weg te werken , het resultaat is dan dat ik terug gezakt ben van snelheid : 50/10 die ik al had -> naar 20/6.
Dus opnieuw de DLM afwachten naar hoger ....
Na gisteren avond nog een telefonische gesprek gingen ze met een 1uur durende test van start gaan door alle foutjes die op mijn lijn zaten weg te werken , het resultaat is dan dat ik terug gezakt ben van snelheid : 50/10 die ik al had -> naar 20/6.

Dus opnieuw de DLM afwachten naar hoger ....
B-Box 3 Sagem Tool v0.8
-----------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 20.061 kbps
Upstream current bit rate: 6.048 kbps
Downstream max bit rate: 73.986 kbps
Upstream max bit rate: 6.048 kbps
Downstream attenuation: 16,6 dB
Downstream noise margin: 24,4 dB
Upstream noise margin: 0,0 dB
DSL standard: VDSL2
VDSL2 profile: 17a
Vectoring: No
Proximus profile: LP707
DLM: No
Repair: Yes
Distance (experimental): 458 m
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack