Snelheidsverschillen vdsl van huis tot huis

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Voyager
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Ik heb al sinds geruime tijd internet van Belgacom (aka proximus). De snelheid zit al lang vast op 18/2. Nu begint die snelheid steeds trager te worden, of beter gezegd, de vereisten voor een vlot internet zijn de laatste tijd ruim gestegen.
Dus ben ik een beetje aan het rondkijken voor een verbetering. Telenet is een optie, maar een dure.

Ik heb via de lijntest nu ook eens gekeken wat normale snelheden rondom mij zijn, en tot mijn grote verbazing zijn die aanzienlijk beter dan wat ik hier maar krijg.

Mijn snelheid is dus 18/2, wat ook bevestigd wordt door de snelheidstest.
Mijn naaste buren krijgen 50/6 volgens die test, zowel links, rechts, voor en achter.
4 huizen verder zitten ze al op 70/6.
Het zijn allemaal min of meer rijhuizen, dus een grote afstand is er niet tussen.

Zijn deze verschillen normaal en is er hier een zinnige verklaring voor?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Eén van de verschillen tussen coax en koper is dat koper véél storingsgevoeliger is voor alles wat er met het koperpaar gebeurd als dat de centrale of ROP verlaat. Dat kan "die stekker" (kunt ge geloven dat ik niet op de naam kan komen) van Belgacom beneden in je kelder zijn, of zelfs de kabel van "die stekker" naar je modem.

Bij coax heb je daar veel minder kans op slechte performance.

Eens controleren of laten controleren dus... Ik zou eens bellen met Proximus, het allemaal zo eens uitleggen, en dan hopen dat ze wat meegaan in je verhaal en een technieker willen sturen. Of je die dan moet betalen, da's moeilijk te voorspellen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Voyager
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

De ntp is aangesloten op de binnenkomende kabel, en de modem staat daarnaast, veel beter kan het niet.

De buitenkabel is enkele maanden geleden nog gerepareerd na een kabelbreuk, inclusief putjes graven.

Ik vind het gewoon vreemd dat het verschil zo groot is voor enkele meters.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Wie weet ben jij wel aangesloten op een centrale véél verder weg, en je buren op een ROP dichterbij. Er lurken hier wel een paar techniekers rond die je via PM wel het één en ander kunnen opzoeken...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Of simpeler dan dat: schroef je inkomende kabel eens uit de ntp2007, maak het blote koper proper (fijn schuurpapier) of knip stukje af/ontbloot een vers stukje => heeft soms al (beperkt) resultaat
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

mijns inszien zal je toch nooit veel meer kunnen halen dan de lijntest.be je verteld ?
deze zegt me 30/2 en ik heb nu na de reset via het 0800nr en 2 weken verder (maar had ik direct na de reset) 30/3.5

..dus denk niet door kabels in te korten of te schuren dat ik snelheidswinst ga hebben..die test controleert niet jouw modem, maar jouw aansluitingsadres ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

sites als lijntest.be lopen sinds de nieuwe profielen toch nog niet overal 100% correct.

Volgens lijntest haal ik namelijk max 30/2, maar had eerst 30/6 na TBF, en nu 50/10 na een maand.
Zal misschien regio per regio zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

laroyj schreef:..dus denk niet door kabels in te korten of te schuren dat ik snelheidswinst ga hebben..die test controleert niet jouw modem, maar jouw aansluitingsadres ?
Ja en neen ...
  • - het provisioning profiel wordt bepaald door uw aansluitadres.
    - inkorten/schuren zal je attn verlagen, je SNR verhogen, en de max. haalbare snelheid (beperkt) verbeteren.
    - maar misschien kan dat beetje genoeg zijn voor DLM om je profiel (één stapje) te verhogen?
Je kan natuurlijk niet hoger gaan dat het hoogste profiel dat voor jouw zone geldig is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”