Tesla batterij voor heel huis

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Autofabrikant Tesla Motors zal op 30 april in de VS een batterij onthullen die stroom voor een heel huis kan opslaan.
Lees hier het artikel:
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... huis.dhtml
In België zal er zoals gewoonlijk meteen een belasting op geheven worden, de zakken bij de netbeheerders moeten nu eenmaal gevuld worden en blijven. Op dergelijke vlakken is onze overheid enorm creatief.
Voorlopig nog geen sprake van een prijskaartje voor een setje accu's.
BTW: deze mocht ik jullie toch niet onthouden
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

proficiat Jack, keurige inleiding 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zolang je meter kan terugdraaien zie ik het nut niet in van dergelijke batterijen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Wel als je off-grid wil gaan.
Als je meter terugdraait, betaal je ook distributie.
Met stijgende distributiekosten (+ taksen erop) wordt dat op lange termijn misschien ook financieel interessant.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Die idee had ik ook. Als je meter niet (meer) achteruit draait maar de opgewekte stroom wordt in een reeks accu's opgeslagen, dan hoef je ook geen injectietarief te betalen. Maar zoals ik al schreef: onze overheid is op dat gebied heel erg creatief.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

In bepaalde landen is het stroomnet niet zo stabiel, en valt het nogal vaak eens kortstondig uit. Kan voor zo'n mensen zeker een oplossing bieden.

Ook een oplossing om op de daluren je batterij op te laden, en dan in de piekuren de stroom gebruiken. Meteen ook beter om de pieken op het stroomnet te verlagen.

Ze zijn daar in ieder geval goed bezig!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

r2504 schreef:Zolang je meter kan terugdraaien zie ik het nut niet in van dergelijke batterijen.
Zie ik het dan te simpel om 's nachts die batterij op te laden aan een goedkoper tarief, en dan overdag uw duurdere electriciteit niet te gebruiken, maar in de plaats die uit de batterij te halen? In dat verhaal komen er zelfs geen zonnepanelen aan te pas?

En nog simpeler: die batterij gebruiken in combinatie met hernieuwbare energie (zonnepanelen, windmolen, whatever) en helemaal niet meer aangesloten te zijn op "het net"?

Dan heeft dat toch wél nut?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

tendonsie schreef:In bepaalde landen is het stroomnet niet zo stabiel, en valt het nogal vaak eens kortstondig uit.
Bepaalde landen? Ik nodig je eens uit in Ghislenghien, dat ligt in het land België. Je zou versteld staan hoe vaak de stroom daar uitvalt. Gaande van een fractie van een seconde tot meerdere uren. Een paar keer per jaar is het daar bingo.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

didi79 schreef:Wel als je off-grid wil gaan.
Dan ga je heel wat meer batterijen nodig hebben vrees ik... geen idee of je een UPS gebruikt maar dan besef je pas hoelang (beter hoe kort) je daar mee kan doen.
didi79 schreef:Als je meter terugdraait, betaal je ook distributie.
Huh... net niet... dat is het huidige probleem met de nul meterstand !
selder schreef:Zie ik het dan te simpel om 's nachts die batterij op te laden aan een goedkoper tarief, en dan overdag uw duurdere electriciteit niet te gebruiken, maar in de plaats die uit de batterij te halen?
En hoeveel cent bespaar je dan per dag... wacht maar tot je de prijs weet van de batterijen :!:
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

http://www.hoppecke.com/products/batter ... olarpower/

Zo is m'n pa z'n huis in Madagascar volledig off-grid, full solar powered, zelfs de waterpompen van Lorentz werken ook op zonne-energie.

Wat wil je als je afgelegen woont... Er komt geen kabel toe noch water, nog andere nutsvoorziening :-)

r2504 schreef:
selder schreef:Zie ik het dan te simpel om 's nachts die batterij op te laden aan een goedkoper tarief, en dan overdag uw duurdere electriciteit niet te gebruiken, maar in de plaats die uit de batterij te halen?
En hoeveel cent bespaar je dan per dag... wacht maar tot je de prijs weet van de batterijen :!:
De levensduur van dergelijke batterijen is ongeveer 10~15 jaar. Als je uw verbruik optelt over een dik aantal jaar, dan kan je volgens mij wel een voordeel hebben.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ik denk niet dat je de Tesla batterijen kan vergelijken met de andere, als je kijkt wqat de prestaties van de wagens zijn en de afstand die je kan afleggen na 1 volle laadbeurt en dat vergelijkt met alle andere elektrische wagens, dan kunnen ze daar alleen maar een puntje aan zuigen...

Anderzijds zal het prijskaartje er hoogstwaarschijnlijk ook wel naar zijn, alhoewel een tesla niet bepaald goedkoop maar ook niet onbetaalbaar...en fiscaal interessant
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Als ze zwaar genoeg zijn om off grid te gaan is dat zeker interessant, zodat je aansluiting op het net enkel nog als backup dient. We zullen zien waar ze mee afkomen, in het begin denk ik dat de prijs/capaciteit het nog niet zal halen om rendabel te zijn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

laroyj schreef:ik denk niet dat je de Tesla batterijen kan vergelijken met de andere, als je kijkt wqat de prestaties van de wagens zijn en de afstand die je kan afleggen na 1 volle laadbeurt en dat vergelijkt met alle andere elektrische wagens, dan kunnen ze daar alleen maar een puntje aan zuigen...

Anderzijds zal het prijskaartje er hoogstwaarschijnlijk ook wel naar zijn, alhoewel een tesla niet bepaald goedkoop maar ook niet onbetaalbaar...en fiscaal interessant
Tesla batterijen zijn maar gewoon standaard batterijen.
De reden dat de Tesla Model S een "normale" autonomie heeft is omdat ie zoveel batterijen aan boord heeft.
Dat verklaart meteen ook de hoge prijs: veel batterijen.

Waarom lukt het andere autobouwers niet om de autonomie op te krikken: ze willen niet op een auto van €75K eindigen, omdat dat niet mainstream is.
De best verkochte autos (Golf/Megane/...) kosten €20-30K. Ver van de €75K.
Ook als je er vanuitgaat dat elektriciteit om te rijden gratis is (wat niet het geval is) in vgl met benzine/diesel.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Mijn gemiddeld verbruik per dag is +/- 16.5 kWh,
Zonnepaneel installatie van 6850W leverde afgelopen december 73kWh (=2.3kWh /dag).

Een batterij zou dan bv. om 5 dagen te overbruggen iets van een (16.5kWh-2.3kWh) * 5 = 71kWh moeten kunnen leveren
bij batterijen van 12V ==> 6000Ah ==> ongeveer 60 batterijen van 100Ah ==> 60 * 200 a 300€ = +/-15000€ aan batterijen.

En dan is den elentrik na 5 dagen op, dus generator nodig + omvormer.
Offgrid, gaat hier in België (nog) niet. Of ge moet ne hele kelder vol batterijen hebben, of een gigantische zonnepaneel installatie. Of ik moet mijn verbruik laten zakken tot 2.3 kWh/dag. :-D

Misschien kan de thuis batterij van Tesla wel een (zeer) groot vermogen hebben, maar de prijs zal ook navenant zijn

Ik heb ooit de oefening eens gemaakt (bij sma hebben ze een online rekenmodule om dat te berekenen) en de prijzen zijn te hoog.

langs de andere kant zou ik zo wel +/-8 van de 12 maanden offgrid kunnen gaan

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb zonnepanelen en een jaarlijks elektriciteitsverbruik van ongeveer 3000 kWh. Om de winter te overleven (veel verbruik en weinig opbrengst van de panelen) heb ik een buffer van ruim 1000 kWh nodig. Dat is de batterijcapaciteit van 12 Model S'en (de "grote" dan nog). Ik beschouw het voorlopig nog niet als een optie :)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

@ Avalanche

Dat is de beste en groenste oplossing: minder verbruiken.
Zuinige en efficiënte toestellen. (al is dat eindig)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Batterij opladen met nachttarief om te gebruiken overdag lijkt dan wel op een leuke loophole, maar je hebt 1) de kosten van de batterij te verrekenen, en 2) zoiezo verlies want een batterij opladen en dan ontladen geeft uiteraard geen 100% rendement. Ik vrees dus dat je, als je de wiskunde eenmaal gedaan hebt, niet veel gaat overhouden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Stel dat dergelijke batterij er komt, en dat je off-grid kan werken :-o
Hoe ga je dit volgens het Arei ooit in een bestaand huis kunnen passen :???:
Nu moeten dergelijke batterij-gevulde lokalen aan een resem veiligheidsvoorschriften voldoen en kan dit voor particulieren alleen de installatie-kost de hoogte insturen.

Als het in België ooit geïmplementeerd zal worden, dan denk ik eerder dat er op industriële schaal, installaties komen en vergoed zullen worden aan de netbeheerder.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

AREI regels:
- art 68
Art. 63 [Industriële accumulatorenbatterijen
01 Toepassingsgebied
Dit artikel is van toepassing op:
de accumulatorenbatterijen waarvan de nominale capaciteit groter is dan of gelijk is aan 300
Wh bij een ontladingstijd van 5 uren;
de accumulatorenbatterijen waarvan de nominale spanning groter is dan 120 V;
de laadinrichtingen waarvan het nominaal vermogen groter is dan of gelijk is aan 200 VA;
de gehelen omvattende één of meerdere van de hoger genoemde elementen.
Dit artikel is niet van toepassing op de accumulatoren en hun laadinrichtingen, gebruikt in
huishoudelijke installaties.
Geen paniek dus :).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Mijn vermoeden is wel dat het Arei snel aangepast zal worden dan. Als je in het huishouden met dergelijke grote capaciteiten gaat werken, wat nu ondenkbaar is, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat ze cowboy praktijken gaan toelaten.
Het lijkt me van Tesla uit meer een verkoop-truk om hun nieuwe batterij fabriek te promoten, dan effectief batterijen voor huishoudens te gaan produceren.

http://www.teslamotors.com/nl_BE/gigafactory

citeer uit het artikel van het laatste nieuws
Op 30 maart had CEO Elon Musk al getwitterd dat Tesla een 'groot, nieuw product' zou onthullen. Het zou dan niet gaan om een auto. "We gaan de Tesla thuisbatterij onthullen, de consumentenbatterij die mensen thuis of op op het werk kunnen gebruiken", aldus Musk.
Een batterij dat je thuis en op het werk gebruikt, lijkt me geen off-shore type te zijn en zijn speculaties over dergelijke energie produktie alleen maar een ...... (vul zelf maar in)

In dit artikel van gisteren
http://www.zdnet.be/nieuws/162052/tesla ... onthullen/

gaat het alleen nog maar om speculatie's.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ik meen ergens gelezen te hebben dat het vooral is om gebruik te maken van het goedkopere nachttarief.

's nachts opladen, overdag gebruiken.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

ik meen ergens gelezen te hebben dat het vooral is om gebruik te maken van het goedkopere nachttarief.

's nachts opladen, overdag gebruiken.
en met ondersteuning van zonnepanelen overdag. En in de winter zal je dan een windmolen mogen hebben of een aansluiting op het net.

volledig van het net gekoppeld niet dus.

Het zal een apparaat worden ter grote van een wasmachine volgepropt met lithium cellen met een kostprijs van 25000 Euro.

Te vergelijken met dit.

Afbeelding

Ook interessant om weten is dat er een grote hoeveelheid lithium ondekt werd in de Amerikaanse staat Wyoming waarvan de produktie door tesla waarschijnlijk zal afhangen
http://tweakers.net/nieuws/88779/vondst ... markt.html
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Als het alleen maar moet dienen om je dag-verbruik te coveren en 's nachts bij te laden heb je niet zo heel veel capaciteit nodig. Met 10 kWh komen de meeste mensen al wel een eind, en dat kan je met zo'n 1000 eur aan deep-cycle batterijen en een nog eens evenveel voor een omvormer wel bufferen. Maar zoals al aangehaald stel ik me wel de vraag hoe rendabel dat is (investering/afschrijving +rendementsverlies in acht genomen).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

In mijn huidig contract is er een verschil van 5eurocent tussen 1kWh piek en dal.
Dus met die 5eurocent moet je alles zien te financieren.

Ons gemiddeld dagverbruik is 9kWh, maar dat zegt niets want dat is een lange termijn gemiddelde.
Wasmachine, droogkast en vaatwasser zijn verantwoordelijk voor bijna 30% van ons elektriciteitsverbruik en die draaien 's nachts.
Neem dat we overdag 3kWh verbruiken, dan heb je per dag een marge van 15eurocent, of €55 op jaarbasis.

Om dan een businesscase rond te krijgen, gaan de batterijen heel lang mee moeten gaan én spotgoedkoop zijn.
Oftewel: forget it.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Energie van fossiele bronnen en kernenergie is gewoonweg nog altijd te goedkoop om echte groene energie rendabel te maken.

Elektrische zonnepanelen op zich zijn dan wel rendabel, maar enkel omdat je kan profiteren van terugdraaiende tellers.
Bij slimme tellers zou dat niet rendabel zijn want dan moet je betalen voor al je energieverbruik in de winter.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Het eerste wat iemand doet die zonnepanelen plaatst is overstappen van tweevoudig tarief naar enkelvoudig tarief. Dus die batterijen i.c.m. zonnepanelen, dat klopt niet.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Niet iedereen doet dat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Stom van diegenen die het niet doen. Ze produceren 2/7 van de tijd goedkope stroom. De kosten om je teller te vervangen zijn zo terugverdiend.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Het batterij-pack is ontworpen door tesla en word in Amerika gemaakt, je kan toch niet verwachten dat deze nagedacht hebben over de Belgische elektriciteitsdistributie.
Ze hebben een grote hoeveelheid lithium ontdekt en willen deze grondstof verwerken tot batterijen, enkel en alleen maar om marktleider te worden.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Dan ga je heel wat meer batterijen nodig hebben vrees ik... geen idee of je een UPS gebruikt maar dan besef je pas hoelang (beter hoe kort) je daar mee kan doen.
Ik heb nog geen specificaties/prijzen van die batterijen gezien, jij wel ? Dus een beetje vroeg om daarover te oordelen...
r2504 schreef: Huh... net niet... dat is het huidige probleem met de nul meterstand !
Nog niet van de netvergoeding voor zonnepanelen gehoord ?
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk is het concept - off grid op batterij - helemaal zo vernieuwend niet. Er zijn ook al enkele initiatieven waarbij het huis van elektriciteit voorzien kan worden door ... de elektrische wagen. Het gaat dan om initiatieven met dezelfde bedoeling als de slimme meters en slimme huishoudtoestellen, namelijk piekverbruik op het net verleggen/afvlakken. Op dat moment is de wagen geen wagen, maar een ups.
Met huidige prijzen (en classificatie piek-dal) misschien niet rendabel, maar in de toekomst zal dat zeker beginnen spelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:In mijn huidig contract is er een verschil van 5eurocent tussen 1kWh piek en dal.
Dus met die 5eurocent moet je alles zien te financieren.
Van die 5 cent moet je al eerst het rendementsverlies aftrekken tussen laden/ontladen... vermoedelijk is ze dan al op :lol:

Batterijen en off-grid werken is goed voor iemand op een onbewoond eiland met één gloeilamp en een frigo enkele uurtjes per dag.

Al het overige is wishfull thinking tenzij geld geen rol speelt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Stom van diegenen die het niet doen. Ze produceren 2/7 van de tijd goedkope stroom. De kosten om je teller te vervangen zijn zo terugverdiend.
Het hebben van een tweevoudige meter staat toch los van het tarief waaraan je elektriciteit koopt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Tesla business model is gebaseerd op eerst de early adapters die graag iets meer betalen, om vervolgens de markt open te te trekken naar de 'rijkere' bevolking. En pas dan kan je mainstream gaan.

Tesla roadster (happy few) -> model s (rijkere bevolking) -> mainstream

Hetzelfde idee zal men wel willen doortrekken met dit batterijpak. Ik denk bijvoorbeeld aan binnenschippers die echt wel nood hebben aan hoge opslagcapaciteit om hun privé vertrekken van stroom te voorzien, als hun boot stilligt tijdens het laden en lossen of rustdag. Deze mensen willen eigenlijk gewoon een oplossing en willen daar een prijs voor betalen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Early adapter?
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Het hebben van een tweevoudige meter staat toch los van het tarief waaraan je elektriciteit koopt ?

J.
Het hebben van een tweevoudige teller betekent dat je zaterdag en zondag de teller van nachttarief (goedkope stroom) achteruit doet draaien maar niet de teller van dagtarief (dure stroom). Wat maakt dat je bij het doorgeven van je meterstanden een veel hogere stand gaat hebben voor dagtarief net omdat je 2 dagen per week de nachtteller achteruit doet draaien. Met als gevolg dat je jezelf financieel de das om doet.
Concreet voorbeeld: ik produceer 3600 kW per jaar. Aan Ecopower prijzen betekent dat 792 euro besparing. Mocht ik een tweevoudige teller hebben, dan heb ik 2/7 van die hoeveelheid opgewekt aan nachttarief of 1028 kW. Verschil tussen beide maakt een dagproductie van 2572 kW en een besparing van 565,84 Euro. Daar komt dan nog wat bij van het goedkope nachttarief maar beide opgeteld kom ik nooit aan 792 euro in het geval van mijn enkelvoudige teller.
En een tweevoudige teller staat net niet los van het tarief. Overdag duur tarief, 's nachts goedkoop tarief.
Dus ja: waarom zou je nog een tweevoudig tarief houden?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 24 apr 2015, 12:56, in totaal 5 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Block schreef:Tesla business model is gebaseerd op eerst de early adapters...
Fout die vaak gemaakt wordt. Het zijn adopters en geen adapters.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Dus volgens u betaal je bij ecopower een ander tarief voor elke teller ?
Ik zou me eerst eens goed informeren als ik van u was.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Dus ja: waarom zou je nog een tweevoudig tarief houden?
Als je in de zomer je elektriciteit afkomstig van je zonnepanelen weet te verbruiken op hetzelfde moment, dan lijkt me het behoud van een tweevoudig tarief wel haalbaar.
En doe je in de week het meeste voordeel als je werken bent overdag. Dit lijkt me voor kleinere installaties wel een oplossing om meer te besparen op kostprijs en zal afhankelijk zijn van type huishouding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb Ecopower omdat die 1 prijs hanteren, all-in en omdat Ecopower voor iemand met zonnepanelen de meest interessante leverancier is (vanwege die all-in prijs). Alle andere leveranciers hanteren verschillende tarieven voor dag en nacht.
https://www.electrabel.be/nl/particulie ... achttarief
In de grafiek hier zie je het grote prijsverschil tussen dag en nachttarief. Ik durfde het niet te schrijven maar er stond mij iets bij dat tijdens de nacht de elektriciteit zowat de helft goedkoper is dan overdag en deze grafiek bevestigt mijn gelijk.
http://www.levver.be/prijs-elektriciteit-per-kwh/
Ik snap trouwens niet waarom je twijfelt over prijsverschil tussen dag en nacht? Wat is anders het nut van een tweevoudige teller als je niet goedkoper stroom kunt kopen?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”