Zitmaaier

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Heeft niets met IT te maken, maar mss dat er hier wel een paar zitten die me op weg kunnen helpen..

Ik ben op zoek naar een (tweedehands) zitmaaier.
Ik heb een stuk van ongeveer 19 are, met een 10 are weide grond. Daar gaan kleine geitjes opkomen, maar omdat er nog zoveel andere plannen zijn, zullen ze eventueel niet voor dit jaar zijn.
Omdat ik niet steeds mijn kameraad met zijn traktorke wil lastig vallen, zou ik graag een zitmaaier aanschaffen die én de weide en mijn gazon kan afrijden.
Het gras in de weide is weidegras, dus niet teveel onkruid en ik zou het niet hoger dan 30cm laten komen.

Nu, waar moet ik allemaal op letten bij de aankoop van een zitmaaier, wat moet hij hebben, wat niet?
Hydro, zeker 15pk, opvangbak (mulch niet zo fan van), ...?

Budget is rond een 2000€. Ik heb er een aantal al gezien 2dehands, maar waar moet je daar op letten? Hoe weet ik als hij krachtig genoeg is?

Merci voor mij te helpen :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als ge daar nu eens een paar schapen neerpoot, dan heb je geen grasmaaier meer nodig. Die beesten zullen dat gras wel zelf afgrazen. Alleen zorgen dat ze aan een ketting hangen of je hele terrein is in 1 dag volledig kaalgevreten. Bovendien heb je dan ofwel
a) voor jezelf heel lekker schapenvlees als je die beesten laat slachten
b) kan je die schapen (mits niet gedekt) nog voor goed geld verkopen aan moslims

BTW: persoonlijk vind ik schapenvlees heel lekker. Als kind kilo's en kilo's gegeten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt : schapen er op en klaar!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bombas
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

He Dafke,

-15pk is een minimum.
-dubbele messen onderaan (wel een breed maaidek), minder last van verstopping als het gras wat hoger en/of wat vochtig is.
-zijuitworp indien je het gras niet wil opvangen.
-mulch-kit heb ik ook, maar gebruik ik niet. Gras blijft liggen en plakt aan de voeten. Je grond wordt er ook zuurder door.
-kijk ook uit naar hevelsysteem om je maaier wat te kantelen zodat je het toestel onderaan kan reinigen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Mijn buurman zet hier z'n schapen ook een paar keer per jaar in de wei, ik content, hij content.
Let erop dat aan schapen meer onderhoud is dan aan een zitmaaier :angel:
Schapen zijn natuurlijk veel leuker dan gras afmaaien (& kippen tussen de schapen is geen probleem..)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Schapen: bezint eer ge begint.
Lees maar eens een boek over schapen houden. Nadien durf je er niet aan te beginnen.

- je moet een lijst bijhouden van wie op uw erf komt, want in geval van ziektes, moeten ze kunnen identificeren wie er mogelijk nog besmet is
- commerciële schapen zijn heel gevoelig voor bepaalde ziektes
- commerciële schapen kunnen redelijk gemakkelijk "omvallen" (I kid you not) en dan gaan ze gemakkelijk dood
- niet commerciële rassen, daar zitten soms aggressieve types tussen (die uw schenen breken en echt op de schenen mikken)

Wij hadden ook ooit het plan om onze grote gazon door schapen te laten afgrazen.
Na het lezen van enige lectuur, zijn we er toch niet aan begonnen.

Enkele tips wat lectuur betreft:
- Schapen houden, ecologisch bekeken - Velt - ISBN 9080062650
- Schapen houden voor liefhebbers - Fontaine
- Schapen houden als liefhebberij - Tirion - ISBN 9052100616
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het was een simpele vraag: zitmaaier.
Geen schapen.. Geen robotmaaier. Er staat ook in de openingspost dat er op de weide GEITJES gaan komen, maar wss nog niet dit jaar.

Dus, de vereisten voor een zitmaaier. Bombas heeft al een goede aanzet gedaan.
Zijn er bepaalde merken die beter zijn? Zijn er bepaalde zaken die veel stuk gaan / bij bepaald merk? Onderhoud? Gemak dat je niet meer wil missen op zitmaaier?
bombas
Plus Member
Plus Member

Ik heb al ettelijke jaren een Wizard (Husqvarna), momenteel noemen deze Lazer.
Nooit geen problemen mee gekend.
1 maal per jaar de olie vervangen en de luchtfilter uitblazen.
en de messen al eens laten slijpen.
Dat is alles.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Is het de bedoeling om die dan direct door te verkopen als de geitjes erop staan? Mocht dat de bedoeling zijn dan moet je iets hebben dat zijn waarde behoud. Dan spreek je wel over kubota of iseki. Maar dan spreek je wel zelfs over een serieus budget, maar je verliest amper waarde na een drietal jaar, in dat opzicht heb je dan weer goedkoop gereden...
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
bombas
Plus Member
Plus Member

Ja als je minstens €6000 opzij hebt liggen.
En dan moet je nog een koper vinden die het terug voor een schappelijke prijs wil overnemen.
Je kan een Porsche kopen of een Fiat...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Neen, bijhouden om de overige 9 are gazon te maaien + af en toe eventueel de weide als de geitjes het niet opkrijgen.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als het dan toch echt iets moet zijn zoals dat, dan kan je ook gaan voor een Kioti. Bijv. een ck22, die kan je nog uitbreiden met een frontlader etc.

Kioti maakte in het verleden ook landbouwvoertuigen onder licentie van Kubota, kwalitatief even goed, goedkoper en goede service.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Kijk eens bij Leroy-Merlin in Frankrijk, daar hebben ze regelmatig zitmaaiers voor een prijsje. Je kan er natuurlijk ook eentje 2dehands op de kop tikken...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”