Eandis rekent vennootschapsbelasting door

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Niet alleen de gewone gebruiker, ook de industrie krijgt een verhoging van de nu al veel te hoge tarieven waardoor de algemene kosten handicap tov het buitenland nog verder oploopt.

Daarnet Vandelanotte gezien op Tv http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150412_01625937 :eek:
Ik kreeg spontaan kotsneigingen...

Eerst voor 1,7 miljard euro :eek: groene stroom certificaten op de kap van de netbeheerders uitschrijven terwijl hijzelf de distributietarieven bevroor en ze die kost niet konden doorrekenen aan de eindgebruiker.
Nu de bevriezing eindelijk is afgelopen en de werkelijke kost zichtbaar wordt voor de gewone man, gaat hij klagen dat de tarieven stijgen!

Zo zijn de sossen, één rode lijn doorheen hun programma, problemen en schulden doorschuiven naar volgende legislaturen en generaties! :x

http://trends.knack.be/economie/finance ... 94711.html
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

igenlijk is het weer de gewone gebruiker zonder zonnepanelen die gestraft wordt.
Excuseer? Wat heeft een pv installatie te maken met gas? Als het is om te schieten op een zondebok doe het dan wel juist he... Trouwens, je kan nog steeds beslissen om zonnepanelen te leggen. Voor de rest moeten we vooral niet naar pakweg Eandis zelf kijken, ha nee, alle pv bezitters zijn per definitie de schuldigen. :banana:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Slafes schreef:
igenlijk is het weer de gewone gebruiker zonder zonnepanelen die gestraft wordt.
Trouwens, je kan nog steeds beslissen om zonnepanelen te leggen.
NEEN, NEEN, NEEN en nog eens NEEN.

Eigenaars van een appartement hebben die keuze niet, alsook huurders van een huis of appartement. Wij zijn altijd in de kont genaaid.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zet dan een generator als je onafhankelijk wilt zijn, genoeg manier om goedkoper te draaien dan de stroomprijs...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Niet weer die discussie hee!!!!! Blijf on-topic. Alleen plaatst lion51 hier weer 1 van de meest idiote reacties:
lion51 schreef:Eigenlijk is het weer de gewone gebruiker zonder zonnepanelen die gestraft wordt.
In zijn redenering wil dat dan zeggen: wie zonnepanelen heeft, gaat geen verhoging van de prijs krijgen. Die prijsverhoging beste lion51 is er voor IEDEREEN. MET of ZONDER panelen. Dat de haat van sommigen tegen zonnepanelen diep geworteld zit, dat is hier al meermaals gebleken. Maar dat er daarom flagrante leugens verkondigd moeten worden, dat is er ver over.
Ik heb zonnepanelen en ook ik word getroffen door de prijsstijging.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Trojan schreef:NEEN, NEEN, NEEN en nog eens NEEN.

Eigenaars van een appartement hebben die keuze niet, alsook huurders van een huis of appartement. Wij zijn altijd in de kont genaaid.
Misschien eens praten met de medebewoners/eigenaar? Ik ken al verschillende plaatsen, zowel nieuwbouw als renovatie van appartementsblokken of zo van die grote sociale woningprojecten waar ze wel degelijk zonnepanelen in verwerken. De opgewekte stroom wordt dan "verdeeld" onder de bewoners. Eigenaar tevreden, bewoners tevreden. Als ik mijn huis zou verhuren heeft de bewoner ook de nuttige zonnepanelen, de GSC's zijn dan wel voor mij. Er zullen heus nog wel zo'n (ver)huurders zijn.

Mij ging het vooral om het feit dat een pv bezitter bij voorbaat voor elke prijsstijging de schuldige is. Hier is het de overheid/Eandis en richt men zijn pijlen compleet verkeerd. De overheid zegt: wij verhogen de belastingen niet. Via omwegen eigenlijk toch wel. Op die verhoging wordt immers ook BTW betaald dus indirect is het wel degelijk een belastingverhoging. De elektriciteitsprijs is nog maar 35% van de totale kostprijs. Beetje absurd niet?
lion51
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 72 keer

@jack Ik dacht dat op de man spelen hier verboden was
Idiote opmerking van mij is niet waar want wie geen verbruik moet betalen zal volgens de huidige manier van afrekening energie factuur dan ook niet moeten bijdragen aan die vennootschapsbelasting.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Zo goed als iedereen met panelen betaalt voor zijn verbruik. ik ken niemand met een installatie waarbij de productie hoger ligt dan het verbruik. Daar zijn redenen voor en als je die wilt weten dan stel ik voor dat je je eerst eens grondig verdiept in de materie van zonnepanelen alvorens hier om het even wat te schrijven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lion51
Premium Member
Premium Member

Sorry maar daar ben ik niet mee akkoord.
Heb drie buren met zonnepanelen.
Twee daarvan hebben zo goed al nul verbruik op einde van contractjaar en betalen niks.
Een heeft ieder jaar een overschot maar door feit dat die van eerste jaar is geniet ze nog van die hoge vergoeding per opgewekte kwh.
Denk niet dat mijn buren een uitzondering zijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

lion51 schreef:Sorry maar daar ben ik niet mee akkoord.
Heb drie buren met zonnepanelen.
Twee daarvan hebben zo goed al nul verbruik op einde van contractjaar en betalen niks.
Een heeft ieder jaar een overschot maar door feit dat die van eerste jaar is geniet ze nog van die hoge vergoeding per opgewekte kwh.
Denk niet dat mijn buren een uitzondering zijn.
Hoog tijd dat je je écht eens begint te verdiepen in de materie, want wat je nu weer uitkraamt raakt kant noch wal. In theorie kan je een overschot hebben maar dat wordt niet geaccepteerd door de netbeheerder. Als jouw teller 1000 kW minder aangeeft dan het jaar voordien (een overschot dus) en je moet je meterstand indienen, dan gaat jouw netbeheerder dat negatief saldo automatisch op 0 (nul) zetten. M.a.w. je hebt 1000 kW gratis weg geschonken aan je netbeheerder. Als je verbruik zo goed als nul is, dan heb je toch verbruik, betaal je voor dat verbruik en dan ga je ook meer moeten betalen dankzij de vennootschapsbelasting. Dat is toch geen driehoeksmeetkunde veronderstel ik? Iedereen plaatst een installatie volgens zijn verbruik. Exact 0 kW (dus productie is identiek aan verbruik) is onmogelijk. Kan wel in theorie maar in praktijk is het volledig uitgesloten. Niemand, maar dan ook niemand, kan zijn productie en verbruik zodanig op elkaar afstemmen dat beide identiek zijn. Je eigen verbruik heb je iet of wat in de hand maar het aantal uren dat de zon schijnt heb je niet in de hand. Enkel en alleen wie bij Ecopower aangesloten is kan in theorie een nulfactuur krijgen voor het verbruik om de doodeenvoudige reden dat Ecopower een vaste prijs aanrekent, alles inbegrepen( verbruik, transport, distributie...). Bij alle andere leveranciers blijf je vaste kosten betalen, ondanks dat je geen verbruik hebt. Toch ook niet moeilijk om te begrijpen? Om even de vergelijking te maken met aardgas: sinds ik een houtkachel heb, verbruik ik geen aardgas meer maar ik ben wel nog aangesloten op het net. Ondanks mijn nulverbruik, krijg ik maandelijks een factuur in de bus voor distributie, transport... Ik ben (financieel) beter af om mijn leiding af te laten sluiten maar ik wil ze graag als backup bewaren. Als ik ze laat afsluiten, dan hoef ik geen maandelijkse kosten meer te betalen. Wens ik achteraf toch weer mijn leiding open te laten zetten, dan gaat het mij ook weer geld kosten om die open te zetten. Dus jouw theorie over "niks moeten betalen" is volledig uit de lucht gegrepen.
Om nog even terug te komen op dat gratis wegschenken van je overschot: je koopt een kachel die veel te veel warmte afgeeft volgens het te verwarmen oppervlak maar met het teveel aan warmte ga je het huis van je buren verwarmen. Jij betaalt de stookkosten (gas, hout, pellets...) maar je buur krijgt van jou gratis warmte. Ben je zo iemand?
lion51
Premium Member
Premium Member

Sorry ik stop hier de discussie want er moet iemand ten alle koste zijn gelijk halen.
Een zaak nog en verder reageer ik nie meer.
Ik ken die materie beter dan je zelf zou denken en weet heel wat gevallen die inderdaad bij opname meterstand hun meter minder aanduid dan jaar voordien. Ik weet ze schenken die overschot gratis weg en betalen enkel huur meter en abonnementsgeld. Niks meer.
Opbrengst zonnepanelen is inderdaad groter dan hun eigen huidig verbruik.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Tja, de arrogantie van de zonnepaneel bezitters kent geen grenzen.

-> ze hebben geld om een eigendom te verwerven
-> ze hebben het geluk een dag te hebben die zon gericht is
-> ze hebben de financiële middelen om bovenop de eigendom nog eens de investering te kunnen doen om panelen te plaatsen
-> ze krijgen er nog eens geld boven op (groene stroom certificaten)

Al eens gedacht aan

-> mensen die niet in staat zijn om een eigendom te verwerven -> dienen wel mee te betalen voor jullie groene stroom certificaten (ondertussen al miljarden euro's) + betalen de dure energietarieven er nog eens bovenop
-> mensen die een woning of appartement huren -> dienen wel mee te betalen voor jullie groene stroom certificaten (ondertussen al miljarden euro's) + betalen de dure energietarieven er nog eens bovenop
-> mensen die een appartement aangekocht hebben, maar geen zonnepanelen kunnen leggen -> dienen wel mee te betalen voor jullie groene stroom certificaten (ondertussen al miljarden euro's) + betalen de dure energietarieven er nog eens bovenop
-> mensen die wel een eigendom hebben, maar niet in staat zijn om de extra kosten voor het plaatsen van zonnepanelen te leggen te betalen -> dienen wel mee te betalen voor jullie groene stroom certificaten (ondertussen al miljarden euro's) + betalen de dure energietarieven er nog eens bovenop
-> mensen die een eigendom hebben, maar wegens tal van redenen (ziekte, scheiding, tegenslagen, ...) geen zonnepalen kunnen plaatsen -> dienen wel mee te betalen voor jullie groene stroom certificaten (ondertussen al miljarden euro's) + betalen de dure energietarieven er nog eens bovenop

Het systeem dat jullie geld graaien en de rest moet miljarden ophoesten om jullie terwille te zijn, daar zit het scheef. Zeker als je dan nog eens constant de arrogantie van de zonnepaneel bezitters moet aanhoren.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Contacteer:

Wat je hierboven aanhaalt is niet de schuld van de zonnepaneel bezitters, maar wel van diegene die het systeem uitgedacht hebben...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik kan u wel volgen, maar niet te hard schieten op de mensen die in "het systeem" gestapt zijn.
Als je de centen had etc, waarom zou je zoiets niet doen of gedaan hebben?
Als uw bank u morgen een spaarrekening voorstelt met 6% intrest, ga je dat dan ook weigeren?

Het is de politiek, de sossen met name, gesteund door NVA, CDV en OVLD (iedereen dus eigenlijk) in de verschillende Vlaamse regeringen die dat systeem opgestart en behouden hebben. NVA mag nu wel roepen dat het anders moet, maar ze zaten ook in de regeringen die er niets aan gedaan heeft.

Wat jij beschrijft heeft een mooie naam: het Matteüs effect, naar een parabel in het evangelie volgens Matteus: zij die al veel hebben, meer krijgen, en zij die niet hebben, ontnomen wordt wat ze verdienen.

Voorbeelden genoeg, ook anno 2015:
- de herwerkte kinderopvang
- woonbonus (zowel de oude als de nieuwe)
- zonnepanelen en GSC
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

@muziekbos

Je bent hier echt wel aan het graaien in de diepste put...
In mijn wijk heeft 50% zonnepanelen, en nee we zijn niet allemaal miljonairs met villa's. Waaronder ikzelf, wij hebben geinvesteerd in zonnepanelen als besparing niet omdat we het konden of leuk was. De 12k die daarin is geslopen is weggetrokken uit andere bronnen.
Waarom? Met de subsidie konden we een rendement van ~7% per annum halen en je hebt groene energie.
Bovendien zijn er talloze mensen die er speciaal een lening voor hebben afgesloten!

Vooral het groene aspect heeft ons overhaalt om door te zetten, je moet toch iets van maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Mensen die ze niet kunnen plaatsen en dus minder maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen tonen worden door het systeem van GSC toch verantwoordelijk gesteld, wat ik steun tot een bepaalde graad!

Voor particulieren ben ik 100% voorstander omdat die binnen hun rendement blijven en hun impact op het net beperkt is, mooi vermaasd hier en daar in het net geven ze zelfs voordelen voor Eandis! Bedrijven die heelder loodsen volleggen (kuch kuch katoen natie enz.) die dezelfde voorwaarden genieten (mits klein feed-in tarief) dat is het probleem!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Als uw bank u morgen een spaarrekening voorstelt met 6% intrest, ga je dat dan ook weigeren?
In Malta (lid van de Europese Unie en onder bankgarantie) kan je vandaag de dag een rekening openen met 4% interest... ga jij het doen ? Ik denk van niet omdat je weet dat het ergens niet kan... en diezelfde reactie had er normaal moeten geweest zijn bij PV-installaties (meer eraan verdienen dan wat je er ooit hebt ingestopt klopt gewoon niet en kan je zelfs moeilijk een subsidiering noemen).
heist_175 schreef:Ik kan u wel volgen, maar niet te hard schieten op de mensen die in "het systeem" gestapt zijn.
Als je de centen had etc, waarom zou je zoiets niet doen of gedaan hebben?
Ik schiet ook niet op de mensen... maar "die mensen" moeten nu ook niet verbaast zijn dat er een rekening zal betaald moeten worden (door wie dan ook) en dat daar commentaar op komt als net zij mogelijks de dans ontspringen. Is dit hun fout... nee, dat heeft Freya ons aangedaan... maar geheel vrijuit ga je als eigenaar ook niet echt in dit systeem wat mij betreft.

Maar we hebben deze discussie al gehad in 37 andere topics.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:Maar we hebben deze discussie al gehad in 37 andere topics.
Ik stel dan ook voor om deze zonnepanelen discussie hier stoppen.
Deze topic gaat over de nieuwe venootschapsbelasting op intercommunales, en zonnepanelen gezever is hier off-topic en bevuilt deze disussie.
Gelieve hiervoor een van de 37 bestaande zonnepanelen topics te gebruiken
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”