opleiding als netwerkbeheerder?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Graag had ik eens van mensen gehoord die effectief netwerkbeheerder zijn, wat dit praktisch inhoud? Hoe ziet je dag eruit? is het veel variatie en wat is het juist? Ik ga binnenkort via CVO informatica volgen omdat ik noodgedwongen een andere job moet gaan uitoefenen en geen diploma's of dergelijke heb van deze dingen ... eerst wou ik aan de slag gaan als computer reperateur maar dat raad precies iedereen mij af omdat die niet echt gevraagd zijn en dat ik hier meer jobaanbiedingen ga vinden in het gedeelte netwerkbeheer maar ik weet dus helemaal niet wat dat eigenlijk effectief is .... als pc technicus wist ik, dat ik dan wss elke dag met pc apparatuur bezig ben maar als netwerkbeheerder heb ik hier echt geen flauw benul van ....
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

cvo of pcvo? pcvo krijg je gewoon een certificaat de opleiding waardig : redelijk waardeloos.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Pc problemen oplossen is echt zo oninteressant (alles met end user problemen eigenlijk)
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

ok, maar kunnen we nu stoppen met offtopic te gaan en alleen reageren als het betrekking heeft tot m'n vraag?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Ik ken de opleiding niet... maar het volgende moet er normaal bij zitten...

Opleiding Cisco / Osi model: dus het configureren van routers en switches in het algemeen.
Alles wat te maken heeft met windows en linux servers... het configureren van servers. Inclusief scripting voor beide besturingssystemen. (dus ook een heel klein beetje programmeren)
Hardware, net zoals een pc-technieker.
Waarschijnlijk ook Office paketten.
En nog een tal van andere zaken...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ken de syntra opleiding pc technicus een beetje: dat is 1e jaar hardware en helpdesk. 2e jaar netwerken, 3e jaar server. Ongeveer.

Wil je op hoger niveau, dan heeft groep T in Leuven als enige in Belgie een opleiding graduaat telecommunicatietechnieken. Daarin zit onder andere de volle CCNA verwerkt.

Informatica opleidingen zijn vaak nogal programmeer gericht, en technicus opleidingen vaak nogal basis naar netwerken toe.
Informeer dus goed vooraf. CVO Informatica *kan* een HBO5 opleiding zijn, dus graduaat, of een standaard niveau middelbaar. Zoiezo gaat ze wss eerder programmeergericht zijn.

Ik ben nu niet thuis, maar als je nog vragen hebt wil ik gerust ns wat research doen wanneer ik terug ben.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ja maar WAT is de dagindeling van een netwerkbeheerder?? DAT is hetgene wat ik afvraag, ik heb helemaal geen flauw benul van wat zo'n job inhoud ... En zeg nu aub niet netwerken beheren he ;)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Hangt ervan af.
In kleine bedrijven is dat zowel netwerk als sysadmin.
Dus switchen configureren (mogelijk via command line), kabelkes trekken, helpdesk, AD server beheren, useraccounts, printers deployen via scripts, pc aankopen en deployen, internet voorzien, loadbalance of failover indien gewenst, ups battery autoshutdown instellen zodat alles mooit uitvalt, rack monteren en rackservers insteken, ...

Bij de KUL bv, is het dan weer puur netwerken. Daar valt elke week ofzo een switch uit van ouderdom. Of alst ne core switch is, de standby die iedereen terugroept en een dagje ofzo klooien.

Het betekent ook: vaak niet al te vaste uren (vanwege nood voor overuren soms), middagpauze niet op de middag (vanwege niemand aan het werk dus tijd om iets te deployen), soms deskwerk met scripts of server, soms rondcrossen, ...

silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Heb cursussen gezien van iemand die de vdab opleiding gevolgd had, dat was allemaal zo beperkt( bvb over linux:geef dat dan niet he), wel windows server maar geen virtualisatie,... Weet niet of syntra beter is.
CCNA kan je op je eigen leren, zelfs CCNP.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Hangt van je voorkennis af. Als je niet uit de sector komt kan ccna pijnlijk zijn.
Telecom bij groept T is btw veel meer dan enkel ccna, daar wordt ook signaalmodulatie, encryptie, streaming protocols etc etc bij gezien.

Vdab netwerkbeheer is bijna enkel ccna geworden geloof ik. Die doen niks systeembeheer meer. Gevaarlijk want in kleine bedrijven doe je het allemaal.

Syntra hangt van plaats tot plaats af, ik neem aan vdab ook een beetje. Ze moeten goeie leerkrachten aantrekken met wat vakkennis of twordt niks.

Naar advies toe: leer je OSI stack vanbinnen en vanbuiten. Dat is absolute basis.

redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

VDAB systeembeheer of netwerkbeheer zijn gewoon 2 verschillende opleidingen....
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”